دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه رشته خوشکار شیرینی فوق العاده خوشمزه شمالی
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رشته خوشکار یکی از شیرینی های شمالی است که علاوه بر طعم عالی، دارای خواصی برای بدن می باشد. با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه این شیرینی آشنا نماییم.

چگونه رشته خوشکار درست کنیم ؟

رشته خوشکار شیرینی سنتی و قدیمی استان گیلان است. یک شیرینی نرم و لذیذ و مقوی که با آرد برنج تازه تهیه می‌شود و اصول درست کردن آن در شهرهای مختلف استان گیلان شبیه هم است.

شهرهای فومن و لاهیجان و رشت مشهورترین رشته خوشکار را در میان سایر شهرها دارند. طرز تهیه رشته خوشکار به عنوان یک دسر آسان و کم هزینه و خوشمزه در منزل کار سختی نیست و می‌توانید به عنوان یک شیرینی ساده و خوشمزه خانگی بدون فر آن را تهیه و کنار چای میل کنید.

محتویات این شیرینی خوشمزه، آرد، شکر، مغز گردو و ادویه های معطری نظیر پودر هل و دارچین بوده می‌توان از پودر انواع مغزها در آن استفاده کرد و به ارزش غذایی آن افزود.

کلیه مواد مورد استفاده در این نوع شیرینی، مغذی و مقوی هستند و شاید تنها عامل نگران کننده در تهیه آن، سرخ کردن شیرینی در روغن باشد. بنابراین به منظور اطمینان از سلامتی، بهتر است رشته خوشکار در منزل تهیه شود.

در تهیه آن می‌توان از روغن‌های سالمی مانند روغن کنجد استفاده کرد و به هنگام سرخ کردن، حرارت را ملایم کرد تا روغن نسوزد. همچنین می‌توان در تهیه شربت از عسل استفاده کرد؛

البته این نکته را در نظر داشته باشد که حرارت باعث از بین رفتن ارزش غذایی عسل می شود، بنابراین بهتر است آب را جوش آورده و پس از اینکه ولرم شد عسل را به آن اضافه کرده (به نسبت 3 به 1) و از آن به عنوان شربت استفاه کنید.

رشته خوشکار فومن

روش تهیه رشته خوشکار

طرز تهیه رشته خوشکار

رشته خوشکار را به صورت سنتی در سینی‌های مسی داغ درست می‌کنند و برای ریختن رشته در آنها از شانه‌های مخصوص برنجی استفاده می‌شود که به شانه مخصوص رشته معروف است. ولی در خانه می‌توان از یک ماهیتابه تفلون برای این منظور استفاه کرد و با کمک یک قیف مخصوص یا قوطی سس، مایه‌ی رشته را در ماهیتابه ریخت.

مواد لازم برای تهیه ۴۰ عدد رشته خوشکار:

  • آرد برنج تازه و مرغوب: ۱۰۰ گرم
  • آرد سفید: ۴۰۰ گرم
  • نشاسته گل: ۳ گرم
  • آب: ۳ لیوان
  • شیر: ۱ لیوان

برای درست کردن این مقدار رشته خوشکار ما به ۴ لیوان آب و شیر نیاز داریم، شما می‌توانید ۳ لیوان شیر و ۱ لیوان آب یا کلا فقط شیر در نظر بگیرید.

مواد لازم برای مواد میانی رشته خوشکار:

  • گردوی مرغوب آسیاب شده: ۱۰۰ گرم
  • شکر دانه ریز: ۱۰۰ گرم
  • دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • هل آسیاب شده: ½ قاشق چایخوری
  • جوز هندی: ¼ چایخوری

مراحل تهیه رشته خوشکار خانگی:

ابتدا نشاسته گل را در یک ظرف بریزید و ½ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوشیده خنک به آن اضافه کنید. آب و نشاسته را هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود. حالا آب و شیر را هم اضافه کنید (اگر فقط شیر دارید همان را اضافه کنید).

سپس آرد سفید و آرد برنج را کم کم اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا آرد گوله نشود. ترکیب شیر و آرد و نشاسته باید کاملا یکدست و صاف و به غلظت شیر موز شود. حالا این مخلوط را از یک آبکش با سوراخ‌های ریز رد کنید تا کاملا یکدست شود.

مایه رشته خوشکار آماده است. مواد میانی رشته خوشکار را هم با یکدیگر ترکیب کنید. در مرحله بعد یا از شانه مخصوص ریختن رشته خوشکار استفاده کنید یا اگر هم می‌خواهید رشته خوشکار را بدون شانه مخصوص تهیه کنید از مغازه فروش لوازم قنادی بطری مخصوص ریختن مایه رشته خوشکار را تهیه کنید.

آسان‌ترین کار استفاده از یک بطری شیر و سوراخ کردن درب آن برای ریختن مایه است. با یک میله داغ چند سوراخ در درب بطری ایجاد کنید و نی آبمیوه را به قطعات کوچک ببرید و داخل سوراخ‌های درب شیر فرو کنید.

با اسپری کف یک تابه بزرگ و نچسب را چرب کنید و روغن را با دستمال کاغذی در تمام قسمت‌های ماهیتابه بمالید. لازم نیست تابه خیلی چرب باشد همین که روغنی شود کافی است.

موقع ریختن مایه بطری را خوب تکان دهید و مایه را سریع و به صورت عمودی و افقی در تابه داغ شکل دهید. شکل رشته خوشکار توری است پس طوری مایه را به صورت عمودی و افقی بریزید که حالت طوری پیدا کند.

معمولا بعد از چند ثانیه این توری خودش را می‌گیرد و به راحتی از تابه جدا می‌شود. بلافاصله بعد از درآوردن رشته از تابه باید آن را بپیپید و با مواد میانی رشته خوشکار پر کنید چون در غیر این صورت رشته خشک می‌شود.

برای هر عدد رشته خوشکار یک قاشق مرباخوری از مواد میانی را بریزید و بلافاصله رشته خوشکار را بپیچید. لبه‌های رشته را به هم بچسبانید و محکم کنید تا موقع سرخ کردن باز نشود.

بعد از پیچیدن رشته خوشکار آن‌ها را روی یک پارچه توری تمیز بچینید تا خنک شوند. رشته خوشکار را می‌توانید همان موقع سرخ کنید یا حتی به مدت ۲ الی سه ماه در فریزر نگه دارید و در موقع لزوم سرخ کنید.

برای درست کردن شهد رشته خوشکار ۲ لیوان آب، ۱ لیوان شکر و ¼ قاشق چایخوری دارچین را با هم مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا شهد غلیظ شود و شکر کاملا حل شود.

لازم نیست شهد خیلی غلیظ شود. بعد از سرخ کردن رشته خوشکار یک یا دو دقیقه رشته را در شهد قرار دهید تا طعم بگیرد. زمان گذاشتن رشته خشکار در شهد بیشتر از این نباید طول بکشد چون رشته خمیر می‌شود.

طرز تهیه رشته خوشکار با نشاسته

چطور رشته خوشکار سنتی درست کنیم ؟

فوت و فن های تهیه رشته خوشکار خانگی

طرز تهیه بهترین رشته خوشکار رشت و لاهیجان و رشته خوشکار فومن دقیقا به همین ترتیب است. رشته خوشکار از جمله دسرهای ساده و کم هزینه است. می‌توانید کمی زعفران دم کرده غلیظ هم به مواد رشته خوشکار اضافه کنید.

در یک ماهیتابه گود و با روغن فراوان به مدت یک دقیقه رشته خوشکار را سرخ کنید و به محض اینکه طلایی شد از ماهیتابه خارج کنید.

آرد برنج مورد نیاز برای رشته خوشکار را خودتان هم می‌توانید در منزل درست کنید. طرز تهیه آرد برنج برای انواع شیرینی و فرنی نوزاد در منزل به این ترتیب است: به مقداری که آرد برنج لازم دارید یک یا دو پیمانه یا بیشتر برنج پاک شده را خوب بشورید و به مدت یک ساعت یا بیشتر در آبکش نگه دارید تا کاملا خشک شود.

سپس برنج خشک شده را در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز کمی دیگر خشک کنید. وقتی برنج داغ شد و کمی پف کرد آن را از روی گاز بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

سپس برنج را در آسیاب بریزید و پودر کنید. آرد برنجی را که تهیه کرده‌اید در یک ظرف شیشه‌ای درب دار در جای خشک و خنک نگهداری کنید و برای تهیه انواع شیرینی خانگی مثل نخودچی و … و فرنی برای نوزاد از آن استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits