دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قیمت لیر ترکیه در بازار امروز پنجشنبه 28 بهمن 1400
8
قیمت لیر ترکیه در بازار امروز پنجشنبه 28 بهمن 1400

قیمت لیر ترکیه در بازار امروز پنجشنبه 28 بهمن 1400

ارزش لیر ترکیه در پنجشنبه 28 بهمن 1400 برابر با 3,106.89 تومان است.

  • قیمت لیر ترکیه در بازار امروز: 3,106.89 تومان
  • قیمت لیر ترکیه امروز 1400 به حروف : سه هزار و صد و هفت تومان (گرد شده)

کاهش نرخ بهره بانکی، عمده‌ترین دلیلی است که برای افت ارزش لیر ذکر می‌شود. سیاستی که اردوغان شخصا پیگیرِ آن است و در دو سال اخیر به خاطر سرپیچی روسای بانک مرکزی ترکیه از کاهش چهار درصدی نرخ بهره بانکی، سه رئیس بانک را تغییر داده است.

نظر کارشناس مسائل ترکیه در مورد وضعیت لیر

پیش از این سید علی قائم‌مقامی کارشناس مسائل ترکیه گفت: آن طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند، ادامه روند کنونی، ارزش لیر را بیش از این نیز کاهش می‌دهد. چرا که بار سنگین تامین ارز برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی و همچنین تامین مواد اولیه‌ای همچون نفت و گاز ترکیه به خزانه داری ترکیه وارد خواهد شد. به این ترتیب تورم دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

البته دولت ترکیه یک نسخه دیپلماتیک را نیز برای حل مشکل خود انتخاب کرده است. به دنبال آن، وزیر خزانه‌داری ترکیه در ماه فوریه برای جذب سرمایه خارجی به لندن سفر با سرمایه گذاران خارجی و بانک‌ها دیدار کرد. علاوه براین، اردوغان به دنبال جذب سرمایه کشورهای عربی خلیج فارس نظیر بحرین، قطر و امارات عربی متحده و عربستان سعودی است. تا به این ترتیب بتواند از شرایط کنونی گذر کند.

قطعا انتخابات ۲۰۲۳ برای دولت ترکیه مهم است. اگر دولت بتواند در ماه‌های پیش رو حمایت‌های خارجی را جذب کند و بخشی از برنامه‌های داخلی همچون تبدیل حساب‌های ارزی و جذب طلاهای خانگی مورد اقبال عمومی قرار بگیرد، ممکن است بتواند خود را از این شرایط خارج کند. در غیر این صورت، روند کنونی همچنان ادامه خواهد یافت.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits