دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی عواقب جبران ناپذیر اصرار بر گناه و توبه نکردن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بسیاری از افراد از گناهان خود خبر دارند اما هیچوقت برای ترک آن اقدامی نکرده و دست به توبه نمی زنند. در ادامه قصد داریم شما را با سرانجام این افراد آشنا کنیم. با ما باشید.

مفهوم اصرار بر گناه

اصرار بر گناه دارای دو معنی است:

  1. تکرار گناه
  2. ارتکاب گناه (حتی یک بار)

کسی که گناهی را انجام می دهد و باز هم آن را تکرار می کند، گفته می شود که او بر گناه خود اصرار دارد. چنین فردی از گناه خود پشیمان نیست و مدام آن را انجام می دهد.

در معنای دوم اصرار بر گناه یعنی فردی گناهی را مرتکب شود، حتی اگر یک بار آن را انجام داده باشد، اما هیچ تصمیمی برای توبه و استغفار نداشته باشد.

در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: اصرار بر گناه این است که انسان گناه کند و استغفار نکند و تصمیم بر توبه و بازگشت نگیرد. و روایتی دیگر از پیامبر اکرم (ص) چنین است: اصرار بر گناه ندارد کسی که استغفار می کند، اگرچه در روز هفتاد بار یک گناه را انجام بدهد.

درمان اصرار بر گناه

اصرار بر گناه یعنی چه ؟

عاقبت اصرار بر گناه از دیدگاه قرآن کریم و احادیث معصومین (ع)

افرادی که اصرار بر گناه دارند و هیچ اقدامی برای توبه و استغفار انجام نمی دهند، سرانجام سختی پیش رو دارند.

امام صادق (ع) می فرمایند:

پدرم [امام باقر] (علیه‌السلام) بارها می فرمود: هیچ چیز برای قلب زیانبارتر از گناه نیست؛ چه آنکه قلب با گناه می آمیزد و اصرار بر گناه می‌ ورزد تا آن که گناه بر قلب چیره می‌ شود و سرانجام آن را وارونه می کند.

این فرمایش امام صادق (ع) به این معناست که فردی که قلبش به نور خدا روشن بوده و چهره ای خدایی داشته، با انجام گناه، چهره اش زمینی می شود و دیگر سخن حق و موعظه و در او اثر نمی کند.

قرآن کریم پایان این راه را کفر و تکذیب آیات خدا و استهزای حقایق آسمانی دانسته و می فرماید: ثُمَّ کانَ عاقِبَهَ الَّذینَ اَساؤُا السُّؤای اَن کَذَّبُوا بِایاتِ اللهِ وَ کانُوا بِها یَستَهزِؤنَ. (سوره ی روم، آیه ی ۱۰) پس آن‌ها که بد کردند [و در ارتکاب گناه اصرار ورزیدند] دچار عاقبتی بدتر شدند [و آن این که:] آیات خدا را تکذیب کرده و آن‌ها را به استهزاء گرفتند.

دیگر آیات و روایات درمورد عاقبت اصرار بر گناه عبارتند از:

امام صادق (ع) درمورد اصرار بر گناه می فرمایند:

خداوند تعالی می فرماید: هنگامی که بنده ی من خواهش‌های نفسانی خویش را بر طاعت من ترجیح دهد، کمترین کیفری که در حق او روا می‌دارم آن است که او را از لذت مناجات خودم محروم می سازم.

امام صادق (ع) در حدیثی درمورد عاقبت توبه نکردن فرمود:

بی تردید، کسی که مرتکب گناه می‌شود در اثر آن از نماز شب محروم می‌گردد و بی‌شک سرعت تاثیر کار بد [در جهت قطع برکات معنوی] بیشتر است از سرعت تاثیر کارد برنده در قطع گوشت.

خدا نکند که کار انسان بدانجا بکشد که مهر غفلت بر دل و گوشش نهاده و پرده ی تاریکی و ضلالت بر چشمش کشیده شود و مصداق آیه ی کریمه ی «خَتَمَ اللهُ عَلی قلُوبِهِم وَ عَلی سَمعِهِم وَ عَلی اَبصارِهِم غِشاوَهٌ» (سوره ی بقره، آیه ی ۷) گردد.

قرآن درمورد عاقبت کسی که گناه می کند می فرماید:

فَلا یَستَطیعُونَ تَوصیَهً وَ لا اِلی اَهلِهِم یَرجِعُونَ. (سوره ی یس، آیه ی ۵۰) چنان بغتتاً بر سرشان بتازد که نه مجال وصیت بیابند و نه فرصت بازگشت به خانه و کاشانه پیدا کنند.

همانطور که آثار و عواقب اصرار بر گناه را از دیدگاه قرآن و ائمه (ع) دیدید، عاقلانه نیست که انسان خردمند در توبه و رفع این آثار شوم تردید کند و کار امروز را به فردا بیندازد. گناه همانند سم است که اگر در رفع آن اقدام نشود، دیگر نمی توان راه نجاتی پیدا کرد.

علت اصرار بر گناه

عاقبت تکرار گناه

آثار زیانبار اصرار بر گناه و توبه نکردن

از جمله عواقب اصرار بر گناه عبارتند از:

تبدیل شدن گناه صغیره به کبیره در اثر اصرار بر گناه

در روایتی آمده است، هیچ گناه صغیره ای همراه با اصرار نیست و هیچ گناه کبیره ای همراه با استغفار نیست.

این جمله به این معناست که اگر کسی گناه صغیره ای انجام دهد و بر انجام آن اصرار کند و توبه نکند، گناه صغیره ی او تبدیل به گناه کبیره می شود. اما اگر کسی گناه کبیره انجام دهد و توبه کند، گناه او از حالت کبیره خارج می شود.

عواقب اصرار بر گناه: خروج از دایره تقوا

قرآن در شرح حال متقین می فرماید: و آنها کسانی هستند که وقتی مرتکب گناه زشتی می شوند یا به خود ستم می کنند به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند (و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟) و بر گناه خود اصرار نمی ورزدند.

سرانجام توبه نکردن: عدم قبول طاعت

امام صادق (ع) فرمود: به خدا سوگند که خداوند چیزی از طاعت بنده ای را با اصرارش بر گناه نمی پذیرد.

فسادآورترین عامل برای قلب انسان، اصرار بر گناه است. کسی که بر گناهش اصرار می کند و توبه نمی کند، نمی تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد و همه چیز برایش وارونه می شود.

سرانجام اصرار بر گناه

عاقبت کسی که اصرار بر گناه دارد چیست ؟

بدبختی در نتیجه اصرار بر گناه

امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمود: علامات بدبختی عبارتند از: خشک بودن چشم (نداشتن اشک و گریه)، قساوت قلب (سنگ دلی)، حرص شدید بر دنیا و اصرار بر گناه.

فردی که اصرار بر گناه دارد، حتی اگر در زندگی خود بهترین امکانات را داشته باشد، باز هم انسان بدبختی است چرا که آخرت خود را به دنیای خود فروخته است.

کشاندن انسان به مرز کفر و الحاد

قرآن می فرماید: سرانجام کسانی که به گناه اصرار می ورزند به تکذیب آیات خدا و مسخره کردن آن می رسند.

انسان در ابتدای انجام گناه، ممکن است احساس پشیمانی کند اما پس از مدتی که آن گناه را تکرار کرد، برایش عادی شده و دیگر حس پشیمانی ندارد. به مرور زمان حتی ممکن است عبودیت خود را نیز از دست بدهد و به کفر و الحاد مبتلا شود.

تشدید مجازات و عقوبت های دنیوی و اخروی گناه

در روایات آمده است کسانی که مرتکب گناه کبیره می شوند و دوبار حد بر آن ها جاری شده بار سوم کشته می شوند. همچنین در روایات در مورد عمل زشت و شنیع زنا آمده است که زنا کاری که سه بار شلاق خورده بار چهارم کشته می شود.

بنابراین باید بعد از انجام هر گناهی بلافاصله توبه کرد. حتی اگر آن گناه بسیار کوچک باشد. البته تکرار گناه و توبه کردن فایده ای ندارد چرا که توبه در صورتی صحیح و مورد قبول است که فرد دیگر گناه را تکرار نکند و بر انجام آن اصراری نداشته باشد.

اگر فرد از گناه خود توبه نکند، به مرور زمان از خداوند متعال دور شده و توفیق توبه از او سلب می شود و دلش سیاه و تیره می گردد.

عدم تشخیص حق و باطل در نتیجه اصرار بر گناه

امام باقر علیه السّلام می ­فرماید: «چیزى براى قلب فساد آورتر از گناهش نیست، قلب مرتکب گناه مى شود و بر آن اصرار مى ورزد تا بالایش را پائین مى گرداند (وارونه مى شود و معکوس مى فهمد و حق و باطل را بجاى هم مى گیرد)».

برای رفع اصرار بر گناه و توبه کردن، نیاز به اسباب و لوازمی است که عبارتند از: علم و تذکر و مجاهدت با عمل. علم در اینجا به این معناست که فرد بداند دنیا فانی و گذراست و آخرت جاودان و پایدار است.

گناهان موجب شقاوت و بدبختی انسان هستند و زندگی دنیا و آخرت او را به سمت نابودی می کشانند و آن چیزی که انسان را نجات می دهد و او را به خداوند متعال نزدیک می کند، ترک گناه و توبه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits