دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوامل فشار خون پایین در بارداری و عوارض آن بر جنین
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تشخیص فشار خون پایین از این جهت اهمیت دارد که ممکن است باعث آسیب به اندام هایی مانند قلب، کلیه، مغز و کبد جنین شود. در صورت کاهش فشار،خون کمی به این اندام ها می رسد که در نتیجه سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

فشار خون پایین در بارداری نشانه چیست؟

فشار خون پایین در بارداری اتفاقی طبیعی است. هورمون های در حال نوسان و تغییرات گردش خون می توانند به کاهش فشار خون، مخصوصا در سه ماه اول و دوم بارداری منجر شوند. فشار خون پایین در بارداری معمولا مشکلات سلامتی جدی ایجاد نمی کند و خانم های باردار می توانند آن را در خانه درمان کنند. گرچه، فشار خون خیلی پایین، نگران کننده است و برخی خانم های باردار علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند. در این مقاله، علل، درمان ها و زمان مراجعه به پزشک را بررسی می کنیم.

فشار خون نرمال در بارداری چند است؟

فشار خون نرمال در طول دوران بارداری علامت سلامتی مادر و جنین می باشد. پزشکان از مقادیر فشار خون برای تشخیص مشکلات زمینه ای و عوارض احتمالی استفاده می کنند.
طبق گزارشات انجمن قلب آمریکا، فشار خون طبیعی، کمتر ازmmHg ۸۰/۱۲۰ می باشد ۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) فشار سیستولیک (هنگام انقباض قلب) بوده که همیشه عدد فوقانی بر روی دستگاه است. ۸۰ میلی متر جیوه فشار دیاستولیک بوده (هنگام استراحت قلب در بین ضربان ها) و عدد تحتانی بر روی دستگاه است. اعداد کمتر از این مقدار، نشانه فشار خون پایین بوده اما در بسیاری از افراد، طبیعی است.
تشخیص کاهش فشار خون توسط پزشک زمانی است که عدد فشارسنج حدود ۹۰ بر روی ۶۰ است (۶۰/۹۰ mmHg).
خانم های باردار در طول ۱۲ هفته اول بارداری احتمال دارد احساس کاهش فشار خون کنند. این کاهش فشار خون اغلب درطول سه ماه اول و دوم در حد پایین قرار داشته و در سه ماه سوم مجدد بالا می رود. پزشکان به طور مداوم فشار خون را پس از تولد نوزاد برای بررسی عوارض پس از زایمان تحت نظر دارند.

فشار خون پایین در بارداری

علائم فشار خون پایین در بارداری

علائم فشار خون پایین میتواند گوناگون بوده و عبارتند از:

  • سرگیجه
  • خستگی
  • از هوش رفتن بعد از سریع ایستادن
  • اختلال بینایی (تاری یا دوبینی)
  • تنگی نفس
  • احساس تشنگی مداوم حتی پس از نوشیدن آب

آیا فشار خون پایین در بارداری باعث آسیب به جنین شما می شود؟

در خصوص تاثیرات فشار خون پایین بر روی جنین، اطلاعات کمتری نسبت به فشار خون بالا کشف شده است. برخی تحقیقات حاکی از این است که فشار خون پایین منجر به این می شود که جنین مرده به دنیا آمده یا باعث کم وزنی در بدو تولد می شود، اما اثبات این ارتباط مشکل است، چرا که بسیاری از متغیر ها و عوامل خطر دیگری نیز در بارداری دخیل هستند. در بسیاری از موارد، فشار خون پایین در این زمان جای نگرانی ندارد.

تشخیص فشار خون پایین

فشار خون پایین از طریق یک تست ساده قابل تشخیص است. پزشک یا پرستار شما کیسه بادی فشار سنج (کاف) را دور بازوی شما قرار می دهد و از یک ابزار اندازه گیری فشار( گیج) برای اندازه گیری فشار خونتان استفاده می کند.
این تست را می توانید در مطب دکتر انجام دهید، اما می توانید برای خودتان یک فشارسنج بخرید و در منزل استفاده کنید. اگر فشار خون شما در تمام طول بارداری پایین باشد، پزشکتان انجام تست های بیشتری را برای رد بیماری های دیگر درخواست میکند.

درمان فشار خون پایین در بارداری

به طور کلی، نیازی به درمان فشار خون در بارداری ندارید. پزشکان معمولا برای فشار خون پایین خانم های باردار دارو تجویز نمی کنند، مگر اینکه علائم، جدی یا عوارض، محتمل باشند. فشار خون شما در سه ماهه سوم به خودی خود بالا می رود.در اکثر موارد، درمان خاصی برای فشار خون پایین در بارداری احتیاج نیست، چرا که فشار خون پس از سه ماهه سوم به حد طبیعی خود بر می گردد.

حتماً بخوانید:
30 روش خانگی کاربردی برای درمان فشار خون پایین

30 روش خانگی کاربردی برای درمان فشار خون پایین

دلایل مختلفی باعث فشار خون می شود نظیر شیوه زندگی ناسالم، عدم فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده یا نوشیدنی ها و غیره ...این یک بیماری…

دارو برای فشار خون پایین در حاملگی

در موارد کمی، تعدادی دارو بسته به طبیعت یا دوره بارداری برای درمان عوامل زمینه ای فشار خون پایین از جمله تقویت کننده های هورمونی و کم خونی وجود دارد. ویتامین B12 در رفع کم خونی و تجدید عملکرد کامل گلبول های قرمز موثر است.

درمان خانگی فشار خون پایین در بارداری

تعداد بیشماری درمان خانگی فشار خون برای خانم های باردار برای پیشگیری از فشار خون پایین در این دوره وجود دارد که عبارتند از:

درمان فشار خون پایین در بارداری

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سالم و مغذی برای تنظیم فشار خون ثابت در خانم های باردار موثر است. مصرف میوه جات و سبزیجات غنی از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از وقوع فشار خون پایین جلوگیری کند. از عوامل دیگر پیشگیری از فشار خون پایین می توان به تقسیم کردن وعده های غذایی به وعده های کوچکتر به فاصله منظم به جای مصرف یکجای غذا های سنگین اشاره کرد.

ورزش

ورزش می تواند تاثیر خارق العاده ای بر اصلاح فشار خون پایین در بدن داشته باشد. گرچه، برخی بیماران سرگیجه و خستگی را تجربه می کند. قبل از شروع هرگونه ورزش سنگین در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

استراحت کافی و تنفس سیستمیک

خانم های باردار و مراقبین آنها باید از این وضعیت آگاه بوده و بدانند که چطور فشار خون می تواند در بارداری دچار تغیرات ناگهانی شود. بنابراین، خانم باردار نباید بعد از دراز کشیدن، خوابیدن یا نشستن طولانی مدت حرکات سریع و ناگهانی انجام دهند.
دراز کشیدن و استراحت کردن، همیشه به تنظیم ضربان قلب کمک می کند. خوابیدن روی سمت چپ و پوشیدن لباس های گشاد نیز کمک کننده هستند.

مایعات

کمبود آب بدن نقش اساسی در ابتلای به فشار خون پایین دارد. مصرف چای سبز و مایعات در بارداری می تواند به رفع علائمی از قبیل حالت تهوع و استفراغ کمک کند.

حتماً بخوانید:
مقدار فشار خون نرمال در هر رده سنی چه عددی است ؟

مقدار فشار خون نرمال در هر رده سنی چه عددی است ؟

فشار خون نرمال : از شایع ترین اختلالات متابولیک فشار خون است که در گذشته افراد در سنین پیری بدان مبتلا می شدند اما امروزه به علت شیوه غلط زندگی این…

مواد غذایی موثر در درمان فشار خون پایین

خوردن انواع خاصی از مواد غذایی به تنظیم فشار خون کمک می کند. وضعیت خود را مرتباً چک کنید و فشار خون خود را اندازه بگیرید تا تاثیر غذایی که مصرف می کنید را ببینید. سعی کنید موارد زیر را مصرف کنید:

مایعات
کم آبی باعث کاهش حجم خون و در نهایت افت فشار خون می شود. هیدراته بودن بدن به خصوص اگر ورزش می کنید، خیلی مهم است.

مواد غذایی غنی از B-12
کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به کم خونی و افت فشار خون شود. تخم مرغ، غلات و گوشت گاو از جمله مواد غذایی سرشار از B-12 است.

مواد غذایی حاوی فولات
فولات تأثیر مشابه ویتامین B-12 دارد و برای بدن، هر چند به میزان کم، ضروری است. مارچوبه ، نخود و جگر از نمونه مواد غذایی سرشار از فولات است.

نمک
غذاهای شور فشار خون را افزایش می دهند. سعی کنید سوپ ، ماهی دودی ، پنیر و زیتون را جایگزین کنید.

چای شیرین بیان
آلدوسترون هورمونی است که به تعدیل فشار خون کمک می کند. شیرین بیان اثر آلدوسترون را خنثی می کند و در نتیجه نوشیدن چای شیرین بیان باعث افزایش فشار خون می شود.

کافئین
قهوه و چای حاوی کافئین است و با تحریک سیستم قلبی-عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش می دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits