دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت رانر و رومیزی : برای میز ناهار خوری کدام مناسب تر است ؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از تفاوت اساسی رانر با رومیزی این است که رومیزی ها پوشش کامل تری برای میز هستند و برخی از آن ها نیز نمی توانند به صورت کامل این کار را انجام بدهند. در مقابل رانرها همانطور که گفته شد طول بیشتری نسبت به عرض داشته و دارای ابعاد متفاوتی می باشد.

از قدیم بر روی میزها پارچه ای می انداختن که این کار برای جلوگیری از آسیب بر سطح میز بود. بعدها با ایجاد خلاقیت این پارچه ها علاوه بر محافظت تبدیل به زیبایی شد و با ایجاد طرح های مختلف در دوخت، رنگها و ترکیب آنها با هم تبدیل به هنری خلاقانه شد.

تفاوت رانر و رومیزی : کدام بهتر است ؟

همانطور که گفته شد استفاده از پارچه یا هر پوششی بر روی میز مرسوم بوده که با ساخت میزهایی با طرح های زیبا سازندگان رومیزی به این فکر افتادن که این رومیزی ها را به شکلی بهینه کنند تا زیبایی سطح میز هم نمایش داده شود.بنابراین این خلاقیت در جهتی پیشرفت که هم از زیبایی سطح میزی استفاده شود. بنابراین رومیزی را باریک تر دوختند تا در دو طرف آن سطح میز نیز خودنمایی کند.
به این شکل دوخت رومیزی رانر میگویند.
گفته میشود که ابعاد تقریبی رانر 50 170* می باشد ولی بنا بر نیاز و سطوح مورد نظر میتواند متغیر باشد.

تفاوت رانر و رومیزی

رانر و دکوراسیون

امروزه طراحی دکوراسیون پیشرفت شگرفی داشته و برای همه بسیار اهمیت دارد. رانر ها نیز از این اهمیت خارج نمی باشند زیرا با ترکیب رنگ های بسیار زیبا کمک بسیار شایانی به شکیل تر شدن فضا می کند.

محل استفاده رانر

رانر در روی انواع میز، عسلی، اپن آشپزخانه و روی تخت قابل استفاده می باشد.

جنس و شستشوی رانر

انتخاب جنس رانر می تواند بسیار با اهمیت باشد، زیرا معمولا در سطح میز استفاده می شود که جای بسیار در دسترسی می باشد. جنس رانر باید به گونه ای باشد که قابل شستشو باشد و همچنین به دلیل استفاده از طرح های رنگدار در رانر پارچه رنگ ندهد.

چیدمان رانر

رانرها معمولا و به شکل کلاسیک در طول میز قرار می گیرند و تمام طولش را می پوشانند اما رانرهای کوتاه تر هم می توانند ظاهری امروزی و کژوال به چیدمان میز شما بدهند، فقط کافیست آن ها را در عرض میز بیندازید، این طوری سطح بیشتری از چوب دوست داشتنی تان هم نمایان می شود. شما می توانید دو یا سه رانر را با فاصله های چند سانتی متری روی میز داشته باشید و فضای بین آن ها را با گل، شمع یا هرچیزی که دوست دارید پر کنید.

سبک های رانر

رانرهای برند معروف انگلیش هوم، رانرهای ساده ای هستند با پس زمینه نسکافه ای و طرح گل در حاشیه دوسرشان، اگر بخش های پارچه ای دکوراسیونتان مثل رومبلی یا پرده ها تمی مشابه دارند، احتمالا این رانر مناسب دکوراسیون شماست. رانرهای ترمه ای اصیل اصفهان و یزد با طرح های بته جقه جایشان روی میز فضای رسمی و سنتی کاملا ایرانی است.

رومیزی رانر چیست

برای میز نهارخوری که داخل آشپزخانه قرار دارد یا فضاهای خودمانی و صمیمانه تر می توانید از رانرهای بافتی بهره ببرید. رانرهای ایکیا یا مشابه آن که تک رنگ، به طور کامل مستطیل و بدون طرح هستند، انتخابی درست برای دکوراسیون های مینیمال، مدرن و امروزی هستند.

چگونه یک رانر مناسب برای میز خود انتخاب کنیم؟

قبل از هر گونه انتخاب و خریدی در مورد رانر باید به نوع میز خود و دکوراسیون فضایی که میز در آن قرار گرفته است توجه کنید.
برای میز های لوکس چوبی رانرهایی گران بها، سنتی و پر نقش مانند ترمه بهترین هستند، اما هنگام انتخاب رنگ و طرح این رانرها هم باید به هارمونی رانر و رنگ غالب فضایی که میز در آن قرار گرفته است توجه کنید. ایجاد هماهنگی بین اجزای قرار گرفته در یک منطقه، زیبایی و جلوه گری آن ها را تا چندین برابر افزایش می دهد.

آشنایی با انواع رومیزی آشنایی با انواع رومیزی

برای میز ناهار خوری رومیزی مناسب تر است . سفره، زیراندازی از جنس پارچه یا پلیمر است که آن را در هنگام صرف غذا بر روی زمین، فرش یا میز پهن می کنند تا لوازم غذاخوری مانند قاشق، چنگال، کارد و بشقاب بر روی سطحی بهداشتی قرار گیرد و اگر چیزی از غذا ریخت، فرش یا میز را کثیف نکند. جنس سفره را چنان انتخاب می کنند که پس از صرف غذا بتوان آن را تمیز کرد و برای وعدهٔ بعدی دوباره استفاده کرد.

کاربرد رومیزی

به علاوه، سفره، جنبهٔ زیباسازی نیز دارد. نوعی از سفره که برای میز استفاده می شود رومیزی نام دارد.سفره همچنین در ایران با محلی که در آن به صورت سنتی و روی زمین خورده می شود گفته می شود که معادل آن در افغانستان و آسیای میانه دسترخوان است.

طرز نشستن

طرز نشستن در جوامعی که از سفره به هنگام صرف غذا استفاده می کنند تفاوت هایی دارد، برای مثال ترک ها چهار زانو روی زمین می نشینند. به این طرز نشستن می توان بدون زحمت زیاد عادت کرد. ایرانی ها روی زمین، اما دو زانو روی پاشنه پا می نشینند.

نماد

در برخی مواقع کلمهٔ سفره در معنای نمادین آن به کار می رود.در حقیقت با سیری در تاریخ ایران باستان می توان دریافت که سفره عامل گریستن و طلب کردن باران برای زمین خشک و برهوت و نماد مزرعه و باغ است که هنگام دروی محصول و چیدن میوه توسط زنان به دست آمده است. اگر زنان را عامل پیدایش سفره های ایرانی بدانیم، باید سفره را نماد دانست، از آنجا که زنان ایرانی از ابتدای تمدن بشری کشت گندم را عهده دار شدند باید سفره های ایرانی را نمادی از مزارع بدانیم.

منبع : ساعد نیوز



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits