دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص غذایی و فواید شیره شیرین بیان
6
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص شیره شیرین بیان بسیار زیاد می باشد و شما می توانید به صورت درمانی از آن استفاده کرده و یک سری از مشکلات خاصی را درمان نمایید. برای دریافت اطلاعات بیش تر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

خواص شیره شیرین بیان برای بسیاری از مشکلات مفید بوده و شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید و مشکلات مانند آکنه و آفتاب سوختگی را به راحتی از بین ببرید. در ادامه شما را بیشتر با این ماده آشنا می کنیم تا بتوانید برای بسیاری از مشکلات دیگر خود از آن استفاده نمایید.

مهم ترین خواص شیره شیرین بیان

شیره شیرین بیان بر خلاف نامی که دارد بسیار تلخ می باشد و استفاده از آن مشکل است ولی دارای خواص بسیار فوق‌العاده برای بدن است. این گیاه یکی از گیاهان بومی اروپا و آسیا می باشد و با گذشت زمان این گیاه در چین نیز وارد شده و یکی از گیاهان موثر و مهم چینی ها در طب سنتی می باشد.

فواید شیره شیرین بیان

ریشه شیرین بیان دارای ویتامین های گروه b و ویتامین ای می باشد و همچنین دارای مواد معدنی بسیار خوبی مانند کلسیم، فسفر، کولین، منیزیم، آهن، پتاسیم، سلنیوم، روی و سیلیکون می باشد. از دیگر مواد مغذی موجود در ریشه این گیاه می توان به گلیسیریزین، گلابریدین، ازوئگوئتیدین، تیمول، فنول، اسید فولیک و کوئرستین و بتاکاروتن اشاره کرد.

از خاصیت های بسیار خوبی که ریشه این گیاه با خود به همراه دارد می توان به درمان مشکلات معده، مراقبت از کبد، کاهش استرس، کاهش آفت دهانی، کاهش نشانه های یائسگی، کاهش سندروم پیش از قاعدگی، پیشگیری از سرطان، درمان سل، درمان عفونت ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و سم زدایی بدن اشاره نمود. در ادامه یک سری دیگر از ویژگی هایی که خواص ریشه این گیاه با خود به همراه دارد را برای شما بیان می کنیم.

درمان آکنه

این گیاه دارای ویتامین ها مواد معدنی بسیار خوبی می باشد و می تواند با التهابات پوستی مبارزه کرده و آکنه و جوش های صورت را به راحتی از بین خواهد برد و شما بعد از مدتی استفاده از این ریشه گیاهی می توانید پوستی شفاف و روشن تر داشته باشید.

سم زدایی کبد

شیرین بیان و ریشه آن دارای گلیسیرین می باشد و این ماده به تنهایی می تواند منجر به پاکسازی کبد شده و آن را درمان نماید. در واقع این ریشه می تواند اثرات اکسیداتیو استرس را کاهش داده و کبد چرب غیر الکلی را درمان می نماید.

مزیت شیره شیرین بیان

درمان ناباروری مردان

از دیگر خواص ریشه شیرین بیان این است که می تواند هورمون های مردانه تستوسترون را افزایش داده و مشکلات نا باروری را به شدت کاهش دهد. این ریشه گیاهی دارای مواد معدنی بسیار زیادی می باشد و می تواند به تقویت تولید اسپرم نیز کمک نماید.

درمان آفتاب سوختگی

ریشه شیرین بیان یکی از بهترین روش های گیاهی و بدون ضرر برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی می باشد. این ماده با دارا بودن مواد بسیار مفید برای پوست می تواند از بروز مشکلات پوستی که در اثر افزایش ترشح ملانین ایجاد می شود پیشگیری می نماید.

کاهش دردهای قاعدگی

یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم ها با آن رو به رو می شوند دوران قاعدگی و دردهای ناشی از التهابات رحمی است. استفاده از ریشه این گیاه می تواند مشکلات این دوران را به شدت کاهش دهد و التهاب را کم کرده و منجر به بهبود دردها گردد. اگر به مشکلات خاصی دچار هستید بهتر است قبل از استفاده از این ریشه گیاهی و درمان های گیاهی دیگر با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

درمان سرطان

در طب سنتی برای درمان سرطان های متفاوتی از ریشه شیرین بیان استفاده می شود این ریشه می تواند برای درمان سرطان سینه و پروستات بسیار موثر بوده و مشکلات این افراد را از بین خواهد برد. با این حال باید حواستان باشد تا از این ریشه گیاهی بیش از حد استفاده نکنید در غیر این صورت امکان بروز عارضه های جانبی افزایش می یابد.

درمان میکروب معده

رژیم بیان دارای فلاونوئیدهایی می باشد که می تواند در درمان ناراحتی های معده موثر است. یکی از مشکلات معده وجود میکروب های به نام هلیکوباکتر پیلوری می باشد. این میکروب ها می توانند منجر به ایجاد آلودگی های شدید و زخم معده و های گوارشی و در نهایت منجر به ایجاد سرطان معده شوند بنابراین ریشه شیرین بیان می تواند رشد این میکروب‌ها را کاهش داده و در نتیجه از بروز این مشکلات تا حدودی پیشگیری خواهد کرد.

کاهش اسید معده

اسید معده می تواند منجر به مشکلات شدید و سوزش می دهد همچنین ایجاد زخم معده گردد از بنابراین برای کاهش این اسید می توانید از ریشه شیرین بیان استفاده کنید.
در واقع ریشه شیرین بیان سطح اسیدی معده را کاهش می دهد و همچنین به دنبال آن سوزش معده به صورت هاضمه را نیز کم خواهد کرد و در نهایت می توانید از آن به عنوان یک درمان کننده یبوست ملایم استفاده کنید.

بررسی اثر عصاره ریشه شیرین بیان

عارضه های جانبی

استفاده از ریشه شیرین بیان می تواند یکی از افزودنی های سالم به رژیم غذایی باشد ولی یادتان باشد که اگر از این ماده زیاد استفاده کنید امکان دارد منجر به ایجاد مشکلاتی در بدن شود. جولی اپتون در این مورد اعتقاد دارد که:

اگر شیرین بیان بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به سطوح خطرناک پتاسیم پایین شود که می تواند منجر به بیماری های قلبی و همچنین ضعف عضلانی شود.
یادتان باشد که از این گیاه برای افرادی که دارای شرایط پزشکی خاص هستند استفاده کنید و استفاده از آن بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید زیرا ترکیبات زیست فعال این گیاه با داروها می تواند تداخل ایجاد کند.

حتماً بخوانید:
۳۸ خاصیت باور نکردنی شیرین بیان

۳۸ خاصیت باور نکردنی شیرین بیان

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با شیرین بیان و خواص شیرین بیان بیشتر آشنا شوید شیرین‌بیان (نام علمی: Glycyrrhiza glabra)، که به فارسی مَهْک…

در قرار داشته باشید که استفاده از این ریشه گیاهی برای افرادی که دارای مشکلات قلبی کلیوی می باشند مضر است. افراد بالای چهل سال باید به صورت حساب شده و کمتر از سایرین از این ریشه گیاهی استفاده کنند در غیر این صورت امکان بستری شدن آن ها در بیمارستان بسیار بالا خواهد بود.

ریشه شیرین بیان همچنین می تواند منجر به ایجاد لاغری و کاهش وزن سریع شود زیرا ریشه شیرین بیان دارای طبع گرم بوده و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. بنابراین با افزایش متابولیسم بدن لاغری سریع تری برای فرد مصرف کننده ایجاد خواهد شد.

در انتها می توانید خواص ریشه گزنه و خواص ریشه زعفران را مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه ها نیز افزایش دهید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کرده و به صفحات مربوطه وارد شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits