دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های صحیح و اصولی فریز کردن و نگهداری از میگو
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
 میگو از دیگر غذا های دریایی مفید و خوشمزه است که شاید به دلیل اینکه میگو زود خراب میشود از تهیه ی آن صرف نظر میکنید. در ادامه مجموعه ای از ساده ترین و مناسب ترین روش نگهداری میگو در طولانی ترین مدت زمان ممکن را ارائه خواهیم داد.

چگونه میگو را به بهترین و بهداشتی ترین شیوه در یخچال و فریزر نگهداری کنیم؟

همانند هر غذای دریایی، بهتر است میگو را از فروشگاهی خریداری کنید که از سلامت و تازگی محصولات آنها اطمینان دارید. تصمیم برای خرید میگو تازه یا منجمد بستگی به زمان پخت دارد، همان طور که میگو منجمد انقضا طولانی دارد برعکس میگو تازه فقط 1 تا 2 روز سالم باقی می ماند. میگو تازه علاوه بر بدنه سفت و محکم، باید دارای پوستی عاری از هرگونه لک های سیاه و زرد باشد.

بوی خوب، نشانه خوبی از تازگی میگو است علاوه بر این میگو با کیفیت، کمی بوی آب شور می دهد بعد از خرید میگو، آن را سریعا داخل یخچال قرار دهید. در این بخش روش های صحیح و اصولی نگهداری میگو در یخچال و فریزر را توضیح خواهیم داد ، با ما همراه باشید.

پوست میگو را از گوشت آن جدا کنید

اگر قبل از انجماد پوست میگو را جدا کنید بهتراست. اگر این کار را انجام نداده اید قبل از پخت دم ،سر آن را با دقت جدا کنید.
از رها کردن میگو پخته شده بیش از 2 ساعت بر روی پیشخوان خودداری کنید اگر وقت ندارید همه میگوها را بلافاصله تمیز کنید، آن ها را داخل یخچال قرار دهید.
می توانید رگ بزرگ پشت کمر میگو را جدا کنید، اما برای منجمد کردن آن ضروری نیست.

میگو: روش‌های نگهداری و پخت

میگوها را حدود 10 دقیقه بجوشانید

قابلمه را پر از آب کرده و بجوشانید، سپس میگوهای خود را درون آب بریزید و بگذارید حدود 10 دقیقه بجوشد تا هر گونه باکتری یا پوسته باقی مانده از بین بروند. این جدا از مرحله پخت میگو است و وقتی انجام می شود که می خواهید آن را فریز کنید زیرا جوشاندن میگو پخته شده آن را از باکتری های مضر محافظت می کند.

میگوهای پخته شده را روی کاغذ پخت قرار دهید و داخل فریزر بگذارید

میگوها را از قابلمه خارج کنید و به طور یکنواخت روی کاغذ پخت قرار دهید و آنها را تا زمانی که سفت و محکم شوند داخل فریزر قرار دهید.
این امر باعث می شود تا میگوهای پخته شده به بهترین شکل جداگانه نگهداری شوند. میگوها را بعد از جوشاندن طی 1-2 روز فریز کنید تا از خراب شدن آنها جلوگیری کنید. اگر فضای کافی برای نگه داشتن ورق های پخت داخل یخچال برای طولانی مدت ندارید، نگران نباشید بعد از یخ زدن آنها را داخل ظروف کوچکتر نگهداری کنید.

میگوها را داخل کیسه های بزرگ فریزر بسته بندی کنید

وقتی میگو را فریز می کنید ، ورقه های پخت را از فریزر خارج کرده و آنها را به داخل کیسه های وکیوم منتقل کنید هنگام بستن کیسه ها قبل از قرار دادن آنها داخل فریزر ، تا آنجا که ممکن است هوا را خارج کنید. قبل از قرار دادن آنها داخل فریزر ، کیسه ها را با برچسب تاریخ بزنید. به این ترتیب ، می دانید چه مدت تا زمان انقضا فرصت دارید.

میگوهای فریز شده را به مدت 3-6 ماه نگهدارید

میگوهای یخ زده تا حدود 6 ماه باقی می ماند اما پس از 3 ماه ، سعی کنید در اسرع وقت میگوها را مصرف کنید. تا زمانی که میگو منجمد است منقضی نمی شود اما ممکن است دچار سوختگی فریزری شوند. شما می توانید میگوها را به صورت خام هم فریز کنید.

قبل از منجمد شدن سرهای میگو را جدا کنید

سر میگو را با دست های خود بکنید یا آنها را با چاقو خرد کنید. برخلاف فریز کردن میگوهای پخته شده ، پوسته یا رگه ها آنها را از بین نبرید. میگوی خام به این شکل بهتر باقی می ماند. برای جلوگیری از فساد، میگوهای خام را بیش از 2 ساعت روی پیشخوان نگذارید. اگرچه می توانید پوسته های میگو را برای صرفه جویی در فضا جدا کنید اما ممکن است تازگی خود را از دست بدهند.

سالم ترین روش نگهداری میگو در یخچال و فریزر

میگو را داخل کاسه ای بریزید و آن ها را زیر شیر آب قرار دهید و به طور کامل آبکشی کنید و هر گونه آلودگی قابل مشاهده را از بین ببرید. رطوبت میگو قبل از فریز کردن باعث ایجاد یک لعاب سرد می شود که به تازگی بیشتر میگو کمک می کند.

میگو ها را داخل ظروف محکم بسته بندی کنید

میگوها را از سینک خارج کنید و داخل ظروف بسته بندی کنید ، تا جایی که ممکن است فضای کمی بین میگوها وجود داشته باشد تا هوای کمتری داخل ظرف باشد. میگو خام را می توانید حداقل 1 تا 2 روز داخل یخچال نگهدارید.

محلول آب نمک را با 2 قاشق سوپ خوری نمک و آب درست کنید ظرف میگو را حدود یک اینچ با آب نمک پر کنید و آن را داخل فریزر قرار دهید تا زمانی که آب نمک یخ بزند، ظرف را در جایی که می تواند عمودی باقی بماند رها کنید تا از ریختن آن جلوگیری شود. برچسب تاریخ بر روی ظروف بزنید تا به شما یاد آوری کند چقدر زمان انقضا دارید.

بهترین شیوه جهت استفاده از میگوهای منجمد

همانطور که در بالا مجموعه ای از نگهداری میگو به انواع مختلف ذکر شد اما چگومگی استفاده بعد از نگهداری این میگو ها نیز مهم است که در ادامه چگونگی استفاده از میگوهای خام یا پخته ای که منجمد کردید به این صورت استفاده کنید:

میگو یخ زده را داخل آبکش بریزید تا ذوب شود: میگو را از بسته بندی به داخل آبکش انتقال دهید و یک بشقاب برای جمع آوری آب زیر آن قرار دهید اجازه دهید میگوها با دمای اتاق ذوب شوند این کار سالم تر است و حدود 2 ساعت زمان می برد.
برای تسریع در روند ذوب میگو را زیر آب بگیرید: اگر لازم است میگو را به سرعت آب کنید، آب ولرم را روی میگوها بریزید تا به طور کامل ذوب شوند.
در عرض 1 تا 2 روز، میگو ذوب شده را بپزید یا داخل یخچال قرار دهید: می توانید میگو را به مدت 2 روز در یخچال بعد از ذوب نگهدارید. در صورت امکان، قبل از پختن میگو را فورا ذوب کنید. از انجماد دوباره میگو اجتناب کنید، چون انجام این کار مکرر طعم میگو را خراب می کند.

پوستر میگو یخ زده

میگو را اغلب در بسته بندی اصلی خود نگهدارید و برای به حداکثر رساندن ماندگاری میگو، بسته را تا زمانی که آماده استفاده نیست باز نکنید.

چه مدت می توانید میگو خام در دمای اتاق نگهدارید؟

باکتری ها به سرعت در دماهای بین 40 و 140 درجه فارنهایت رشد می کنند و در صورتی که بیش از 2 ساعت در دمای اتاق بماند باید کنار گذاشته شود.
می توانید عمر میگو را با نگهداری داخل فریزر و بسته بندی با فویل آلومینیوم ، پلاستیکی و یا کیسه فریزر و جلوگیری از سوختگی ناشی از انجماد به حداکثر برسایند. بهترین راه، تشخیص میگو فاسد بو کشیدن و نگاه به آن است و از نشانه های میگو بد می توان بوی ترش، رنگ مات و بافت لزج را نام برد.

حتماً بخوانید:
سبزی قلیه میگو و خواص آن + فوت و فن های پخت قلیه میگو

سبزی قلیه میگو و خواص آن + فوت و فن های پخت قلیه میگو

قلیه میگو یکی از غذاهای خوشمزه جنوبی است که به روش های مختلفی طبخ می شود. در این غذا از سبزی خاصی استفاده می شود. با ما همراه باشید تا شما را با سبزی…

بنابراین انجماد از بهترین روش های نگهداری میگو است و با این روش می توانید میگو را تا حدود شش ماه بدون آسیب به رنگ، بافت و طعم آن نگهداری کنید. اگر حجم زیادی از میگو را صید کنید یا بخرید، بهترین گزینه پیش رو انجماد آنهاست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits