دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شرایط و عواقب عدم تمکین زن از شوهر
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تمکین در لغت به معنای الزام است، با این حال تمکین از منظر حقوق خانواده به معنای اطاعت و پیروی زن از شوهر در امور زندگی و روابط زناشویی بدون عذر شرعی است.

عدم تمکین زن از شوهر به چه معنا است ؟

زن و مرد هر یک موظف هستند تا تکالیف خود را در برابر یکدیگر انجام داده و با یکدیگر حسن معاشرت داشته باشند. در غیر این صورت، مصداق نشوز تلقی شده و منجر به پیامدهایی برای هر یک از آنان می‌شود.

نشوز به معنای عدم تمکین یا عدم ایفای هریک از وظایف و تکالیف میان زوجین است. از منظر حقوقی و در قالب زندگی زناشویی هر گاه زن بدون عذر شرعی از همسر خویش در رفع نیازهای جنسی و امور خانواده تمکین نکند، حق پرداخت نفقه از سوی مرد برای زن سلب می‌شود.

عواقب تمکین نکردن زن از شوهر

عدم تمکین زن از شوهر پیامدهایی را به دنبال دارد، از جمله این پیامدها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم استحقاق زن نسبت به نفقه ( ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی)
  2. کسب اجازه ازدواج مجدد از دادگاه (مواد ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت خانواده)، به این منظور مرد بایستی به دادگاه رجوع و با اثبات عدم تمکین همسر خود، از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد.
  3. امکان طرح دعوا طلاق از سوی مرد

مجازات عدم تمکین زن

در خصوص اینکه عدم تمکین از سوی زن چه آثار حقوقی در پی دارد ، برخی این سوال را می پرسند که مجازات عدم تمکین زن چیست . در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مجازات قانونی ، تنها در صورتی در قبال اشخاص اجرا می شود که در قانون برای عمل آنها جرم تعیین نموده باشد .

اما عدم تمکین از سوی زن ، جرم نیست تا بتوان وی را مجازات کرد . بلکه بهتر است گفته شود که آثار حقوقی عدم تمکین از سوی زن چیست . یا به عبارت دیگر عدم تمکین از سوی زن چه پیامدهای حقوقی و قانونی به دنبال خواهد داشت . لذا در این قسمت سعی داریم تا به مهمترین آثار حقوقی عدم تمکین زن بپردازیم .

  1. در صورتی که زن بدون مانع مشروع از تمکین در برابر شوهر خودداری کند ، از حق دریافت نفقه محروم خواهد شد .
  2. در صورت عدم تمکین ، زن از برخی از حقوق مالی بعد از طلاق همچون اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال و دارایی های مرد پس از طلاق محروم می گردد .
  3. مرد با گذشت مدت زمانی از عدم تمکین غیر موجه زن ، می تواند با مراجعه به دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد .

عواقب عدم تمکین زن از شوهر

شرایط وجود اجازه عدم تمکین زن از لحاظ قانونی

  • در صورت بیمار بودن زن که پزشک نزدیکی را منع کرده باشد و قرار داشتن زن در عادت ماهانه ، زن اجازه عدم تمکین خاص را دارد .
  • مطابق بر ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی اگر حق تعیین منزل به زن داده شده ، زن می تواند از زندگی کردن در منزل مرد خودداری کند و مرد باید در منزل مورد تایید زن، زندگی کند ولی زن موظف به پیروی و اطاعت از همسر خود در وظایف زوجیت خویش می باشد .
  • چنانچه مرد منزل مستقل و مناسبی با شان زن تهیه نکرده باشد ، زن می تواند از رفتن به منزل شوهر خودداری نماید .
  • بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی اگر زندگی در منزلی با شوهر خوف ، ضرر بدنی ، مالی و یا شرافتی برای زن داشته باشد، زن می تواند منزل را ترک کند و تا زمانی که همسر او منزل مستقل و مناسبی تهیه نکرده است می تواند از بازگشت خودداری نماید و در این صورت نفقه زن بر عهده مرد می باشد .
  • بر اساس ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی ، چنانچه بعد از جاری شدن صیغه عقد، مرد مبتلا به بیماری مقاربتی گردد و نزدیکی کردن با وی موجب سرایت بیماری به زن می شود، زن می تواند از نزدیکی با چنین مردی خودداری کرده، در حالی که حق پرداخت نفقه وی محفوظ خواهد بود .
  • جهت انجام واجبات دینی مانند حج رفتن یا حمام رفتن برای ادای نماز واجب ، زن می تواند اجازه بیرون رفتن بگیرد و اگر مرد نپذیرفت ، زن می تواند خارج شود در حالی که حق پرداخت نفقه او ساقط نخواهد شد .
  • خروج از منزل جهت درمانی که ضرورت دارد ، اگر مرد اجازه ندهد ، عدم تمکین زن مجاز است و زن می تواند خارج شده و نفقه او نیز بر عهده مرد خواهد بود.

سوالات متداول درباره عدم تمکین زن از شوهر

1- عدم تمکین زن از شوهر به چه معناست و چه مصادیقی دارد ؟

تمکین از شوهر به معنای پذیرش مرد در امور کلی زندگی مشترک است و مصادیق گوناگونی از روابط خانوادگی و روابط زناشویی را در بر می گیرد که شرح آن در مقاله ذکر شده است .

2- آیا زن می تواند بدون هیچ دلیل موجهی زندگی مشترک با زوج را ترک نموده و در محل دیگری سکونت کند ؟

زندگی در محل دیگری غیر از اقامتگاه زوج ، مصداق عدم تمکین است که در صورت نبود دلیل موجه ، عدم تمکین تلقی شده و آثار حقوقی در پی خواهد داشت که شرح این مطلب را در مقاله ارائه نموده ایم .

3- در صورتی که زن مرتکب عدم تمکین خاص یا عام بشود می توان از وی به جرم عدم تمکین شکایت کرد ؟ مجازات قانونی عدم تمکین زن چیست ؟

از آن جهت که عدم تمکین زوجه جرم تلقی نشده است ، مجازات قانونی نیز نمی توان برای آن در نظر گرفت که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits