دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص بی نظیر تخم ریحان
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص تخم ریحان و حساسیت نسبت به مصرف آن : در واقع تخم ریحان از دسته مواد خوراکی پر فایده به شمار می آید که شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی مزیت ها و خواص تخم ریحان بر سلامتی و بهبود عملکردهای بدن آشنا شوید.

به طور کلی تخم ریحان یکی از دانه هایی است که امروزه در سراسر جهان به منظور تولید نوشیدنی ها و شربت ها مورد استفاده قرار می گیرد. خواص تخم ریحان برای بدن انسان بسیار زیاد است به گونه ای که می توان آن را یکی از بهترین انتخاب برای استفاده از شربت های گوناگون دانست.

همانطور که می دانید تخم ریحان، بذر گیاه ریحان است که به علت داشتن پلی ساکاریدهای فراوان در دیواره سلولی خود زمانی که مدت نسبتا کوتاهی درون آب بمانند به مراتب آب فراوانی جذب می کنند و حالتی ژله ای به خود می گیرند.

فواید و خواص تخم ریحان

تخم ریحان معمولا به رنگ سیاه مات دیده می شود و نسبتا درشت است. بسیاری از افراد ممکن است در نگاه اول تخم ریحان را با تخم شربتی اشتباه بگیرند زیرا هر دوی آن ها زمانی که درون آب قرار می گیرند بزرگ تر و لعاب دار می شوند و ظاهر شربت را نیز زیباتر می کنند.

خواص تخم ریحان

در واقع تخم ریحان دارای خواص متنوعی بوده و طب سنتی نیز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. خواص تخم ریحان نزدیک به خواص خود گیاه بوده و معمولا در درمان های خانگی به فراوانی کاربرد خواهد داشت. بهتر است بدانید که تخم ریحان معمولا در شربت ها به صورت دانه و یا پودر گیاهی استفاده می شود. همچنین طبع آن گرم و تر بوده و خاصیت هایی که دارد باعث شده تا در سراسر جهان کاربرد داشته باشد. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین خواص تخم ریحان را شرح دهیم:

تقویت قلب:

به صراحت می توان گفت که تخم ریحان تقویت کننده قلب است و از ترکیبات موجود در آن می توان به منیزیم اشاره کرد. در واقع جذب منیزیم کافی برای سلامت بدن الزامی بوده و عملکرد قلب را بهبود خواهد بخشید. این ماده به عضلات برای فعالیت بهتر کمک می کند و از بروز سکته قلبی نیز تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

حتماً بخوانید:
نحوه شستن و طرز تهیه تخم شربتی

نحوه شستن و طرز تهیه تخم شربتی

تخم شربتی دانه گیاه ریحان است که بیشتر به عنوان سبزی خوردن مصرف می شود. تخم شربتی در شهرهای مختلف با نام های متنوعی شناخته می شود که از این نام ها می…

کاهش دهنده التهاب است:

از دیگر خواص تخم ریحان می توان به کاهش التهابات بدن اشاره کرد که همچنین التهاب ناشی از بیماری آرتروز را نیز درمان می کند. تخم ریحان همچنین قابلیت تسکین دردهای مفصلی را نیز دارا می باشد.

عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد:

از دیگر خواص تخم ریحان می توان به افزایش ادرار، دفع سنگ کلیه و کاهش ورم آن اشاره کرد. در واقع این دانه خوراکی موجب دفع سموم از بدن شده و کلیه ها را پاکسازی می کند و همچنین سموم انباشته شده در خون را برطرف می کند.

استرس را درمان می کند:

از آنجایی که تخم ریحان خاصیت آرامبخشی دارد در کاهش استرس بسیار موثر عمل خواهد کرد. به صراحت می توان گفت که مصرف روزانه نوشیدنی این گیاه برای رفع اضطراب و استرس بسیار مفید است و همچنین موجب رفع سردرد و بهبود کیفیت خواب می شود.

فایده تخم ریحان

دیابت را کنترل می کند:

همچنین از دیگر مزیت های این گیاه می توان به کنترل قند خون نیز اشاره کرد که کمک شایانی به بهبود دیابت می کند. توصیه می شود که برای تنظیم قند خون خود روزانه یک لیوان شربت تخم ریحان مصرف نمایید.

تقویت کننده دستگاه گوارش می باشد:

مهم ترین فایده تخم ریحان، بهبود عملکرد دستگاه گوارش می باشد. مصرف تخم ریحان به صورت پودر یا شربت به هضم آسان غذا کمک می کند و همچنین سوء هاضمه را رفع و از اسپاسم های عضلات شکم نیز جلوگیری می کند.
این دانه گیاهی ضد درد بوده و نفخ شکم را تا حد زیدی از بین می برد و موجب افزایش باکتری های مفید روده می شود. البته لازم به ذکر است که مصرف این گیاه علاوه بر هضم آسان غذا به درمان یبوست نیز کمک زیادی می کند.

از بروز سرطان پیشگیری می کند:

بهتر است بدانید که تخم ریحان سرشار از آنتی اکسیدان است. در واقع آنتی اکسیدان ها ترکیبات مفیدی هستند که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد را می توان از جمله مهم ترین عوامل بیماری زا دانست که زمینه را برای بروز بیماری هایی مانند سرطان فراهم می کند. همچنین آنتی اکسیدان ها سیستم ایمنی بدن را تقویت و در برابر بروز بیماری ها سدی دفاعی ایجاد می کنند.

رفع عفونت های پوستی:

امروزه از تخم ریحان به منظور درمان زخم و عفونت پوستی استفاده می شود زیرا این گیاه یک آنتی باکتریال طبیعی محسوب می شود. برای بهره مندی از خواص این گیاه می توانید دانه های آن را پودر کنید و سپس از پودر آن خمیری تهیه کرده و بر روی زخم بسته شده بگذارید.
همچنین که استفاده از تخم ریحان میزان کلاژن پوست را افزایش می دهد و از آنجایی که کلاژن ترکیب مهمی برای حفظ جوانی پوست به شمار می آید مصرف به بهبود شرایط پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک شایانی خواهد کرد.

کاربرد تخم ریحان

درمان سرماخوردگی:

امروزه از تخم ریحان برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و سرفه مصرف می شود. طب سنتی مصرف شربت تخم ریحان یا جوشانده آن را برای درمان سرماخوردگی توصیه کرده است به این صورت که مقداری از دانه های ریحان را در آب جوش بریزید و پس از مدتی آن را بنوشید.

مصرف تخم ریحان برای زنان:

از فواید تخم ریحان می توان به کنترل ترشحات واژن اشاره کرد اما مصرف تخم کتان در بارداری را پس از اجازه پزشک آغاز نمایید زیرا ممکن است تاثیرات بدی بر جنین بگذارید. نتایج برخی تحقیقات در مورد خواص تخم ریحان در بارداری بیان می کنند این ترکیب موجب افزایش استروژن نیز می شود.
به همین خاطر ممکن است موجب زایمان زودرس شود. با وجود اینکه استفاده از این دانه خوراکی در این دوران مشکلی ندارد اما مصرف بیش از حد آن به هیچ وجه توصیه نمی شود.
همچنین این ماده خوراکی از بروز کم خونی نیز جلوگیری می کند. به همین خاطر مصرف آن به دختران به ویژه دخترانی که به تازگی عادت ماهیانه را تجربه کرده اند، توصیه می شود.

عوارض تخم ریحان

مضرات ناشی از مصرف تخم ریحان:

بهتر است بدانید که تاکنون هیچ عوارض خاصی برای این ماده خوراکی یافت نشده و می توان آن را به عنوان یکی از بی ضررترین مواد طب سنتی دانست. همچنین نکته قابل توجه این است که مصرف بیش از حد هر ماده غذایی حتی تخم ریحان می تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیندازد. به همین خاطر توصیه می کنیم که در مصرف آن اعتدال را رعایت نمایید.

عوارض ناشی از مصرف شربت تخم ریحان

حساسیت یکی از عوامل دیگری است که می تواند مصرف تخم ریحان را برای دسته ای از افراد محدود کند. به طور کلی بدن برخی از افراد به تخم شربتی و تخم ریحان واکنش دفاعی نشان می دهد و موجب ایجاد حساسیت می شود. در صورتی که حساسیت به تخم ریحان بسیار شدید باشد مصرف آن به هیچ وجه توصیه نخواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits