دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سایز لاستیک خودرو چه نقشی در مصرف بهینه سوخت دارد؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آیا از تاثیر باد تایر بر مصرف سوخت خودرو آگاه هستید؟ لاستیک و رینگ از جمله مهم‌ترین‌ بخش‌هایی هستند که می‌توانند روی عملکرد خودرو تاثیر بگذارند، چرا‌که خودرو در صورت داشتن لاستیک‌ها و رینگ مناسب کنترلش راحت‌تر می‌شود.

تاثیر سایز لاستیک در مصرف سوخت

امروزه مدیریت مصرف سوخت، یکی از چالش ها و موضوعات مهم در صنعت خودرو محسوب می شود. سوخت خودروها علاوه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی هایی که برای جامعه انسانی ایجاد می کند، در هزینه و کارایی خودرو اثر مستقیمی دارد.
یکی از عمده مواردی که می تواند اثر قابل توجهی در میزان مصرف سوخت داشته باشد، نوع و سایز لاستیک است.

رابطه مصرف سوخت و تایر مورد استفاده در اتومبیل

پیش از آن که به بررسی اثر سایز لاستیک بپردازیم، خوب است بدانیم چه عواملی در مصرف سوخت خودرو موثرند. به طور کلی پنج عامل برجسته در میزان سوخت مصرفی خودرو نقش دارند. اینرسی که ناشی از تغییر سرعت اتومبیل است، وزن خودرو و اثر نیروی گرانش، درکنار مقاومت هوا و اثرات آیرودینامیک، سه عامل نخست هستند.
اصطکاک مکانیکی اجزای متحرک خودرو نظیر شفت ها و غلبه بر نیروی مکانیکی و غلتشی لاستیک ها نیز دو عامل دیگر است. جالب است بدانید، تحقیقات نشان می‌دهد که چیزی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از میزان سوخت مصرفی برای غلبه بر نیروی لاستیک‌ها صرف می‌شود. همچنین تاثیر مستقیمی بر خرابی جلوبندی و لوازم یدکی سراتو دارد.

سایز لاستیک

اثرات افزایش سایز لاستیک و مصرف سوخت

با بزرگ شدن سایز لاستیک، عرض آن بیشتر شده و نتیجه آن افزایش سطح چسبندگی با زمین است. لذا هندلینگ و فرمان پذیری خودرو و کمک جلو سراتو بهتر شده که این امر در پیچ ها و شرایط نظیر آن خود را نشان می دهد. اما نکته ای که اهمیت دارد آن است که با این توضیحات، چرا خودروسازان از لاستیک های بزرگ استفاده نمی کنند؟!

در پاسخ باید گفت اثر لاستیک تنها فرمان پذیری نیست. سایز لاستیک باید استاندارد و متناسب با شرایط خودرو باشد و در حالت بهینه قرار بگیرد. در واقع با افزایش سایز به شکل غیراستاندارد، از طرفی دیگر اصطکاک و لاستیک سایی، مقاومت غلتشی و وزن افزایش می یابد. نتیجه آن ایجاد فشار مضاعف به سیستم و افزایش مصرف سوخت خواهد بود. با این تفاسیر بهتر است اندازه و سایز لاستیک ها متناسب با نوع خودرو و بر اساس نظرات کارشناسانه شرکت های خودروسازی و کمپانی های معتبر صورت پذیرد.
مهمترین نکته در خصوص بحث سایز لاستیک و ارتباط آن با مصرف سوخت، مقاومت غلتشی لاستیک ها یا همان نیرویی است که سبب چرخش و غلتاندن لاستیک و حرکت خودرو می شود. طبیعتاً هر چه این نیرو کمتر باشد، فشار کمتری به سیستم انتقال نیرو وارد می شود و نتیجه آن مصرف سوخت کمتر است.

تاثیر سایز لاستیک در مصرف سوخت

به عنوان مثال چرخ های بزرگتر دارای مقاومت غلتشی بالاتری نسبت به چرخ های کوچکتر هستند. این یعنی به نیرو و انرژی بیشتری برای غلبه بر این مقاومت نیاز است که نتیجه آن مصرف سوخت بیشتر خواهد بود.
همان گونه که پیش تر بیان شد، از دیگر نکات حائز اهمیت در مصرف سوخت، وزن خودرو است. طبیعتاً لاستیک های سایز بزرگ دارای وزن بیشتری هستند. در نتیجه فشار بیشتری به سیستم محرک خودرو وارد می‌شود. از این منظر نیز افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهدداشت.

ارتباط لاستیک پهن و لاستیک باریک با مصرف سوخت

امروزه تغییر سایز لاستیک، از اقداماتی است که برخی از رانندگان انجام می دهند. این تغییر بعضاً بدون توجه به اثرات عملکردی و مصرف سوخت خودرو صورت می گیرد. لاستیک های پهن به دلیل عرض بیشتر، فرمان پذیری بهتری دارند و در کنار زیبایی ظاهری بسیار موردتوجه هستند، اما معایبی هم نظیر افزایش مصرف سوخت دارند که در ادامه آن ها را بررسی کرده ایم.

  • لاستیک های پهن

هرچه لاستیک پهن تر باشد، مقاومت غلتشی آن یعنی نیروی لازم برای حرکت و غلتش لاستیک بیشتر خواهد بود. در نتیجه در مدیریت مصرف سوخت اثر منفی خواهد داشت که نتیجه آن افزایش مصرف است. اگر دقت کرده باشید، خودروهای داخلی و یا خودروهای اقتصادی چینی از لاستیک باریک و کوچک تری استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین دلایل آن کاهش مصرف سوخت است.

  • لاستیک های باریک

شاید در نگاه نخست لاستیک های باریک زیبا به نظر نیایند و هندلینگ یا کنترل فوق العاده ای نداشته باشند، اما به دلیل مقاومت غلتشی و وزن کمتر، مصرف سوخت را کنترل کرده و کاهش می دهد. در نقطه مقابل افزایش غیر منطقی سایز لاستیک در کنار ظاهر زیبا و فرمان پذیری خوب، می تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و همچنین آسیب به جلوبندی و فنربندی اتومبیل شود.

مدیریت مصرف سوخت ناشی از لاستیک ها

به منظور مدیریت سوخت و کاهش هزینه ها و استهلاک ناشی از لاستیک خودرو، رعایت چند نکته اثربخش و مؤثر خواهدبود. نکاتی که در کنار انتخاب درست سایز لاستیک می تواند مصرف سوخت را مدیریت کند.

نقش تایر در مصرف بهینه سوخت

ابتدا حتماً سعی کنید از سایز لاستیک متناسب با خودروی خود استفاده کنید. به هیچ عنوان از لاستیک‌های سایز بزرگ به دلایل غیرمنطقی نظیر صرفاً نما و ظاهر زیباتر، استفاده نکنید.
به خاطر داشته باشید، لاستیک های بزرگتر و پهن، یعنی وزن و مقاومت بالاتر. نتیجه این امر آن است که به مصرف سوخت بیشتری برای غلبه بر وزن و مقاومت نیاز است.
فشار باد لاستیک ها عامل مهم دیگری است. توصیه می کنیم به صورت دوره ای آن ها را چک کنید و در صورت نیاز آن ها در حد نرمال تنظیم نمایید.
سرعت مجاز را حین رانندگی رعایت کنید. رانندگی های هیجانی و پرخطر و تیک آف فشار بیشتری به لاستیک ها وارد کرده و می تواند سبب افزایش مصرف سوخت شود.
به سلامت و طول عمر لاستیک های خود توجه ویژه داشته باشید. ازدست رفتن مشخصات مکانیکی لاستیک ها و فرسوده شدن آن ها سبب ایجاد فشار مضاعفی به تایر می شود. فشار و وزن مازاد افزایش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.

حتماً بخوانید:
تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

تایر ماشین (لاستیک ماشین) پوشش حلقه ای می باشد که روی رینگ خودرو یا سایر تجهیزات دیگر نصب می شود و از ساختاری منعطف با توانایی جذب ضربه برخوردار بوده…

سایز لاستیک ها یکی از فاکتورهای مهم در میزان مصرف سوخت خودرو است. مقاومت غلتشی لاستیک ها در کنار وزن، از عوامل مهمی هستند که رابطه مستقیمی با مصرف سوخت دارد. هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشد، به دلیل افزایش سطح لاستیک، میزان مقاومت غلتشی لازم افزایش خواهدیافت. از طرفی دیگر وزن بیشتری را به سیستم محرک خودرو وارد می کند. در نتیجه اتومبیل به سوخت بیشتری برای غلبه بر آن نیاز داشته که افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits