دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پارچه میکروفایبر و پارچه پلی استر چه تفاوتی با هم دارند؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پارچه پلی استر و میکروفایبر هر دو پارچه های پرکاربرد برای انواع منسوجات هستند. با ما همراه باشید تا با تفاوت این دو نوع پارچه آشنا شوید.

پارچه پلی استر بهتر است و یا میکروفایبر؟

پلی استر عمدتاً برای لباس استفاده می شود، اما می توان از آن برای پتو، رختخواب، روتختی و سایر وسایل خانه نیز استفاده کرد. میکروفایبر بیشتر در پارچه های خانگی مانند روتختی، روکش بالش، حوله و لباس های تمیز کننده استفاده می شود. اما آیا یکی از این پارچه ها برای اقلام خاصی انتخاب بهتری است؟

پلی استر همان میکروفایبر است؟

تفاوت اصلی میکروفایبر و پلی استر این است که میکروفایبر 2 برابر نازک تر از پلی استر است. پلی استر و میکروفیبر هر دو الیاف مصنوعی هستند. این بدان معناست که آن ها در یک کارخانه ساخته شده و مهندسی شده اند تا ویژگی های خاصی داشته باشند. هر دو ارزان، نسبتاً بادوام هستند و مراقبت از آن ها آسان است.

آیا پلی استر همان میکروفایبر است؟

قبل از این که در مورد ویژگی های هر پارچه صحبت کنیم، مهم است که توجه داشته باشیم که علی رغم چند تفاوت کوچک، پلی استر و میکروفایبر تقریباً به یک شکل عمل می کنند. این به این دلیل است که هر دو از الیاف مصنوعی مشابه ساخته شده اند.

پلی استر به گروه بزرگتری از الیاف اطلاق می شود که برای ساخت پارچه استفاده می شود. میکروفایبر نوع خاصی از الیاف پلی استر است. بنابراین پارچه هایی که برچسب "میکروفیبر" دارند از نظر فنی از پلی استر ساخته شده اند. به همین دلیل است که این دو پارچه رفتاری مشابه دارند.
چیزی که میکروفایبر را متمایز می کند این است که الیاف پلی استر بسیار ریزتر هستند و پارچه میکروفیبر را ظریف تر و نرم تر از پارچه پلی استر می کند. برخی از محصولات میکروفیبر از 100 درصد پلی استر ساخته شده اند، در حالی که برخی دیگر از ترکیبی از پلی استر و پارچه مصنوعی دیگر، معمولاً نایلون ساخته شده اند. میکروفایبر نوعی پارچه پلی استر است، اما میکروفایبر و پلی استر یکسان نیستند.

پارچه میکروفایبر

هنگام انتخاب پارچه یا تصمیم گیری برای استفاده از بهترین پارچه برای یک پروژه خاص، چندین ویژگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. شما می خواهید در نظر بگیرید:

  • قابلیت تنفس
  • دوام
  • نرمی
  • گرما
  • سهولت مراقبت
  • هزینه
  • کاربرد

به عنوان مثال، پتوها را می توان از پلی استر یا میکروفیبر ساخت. فرض کنید می خواهید پتو بسازید، اما نمی دانید از کدام پارچه استفاده کنید. شما می خواهید قابلیت تنفس و گرمای پلی استر را در مقابل قابلیت تنفس و گرمای میکروفیبر در نظر بگیرید. همچنین باید نرمی دو پارچه را در نظر بگیرید.

پارچه پلی استر چیست؟
پلی استر یک پارچه مصنوعی است، اما از کجا آمده است؟ دقیقا از چه چیزی و چگونه ساخته شده است؟

پلی استر در سال 1941 توسط دو شیمیدان انگلیسی به نام های جان وینفیلد و جیمز دیکسون اختراع شد. تا دهه 1970 بسیار محبوب نشد، جایی که به دلیل مقاومت در برابر لک و چین و چروک به عنوان "الیاف معجزه آسا" تبلیغ شد. اما تا به امروز، بسیاری از مردم پلی استر را دوست ندارند زیرا فکر می کنند ارزان، ناراحت کننده و ناامن است.
پلی استر به نوع خاصی از الیاف اشاره نمی کند. الیاف پلی استر از پلیمرهایی تشکیل شده اند که آن ها را به نوعی پلاستیک تبدیل می کند. مواد شیمیایی تشکیل دهنده پلیمرها از زغال سنگ، نفت یا سایر سوخت های فسیلی به دست می آیند.

خود الیاف پلی استر بسیار ضخیم و محکم هستند. آن ها الیاف بزرگی هستند که بسیار نزدیک به هم بافته می شوند و پارچه را بسیار بادوام می کنند و از نفوذ آلودگی و لکه به الیاف جلوگیری می کنند. پلی استر دارای ویژگی هایی است که دارد زیرا به این شکل ساخته شده است.

پارچه پلی استر

پارچه میکرو فایبر چیست؟

میکروفایبر یک پارچه مصنوعی است که بیشتر از پلی استر ساخته می شود، اما گاهی اوقات نایلون با پلی استر مخلوط می شود. به این دلیل که از پلی استر برای نازک‌تر کردن آن نسبت به الیاف پلی‌ استر معمولی استفاده می‌ شود، میکروفایبر نامیده می‌ شود. میکروالیاف تقریباً به اندازه الیاف ابریشم هستند، اگر کوچکتر نباشند.
بیشتر گزارش ها در مورد منشاء میکروفیبر می گویند که توسط دانشمندان ژاپنی برای استفاده در لباس شنا در حدود دهه 1970 اختراع شد، اما پارچه زمانی که خیس شد بیش از حد سنگین شد. در حدود دهه 1980، میکروفایبر به گونه‌ ای توسعه یافت که جاذب باشد اما سنگین نباشد و برای اهداف تمیز کردن به بازار عرضه شود.
پارچه های میکروفیبر با فشار دادن الیاف از طریق لوله ساخته می شوند. از گرما برای ذوب آن ها استفاده می شود، سپس الیاف به میکروالیاف کوچکتر تقسیم می شوند. اندازه میکروفیبرها می تواند متفاوت باشد. اندازه الیاف تعیین می کند که از آنها برای ساخت چه چیزی استفاده می شود، به همین دلیل است که پارچه برخی از محصولات میکروفیبر متفاوت از بقیه به نظر می رسد.

تفاوت میکروفیبر در مقابل پلی استر چیست؟

  • قابلیت تنفس

پلی استر و میکروفایبر هر دو سطحی از قابلیت تنفس دارند، اما میکروفایبر تنفس پذیرتر از پلی استر است. پلی استر یک پارچه سبک وزن است، اما بافت نزدیک الیاف رطوبت را به دام نمی اندازد. در حالی که پلی استر فوق العاده قابل تنفس نیست، ویژگی های رطوبت گیر مانع از سنگین شدن پارچه با عرق و آب می شود. به همین دلیل است که پلی استر برای لباس های ورزشی و فعال بسیار محبوب است.
میکروفایبر کمی بیشتر از پلی استر قابل تنفس است زیرا الیاف آن بسیار ظریفتر هستند اما به اندازه نزدیک بافته نمی شوند. میکروفایبر انتخاب خوبی برای ملحفه‌ های تخت است زیرا به دلیل قابلیت تنفس از گرم شدن بیش از حد فرد در خواب جلوگیری می‌ کند. با این حال، رطوبت را نیز از بین نمی برد.

  • دوام

پلی استر یکی از بادوام ترین پارچه های موجود است زیرا به گونه ای ساخته شده است که بادوام باشد. در برابر چروک شدن، چروکیدگی و لک مقاوم است. اگر به درستی از پارچه‌ های پلی‌ استر مراقبت شود، عمر طولانی‌ تری دارند.
میکروفیبر از الیاف کوچکتر تشکیل شده است، بنابراین به اندازه پلی استر بادوام نیست. برای اطمینان از ماندگاری میکروفایبر باید دقت بیشتری کرد، اما از آنجایی که از پلی استر ساخته شده است، همچنان از دوام بالایی برخوردار است.

میکروفیبر در مقابل پلی استر

  • نرمی

الیاف ضخیم تر که پارچه پلی استر را تشکیل می دهند، گاهی اوقات می توانند احساس سفت تری به پارچه بدهند. ممکن است کمی احساس خراشیدگی داشته باشد، مخصوصاً زمانی که نو باشد یا هرگز شسته نشده باشد، اما ممکن است پس از چند بار شستن نرم شود.
الیاف نازک تر و پرتعداد، میکروفیبر را نرم تر از پلی استر می کند. میکروفایبر به قدری نرم است که گاهی اوقات می تواند حالت ابریشمی داشته باشد، اما ممکن است پارچه بدون مراقبت مناسب شروع به زبر شدن کند.

  • گرما

پلی استر و میکروفایبر هر دو بسیار گرم هستند. در حالی که پلی استر در لمس خنک می شود، در واقع هوا را به خوبی به دام می اندازد و از گردش آن جلوگیری می کند. میکروفیبر در لمس احساس خنکی نمی کند، اما نرمی آن به توانایی آن در به دام انداختن هوا در داخل کمک می کند. هر دو پارچه می توانند به خوبی گرما را نگه دارند، اما ملحفه های ساخته شده از میکروفیبر شناخته شده اند که شما را در هنگام خواب گرم نگه می دارند.

منبع : کالازم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits