دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق لاغری با کمبود وزن در کودک ، چرا کودکمان چاق نمی شود ؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تغذیه کمکی نامناسب، مصرف زیاد آبمیوه و هله هوله، کم حوصلگی مادر در دادن غذای کمکی، مشکلات گوارشی مانند رفلاکس، کمبود آهن، روی و بیماری های زمینه ای موجب کم وزنی کودک می‌شوند.

کمبود وزن کودک با لاغری چه فرقی می کند؟

همه کودکانی که تازه متولد شده اند دارای بدنی پف کرده و تپل هستند. لپ های گرد و تپل به همراه پاهای چاق و چله . واقعا که چلاندن یک کودک در آغوش مهربانانه بررای هری فردی لذت بخش است. البته که تمام تصورات ما از یک کودک که غذای خوبی میخورد همین است.
شاید برای شما استرس زا باشد که ببینید کودک شما هم مثل تبلیغاتی که در فضای مجازی یا روزنامه ها و مجلات می بینید تپل و چاق و چله نیست. اما بدانید که کودک نیز ماند بزرگ سال دارای طیف گسترده ای از سلامتی در قد و وزن است.
پس بیایید بدانیم لاغری کودک چه معنایی دارد.

دلیل لاغری در کودکان چیست؟

وقتی یه آدم لاغر میبینیم اولی چیزی که به ذهنمان می رسد این است که : مگه این آدم نون نخورده؟ حالا اگه یه کودک تپل مپل نباشه همه در این باره نظر میدن : چرا بهش غذا نمیدی؟ شیرخشک مکمل دار بهش ندادی؟ غذای جامد چی؟ این سوالات تنها بخشی از سوالاتی است که در مورد کودک لاغر می شنوید.

علت توقف رشد در کودکان

در جدول سازمان بهداشت جهانی نقاطی از سنین و قد و وزن کودک وجود دارد که برخی از توصیات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها بیان کرده است . این جدول برای بخش دوسالگی و بیش از دوسالگی متفاوت است.
نوزادانی که همیشه فقط از شیر مادر تغیه کرده اند مورد تحقیق این جدول هستند که سالها بر روی آن ها تحقیق انجام شده است.برای دختران جدولی جدا و برای پسران نیز جدولی جدا گانه وجود دارد.

پزشک کودک شما ممکن است از جدول قد و وزن یا وزن و سن استفاده کند . در این جدول نموداری بر اساس یکی از مطالب گفته شده رسم می شود که نقاط برخورد این نمودار صدک سن و وزن و قد کودک شماست.
صدک کودکی که دچار کمبود وزن است معمولا کمتر از ۵ است . البته این در مورد کودکی که زود متولد شده یا دارای بیماری خاص است صدق نمی کند.

چرا کودک من چاق نمی شود؟

اگر بعد از مشورت با پزشک و تلاش های مرتبط متوجه عدم رشد کودک خود شدید باید به نکات زیر توجه نمایید:

ژنتیک پدر و مادر:

یادتان هست وقتی فرزندتان متولد شد و هرکس که او را دید چه سوالی پرسید؟
اولین سوالی که معمولا اقوام و خویشان با دیدن کودکی مپرسند این است: به کی رفته؟
این سوال در واقع پاسخ سوالات بسیاری است. ژنتیک عامل اصلی تیپ و قیافه و ظاهر فرزندان است و محال است که کودکی به پدر یا مادر و یا یکی از اعضای خانواده شبیه نباشد.
چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ قد و وزن.

عدم وزن گیری نوزاد

پس اگر مادر یا پدر چاق باشند احتمالی چاقی فرزند با توجه ژن های منتقل شده نیز وجود دارد. اگر کوتاه یا بلند باشند اگر چشمان رنگ سبز یا آبی داشته باشند پس این امکان نیز وجود دارد که کودک شما نیز شبیه والدین باشد.
پس اگر فرزند شما لاغر است یا قد کوتاهی دارد احتمالا این امر ژنیتیکی است و هیچ نگرانی ندارد.
این را هم در نظر بگیرید که تقریبا همه کودکان تا ۲ سالگی تپل هستند به نظر چاق میرسند.

کمبود وزن هنگام تولد:

برخی کودکان دوقلو هستند، برخی دیگر نیز زودرس یا نارس هستند. پس اینکه در ماه های ابتدای تولد کودک ریز میزه ای باشند وجود دارد(خاله ریزه) این را در نظر بگیرید که کودکانی که در زمان تولد دارای وزن پایین، طبیعی یا اضافه وزن هستند در رشد خود دچار نواساناتی خواهند شد.
ممکن است یک بالا و پایین در نمودار رشد یک بخش عادی دو قدم به جلو یک قدم به عقب است اما باید در این مورد با پزشک مشورت نمایید چون ممکن است بالا و پایین شدن منحنی نشان دهنده یک مشکل باشد.

حتماً بخوانید:
برای وزن گیری نوزاد چکار کنیم و چگونه وزن نوزاد را بالا ببریم ؟

برای وزن گیری نوزاد چکار کنیم و چگونه وزن نوزاد را بالا ببریم ؟

تغذیه و وزن گیری کودک یکی از بزرگ ترین دغدغه های ذهنی پدر و مادرها می باشد و همواره می پرسند برای وزن گیری نوزاد چکار کنیم و چگونه وزن نوزاد را بالا…

مقایسه شیر مادر با شیر خشک

کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند با کودکانی که با شیر مادر بزرگ می شوند در سال اول زندگی با وزن های متفاوی مواجه اند.
برخی تحقیقات نشان داده است که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در برخی ماه های رشد مانند ماه ۵ و ۷ و ۱۲ وزن کمتری دارند. و هر چه کودکی از شیر خشک استفاده کند وزن بیشتری خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این مطلب به این معنی نیست که کودکی که از شیر مادر استفاده می کند حتما باید شیر خشک نیز مصرف کند و یا کودکی که از شیر خشک استفاده میکند دارای وزن اضافی است.

در دوره رشد کودک خود به این نکات توجه کنید:

حرف دیگران هیچ اهمیتی ندارد ، پس به حرف هیچکس جز پزشک توجه نکنید همچنین با مراجعه به نقطه های عطف رشد خیلی راحت و بهتر میتوانید در مورد سلامتی اون تصمیم گیری کنید تا وزن ظاهری او.

منبع : نی نی کودک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits