دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات رعایت نکردن بهداشت زبان و دهان
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
مضرات رعایت نکردن بهداشت زبان و دهان:زبان تان را هم مسواک بزنید/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عواقب رعایت نکردن بهداشت دهان و زبان آشنا شوید.

زبان تان را هم مسواک بزنید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عواقب رعایت نکردن بهداشت دهان و زبان آشنا شوید.

زبان تان را هم مسواک بزنید

پیشگیری از ابتلا به مشکلات زبان پس از مسواک کردن آن

برای رعایت بهداشت دهان، علاوه بر مسواک زدن لازم است زبان نیز تمیز شود زیرا در صورت رعایت نکردن بهداشت زبان، به مرور لایه های ضخیم روی آن ایجاد می شود. لایه سفید روی زبان همراه با التهاب، از علایم شایع برفک زبان است.این حالت علت های زیادی دارد از جمله رسوب قارچی، مصرف برخی داروها، استعمال دخانیات، کمبود آب بدن و مصرف مشروبات الکلی.

ممکن است این لایه سفید بر اثر خوردن غذاهای چسبناک، نوشیدنی ها و مواد شیرین کننده مصنوعی مانند آدامس و آب نبات به وجود آید. این لایه سفید باعث بوی نامطبوع دهان و فعالیت باکتری مضر می شود. برای رفع این حالت می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. در اولین گام بهتر است مصرف آب را افزایش دهید و از موادغذایی سالم و سرشار از فیبر استفاده کنید.

*************************************************

درمان خانگی لایه سفید روی زبان

چه اتفاقی می افتد اگر به طور منظم زبان را پاک نکنیم

دو بار در روز مسواک زدن برای سلامت کل بدن مفید است این جمله را همیشه مادران به فرزندانشان گوش زد می کنند ، اما توجهی به زبان نمی کنند. دقایقی به این فکر کنید که چه اتفاقی می افتد اگر زبان را تمیز نکنید . کارشناسان پیشنهاد می کنند هنگامی که دندان ها را تمیز می کنید یکباره زبان را هم پاک کنیم تمیز نکردن زبان باعث بروز مشکلاتی به خصوص در خانم های باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در سلامتی می شود.باکتری روی زبان های کثیف رشد می کند و باعث مشکل کوچکی مثل تنفس های بدبو تا مشکلات جدی مثل عفونت می شود.

*************************************************

چه اتفاقی می افتد اگر زبان را به طور منظم پاک نکنیم؟

بوی بد دهان و تنفس :تنفس های بدبو چیزی نیست اما بسیار آزاردهنده و شرمنده کننده است اگر تنفس های بدبو دارید نحوه مراقبت دهان و دندان تان را بازبینی کنید ، تمیز کردن زبان از رشد باکتری و ایجاد بوی بد جلوگیری می کند.

  • بیماری لثه

تمیز نکردن زبان باعث بیماری لثه هم می شود ، عفونت های باکتریایی زبان روی لثه تأثیر می گذارند که باعث قرمزی تورم و خونریزی لثه می شود.

  • از دست دادن دندان

بسیار عجیب است اگر زبان را به خوبی تمیز نکنید و زبانی آلوده داشته باشید شانس عفونت بیشتر می شود و باعث مشکلات جدی مثل از دست دادن دندان می شود.

  • از کار افتادن حس چشایی

آیا هنگام غذا خوردن احساس می کنید مزه غذا را متوجه نمی شوید؟ اگر زبان را تمیز نکنید به تدریج باعث می شود باکتری ها قارچ ها و پوست های مرده روی زبان را بپوشاند

  • تغییر رنگ

آیا متوجه هاله سفیدی روی زبانتان شده اید؟اگر عفونت های قارچی روی زبان باشد نشانه ی آن به مشکل هاله ی سفید بروز پیدا می کند.

  • موه های سیاه زبان

این موها نتیجه مرحله ی تمیز نکردن زبان در طولانی مدت است در حقیقت هیچ موی رویی روی زبان نیست اما این طور بنظر می آید.

*************************************************

مراحل تمیز کردن زبان

1 این روش روانشناسی را امتحان کنید. انگشتان یک دست خود را مشت کرده و به آرامی ناخن های انگشتان را به کف دستتان فشار دهید. حالت تهوع شما از بین می رود. ظاهرا این کار به خوبی جواب می دهد زیرا مغز با درد آرام در کف دستتان حواسش پرت می شود.

2 مسواک را در حالت عمود بر زبانتان نگه دارید و زبان را از یک طرف مسواک بزنید. مسواک را در مسیر طولانی بر روی زبان بکشید، در این صورت، ناحیه های حساس به آسانی مسواک خواهند شد.

3 هنگامی که زبان را مسواک می کنید، زبان را به طور محکم به بخش انتهایی دهان در پشت دندان ها فشار دهید. به محض اینکه زبان شروع به جنبیدن می کند، آن را متوقف کنید و چند تکان به زبان بدهید تا قدرت خود را به دست بیاورد و دوباره مسواک زدن را امتحان کنید.

4 هنگامی که زبان را مسواک می کنید، از طریق دهان نفس خود را بیرون دهید. به طور همزمان، زبان و عضلات گلو را تا اندازه ای که امکان دارد، آرام و شل کنید. این عمل را تمرین کنید تا به یک عادت طبیعی و نرمال تبدیل شود.

5 در هنگام مسواک زدن زبان، از کشیدن مسواک از همه جهت بر روی زبان پرهیز کنید. تمیز کننده های زبان مناسبی نیز وجود دارند که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. به وسیله تمیز کننده ها یا تراشنده های زبان، ممکن است حالت تهاجمی کمتری احساس شود و سریع تر زبان را تمیز کنید در مقایسه با هنگامی که از مسواک برای تمیز کردن زبان استفاده می شود. شما همچنین می توانید از نخ دندان برای تمیز کردن زبان استفاده کنید: نخ دندان را به اندازه طبیعی جدا کنید و آن را بر روی سطح زبان به سمت جلو بکشید. این روش مخصوصا برای افرادی که زیاد دچار حالت تهوع می شوند، به خوبی جواب می دهد.

*************************************************

فواید مسواک زدن زبان

مسواک زبان یک وسیله برای حفظ بهداشت دهان است مثل مسواک دندان، نخ دندان و دهانشویه.
بوی بد دهان

1- کاهش بوی بد دهان

تمیز کردن زبان یک راه حل موثر برای بهبود بوی بد دهان است مسواک زدن زبان، تعداد باکتری های مولد بوی به دهان را در روی زبان کم می کند.مطالعات علمی نشان داده است باکتری های زبان، ترکیبات گوگردی بودار و اسیدهای چرب را تولید می کنند که 80 تا 95 درصد علت بوی دهان را تشکیل می دهد. 5 تا 20 درصد باقیمانده از علل بوی بد دهان مربوط به معده، لوزه ها، غذاهای باقیمانده بین دندان ها، بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و پلاک دندانی است.

مطالعات بالینی نشان داده اند استفاده منظم از مسواک زبان، تأثیر مهمی در حذف باکتری های بی هوازی و کاهش بوی بد دهان دارد.دندانپزشکان معتقدند بیشتر موارد بوی بد دهان از عقب آن نشأت می گیرد، جایی که می توان به راحتی آن را با مسواک زبان تمیز کرد.اگر همیشه دچار بوی دهان هستید، به دندان پزشک مراجعه کنید. بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و یا بیماری های دیگر نیز می توانند باعث این مشکل شوند، مثل دیابت، مشکل کبدی یا کلیوی، ذات الریه و برونشیت.

2- بهداشت دهان

استفاده منظم و روزانه از مسواک زبان در کنار مسواک دندان، نخ دندان و گاهی دهانشویه باعث حفظ سلامت دهان و دندان ها در سطح بالایی می شود.مسواک زبان برای تمیز کردن باکتری ها، باقیمانده غذاها، قارچ ها و سلول های پوستی مرده از سطح زبان به کار می شود.باکتری ها و قارچ هایی که روی زبان رشد می کنند، باعث مشکلات دهانی و سایر بیماری ها می شوند.

سطح زبان دارای پرزها و برآمدگی هایی است که به راحتی باکتری ها در بین آن ها رشد و زندگی می کنند.این باکتری ها باعث مشکلات دهان و دندان مثل پلاک دندان، پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب لثه، عقب رفتن لثه و حتی از دست دادن دندان ها می شوند.برای مدت نیم ساعت، مسواک زدن زبان می تواند باعث تجدید حیات جوانه های چشایی زبان شود. این تجدید حیات باعث می شود شخص از طعم غذاها و غذا خوردن لذت بیشتری ببرد و در نتیجه از پرخوری جلوگیری کند.تمیز کردن منظم زبان با مسواک مخصوص آن، گلو و سینوس ها را تمیزتر نگه می دارد.

3- سلامت سایر قسمت های بدن

تمیز کردن زبان علاوه بر جلوگیری از ایجاد بوی دهان و مشکلات دندانی، برای سایر بیماری ها نیز مفید است.پزشکان رابطه بین بهداشت دهان و بیماری سایر قسمت های بدن را بررسی کرده اند. مطالعات زیادی نشان داده اند باکتری های دهان با تعدادی از بیماری های قسمت های دیگر بدن ارتباط دارند. این بیماری ها عبارتند از:

1- بیماری های قلبی- عروقی مثل حمله قلبی، سکته مغزی

2- پنومونی (ذات الریه) به علت تنفس باکتری های موجود در دهان

3- تولد نوزاد نارس و نوزاد کم وزن

4- افزایش خطر بیماری دیابت

5- پوکی استخوان فک

6- مشکل نازایی در مردان
مسواک مخصوص زبان

*************************************************

نکات

به یاد داشته باشید هنگامی که شما زبان را مسواک می کنید، لازم نیست عمق پشت گلو، جایی که ممکن است به زبان کوچک بر خورد کنید و در نتیجه باعث تحریک حالت تهوع شود را مسواک کنید.
از نگاه کردن خود در آیینه پرهیز کنید. بهتر است در هنگام تمیز کردن زبان در مورد آن فکر نکنید!

*************************************************

هشدارها

افراد که رفلکس حالت تهوع بالایی دارند (به حالت تهوع حساس هستند)، ممکن است هنگامی که زبان خود را مسواک می کنند، استفراغ کنند. اگر شما زیاد دچار استفراغ می شوید، به جای مسواک از تمیز کننده زبان استفاده کنید.

*************************************************

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits