دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا استفاده از ماسک باعث پایین آمدن اکسیژن خون میشود ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تاثیر ماسک صورت بر میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن خون یکی از مضمون‌های شایع در شبکه‌های اجتماعی در دوران شیوع کرونا است.

ارتباط ماسک و پایین آمدن اکسیژن بدن

این روزها همه ما از ماسک خسته شده‌ایم. جالب است بدانید که هر چند استفاده از ماسک صورت ممکن است چندان دلپذیر نباشد اما براساس یک تحقیق جدید، استفاده از ماسک اکسیژن مورد نیاز بدن را کاهش نمی دهد. بنابراین نقدا ارتباط ماسک و پایین آمدن اکسیژن بدن منتفی است.

این شواهد برخلاف این باور غلط و ضد ماسک است که می گوید زدن ماسک صورت سلامت افراد را به خطر می اندازد. بنابراین این ادعا که ماسک ذخیره اکسیژن را کاهش می دهد، باعث “مسمومیت” کربن دی اکسید می شود و سیستم ایمنی را ضعیف می کند، تا حدی توسط رسانه‌های اجتماعی بال و پر گرفته و داغ شده است.

از طرفی، مقامات پزشکی از جمله سازمان جهانی بهداشت و انجمن ریه آمریکا با ارائه بیانه هایی این باورهای غلط را پوچ قلمداد کردند. اما ادعاها کماکان ادامه دارد.

بنابراین، محققان دانشگاه مک مستر کانادا در صدد آزمایش این ادعا برآمدند: به 25 بزرگسال که میانگین سنی آن‌ها 75.6 سال است، دستگاه قابل حمل اندازه گیری اکسیژن وصل کردند تا میزان اکسیژن خون آن‌ها را حین استفاده از ماسک صورت و همین طور میزان اکسیژن خون قبل و بعد از استفاده از ماسک را اندازه بگیرند. اما محققان با هیچ گونه علامت کمبود اکسیژن یا کاهش اکسیژن خون رو به رو نشدند.

به گفته دکتر آرون گلات، متخصص بیماری های مسری:
نتایج با دانش قبلی ما هم جهت بود. در اثر استفاده از ماسک، اکسیژن کاهش نمی‌یابد

گلات، سخنگوی انجمن بیماری‌های مسری آمریکا، اشاره می کند استفاده از ماسک برای بعضی از افراد ناخوشایند است اما بهانه ای برای نزدن ماسک وجود ندارد. گلات افزود به نظر من ماسک مانند کمربند ایمنی است. لزوما خوشایند نیست اما از شما محافظت می کند.

تیم دکتر نوئل چان برای این تحقیق به هر شرکت کننده ماسک های سه لایه، یک بار مصرف و غیرپزشکی داد. داوطلبان حین انجام روتین روزانه یا هنگام استراحت از ماسک استفاده کردند و با استفاده از اکسیژن سنج، میزان اکسیژن خون را یک ساعت قبل از زدن ماسک و یک ساعت حین و بعد از زدن ماسک اندازه گرفتند.

در مجموع، تجمع اکسیژن خون هیچ کاهش نگران کننده ای نداشت. به طور میانگین، تجمع اکسیژن قبل از زدن ماسک 96.1% و بعد حین زدن ماسک و بعد از آن کمی بالاتر و به ترتیب 96.5 و 96.3% بود.

چان می گوید :
تحقیق ما برخلاف ادعای خطرناک بودن ماسک است.

چان می پذیرد که این تحقیق روی تعداد کمی انجام شد و با محدودیت هایی رو به رو بود. مثلا، تحقیق شامل افراد دچار بیماری قلب و ریه، که ممکن است حتی هنگام استراحت نیز درصورت استفاده از ماسک دچار مشکل تنفسی شوند، نبود.

اما اشاره می کند تمرکز تحقیق روی سالمندان بود که احتمالا در اثر استفاده از ماسک بیشتر در برابر کاهش میزان اکسیژن آسیب پذیر هستند. با این حال، هیچ مشکلی به وجود نیامد. به گفته او “این فقط یک تحقیق کوچک است. اما امیدوارم به مردم اطمینان خاطر دهد.”

آیا می توان با ماسک ورزش کرد؟

شرکت کنندگان در این تحقیق فعالیت جدی فیزیکی انجام نمی دادند. بنابراین معلوم نیست زدن ماسک حین ورزش باعث کاهش میزان اکسیژن می شود یا خیر؟!

گلات می گوید اگر کسی برای پیاده روی یا دویدن بیرون می رود و هیچ کس دور و بر او نیست، می تواند از زدن ماسک چشم پوشی کند. اما اگر قرار است با افراد دیگر سر و کار داشته باشید، حتما ماسک بزنید.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالت متحده به اکثر افراد توصیه می کند وقتی در جمع قرار می گیرند ماسک بزنند. این ماسک باید حداقل دو لایه پارچه داشته باشد و بینی و دهان را بپوشاند. از جمله کسانی که نباید ماسک بزنند می توان به کودکان زیر دو سال و افراد دچار بیماری تنفسی اشاره کرد.

چان می گوید اگر راجع به بیماری شخصی خود و خطر استفاده از ماسک سوال دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. نظر شما در مورد ارتباط ماسک و پایین آمدن اکسیژن چیست؟ به نظر شما خسته شدن از ماسک دلیل موجهی برای کنار گذاشتن آن در این روزهای سخت است؟

ویدیو ارتباط ماسک و پایین آمدن اکسیژن خون

یک پزشک ایرلندی در یک ویدیو نشان می‌دهد که زدن ماسک چه تأثیری بر روی اکسیژن بدن می‌گذارد.

یک پزشک ایرلندی برای اثبات این موضوع که زدن ماسک هیچ تأثیری بر روی کاهش اکسیژن ندارد، ۶ ماسک را روی هم به صورتش می‌زند تا تأثیرش را بر روی دستگاه به عموم نشان دهد.


به یاد داشته باشید که نباید به صورت کودکان زیر ۲ سال هیچ ماسکی زد، چرا که راه‌های هوایی آنها هنوز باریک است و ممکن است توانایی نفس کشیدن با با ماسک را نداشته باشند، از طرف کودکان کم‌سن بدون کمک نمی‌توانند ماسک را از صورتشان بردارند و ممکن است در معرض خفگی قرار گیرند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits