دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ماجرای اسکناسی که کمال‌الملک به‌جای پرداخت پول غذا کشید!
3
محمد غفاری (۱۲۲۶ – ۲۷ مرداد ۱۳۱۹) معروف به کمال‌المُلک، نقاش ایرانی بود. او در دورهٔ قاجار و اوایل دورهٔ پهلوی فعالیت داشت و یکی از مشهورترین و پرنفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران به‌شمار می‌آید.

نقاش چیره دست ایرانی برای آشنایی با سبک‌های نقاش های فرنگی به اروپا سفر کرد. آخرهای سفرش که مقرری اش از ایران حذف شدو دستش حسابی تنگ شد تا حدی که پولی برای سیر کردن شکمش نداشت. گارسون فرانسوی برا دریافت سفارش کنار میزش اومد و از این که یک ایرانی ملاقات میکنه ذوق زده شد. کمال الملک نمی‌دونست چطور بهش بگه که پول چندانی نداره و یک غذای ارزون قیمت میخواد. گارسون جوان هم فرصت نمیداد با انتخاب خودش یکی از بهترین غذا ها رو برای اون سفارش داد.

نقاش ایرانی / کمال الملک

نقاش ایرانی با خودش فکر کرد که چطور حرفشو به گارسون منتقل کنه. نگاهش به بشقاب میز افتاد دست برد و قلموی خود را بیرون آورد مشغول کشیدن تصویری روی بشقاب شد. غذا که اومد نقاش متحیر شد و تصمیم گرفت بدونه دست زدن به غذا رستوران رو ترک کنه. گارسون که حواسش بهش بود از خروجش شگفت زده شد و خودش رو به میز اون رسوند. با بشقابی مواجه شد که تو اون تصویر یک اسکناس با هنرمندی تمام کشیده شده بود. گارسون اما تصور کرد که کمال الملک قصد فریبشو داشته بنابراین او را دنبال کرد و تقاضای پول غذا رو مطرح کرد. همون موقع بود که صاحب رستوران از راه رسید و گارسون هم فرصت رو غنیمت شمرد و بشقاب رو بهش نشان داد. بشقابی که به تصور گارسون ی پول دروغی توش وجود داشت. صاحب رستوران اما با دیدن این هنر بی نظیر اشک تو چشماش حلقه زد و کمال الملک رو تو آغوشش کشید.

نقاش ایرانی / کمال الملک

اون که مرد هنر دوستی بود بر عکس گارسون قدر هنر استاد ایرانی رو فهمید و با تقدیم ۱۰۰۰فرانک به اون اجازه گرفت تا این اثر موندگار رو نزد خودش نگه داره. امروز این بشقاب تو موزه لوور پاریس به عنوان بخشی از تاریخ هنری این شهر نگهداری میشه. احتمالا شما هم اسم خیلی از آثار کمال‌ الملک را شنیدید. تابلو های معروف تالار آیینه ، میدان کربلا ، زرگر بغدادی، پرتره ناصرالدین شاه ، مرد مصری ، منظره سرخه حصار،خیابان دوشان تپه و نگاره خودش تنها بخشی از آثار بی نظیر این هنرمند اصیل است‌. این نقاشی ها تو کاخ گلستان کاخ سعدآباد کاخ نیاوران کتابخانه و موزه ملی ملک موزه مجلس شورای اسلامی موزه هنرهای معاصر کرمان موزه آستان قدس رضوی موسسه فرهنگی بنیاد مستضعفان و بعضی از مجموعه های خصوصی نگهداری میشه.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits