دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل متداول صدای فرمان خودرو هنگام چرخاندن
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
7 علت صدای فرمان هنگام چرخش: فرمان ماشین شما تحت دستکاری مستقیم شماست. آن را در هر جهت بچرخانید و ماشین شما با کمک سایر اجزای فرمان در خودرو پاسخ می دهد.

آیا تا به حال هنگام چرخاندن فرمان ماشین خود متوجه صداهای عجیب و غریب شده اید؟ اگر متوجه مشکلی از لحاظ عملکردی در خودروی خود نشوید، این صداها ممکن است چندان مهم به نظر نرسند. اما باید متوجه باشید که صدای غیرعادی که از فرمان شما می آید یک چیز عادی نیست.

یک وسیله نقلیه سالم نباید هیچ صدایی از فرمان تولید کند. با این حال، اگر هنگام چرخاندن چرخ این صداها را می شنوید، نباید آنها را برای مدت طولانی نادیده بگیرید زیرا ممکن است به این معنی باشد که مشکلی در یک یا چند قطعه در خودروی شما وجود دارد و تا زمانی که مشکل را برطرف نکنید بدتر می شود.

7 دلیل اصلی برای اینکه فرمان هنگام چرخش صدا ایجاد می کند

علت صدای فرمان هنگام چرخش

صداهایی که از فرمان شما می آید احتمالاً می تواند به مشکلی در سیستم فرمان یا سیستم تعلیق نسبت داده شود. هر بار که چرخ را می چرخانید، اجزای این سیستم ها تحت فشار قرار می گیرند و این فشار می تواند پس از مدتی آنها را فرسوده کند.
برای مشخص کردن محل دقیق مشکل فرمان پر سر و صدا، ابتدا باید با علل اصلی آن آشنا شوید. در زیر هفت مورد از رایج ترین دلایلی که فرمان شما هنگام چرخش صدا ایجاد می کند، آورده شده است.

1) مفاصل توپی خشک

مفاصل توپ وظیفه دارند به بازوهای کنترل تعلیق و بند انگشت فرمان اجازه حرکت یکنواخت را بدهند. مهم است که این مفاصل روغن کاری شوند وگرنه خشک می شوند و در حین استفاده صداهای زیادی ایجاد می کنند.
هر بار که فرمان را بچرخانید از اتصالات توپ استفاده می شود.

2) مخزن مسدود شده

هر وسیله نقلیه دارای مخزن فرمان است که روغن هیدرولیک فرمان را ذخیره می کند. سیال توسط فیلتری که در مخزن وجود دارد تمیز نگه داشته می شود. اگر این فیلتر کثیف شود، مخزن مسدود می شود.
در نتیجه، نمی تواند سیستم فرمان را با روغن هیدرولیک فرمان تمیز تامین کند. این کار هر بار که فرمان را بچرخانید صدا ایجاد می کند.

3) فرسودگی انتهای میله های اتصال

انتهای میله های اتصال به حرکت چرخ ها در هنگام چرخش فرمان کمک می کند. اگر انتهای میله های کراوات فرسوده شده اند، هر بار که چرخ را بچرخانید، صدای ضربه ای از انتهای میله های کراوات شنیده می شود.

علت صدای فرمان خودرو هنگام چرخاندن

4) کمک فنرهای فرسوده

کمک فنرها چیزی هستند که به جذب ارتعاشات و ناهمواری های ناشی از رانندگی کمک می کنند. اگر کمک فنرها خراب شوند یا فرسوده شوند، وسیله نقلیه بسیار بیشتر می چرخد و هر بار که فرمان را می چرخانید صدا ایجاد می شود.

5) بوش های طبق بد در سیستم تعلیق

بوش های تعلیق برای همیشه در وسیله نقلیه شما دوام نمی آورند. هنگامی که آنها شروع به خراب شدن کنند، از هم می پاشند و در نهایت شکاف ایجاد می کنند.
شما متوجه خواهید شد که چه زمانی این اتفاق می افتد زیرا هر بار که چرخ را بچرخانید، صدای جیرجیر می شنوید که هرگز نشنیده اید. این بدان معنی است که شما باید بوش های طبق در سیستم تعلیق را تعویض کنید.

حتماً بخوانید:
جعبه فرمان خودرو چیست ؟ چند نوع دارد و چگونه عمل می کند ؟

جعبه فرمان خودرو چیست ؟ چند نوع دارد و چگونه عمل می کند ؟

جعبه فرمان های مختلف بنا به نسبت دنده هایشان عملکرد متفاوتی دارند. این تفاوت در عملکرد جعبه دنده ها، سبب می شود چرخش فرمان یک خودرو سریعتر و یا کندتر…

6) جعبه ی فرمان معیوب

جعبه ی فرمان وظیفه تامین مایع هیدرولیک فرمان را در هر بار چرخاندن چرخ بر عهده دارد. اگر جعبه ی فرمان برقی بدی دارید، جعبه فرمان، منبع کافی از این مایع را دریافت نخواهد کرد.
این باعث می شود هر بار که چرخ را بچرخانید صدای ناله ای ایجاد شود. این صدا را زمانی که با سرعت کم در پیچ ها می چرخید، بیشتر می شنوید.

7) روغن فرمان کم قدرت

روغن هیدرولیک فرمان برای اینکه به پمپ برق فرمان، اجازه دهد تا جعبه ی فرمان را روغن کاری کند و به راننده اجازه دهد فرمان را به آرامی بچرخاند، ضروری است.

آموزش رفع صدای تق تق فرمان

اگر قرار باشد در مخزن یا خطوط هیدرولیک نشتی وجود داشته باشد، در این صورت روغن هیدرولیک فرمان کافی را به سمت جعبه فرمان نمی برد و فشاری را که برای چرخاندن نرم چرخ لازم است را فراهم نمی کند.
نه تنها چرخاندن چرخ سخت تر می شود، بلکه صداهایی را نیز خواهید شنید. اگر مقدار روغن هیدرولیک فرمان به اندازه کافی کم شود، پمپ هیدرولیک فرمان خراب خواهد شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits