دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض قلیان کشیدن در بارداری و تاثیرات آن روی جنین
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
عوارض قلیون کشیدن در بارداری بسیار نگران کننده است. قلیون ها لوله های آبی هستند که برای دود کردن تنباکوهای مخصوص ساخته شده در طعم های مختلف مانند سیب، نعناع، گیلاس، شکلات، نارگیل، شیرین بیان، کاپوچینو و هندوانه استفاده می شود.

عوارض قلیون کشیدن در بارداری بر سلامت مادر و جنین

اگرچه بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که قلیان مضرات کمتری دارد، اما قلیان کشیدن هم مانند سیگار خطرات زیادی برای سلامتی دارد.
افرادی که قلیان می کشند ممکن است در خطر ابتلا به برخی از بیماری های مشابه افراد سیگاری باشند. این موارد عبارتند از:

آیا قلیان اعتیاد آور است؟

بله، قلیان اعتیاد آور است. قلیان معمولاً حاوی نیکوتین است که یکی از مواد اعتیاد آور است. نیکوتین همان ماده شیمیایی مورد استفاده در سیگار است که سیگار را نیز اعتیاد آور می کند.
نیکوتین یک ماده شیمیایی است که باعث می شود مغز شما احساس لذت کند، اما اثرات آن خیلی دوام نمی آورد. هنگامی که اثرات خوشایند از بین می رود، احساس می کنید که باید دوباره سیگار بکشید تا دوباره احساس لذت را تحریک کنید. هر چه بیشتر سیگار بکشید، به نیکوتین بیشتری نیاز دارید تا احساس خوبی داشته باشید، که به این ترتیب اعتیاد به نیکوتین می تواند اتفاق بیفتد.

عوارض قلیون کشیدن در بارداری

قلیان کشیدن در دوران بارداری نیز با شرایط جدی مرتبط است که می تواند کودک شما را در دوران نوزادی و کودکی تحت تاثیر قرار دهد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد.

1- بیماری های قلبی از عوارض قلیون کشیدن در بارداری

قلیان می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و گردش خون را افزایش دهد زیرا معمولاً حاوی مواد شیمیایی مضر است. گاهی اوقات، آنها همان مواد شیمیایی مورد استفاده در تنباکوی سیگار هستند که مضر هستند.مانند سیگار، قلیان نیز می تواند حاوی موارد زیر باشد:نیکوتین، قیر، مونوکسید کربن، فلزات سنگین مانند آرسنیک و سرب.
این مواد شیمیایی می توانند دیواره رگ های شما را چسبناک کنند، بنابراین مواد چرب می توانند به آنها بچسبند. اگر شریان هایی که خون را به قلب شما می رسانند آسیب ببینند و مسدود شوند، می تواند منجر به سکته قلبی شود. اگر این اتفاق در شریان هایی که خون را به مغز شما می رسانند رخ دهد، می تواند منجر به سکته شود.
در نتیجه، افرادی که قلیان می‌کشند، می‌توانند در خطر ابتلا به همان بیماری‌هایی باشند که سیگار می‌کشند. زنان باردار همچنین ممکن است در معرض خطر ابتلا به همان نوع بیماری های قلبی و گردش خون باشند و ممکن است بخواهند قبل از سیگار کشیدن در مورد خطرات کشیدن قلیان یا سیگار در دوران بارداری با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنند.
حتی اگر از قلیان بدون تنباکو استفاده می‌کنید، دود آن همچنان سطوح مضری از سموم تولید می‌کند که می‌تواند به همان اندازه برای شما مضر باشد یا حتی مضرتر از دود قلیان مبتنی بر تنباکو باشد.

2- سرطان یکی از عوارض قلیون کشیدن در بارداری

زغال چوبی که برای گرم کردن تنباکو استفاده می‌شود می‌تواند با تولید سطوح بالای مونوکسید کربن، فلزات و مواد شیمیایی سرطان‌زا، خطرات سلامتی را افزایش دهد. حتی پس از عبور از آب، دود قلیان دارای مقادیر بالایی از این عوامل سمی است. تنباکو و دود قلیان حاوی چندین عامل سمی شناخته شده برای ایجاد سرطان ریه، مثانه و دهان است. آب تنباکو حاصل از قلیان باعث تحریک دهان و افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان می شود.

3- سایر عوارض قلیون کشیدن در بارداری

تنباکو و دود قلیان حاوی مواد سمی بسیاری است و علاوه بر اینکه می تواند باعث گرفتگی عروق و بیماری قلبی شود، خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

عوارض قلیان در بارداری

زایمان با وزن کم
زایمان زودرس (قبل از 37 هفته)
سقط جنین
مرگ داخل رحمی جنین (مرده زایی)
شکاف کام یا لب شکری نوزاد و سایر نقایص مادرزادی
مسائل تنفسی
بارداری خارج از رحم– این حاملگی خارج از رحم، معمولا در لوله فالوپ است
مشکلات جفت، از جمله جدا شدن زودهنگام از دیواره رحم و انسداد دهانه رحم (جفت سرراهی)
پارگی زودرس غشاها

4- کودک در انکوباتور

مادرانی که سیگار می کشند احتمال بیشتری دارد که نوزاد خود را زودتر به دنیا بیاورند. زایمان زودرس یکی از علل اصلی مرگ، ناتوانی و بیماری در میان نوزادان است.
از هر پنج نوزادی که از مادرانی که در دوران بارداری قلیان می کشند، یک نوزاد وزن کم دارد. مادرانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، احتمال تولد نوزادان با وزن کمتری دارند. نوزادانی که خیلی کوچک یا خیلی زود به دنیا می آیند به همان اندازه سالم نیستند.
هم نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری قلیان می کشند و هم نوزادانی که پس از تولد در معرض دود سیگار یا قلیان قرار می گیرند، بیشتر از نوزادانی که در معرض دود نیستند، در اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد جان خود را از دست می دهند. احتمال مرگ ناشی از SIDS سه برابر بیشتر است.

حتماً بخوانید:
مضرات کشیدن قلیان

مضرات کشیدن قلیان

آیا میدانید استفاده از قلیان بیشتر از سیگار مضر است؟ مقدمه ای در مورد قلیان نامهای محلی قلیان bhan ، ,hookah narghile و shisha, می باشد .بسیاری از…

نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشند یا بعد از تولد در معرض دود قلیان قرار می‌گیرند، ریه‌های ضعیف‌تری نسبت به سایر نوزادان دارند که خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. سایر عوارض قلیان کشیدن در بارداری عبارتند از:

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
ناتوانی های یادگیری
مشکلات رفتاری
حملات آسم
عفونت های مکرر
نوزادان متولد شده از افرادی که در دوران بارداری هر روز لوله آب می‌کشیدند در هنگام تولد وزن کمتری دارند نسبت به نوزادانی که سیگار نمی‌کشند.
نوزادان متولد شده از افرادی که قلیان مصرف می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی هستند.
خطر بالاتر ابتلا به بیماری آسم
وزن کم هنگام تولد، که با بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا در بزرگسالی مرتبط است
افزایش خطر اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی
افزایش خطر ابتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی کودکان (ADHD)

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عادات سیگار یا قلیان کشیدن بین نسل ها ارتباط دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان قلیان کشیدن در دختران زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند افزایش یافته است. این نشان می دهد که وقتی مادر در دوران بارداری سیگار می کشد، ممکن است برخی از فاکتورهای بیولوژیکی در رحم تعیین شود. به عبارت دیگر، سیگار کشیدن در دوران بارداری، کودک شما را در معرض خطر سیگاری شدن در زمان رشد قرار می دهد.

چگونه ترک کنیم؟

اگر تصمیم گرفته اید سیگار قلیان را ترک کنید، پس تصمیم بزرگی برای سلامتی خود گرفته اید. ممکن است گاهی اوقات سخت باشد، اما کمکی در دسترس شماست.

یک قرار ملاقات با پزشک عمومی یا پرستار مطب خود بگیرید. داروخانه محلی شما ممکن است برنامه های ترک سیگار را ارائه دهد. آنها به شما کمک می کنند تا بهترین راه را برای ترک سیگار پیدا کنید و دارو یا درمان جایگزین نیکوتین را پیشنهاد کنید.
اگر در تلاش برای ترک سیگار هستید، توجه به موقعیت‌هایی که باعث می‌شود شما تمایل به سیگار کشیدن داشته باشید ممکن است کمک کند. اگر همیشه وقتی استرس دارید، خسته هستید یا اعتیاد به الکل دارید و سیگار می‌کشید، از قبل برای این لحظات برنامه‌ریزی کنید تا راه‌های جدیدی برای مقابله با آن ایجاد کنید.
حتی اگر قبلاً تلاش کرده اید و شکست خورده اید، هر شروع جدیدی مهم است.
به دوستان و خانواده خود بگویید که سیگار را ترک کرده اید، آنها می توانند به شما کمک کنند که به آن پایبند باشید و می دانند سیگار را پیشنهاد نکنید.
سعی کنید با دوستان و خانواده خود در مکان های جدید معاشرت کنید و فعالیت های جدیدی را برنامه ریزی کنید تا سیگار را ترک کنید، فعالیتی که معمولاً با هم به اشتراک می گذارید.
تنقلات و نوشیدنی‌های سالم را در اختیار داشته باشید تا وسوسه نشوید که سیگار بکشید یا به غذاهای ناسالم دست پیدا کنید.
پولی که با نکشیدن قلیان پس انداز می کنید را پیگیری کنید. وقتی به نقاط عطف رسیدید تا با انگیزه بمانید، از آن برای دادن جایزه به خودتان استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits