دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شستن این ظروف در ماشین ظرفشویی ممنوع!
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای استفاده بهینه و موثر از ماشین ظرفشویی مانند دیگر وسایل برقی آشپزخانه، دانستن یک سری از نکات ضروری است. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بدانید این است که ماشین ظرفشویی برای شستن هر ظرفی مناسب نیست.

چه ظروفی را در ماشین ظرفشویی نباید شست؟

در واقع نحوه شست‌وشو و دمای بالای ماشین ظرفشویی باعث خش شدن و آسیب دیدن برخی از ظروف می‌شود. اگر صاحب یک ماشین ظرفشویی هستید، یا قصد خرید آن را دارید، لازم است از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، یک لیست تهیه کنید. در واقع با تهیه این لیست و توجه به آن، ظرف‌های ارزشمند و مهم‌تر از همه ماشین ظرفشویی شما، دیگر هیچ صدمه‌ای نخواهد دید.

گذاشتن هر نوع ظرف چوبی در ماشین ظرفشویی ممنوع!

ظروف چوبی در اثر تماس با آب دچار ترک خوردگی می‌شوند، به همین خاطر در درون آن‌ها نوعی روغن وجود دارد. قرار دادن ظروف و کاسه‌های چوبی در ماشین ظرفشویی به مرور می‌تواند باعث از بین رفتن این روغن و در نتیجه ترک خوردن و تورم آن‌ها شود. بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چوبی، شستن آن‌ها با دست و مواد شوینده ملایم است. اگر نیاز است ظروف چوبی آشپزخانه خود را ضدعفونی کنید، به هیچ عنوان آن‌ها را داخل آب به مدت طولانی خیس نکنید.با کمی جوش‌شیرین و سرکه می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.قرار دادن ظروف چوبی در ماشین ظرفشویی باعث ایجاد ترک و تورم آن‌ها می‌شود.

بطری‌های با دهانه باریک

یکی از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، بطری‌های با دهانه باریک هستند. به خاطر اینکه دهانه باریک آن‌ها، مانع از اسپری کامل آب به داخل بطری و تمیز شدنشان می‌شود. برای تمیز شسته شدن بطری‌ها، مقداری آب و مایع شوینده داخل آن‌ها ریخته و به خوبی تکان دهید و با استفاده از یک فرچه شیشه‌شوی پایه بلند، تمام قسمت‌های آن‌ها را بشویید.

ظرف ماشین ظرفشویی

قابلمه‌ها و تابه‌های چدنی

یک مزیت مهم استفاده از ظروف چدنی، روکش نچسب آن‌ها است. سطح نچسب آن‌ها باعث شده است که قابلمه‌ها و تابه‌های چدنی در لیست ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، قرار بگیرند. چرخه شست‌و‌شوی ماشین ‌ظرفشویی و مواد شوینده قوی، به مرور باعث از بین رفتن روکش نچسب و روغنی قابلمه‌های چدنی می‌شوند.

ظروف شیشه‌ای و چینی نقاشی شده با دست

روی برخی از ظروف شیشه‌ای یا چینی یک سری طرح‌ها با دست کار شده است. این ظروف ارزشمند و زیبا تحمل گرما و مواد شوینده قوی ماشین ظرفشویی را ندارند. اگر می‌خواهید این ظروف همیشه زیبا و لوکس به نظر برسند، آن‌ها را با دست و مایع شوینده ملایم بشویید و با حوله خشک کنید.

حتماً بخوانید:
مدت زمان نرمال برای شستشو ظروف در ماشین ظرفشویی چقدر است؟

مدت زمان نرمال برای شستشو ظروف در ماشین ظرفشویی چقدر است؟

علت طولانی شدن شستشو در ماشین ظرفشویی + راه حل : قبل از پرداختن به مشکلات رایج در ماشین‌های ظرفشویی، لازم است که زمان استاندارد برای شستشو را تعیین…

قابلمه‌ها و ظروف تفلون، آلومینیوم و مسی

شاید با خود فکر کنید قابلمه‌ها و ظروف تفلون، آلومینیوم و مسی به خاطر جنس مقاومی که دارند، در برابر شست‌وشو با ماشین ظرفشویی، ایمن هستند. اما متاسفانه اینطور نیست و با گذاشتن این ظروف در ماشین ظرفشویی، می‌توانید باعث صدمه دیدن آن‌ها شوید. به عنوان مثال مواد شوینده قوی، روکش نچسب قابلمه‌های تفلون را به سرعت از بین می‌برد و باعث کدر شدن ظروف مسی می‌شوند. دمای بالای ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث لکه و کدر شدن ظرف‌های آلومینیومی شود.

نکته: برای تمیز شسته شدن و مراقبت بهتر از انواع ظروف، لازم است مایع شوینده مناسب انتخاب کرده و در کنار آن نحوه استفاده از ژل ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید. شستن ظروف نچسب با ماشین ظرفشویی به مرور روکش نچسب آن‌ها را از بین می‌برد.

رنده و سیر له کن

یکی از مشکلات عمده در رابطه با شستن رنده و سیر له کن با ماشین ظرفشویی، این است که قدرت خوبی در تمیز کردن گوشه‌ها و سوراخ‌های ریز آن‌ها ندارد و تیغه‌های آن‌ها را کُند می‌کند. در حالی که با شستن دست و کشیدن آرام اسکاج به راحتی می‌توان کوچک‌ترین ذرات را از روی سطح آن‌ها پاک کرد.ماشین ظرفشویی ابزاری مانند سیر له کن و رنده‌ها را به خاطر سوراخ‌های ریز آنها، تمیز نمی‌شوید.

ظروف دارای برچسب

روی برخی از ظروف و بطری‌ها، برچسب کاغذی چسبانده شده است. قرار دادن ظروف دارای برچسب در ماشین ظرفشویی کار اشتباهی است. مشکل فقط تجزیه و جدا شدن برچسب نیست، در واقع مسئله مهم گیر کردن تکه‌های جدا شده برچسب در قسمت پایینی دستگاه است. مسدود شدن لوله‌ها و فیلترها می‌تواند منجر به خرابی و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی شود.

ظرف ممنوع در ماشین ظرفشویی

چاقوها

یک چاقوی تیز با ارزش‌ترین ابزار در هر آشپزخانه‌ای است. دو دلیل برای قرار گرفتن چاقوهای آشپزخانه در لیست ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، وجود دارد.
اول اینکه لبه‌های تیز چاقوها می‌تواند به مرور باعث خراش و در نتیجه باعث زنگ زدگی ماشین ظرفشویی در قفسه‌ها و سبدها می‌شود.
از طرفی مواد شوینده قوی، باعث کُند شدن تیغه و آسیب دسته چوبی یا پلاستیکی آن‌ها می‌شود.

توجه: در صورت اصرار برای شستن چاقوها با ماشین ظرفشویی، آن‌ها را در قفسه مخصوص چاقوها، قرار دهید.

درپوش‌های زودپر

اگر توجه کرده باشید سوپاپ‌های درپوش زودپزها، دارای تعدادی سوراخ‌ بسیار ریز هستند. به خاطر وجود این سوراخ‌های ریز، توصیه می‌کنیم که آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. زیرا ذرات کوچک غذا می‌تواند وارد دریچه‌های ریز شده و با انسداد آن‌ها باعث از کار افتادن و خطر انفجار زودپر شود. همچنین مواد شوینده قوی به مهر و موم‌های پلاستیکی و سیلیکونی درب زودپز آسیب می‌رساند.

برخی از قطعات و اجزای غذاساز

میکسر یا همان غذاساز، جزء وسایل برقی پرکاربرد است. برخی از اتصالات و اجزای آن برای شست‌وشو با ماشین ظرفشویی ایمن نیستند. با مطالعه دفترچه راهنما و نکات گفته شده در آن، می‌توانید برای گذاشتن یا نگذاشتن آن‌ها در ماشین ظرفشویی نتیجه خوبی بگیرید.

ظروف پلاستیکی

یکی دیگر از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، ظرف‌های پلاستیکی نازک هستند. اگر بدون توجه به جنس و مقاومت ظروف پلاستیکی آن‌ها را داخل ماشین ظرفشویی بگذارید، احتمال ذوب شدن این ظروف به خاطر حرارت بالا وجود دارد. البته برخی از ظروف پلاستیکی برای شستن با ماشین ظرفشویی ایمن هستند. توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در سبد بالایی قرار دهید تا از شستن آن‌ها با ماشین ظرفشویی مایوس نشوید. دمای بالای ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث لکه و کدر شدن ظرف‌های آلومینیومی شود.
حرارت بالا در ماشین ظرفشویی ممکن است باعث ذوب شدن ظروف پلاستیکی نازک شود.

چه ظرفی را نباید در ماشین ظرفشویی شست؟

ظروف کریستال

اگر به خاطر ترس از افتادن جام‌های کریستالی آن‌ها را با دست نمی‌شویید، باید بدانید که گذاشتن ظروف کریستال در ماشین ظرفشویی می‌‌تواند آسیب جدی‌تری به این ظروف وارد کند. در واقع درجه حرارت بالا و لرزش ظروف در کنار هم باعث ترک خوردن یا خراش ظروف کریستالی، می‌شود.

ظروف ملامین و آکرلیک

دسته دیگر از ظروفی که نباید در ماشین ظرفشویی گذاشت، ظرف‌های ملامین و آکرلیک است. دمای بالای ماشین ظرفشویی و مواد شوینده قوی می‌تواند به مرور باعث از بین رفتن رنگ و کیفیت این نوع از ظروف شود.

ظروف عتیقه و گران‌ قیمت

برخی از ظروف مانند ظرف‌های یادگاری از مادربزگ ارزش زیادی برایمان دارند و دوست نداریم به هیچ عنوان آن‌ها را از دست بدهیم. به همین خاطر بهتر است ظروف قیمتی و با ارزش خود را که از شستن ایمن آن‌ها با ماشین ظرفشویی مطمئن نیستید، با دست بشویید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits