دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
صمیمیت بین خواهر و برادر با چه روشهایی بیشتر می‌شود
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
صمیمیت بین خواهر و برادر عامل آسودگی خیال والدین و رشد عاطفی و اجتماعی بهتر کودکان می شود، نقش تربیتی والدین، نوع رفتارشان با فرزندان و خانواده خودشان میتواند در این زمینه بسیار تعیین کننده باشد.

روابط خواهر و برادر در رشد ابعاد شخصیت ، هوش و پیشرفت اجتماعی آن ها تاثیر بسیار زیادی دارد. کودکان در روابط نزدیک و صمیمی خود با خواهر و برادرشان ، مهارت های اجتماعی و شناختی زیادی بدست می آورند.
سازگاری و صمیمیت فرزندان با هم باعث ایجاد حس آرامش در ووالدین می شود ولی باید توجه داشته باشید که صرف نظر از خصوصیات رفتاری و شخصیتی فرزندان، روش برخورد والدین تاثیر بسیار زیادی در ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر خواهد گذاشت.

اهمیت صمیمیت بین خواهر و برادر

ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر باعث میشود که در شرایط مختلف حامی یکدیگر باشند .
بهبود رشد اجتماعی ، عاطفی و شناختی
تجربه ای مفید برای برقراری روابط دوستی با دیگران
داشتن سیستم پشتیبانی در خانواده
شکل گیری بهتر شخصیت اجتماعی
تنظیم هیجانات از جمله کنترل خشم و کاهش پرخاشگری
شکل گیری هویت با تقلید از یکدیگر

عوامل دعوا خواهر و برادر

از آنجا که خواهر و برادرها زمان زیادی را با هم می گذرانند بنابراین بحث و دعوا میتواند یک امر کاملا طبیعی بینشان باشد.
خواهر و برادرهایی که جنس مخالف دارند میتوانند روابط عاطفی عمیق تری را تجربه کنند و نسبت به تفاوت های جنسی و هویتی خود آگاهی بیشتری پیدا کنند.
خواهر و برادرها تاثیر بسیار زیادی روی هم می گذارند و میتوانند عادات خوب و بد یکدیگر را تقویت کنند.

صمیمیت بین خواهر و برادر

یکسری عوامل طبیعی هستند که باعث ارتباط بهتر و صمیمی تر بین خواهر و برادر می شود. به عنوان مثال :
اگر فاصله سنی بین فرزندان بیشتر از 4 سال باشد ، احتمال صمیمیت در آنها بیشتر می شود.
صمیمیت بین دو خواهر یا دو برادر بیشتر از صمیمیت بین خواهر و برادر است.
ولی یک سری عوامل دیگر هم میتوانند روی کیفیت رابطه خواهری و برادری نقش منفی بسیار زیادی داشته باشند.

عوامل کاهش صمیمیت بین خواهر و برادر

برخورد متفاوت والدین با فرزندان

پدر و مادرها ادعا میکنند که رفتارشان با فرزندان ، یکسان و بدور از تبعیض است ولی در واقع به دلیل تفاوت ها و ویژگی های مختلف کودکان از جمله سن ، جنسیت ، ظاهر ، اخلاق و غیره ، والدین رفتار یکسانی با آنها ندارند. فقط زمانی که والدین فرزند دوقلو داشته باشند میتوانند تا حدود زیادی به طور یکسان با آن ها رفتار کنند.
مثلا زمانی که مادر با فرزند کوچکتر خون مهربان تر است و کنترل بیشتری روی رفتارش دارد ، خواهرها و برادرهای بزرگتر احساس بی ارزشی پیدا کرده و نسبت به فرزند کوچکتر حسودی میکنند.
معمولا در این شرایط کودک ، برخورد متفاوت والدین و فرق گذاشن آن ها و بی توجهی شان نسبت به خودش را می بیند ، احساس دوست داشتنی نبودن پیدا میکند و همین مسئله باعث بروز اختلال بین خواهر و برادر می شود.
پدرو مادرها اگر میخواهند بین فرزندانشان صمیمیت و یکدلی وجود داشته باشد باید با همه آنها مهربان باشند و متناسب با سن و خواسته هایشان به آن ها رسیدگی و توجه کنند. در این صورت شدت اختلاف بین آن ها کاهش پیدا میکند .

ویژگی های اخلاقی بچه ها

هر کودکی خلق و خوی منحصر به فرد خودش را دارد. معمولا کودکی که رفتار هیجانی دارد و میزان تحرک و رفتارهای تکانشی در او بیشتر است احتمال این که روابط منفی با خواهر و برادرش داشته باشد بیشتر است. براساس مشاهدات انجام شده ، خصوصیات اخلاقی فرزند اول نشان دهنده حال و هوای روابط بین سایر خواهران و برادران است.
صرف نظر از این که خلق و خوی فرزند کوچکتر چطور باشد ، بداخلاقی فرزند اول میتواند بر فرزندان کوچتر تاثیر بگذارد. البته در خانواده هایی که تعداد فرزندان زیاد است ، خلق و خوی پرخاشگر و فرصت طلب فرزند دوم می تواند خلق و خوی آرام فرزند اول را تحت تاثیر قرار داده و سایر کودکان را پرخاشگر کند.

 حل مشکلات خواهر و برادری

کیفیت رابطه بین زن و شوهر

مشکلات زناشویی باعث افزایش تصاعدی اختلافات بین خواهر و برادرها می شود . مشاهده دعوا و بحث های والدین باعث افزایش اضطراب شده و تنش ارتباطی بین فرزندان را افزایش میدهد.
صمیمیت بین زوجین و صمیمیت والدین با فرزندان ، تضمین کننده صمیمیت بین خواهر و برادر است.

وسایل و اتاق مشترک

وسایل و اتاق مشترک میتواند زمینه ساز بسیاری از دعواهای میان خواهران و برادران باشد به خصوص اگر هر دو نفر بخواهند به طور همزمان از یک وسیله استفاده کنند. در صورتی که آن وسیله به هر دلیلی خراب شود ، دعوای بزرگتری شروع خواهد شد.
زمانی که برای بچه ها حریم خصوصی قائل نباشید و مدت طولانی در یک اتاق مشترک باشند ، احتمال بروز جنگ و دعوابیشتر خواهد شد.

تفاوت سنی بین فرزندان

تفاوت سنی بین فرزندان به دلیل تفات در محدودیت ها و آزادی هایی که برای آن ها از سمت خانواده تعیین می شود میتواند باعث بروز اختلاف بین آن ها شود.
به عنوان مثال فرزند بزرگتر میتواند به تنهایی با دوستانش بیرون برود ولی فرزند کوچکتر این اجازه را ندارد و نمیتواند علت این محدودیت را درک کند در نتیجه شروع به ناسازگاری با فرزند بزرگتر می کند.

رقابت برای جلب توجه والدین

تحسین و توجه والدین برای فرزندان بسیار خوشایند است ولی همین تشویق باعث ایجاد اختلاف بین فرزندان می شود. رقابت بر سر جلب توجه والدین و تشویق شدن میتواند باعث ایجاد اختلاف بین فرزندان شود و برای این که ثابت کنند باهوش تر و با ارزش تر هستند با هم دعوا کنند .
پس اگر به دننبال ایجاد صمیمیت بین فرزدانتان هستید باید مراقب باشید که به یک اندازه از فرزندانتان تعریف کنید.

تاثیر والدین در ایجاد صمیمیت بین خواهر و برادر

1 – کودکانتان را تشویق کنید که به یکدیگر احترام بگذارند. شما نباید رفتارهای آسیب زا و بی احترامی بین فرزندانتان را تحمل کنید. شما با احترام گذاشتن به فرزندانتان باید الگوی عملی در این زمینه برای آن ها باشد.

ارتباط بین خواهر و برادر

2 – برای هر کدام از فرزندان زمانی مجزا را اختصاص بدهید و اجازه دهید در این زمان به فعالیت مورد علاقه خودش بپردازد. این رفتار با از بین بردن امکان رقابت بین خواهر و برادر، باعث تقویت صمیمیت بین فرزندان شده و مانع از ایجاد تبعیض و دشمنی بین فرزندان می شود. شما با صرف وقت برای هر کدام از آن ها، احساس مهم بودن و مورد توجه بودن را به تک تک آن ها انتقال می دهید.

3 – به کودکان فرصت حرف زدن و اظهار نظر بدهید. اجازه دهید نظراتشان را هر چند پیش پا افتاده است را بدون نگرانی از قضاوت بیان کنند.

4 – به کودکان بیاموزید که اختلاف نظر داشتن کاملا طبیعی است و برای تصمیم گرفتن باید باهم مذاکره کنید. اگر دعوایی بین بچه ها ایجاد می شود ، وقفه ای بین آن ایجاد کنید و از آن ها بخواهید نفس عمیق بکشد و برای مدتی از هم فاصله بگیرند تا بتوانند بر اعصابشان مسلط شده و راه حلی معقولانه برای آن پیدا کنند و اختلاف خود را با آرامش حل کنند.
برای مسائل قابل پیش بینی قانون وضع کنید و زمانی که دعوا رخ می دهد ، قوانین را به آن ها یادآور شوید و از بچه ها بخواهید به قوانین پایبند باشند.

راههای افزایش صمیمیت بین خواهر و برادر

زمانی که خودتان رابطه ای صمیمانه با خواهر و برادرتان داشته باشید ، الگویی مناسب برای فرزندانتان خواهید بود پس برای افزایش صمیمیت بین خواهر و برادرهای خودتان به این نکات توجه نمایید :

صمیمیت بین فرزندان

1 – پشت سر هم بدگویی نکنید به خصوص وقتی کنار دوستان یا فرزندانتان هستید.

2 – اگر ازدواج کرده اید و جدا از هم زندگی میکنید ، روابط رسمی را کنار گذاشته و صمیمی تر برخورد کنید.

3 – به تفاوت عقیده و تفاوت دیدگاه هم احترام متقابل بگذارید.

4 – وجود اختلاف نظر و تفاوت عقیده کاملا طبیعی است ، اگر با خواهر و برادرتان تفاوت عقیده و دیدگاه دارید با هم بحث نکنید و احترام متقابل را فراموش نکنید.

5 – از کارهای هر چند کوچک برای خوشحالی هم استفاده کنید مثلا دعوت به یک وعده غذا بیرون از خانه میتواند شما را با هم صمیمی تر کند. به آن ها نشان دهید که خوشحالیشان باعث خوشحالی شما می شود و ناراحتیشان شما را ناراحت میکند.

6 – همیشه در برخورد با خواهر و برادرتان صادقانه رفتار کند.احساسات واقعیتان را بیان کنیدو نشان دهید که چقدر از دیدنشان خوشحالید و چقدر دوستشان دارید. دیدن روابط صمیمانه شما با یکدیگر باعث میشود روابط بین فرزندانتان بهبود پیدا کند.

سن جدا کردن خواهر و براد از هم و تاثیر آن بر صمیمیت فرزندان

بچه ها بعد از مدتی از تفاوت و هویت جنسی یکدیگر آگاه می شوند و دیگر هم اتاقی بودن یا با هم حمام بردنشان کار درستی نیست. جدا کردن خواهر و برادر از هم در صورتی که رفتار صحیحی با آن ها داشته باشید تاثیری بر کاهش صمیمت آن ها نخواهد داشت.

وسایل اتاق فرزندان را مشابه هم تهیه کنید.

در مورد تفاوت جنسی آنها به صورت جداگانه و به اندازه درکشان با هم صحبت کنید تا علت کار شما را متوجه شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits