دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا میتوان از زغال برای تقویت و کوددهی گیاهان استفاده کرد؟
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در واقع فواید زغال برای گیاهان بی شمار است و شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی خصوصیات و ویژگی های این کود منحصر به فرد آشنا شوید با ما همراه باشید.

فواید زغال برای گیاهان و طریقه استفاده از آن

به طور کلی زغال چوب یک کود عالی برای تقویت خاک باغچه، گلدان ها و حتی خاک مزارع خواهد بود. چنانچه از پوسیدگی ریشه گیاهان خود ناراحت هستید و یا خاک بستر گیاهتان نیاز به مواد غذایی بیشتری دارد توصیه می شود که از زغال و فواید آن برای گیاهانتان استفاده کنید.

همانطور که می دانید امروزه مصرف کود های شیمیایی افزایش پیدا کرده و همین موضوع آسیب های زیادی به خاک بستر گیاه وارد کرده است. در این میان زغال چوب یک راه حل مناسب و به صرفه برای افزایش مقدار مواد آلی خاک های زراعی کشور و همچنین جایگزین مناسب کود های شیمیایی خواهد بود.

خصوصیات و فواید زغال برای گیاهان

در واقع زغال چوب را می توان باقی مانده چوب های سوخته دانست که توسط آتش آهسته که کمترین میزان اکسیژن را دارد به وجود می آید و به همین خاطر می توان آن را سرشار از مزیت دانست. توجه داشته باشید که خاک زغال چوب یک کود عالی برای گلدان ها و خاک باغچه و حتی خاک مزارع خواهد بود که می تواند یک راه حل ایده آل و به صرفه برای افزایش مقدار مواد آلی خاک های زراعی محسوب شود.

فواید زغال برای گیاهان و طریقه استفاده از آن

از این زغال می توانید برای تغذیه درختان و انواع گیاهان خود استفاده کنید. زغال چوب موقعی که با خاک ترکیب می شود اغلب از پوسیدگی ریشه گیاهان محافظت خواهد کرد به گونه ای که در زمان آبیاری رطوبت اضافی خاک را جذب کرده و روز های خشک نیز رطوبت را به خاک باز می گرداند.

دستورالعمل استفاده از زغال چوب:

توجه داشته باشید اینکه چه مقدار از زغال چوب را باید به خاک اضافه کنید بستگی به نوع خاک و محل زندگی تان دارد برای مثال خاک های اسیدی، ضعیف و سنگین را بایستی به صورت مساوی و ۵۰ به ۵۰ با زغال چوب ترکیب کنید تا به نتیجه ای ایده آل برسید.

همچنین توصیه می شود که زغال چوب را بر روی هر لایه کمپوست خاک بپاشید زیرا انجام این کار به کمپوست کمک می کند تا موارد آلی را به صورت کامل تجزیه کند.

خصوصیات و فواید زغال برای گیاهان

مزیت های استفاده از زغال:

بهتر است بدانید که زغال امروزه نقش پررنگی در پرورش گیاهان داشته و در ادامه سعی داریم تا به بیان فواید بی شمار زغال در رشد گیاهان و درختان مختلف بپردازیم:

وارد شدن به زمین:

زغال چوب معمولا به عنوان یک کود قادر به نگهداری نیتروژن عمل کرده و آن را به شکل هایی که برای محصولات قابل دسترسی است ایجاد خواهد کرد. نقش کاتالیزور برای فعالیت های حیاتی لایه بیولوژیک لایه هوموس را بازی می می کند و می تواند در رویش گیاهان موثر باشد.

خاصیت جذب آب بسیار بالا:

در واقع زغال به خاطر قابلیت جذب بسیار بالایی که دارد می تواند یک رطوبت رسان عالی برای گیاهان باشد.

کنترل رطوبت خاک:

همانطور که متوجه شدید زغال چوب زمانی که با خاک ترکیب می شود از پوسیدگی ریشه گیاهان محافظت خواهد کرد. به گونه ای که در زمان آبیاری رطوبت اضافی خاک را جذب کرده و در طول روز های خشک رطوبت را به خاک باز می گرداند. رطوبت رسانی زغال چوب علاوه بر این باعث می شود هوا و اتمسفر خورشید به راحتی به ریشه های گیاه نفوذ کند.

دلایل استفاده از زغال برای درختان

دلایل استفاده از زغال برای درختان

حاوی مقدار زیادی پتاسیم است:

از آنجایی که زغال چوب دارای پتاسیم بوده و پتاسیم یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاهان محسوب می شود. به همین خاطر یک افزودنی عالی برای گیاهان و خاک باغچه خواهد بود. همچنین پتاسیم نقش انتقال مواد غذایی به گیاهان و همچنین ایجاد قند و نشاسته در گیاهان را دارد.

خاک را قلیایی می کند:

به صراحت می توان گفت که زغال چوب اسیدیته خاک را کاهش و قلیایی بودن خاک را افزایش خواهد داد. معمولا گیاهانی مانند بلوبری، صد تومنی و آزالیا که خاک اسیدی را برای رشد ترجیح می دهند چنانچه در خاک حاوی خاکستری چوبی کشت شوند رشد چندانی نخواهند داشت. به همین خاطر توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید تا با نتیجه عکس و از بین رفتن گیاهتان مواجه نشوید.

از بین بردن حلزون و دیگر نرم تنان:

چنانچه در بستر گیاهتان آفات نرم تن به ویژه حلزون را مشاهده کردید می توانید از زغال چوب به عنوان یک سم قوی برای از بین بردن آن ها استفاده نمایید. معمولا خاکستری زغال این جانداران را فراری می دهد و اگر جرات کنند و جلو بیایند خاکستری مانند نمک عمل می کند و با گرفتن آب بدنشان آن ها را خشک خواهد کرد.

کاربرد زغال در از بین بردن آفات گیاه

از بین بردن شته ها:

یکی دیگر از فواید زغال برای گیاهان از بین بردن شته ها است. در واقع به محض اینکه این آفت ریز و مزاحم را روی گیاهتان مشاهده کردید سریعا یک لایه نازک خاکستر روی گیاه بپاشید به گونه ای که روی شته ها قرار گیرد. این خاکستر اثر خود را گذاشته و تمامی شته ها را تار و مار خواهد کرد. پس از اینکه تمام شته های روی گیاه از بین رفتند می توانید خاکسترها را از روی آن پاک کنید.

جلوگیری از آفات و علف های هرز:

بهتر است بدانید که وجود زغال چوب درون خاک باعث می شود تا گیاه با علف های هرز و بسیاری از آفات مواجه نشود. برای مثال با وجود زغال سنگ حلزون ها درون خاک قادر به زندگی نخواهند بود و همچنین در زمین های کشاورزی نیز وجود قطعه های بزرگ تر زغال چوب باعث می شود تا علف های هرز اجازه جوانه زدن در آن منطقه را پیدا نکنند.

مناسب برای گیاهان کاکاتوس و ساکولنت ها:

از آنجایی که اغلب ساکولنت های گوشتی و همچنین کاکتوس ها به خاطر آبیاری بیش از حد از بین می روند قطعا ترکیب زغال چوب بهترین گزینه خواهد بود تا از رطوبت رسانی بیش از حد به گیاهتان جلوگیری شود.

حتماً بخوانید:
چگونه در منزل برای گیاهان آپارتمانی خاک برگ درست کنیم؟

چگونه در منزل برای گیاهان آپارتمانی خاک برگ درست کنیم؟

خاک برگ یکی از بهترین بسترها برای رشد گیاهان محسوب می‌شود. این ماده را می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌های گل و گیاه بخرید، اما ما به شما پیشنهاد…

بارور کردن زمین های زراعی:

از آنجایی که پوسیدگی زغال چوب بسیار کم است می توانید از آن برای بارور کردن زمین های زراعی خود استفاده کنید. البته از این نکته غافل نشوید که نتیجه واقعی معمولا پس از سه سال خود را نشان خواهد داد.

کاربرد زغال در از بین بردن آفات گیاه

ریشه دار کردن گیاهان:

اگر شما نیز علاقه زیادی به تکثیر گیاهان مختلف دارید حتما از زغال چوب در بستر گیاهتان استفاده کنید. اگر قصد دارید قلمه را درون آب معمولی ریشه دار کنید می توانید یک تکه از این ماده را در انتهای ظرف قرار دهید تا از رشد باکتری های مضر جلوگیری شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits