دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قل ناپدید شده در زمان بارداری یعنی چه؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
از سندرم قل ناپدید شده چه می دانید و دلایل به وجود آمدن این اختلال چیست؟ ما در این مقاله درباره این اختلال صحبت کردیم، امیدوارم این مطلب مورد پسند شما قرار گیرد.

سندرم قل ناپدید شده حالتی است که شخص باردار در ابتدا دو یا چند قل در رحم خود دارد اما تا زمان متولد شدن جنین ها از تعداد قل ها کم می شود یا به اصطلاح درست تر جنینی سقط می شود.

سندرم قل ناپدید شده چیست؟

زمانی که بیش از یک جنین در رحم شما رشد می کند، احتمالا به شما می گویند دوقلو دارید یا چند قلو باردار هستید. با این حال در اواخر بارداری، ممکن است یکی از جنین ها یا چند جنین تشخیص داده نشود. جنینی که به صورت کامل رشد نمی کند و قبل از آنکه به دنیا بیاید، سقط می شود، که به این حالت سندرم قل ناپدیدشده گویند.
پزشکان تا زمانی که اولتراسوند اختراع نشده بود توانایی این کار را نداشتند که تا قبل از متولد شدن نوزاد متوجه تعداد دفعات ناپدید شدن جنین ها شوند. ولی با پیشرفت تکنولوژی امروزه مادران متوجه رشد جنین در رحم خود می شوند و به همین دلیل ناپدید شدن دو قلو یا بیشتر از قبل مشخص می شود.
در حقیقت پس از ناپدید شدن دوقلو در حال رشد، بافت جنین توسط نوزاد و مادرش جذب می شود به همین سبب به این اختلال ناپدید شدن دوقلو گویند.

نکته ویژه ای که درباره این موضوع وجود دارد این است که دوقلوی ناپدید شده قادر است در افراد احساس سردرگمی، اضطراب و اندوه ایجاد کند چون به آن ها گفته شده است که حاملگی چندقلو است.

قل ناپدید شده

دوقلو انگلی

سندرم قل ناپدید شده با آن چیزی که به آن دوقلو انگلی می گویند شباهت دارد اما دارای فرق ها و تفاوت هایی هم هست. در دوقلو انگلی، دو جنین با هم رشد می کنند اما از یکدیگر جدا نمی شوند و همانطور که به هم چسبیده اند، رشد یکی از جنین ها متوقف می شود مانند سندروم ناپدید شدن دوقلو در هر دوی این موقعیت ها احتمال دارد نوزاد با بافتی اضافه از قل دیگر که رشد نکرده است، متولد شود و به آن بچسبد.

نتایج در مورد سندروم قل ناپدید شده

آماری که از این اختلال به دست آمده است، آمار دقیق و متکی به یک بازه زمانی مناسب نیست، عمده ترین دلیلش عدم پیشرفت تکنولوژی اولتراسوند می باشد چرا که این تکنولوژی جدید است. علاوه بر این مورد ناپدید شدن دوقلو می تواند قبل از اولین اولتراسوند اتفاق بیفتد که این اتفاق در هفته ۱۲ بارداری رخ می دهد مگر اینکه بارداری پر خطر باشد، بارداری پرخطر زمانی است که نه پزشکان نه والدین ناپدید شدن دوقلو را نمی توانند تشخیص دهند.

یکی از تحقیقات معتبری که بر روی این اختلال انجام شده است، متوجه موضوعی شدند و آن هم این است که این اختلال بیشتر در لقاح های طبیعی رخ می دهد تا لقاح های مصنوعی. همچنین این تحقیق نشان دهنده این است آماری حدود ۱۸.۲ درصد از چند قلوهایی که بدون درمان باردار می شوند، یک قل آن ها ناپدید می شود. اما برخی از محققان این آمار را بیشتر می دانند به طوری که بعضی این آمار را حتی تا ۳۰ درصد هم می دانند.

نشانه قل ناپدید شده

علائم سندرم قل ناپدید شده

از دست دادن دوقلوها در اواخر بارداری، سندرم ناپدید شدن جنین نیست. در حقیقت به این حالت سقط جنین دیررس می گویند. عوامل و آماری که درباره این موضوع به دست آمده است با سندرم قل ناپدید شده متفاوت است.
بعضی از علائم و نشانه ها در بارداری وجود دارند که نشان دهنده این اختلال هستند. اما به یاد داشته باشید، این نشانه ها قطعا برای این اختلال نیست بلکه علائم بارداری در افراد متفاوت هستند. البته نشانه هایی که در نوسان هستند یا قطع می شوند که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد ولی با این وجود مشورت با پزشک پیشنهاد می شود.

سطوح غیر طبیعی HCG

گنادوتروپین جفتی انسانی که به آن HCG نیز گفته می شود، هورمونی است که برای تشخیص باردار بودن شما آزمایش می شود. اگر باردار باشید مخصوصا چندقلو باردار باشید سطح HCG شما را کنترل می کند تا مطمئن شود آنطور که باید بالا می رود. سطح HCG از بالا آغاز می شود، در صورتیکه فلات وجود داشته باشد این می تواند نشان دهنده رشد یک جنین باشد.

گرفتگی و خونریزی

لکه بینی سبک آن خونریزی لانه گزینی گویند که در بسیاری از بارداری های سالم رخ می دهد ولی چیزی که مهم است این است که اگر شما چند قلو باردار هستید سپس علائم گرفتگی و مقداری خونریزی را تجربه می کنید، ممکن است رشد یکی از جنین ها متوقف شده باشد.

دلیل سندروم قل ناپدید شده چیست؟

ناپدید شدن دوقلو با سبک زندگی مادر مرتبط نیست و بر اساس آنچه در مورد این وضعیت به دست آمده است، ناپدید شدن دوقلوها به همان علت سقط جنین زودرس رخ می دهد یعنی موضوعی به نام ناهنجاری کروموزومی. هنگامی که لقاح تشکیل می شود و سلول جنین در رحم مادر شروع به رشد می کند، DNA او تکثیر می شود، به طوری که در هر ثانیه چندین نسخه کپی از DNA به وجود می آید. در این فرآیند کروموزوم می تواند تغییر پیدا کند و حتی این امکان وجود دارد که از سلول خارج شود.

علت قل ناپدید شده

پس اگر جنین در فرآیند تکثیر DNA به مشکل بخورد و قادر نباشد آن طور که باید از آن نسخه ایجاد کند سقط می شود. زمانی که شما دوقلو یا چند قلو باردار هستید، به دلیل اینکه مجموعه های متعدد DNA مستقل از یکدیگر به وجود می آیند، زمانی که یک جنین سقط شود بر فرآیند رشد تأثیری ندارد.

حتماً بخوانید:
۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

۷ تا از بهترین تست های تشخیص بارداری خانگی!

تست های تشخیص بارداری خانگی مانند تست های آزمایشگاهی و با تشخیص هورمون hCG – هورمون گنادو تروپین جفتی - کار می کنند . اگر تست شما مثبت شد بین hCG…

درمان سندروم دوقلو ناپدید شده

اگر هنگامی که چند قلو یا دوقلو باردار هستید در سه ماهه اول مشخص شود که یکی از جفت ها سقط شده است، در این خصوص راه درمانی کمی وجود دارد. در حقیقت دوقلویی که رشدشان قطع می شود به واسطه قل دیگر و مادر جذب می شود.
زمانی که نوزاد شما به دنیا بیاید امکان دارد نشانه هایی از قل دیگر در او باقی مانده باشد. هنگامی که یک جفت ناپدید می شود، بارداری شما دقیقا حالتی شبیه به حاملگی یک جنین است.
به این نکته توجه داشته باشید ناپدید شدن دوقلوها می تواند خطر ابتلا به کاهش وزن را برای جنین دیگری بالا می برد. همچنین خطر زایمان زودرس نیز برای جنین باقی مانده وجود دارد.
اگر در ماه های آخر بارداری یکی از جنین های خود را از دست بدهید امکان دارد بارداری شما در معرض خطر بیشتری قرار بگیرد و به آرامش و نظارت بیشتری احتیاج داشته باشید.
نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که خطر ابتلا به فلج مغزی برای جنینی که حامله هستید وجود دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits