دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
وزنه برداری : تنها ورزشی که سلامت جسم و روان شما را تضمین می کند
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
انواع تمرینات اهداف مختلفی را برآورده می کنند و یک تمرین ایده آل باید شامل ترکیب خوبی از همه آنها باشد. شما باید برنامه تمرینی خود را تنظیم کنید تا اهداف فردی خود را با تمرینات متناسب با نوع بدن خود برآورده کنید.

فواید بی نظیر وزنه برداری برای سلامت جسم و روان

تمرین با وزنه یکی از ورزش های سخت اما جذابی است که افراد زیادی به آن علاقه دارند، اما از انجام دادن آن می ترسند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، باید به شما بگوییم که حتما به انجام این ورزش بپردارید، چون فواید آن خیلی بیشتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. متاسفانه بیشتر مردم از فواید تمرین با وزنه مطلع نیستند و نمی دانند که این ورزش چقدر می تواند به سلامت ذهنی و جسمی کمک کند.
تحقیقات نشان می دهند که تمرین با وزنه نه تنها می تواند ترکیب بدن را بهبود ببخشد، بلکه می تواند سلامت عمومی تان را هم تقویت کرده و شما را شادتر کند. این ورزش مفید می تواند به چربی سوزی، کاهش خطر دیابت، سرطان و حتی مبارزه با افسردگی کمک کند.

علائم افسردگی را کاهش می دهد

تحقیقات بیشتر به بررسی ارتباط بین ورزش های ایروبیک یا هوازی (مانند دویدن و شنا کردن) و افسردگی پرداخته اند و کمتر تحقیقی رابطه ی ورزش های غیرهوازی مانند تمرین با وزنه با افسردگی را بررسی کرده است. اما تحقیقات محدود انجام شده نشان می دهند که تمرین با وزنه می تواند به تسکین علائم افسردگی کمک کند.

فواید وزنه برداری

استخوان ها و مفاصل را مستحکم تر می کند

داشتن استخوان ها و عضلات مستحکم و قوی برای مبارزه با ضعیف شدن طبیعی استخوان ها کمک می کند، که در اثر افزایش سن اتفاق میفتد. مستحکم تر کردن عضلات، جزو تنها فواید تمرین با وزنه نیست. این ورزش مفید به بهبود سلامت استخوان ها و عضلات هم کمک می کند. داشتن استخوان ها و عضلات مستحکم و قوی برای مبارزه با ضعیف شدن طبیعی استخوان ها کمک می کند، که در اثر افزایش سن اتفاق میفتد.
همانطور که سن بیشتر می شود، به طور طبیعی توده ی عضلانی و استخوانی خود را از دست می دهید. این موضوع به طور ویژه برای خانم ها نگران کننده است. متخصصان عنوان می کنند که تمرین با وزنه می تواند با پوکی استخوان هم مقابله کند. زمانی که عضلاتتان از طریق بزرگتر و قوی تر شدن خود را با فشار تمرین با وزنه تطابق می دهند، استخوان هایتان هم خود را با این شرایط وفق می دهند و مستحکم تر می شوند.

فواید ورزش وزنه

جزو بهترین روش ها برای عضله سازی محسوب می شود

تمرین با وزنه رشد سلول های عضلانی و قدرت را افزایش می دهد. علت این موضوع این است که این ورزش تولید تستوسترون و هورمون رشد توسط بدن را افزایش می دهد. زمانی که وزنه برداری می کنید، بدنتان این هورمون ها را ترشح می کند، که این موضوع باعث بهبود رشد بافت ها می شود و به عضلاتتان اجازه می دهد بزرگتر و قوی تر شوند.
عضله سازی اهمیت زیادی دارد و داشتن توده ی عضلانی برای انجام فعالیت های روزانه و کمک به مستقل بودن افراد مسن از لحاظ عملکرد مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که تمرینات استقامتی، مانند تمرین با وزنه ممکن است بهینه ترین استراتژی برای بهبود توده ی عضلانی و استخوانی در مردان میان سال یا حتی افراد مسن تر و زنانی باشند که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند.

حتماً بخوانید:
فواید تمرین با وزنه،فایده تمرین با وزنه در بدنسازی چیست؟

فواید تمرین با وزنه،فایده تمرین با وزنه در بدنسازی چیست؟

فواید تمرین با وزنه و فایده تمرین با وزنه در بدنسازی:تمرینات ورزشی و بدنسازی،امروزه یکی از پرطرفدار ترین ورزش ها بین جوانان اعم از زنان و مردان…

به چربی سوزی بدن کمک می کند

با ساخت عضلات قوی تر از طریق تمرین با وزنه، بدنتان را هم برای چربی سوزی فعال تر می کنید. با ساخت عضلات قوی تر از طریق تمرین با وزنه، بدنتان را هم برای چربی سوزی فعال تر می کنید. علت این موضوع واضح است. بافت عضله بیشتر از بافت چربی کالری می سوزاند. بنابراین علاوه بر اینکه زمانی که در حال استراحت هستید، چربی بیشتری می سوزانید، می توانید همانطور که از طریق تمرین با وزنه توده ی بدنی کم چرب اضافه می کنید، به طور طبیعی سوخت وسازتان را هم افزایش دهید.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی افراد ۶۰ سال به بالا که دارای اضافه وزن یا چاقی مفرط بودند، به این نتیجه رسید که ترکیبی از رژیم غذایی کم کالری به علاوه ی تمرینات با وزنه، نسبت به رژیم غذایی کم کالری و پیاده روی، بیشتر باعث از دست دادن چربی در شرکت کنندگان شد.
کاهش چربی بدن، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، انواع سرطان ها، بیماری های مرتبط با چاقی مفرط و … را کاهش می دهد. داشتن نسبت بیشتری از توده ی بدنی کم چرب در مقابل چربی بدن، به طرز مثبتی بر روی سلامتی شما تاثیر می گذارد.

فواید وزنه برداری Archives

تمرین با وزنه ممکن است احتمال آسیب دیدن را کاهش دهد

بدنی که از طریق تمرین با وزنه قوی شده باشد، به احتمال کمتری ممکن است دچار آسیب دیدگی شود. تمرینات استقامتی هم برای پیشگیری از آسیب دیدن و هم ریکاوری موثر هستند. تقویت عضلات اطراف مفاصل مانند زانو و آرنج می تواند پایداری عضلات را افزایش دهد و درد را کم کند.
این موضوع حتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مثل آرتریت را کاهش دهد. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که تمرینات قدرتی تعداد و ضخامت لیفچه های (fibrils) موجود در تاندون ها را افزایش می دهد. داشتن تاندون های مستحکم برای پیشگیری از جراحت و آسیب دیدگی مفید است، چون تاندون ها عضلات را به استخوان ها وصل کرده و انعطاف پذیری را مهیا می کنند.
با این حال توجه داشته باشید که اگر فرم صحیح بدن تان را هنگام تمرین با وزنه حفظ نکنید، احتمال آسیب دیدگی تان می تواند افزایش پیدا کند. در صورتی که فرم بدنتان نادرست باشد، ممکن است فشار بیشتری به عضلات و مفاصلتان وارد شود، که این موضوع باعث می شود آسیب ببینید.

می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد

ممکن است تمرین با وزنه را با قلب مرتبط ندانید، اما واقعیت این است که بهبود سلامت قلب، یکی دیگر از فواید تمرین با وزنه است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که خانم هایی که به تمرین با وزنه پرداختند، در مقایسه با افرادی که با وزنه تمرین نکردند، ۱۷ درصد کمتر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تجربه کردند. نتایج فقط محدود به خانم ها نیست. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که تمرین با وزنه به مدت کمتر از یک ساعت در هفته ممکن است خطر بیماری قلبی یا سکته را تا ۴۰ الی ۷۰ درصد کاهش دهد.

فواید باورنکردنی تمرینات وزنه

چربی شکم را کاهش می دهد

زمانی که افراد تمرینات قدرتی را به روتین ورزشی خود اضافه می کنند، نه تنها کالری می سوزانند، بلکه توده ی عضلانی کم چرب بیشتری به دست می آورند. تمرین با وزنه همانطور که در بالا اشاره کردیم، علاوه بر سوزاندن چربی در کل بدن، به طرز ویژه ای در چربی سوزی در ناحیه ی شکم مفید است.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که طی بیش از ۱۲ سال بر روی ۱۰ هزار و پانصد نفر انجام شد، به این نتیجه رسید که تمرینات قدرتی در کاهش چربی شکم موثرتر از تمرینات هوازی (که به آن ها تمرینات قلبی و عروقی هم می گویند.) هستند. زمانی که افراد تمرینات قدرتی را به روتین ورزشی خود اضافه می کنند، نه تنها کالری می سوزانند، بلکه توده ی عضلانی کم چرب بیشتری به دست می آورند، که این موضوع سوخت وساز بدن را افزایش می دهد.

وزنه برداری و خاصیت های آن

سطح قند خون را کنترل می کند

بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه کامپیناس" (UNICAMP) برزیل نشان می دهد که انجام دادن ورزش های گوناگون مانند تمرین با وزنه می تواند به کاهش میزان چربی انباشته شده در کبد و بهبود کنترل فشار خون در افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت کمک کند. افرادی که دچار دیابت نوع ۲ هستند، می توانند از فواید اضافه کردن تمرینات استقامتی به روتین خود بهره ببرند. در یک بررسی در سال ۲۰۱۳ نشان داده شد که تمرینات قدرتی علاوه بر عضله سازی، به بهبود سطح قند خون هم کمک می کنند.

خطر سرطان را کاهش می دهد

چربی احشایی نه تنها خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش می دهد، بلکه می تواند احتمال ابتلا به سرطان را هم بیشتر کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که سلول های چربی احشایی، مقدار زیادی ترکیبات ایجادکننده ی سرطان ایجاد می کنند. تمرین با وزنه از طریق آب کردن چربی شکم، احتمال ابتلا به سرطان را پایین می آورد. بر اساس یک تحقیق دیگر، توده ی عضلانی، که با تمرین با وزنه ایجاد می شود، در کاهش سرطان نقش چشمگیری دارد.

تمرین با وزنه برای سلامت جسم و ذهن

متابولیسم یا سوخت ساز بدن را افزایش می دهد

وﻗﺘﯽ وزﻧﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ، ﺑﺪن ﺗﺎن ﺑﺎﻓﺖ ماهیچه ﺑﺪون ﭼﺮﺑﯽ ﻣﯽ ﺳﺎزد ﮐﻪ از ﻟﺤﺎظ ﺳﻮﺧﺖ و ﺳﺎز ﻓﻌﺎل ﺗﺮ از ﭼﺮﺑﯽ اﺳﺖ. وﻗﺘﯽ ﻋﻀﻼت اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ، ﺳﻮﺧﺖ و ﺳﺎز هم ﺑﺎﻻ ﻣﯽ رود ﮐﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ در طﻮل روز ﮐﺎﻟﺮی ھﺎی ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﻣﯽ ﺳﻮزاﻧﯿﺪ. ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻗﺪرﺗﯽ ﻣﻨﻈﻢ، ﺑﻪ اﻧﺪازه ورزش های هوازی (ﻗﻠﺒﯽ-عروقی) ﺑﺮای ﺳﻮزاﻧﺪن ﭼﺮﺑﯽ و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ شدن اندام ﻣﮫﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

قدرت جسمانی شما را افزایش می دهد

ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺪﯾﮫﯽ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ آﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮدن وزﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺷﻤﺎ را ﻗﻮی ﺗﺮ ﻣﯽ ﺳﺎزد… اﻣﺎ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ اﻓﺮاد ﻓﺮاﻣﻮش ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮدن وزﻧﻪ ﺷﻤﺎ را ﺗﻨﮫﺎ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﻗﻮی ﺗﺮ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ در دﯾﮕﺮ زﻣﯿﻨﻪ ھﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺗﺎن ھﻢ ﺷﻤﺎ را ﻗﻮی ﺗﺮ ﻣﯽ ﺳﺎزد.
وﻗﺘﯽ ﺑﻪ طﻮر ﻣﻨﻈﻢ با وزﻧﻪ کار ﮐﻨﯿﺪ، انجام کارهای دﯾﮕﺮ ھﻢ ﮐﻤﯽ آﺳﺎﻧﺘﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﺣﻤﻞ خرید های منزل، ﮐﺎر ﻣﻨﺰل، ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﯽ، ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮدن ﺑﭽﻪ ھﺎ و ﻏﯿﺮه. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻗﻮی ﺗﺮ ﮐﺮدن ﻋﻀﻼت، تمرین کردن با وزنه سبب افزایش تراکم استخوان ها و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و یا درمان آن می شود.

چرا بلند کردن وزنه برای سلامتی شما بسیار مهم است

درد آرﺗروز را می تواند ﮐﺎھش دھد

ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺧﯿﺮ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎن ﺑﻪ آرﺗﺮوز ﮐﻪ تمرینات با وزنه انجام دادند، درد ﻣﻔﺼﻞ ﺷﺎن ﮐﺎھﺶ ﯾﺎﻓﺖ. عضلات قوی از مفاصل در هنگام انجام ورزش و کارهای روزانه محافظت می کنند. اﮐﺜﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ھﺎی ﻓﯿﺰﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻗﺪرﺗﯽ را ھﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ شوند ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺎزﺗﻮاﻧﯽ فرد آسیب دیده ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ. البته باید گفت که انجام بیش از حد این ورزش سبب تشدید آرتروز می شود.

ﺗﻌﺎدل، ثبات و انعطاف پذیری را تقویت می کند

اگر موارد بالا را تقویت نکنیم ﺑﻪ ھﻨﮕﺎم ﭘﯿﺮی ﭼﻪ اﺗﻔﺎﻗﯽ ﻣﯽ اﻓﺘﺪ؟ ﺗﻮده ﻋﻀﻼﻧﯽ را از دﺳﺖ ﻣﯽ دھﯿﻢ و اﯾﻦ اﻏﻠﺐ آن ﭼﯿﺰی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰاﯾﺶ وزن و از دﺳﺖ دادن ﺗﻌﺎدل و اﻧﻌﻄﺎف پذیری ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻠﻨﺪ ﮐﺮدن وزﻧﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻔﺎﺻﻞ ﺗﺎن در داﻣﻨﻪ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﮐﺎر ﮐﻨﻨﺪ، این امر سبب قوی و انعطاف پذیر شدن مفاصل شما می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits