دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماندلیک اسید و معجزه آن برای جوان سازی پوست و رفع آکنه و درمان مشکلات پوستی
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ماندلیک اسید یا جوهر بادام تلخ یک آلفاهیدروکسی اسید با شناسه پاب‌کم ۱۲۹۲ است. شکل ظاهری این ترکیب، پودر بلورین سفید است. هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای کربوکسیلیک هستند که یک گروه عاملی هیدروکسیل به آنها افزوده شده است.

ماندلیک اسید؛ فواید آن برای پوست و نحوه مصرف

هروقت پوست ما کدر می‌شود، منافذ آن بسته می‌شوند یا به جوان‌سازی نیاز دارد، سراغ لایه‌بردارها می‌رویم. این مواد اولین لایه سطحی پوست را برمی‌دارند تا به رشد پوست جدید و سالم کمک کنند و مشکلات پوستی مانند آکنه و هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) را برطرف کنند. یکی از این لایه‌بردارها ماندلیک اسید است. در ادامه، خواص این ماده را بیان می‌کنیم و تفاوت آن با سایر اسیدها را شرح می‌دهیم.

اسید ماندلیک ماده‌ای جدید و فوق‌محرمانه نیست که نامش را نشنیده باشیم، بلکه شکل دیگری از ترکیبی است که آن را می‌شناسیم و برای پوست خود استفاده می‌کنیم.
اسید ماندلیک آلفاهیدروکسی‌اسیدی (AHA) است که از بادام تلخ استخراج می‌شود. نام آن از کلمه آلمانی «mandel» به‌معنی بادام گرفته شده است. آلفا هیدروکسی‌ اسیدها برای پوست مفیدند، زیرا موجب شل‌شدن اتصالات بین سلول‌های سطحی پوست به‌نام دسموزوم (desmosome) می‌شوند تا سلول‌ها طبیعی ریزش کنند و پوستی شاداب‌تر و روشن‌تر داشته باشیم.

 سرم لایه بردار ماندلیک اسید

تمام آلفاهیدروکسی‌اسیدها موجب لایه‌برداری پوست می‌شوند. ماندلیک اسید معمولا در ترکیب با سایر محصولات یافت می‌شود و با لایه‌برداری، بافت پوست را بهبود می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که آلفاهیدروکسی‌اسیدها حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند. بنابراین پس از مصرف هریک از آلفاهیدروکسی‌اسیدها حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

ساختار مولکولی اسید ماندلیک آن را منحصربه‌فرد می‌کند. اندازه ذرات اسید ماندلیک در مقایسه با سایر آلفاهیدروکسی‌اسیدها، مانند اسید گلیکولیک (glycolic acid) و اسید لاکتیک، بزرگ‌تر است.

بنابراین می‌تواند آهسته‌تر و یکنواخت‌تر جذب پوست شود. این مسئله حتی در خصوص کسانی که پوستی حساس و تیره‌تر دارند نیز صدق می‌کند. در واقع بزرگ‌تربودن مولکول‌های این اسید و جذب آهسته‌تر آن موجود می‌شود که اثر ملایم‌تری روی پوست داشته باشد. به‌علاوه این اسید مدت بیشتری روی سطح پوست می‌ماند و در نتیجه احتمال اینکه موجب تحریک پوست شود کمتر است.

اسید ماندلیک به‌رغم بزرگ‌تربودن ذراتش از ذرات سایر اسیدهای این خانواده، عمیق‌تر در پوست نفوذ می‌کند، زیرا محلول در روغن است. در حالی‌ که اسید گلیکولیک و لاکتیک محلول در آب‌اند و فقط روی لایه‌های بالایی پوست اثر می‌کنند.

 ماندلیک اسید

تفاوت ماندلیک اسید با اسید گلیکولیک

تفاوت اصلی آنها اندازه مولکول‌هایشان است. اسید گلیکولیک و اسید ماندلیک هر دو لایه‌بردارهای شیمیایی هستند، ولی اندازه مولکول‌های اسید گلیکولیک بسیار کوچک‌تر است. یعنی سریع‌تر به پوست نفوذ می‌کنند و تأثیر چشمگیری دارند.

اسید ماندلیک و گلیکولیک اسید هر دو آلفاهیدروکسی‌اسیدند، ولی ماندلیک از بادام و گلیکولیک از نیشکر (یا چند منبع دیگر) استخراج می‌شود. اسید ماندلیک محلول در روغن است، در حالی‌ که گلیکولیک اسید محلول در آب است.

فواید ماندلیک اسید برای پوست

اسید ماندلیک لایه‌برداری شیمیایی است، یعنی به‌جای لایه‌برداری از طریق انواع اسکراب ساینده با پوست واکنش شیمیایی می‌دهد و لایه‌هایی از سلول‌های قدیمی پوست را برمی‌دارد. می‌توانید از لایه‌برداری با اسید ماندلیک همان فوایدی را انتظار داشته باشید که از لایه‌برداری طبیعی پوست انتظار دارید، فوایدی مانند گردش سلولی برای سفت‌کردن پوست.
این خاصیت به‌ویژه برای کاهش اندازه منافذ و روشن‌کردن پوست عالی است. در پوست‌های آکنه‌ای منافذ پوست مسدود می‌شوند، بنابراین این پوست‌ها نیازمند پاک‌سازی مواد زاید پوستی‌اند تا رنگ چهره‌ یکدست‌ شود.

ماندلیک اسید و خواص آن

اسید ماندلیک مانند جاروبرقی عمل می‌کند و با مکیدن باکتری‌های عامل آکنه، چربی‌هایی که منافذ پوست را مسدود کرده‌اند و همچنین سلول‌های پوستی مرده و تغییررنگ‌داده، سطح زیر آنها را باقی می‌گذارد که رنگ پوست طبیعی شما را دارد و تمیزتر و درخشان‌تر از همیشه است.

لایه‌برداری موجب می‌شود که پوست روشن‌تر به نظر برسد. استفاده مدوام از ماندلیک اسید موجب تقویت پوست و روشن‌ماندن رنگ آن می‌شود. بنابراین در برنامه مراقبت از پوست خود می‌توانید از آن برای رفع آسیب‌های ناشی از نور (photodamage) استفاده کنید.

حتماً بخوانید:
لایه برداری پوست برای شفافی پوست

لایه برداری پوست برای شفافی پوست

لایه برداری پوست برای شفافی پوست اگر می‌خواهید بدانید چطور می‌توانید بهترین استفاده را از محصولات لایه‌بردار پوست داشته باشید، با ما همراه باشید.…

اسید ماندلیک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که پوست تیره‌تری دارند، زیرا ملانوتوکسیک (melanotoxic) نیست، یعنی ملانوسیت‌ها را نمی‌کشد و تغییر رنگ پوست را تشدید نمی‌کند. بلکه موجب کاهش لکه‌های تیره ناشی از آکنه یا قرارگرفتن در معرض نور خورشید می‌شود. لایه‌برداری با اسید ماندلیک برای افراد رنگین‌پوست خیلی خوب است و احتمال هایپرپیگمانتاسیون، حساسیت به نور و اسکار را (در مقایسه با سایر آلفاهیدروکسی‌اسیدها مانند اسید گلیکولیک) کاهش می‌دهد.

خاصیت دیگر اسید ماندلیک افزایش گردش سلولی (cell turnover) است. این ماده با آزادکردن سلول‌های متصل به سطح پوست، گردش سلولی را افزایش می‌دهد و موجب کاهش اثر آسیب‌های پوستی و آکنه می‌شود. افزایش گردش سلولی و لایه‌برداری پوست موجب می‌شود که لکه‌های تیره و آسیب‌های ناشی از نور خورشید کاهش یابد.

سرم لایه بردار پوست

خواص ضدباکتریایی قوی اسید ماندلیک در کنار خاصیت لایه‌برداری ملایم آن و فعال‌کردن گردش سلولی موجب می‌شود که با آکنه، کدری رنگ پوست، ناهمواری‌های سطح پوست، هایپرپیگمانتاسیون و خطوط ریز و چین و چروک صورت مقابله کند. ماندلیک اسید با افزایش تولید کلاژن چین‌وچروک‌ها را نیز کم می‌کند. پس از ۱ تا ۳ هفته استفاده از این اسید، متوجه می‌شوید که پوست شما صاف‌تر، روشن‌تر، حجیم‌تر و شفاف‌تر شده است.

نحوه استفاده از ماندلیک اسید

یکی از مشکلات اصلی اسید ماندلیک این است که نمی‌توانید آن را هم‌زمان با رتینول استفاده کنید، زیرا هر دو سد پوستی را مختل می‌کنند و استفاده هم‌زمان آنها می‌تواند موجب قرمزی، حساسیت و خشکی بیش از حد پوست شود.
بنابراین باید مصرف رتینول را دست‌کم ۳ تا ۵ روز قبل از مصرف اسید ماندلیک قطع کنید. مصرف رتین‌آ (Retin-A) را هم قطع کنید و دست‌کم از ۲ هفته قبل از تماس با هرگونه داروی اسیدی پرهیز کنید. به‌علاوه نباید از ماندلیک اسید روی پوست برنزه‌شده یا آفتاب‌سوخته استفاده کنید و اگر به بادام حساسیت دارید، بهتر است که از آن استفاده نکنید.

کرم شب لایه بردار ماندلیک اسید

به غیر از موارد مذکور، ترکیب‌کردن ماندلیک اسید با بیشتر محصولات دیگر خطری ندارد. با توجه به ملایم‌بودن آن می‌توان آن را با سایر مواد فعال ترکیب کرد. پس از لایه‌برداری نیز از هرگونه فعالیتی که موجب عرق‌کردن شود، خودداری کنید. از آفتاب نیز دوری کنید، زیرا پوست شما به اشعه فرابنفش خورشید حساس‌تر خواهد شد.

قبل از اینکه سراغ اسید ماندلیک یا هریک از محصولات اسیدی مرتبط با آن بروید، ابتدا با مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضدآفتاب مراقبت‌های اولیه پوست را انجام دهید. سپس می‌توانید یکی از محصولات فراوان اسید ماندلیک را استفاده کنید. اگر نیازهای اولیه پوست برآورده شود، احتمال اینکه دچار سوزش و پوسته‌پوسته‌شدن پوست شوید کمتر می‌شود.

درمان مشکلات پوستی با ماندلیک اسید

ماندلیک اسید نیز مانند هر آلفاهیدروکسی‌اسید دیگری می‌تواند موجب تحریک پوست شود، ولی این احتمال بسیار کم است. بنابراین پیش از استفاده از آن روی تمام قسمت‌های صورت، حتما آزمایش پچ (patch testing) را انجام دهید.

سخن پایانی: گرچه این آلفاهیدروکسی‌اسید ملایم بهترین انتخاب برای پوست‌های تیره است، می‌تواند تمام انواع پوست را روشن، صاف‌ و شفاف کند. ماندلیک اسید ماده‌ای ملایم و در عین‌ حال قوی است که تأثیر چشمگیری روی پوست می‌گذارد. از اسید ماندلیک سال‌ها در لایه‌بردارهای مورداستفاده در مطب استفاده می‌شد. ولی این اسید امروزه راه خود را به جدیدین و بهترین سرم‌ها و لایه‌بردارهای مایع موجود در بازار باز کرده است و انتخابی عالی برای انواع پوست‌هاست.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits