دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شکایت از شرکت تیپاکس چگونه است؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طرح و ثبت شکایت از تیپاکس با توجه به شبکه گسترده خدمات مشتریان آن کار سختی نیست و با تماس مرکز پشتیبانی تیپاکس به شماره ۸۴۵۷-۰۲۱ می توانید آن را پیگیری کنید.

تیپاکس یک شرکت غیر دولتی و خصوصی مخصوص پست کالا است که حمل و نقل و خدمات پستی را بر عهده می گیرد این شرکت این کار را به صورت بین المللی نیز انجام می دهد. یکی از تعهدات شرکت تیپاکس این است که کالاهای ارسال شده را بیمه کند و در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل فرد بدهد.

فرق بین شرکت تیپاکس با شرکت پست

اگر دقت کنید در شرکت پست شما وسایل را می توانید در قالب های مختلف و کارتن های مختلف نیز در این زمینه وجود دارد اما در شرکت تیپاکس بسته بندی مخصوص نباید از حداقلی کمتر بشود لذا حداقل بسته شما برای این که از این شرکت ارسال شود اندازه یک جعبه کفش است.

تفاوت دیگر این که شرکت ملی پست دولتی اما این شرکت خصوصی است‌.
مورد دیگر اینکه شرکت پست بسته ها را در تمام نقاط ایران ارسال میکند اما شرکت تیپاکس صرف در جاهایی که نمایندگی دارد این عمل را انجام می دهد.

در هنگام ارسال بسته از طریق شرکت تیپاکس لازم است که قبل از اینکه بسته را ارسال کنید مطمئن شوید که این شرکت در مقصد مورد نظر دارای نمایندگی باشد در غیر این صورت فرد گیرنده مخاطب شما یا باید به شعبه تیپاکس در شهر خود مراجعه کند یا اینکه هزینه بدهد و با آژانس یا پیک برایش فرستاده شود.

شرکت تیپاکس

تخلفات تیپاکس

تخلفات تیپاکس تخلف های یک شرکتی حمل و نقل مثل تیپاکس بیشتر ممکن است ناشی از دیر رسیدن یا تاخیر کالا باشد یا اینکه ناشی از عیبی باشد که در کالا به وجود آمده است.

اگر مشکل شما در بسته دیر رسیدن کالا است می توانید از طرق مختلفی گه پیش بینی شده است آن را پیگیری کنید در سایت تیپاکس یا اینکه با تلفن های مربوطه تماس بگیرید و از جریان ارسال مرسوله خود با خبر بشوید.
اگر مشکل شما دیر رسیدن نیست اما در شکل بیرونی بسته آسیبی دیده می شود ابتدا و قبل از اینکه امضا کنید بسته را باز کنید تا از سلامت آن باخبر بشوید حال اگر درون بسته کالا هم آسیب دیده بود آن را تحویل نگیرید و بعد می توانید از طرق تماس با نمایندگی شهر خود خسارت را پیگیری کنید.

شکایت در دادگاه از شرکت تیپاکس

ممکن است شکایت و درخواست شما از طریق محل هایی که خود شرکت در نظر گرفته شده به سرانجام نرسد که این نیز امری محتمل است.

زیرا آنچه ظاهر است خود شرکت در مقام داوری بر می آید اما از طرفی که خود او نیز یکی از طرفین است جانبداری رعایت نخواهد شد لذا می توان از دادگاه یا شورای حل اختلاف شکایت کرد به این ترتیب که اگر کالای شما تا ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد می توانید از شورای حل اختلاف شهری که نمایندگی آن شرکت در شهر شماست پیگیری کنید
و خسارات عیب و تلف شدن آن را مطالبه کنید و اگر آن کالا بیش از ۲۰ میلیون تومان است باید از طریق دادخواست آن را از دادگاه مطالبه کنید.

پیگیری مشکلات و شکایات شما از تیپاکس

تامین دلیل از تخلف شرکت تیپاکس

به نظر می رسد که قبل از شکایت از دادگاه یا شورا بسته معیوب را اگر تحویل گرفته اید تامین دلیل کنید که تامین دلیل در هر حال در صلاحیت شورای حل اختلاف است خود تامین دلیل یعنی صورت برداری از ادله به این معنا که برای مثال شما لب تاپی ناقص و معیوب را تحویل گرفته اید آن را تامین دلیل می کنید که اگر بعد آن را تعمیر کردید این شرکت در مقام دفاع نگوید لب تاپ سالم است زیرا لب تاپ از ابتدا معیوب بوده و شما آن را تعمیر کرده اید.

در نظر داشته باشیم که شرکت تیپاکس دولتی محسوب نمی شود که بگوییم در صلاحیت شورا یا دادگاه نخواهد بود. زیرا این شرکت، شرکتی خصوصی به حساب می آید.

شکایت از توهین کارمند شرکت تیپاکس

ممکن است از بابت تاخیر در دریافت کالا کارمند را سرزنش کرده و با توهین از جانب این شخص مواجه شوید باید گفت توهین این شخص جرم محسوب می شود و شما می توانید از طریق دادگاه کیفری آن را پیگیری کنید و با مراجعه ب دادسرای آن محل روال کار را پیگیری کنید اگر توهین آنجا شده مشمول قذف نباشد ذیل ماده ۶۰۸ قانون تعزیرات خلاصه می شود.

مجازات جرم توهین در قانون جدید

قبل از سال ۹۹ جرم توهین هم مجازات شلاق را داشت و هم مجازات جزای نقدی را اما با تصویب قانون کلاهش مجازات حبس تعزیری این ماده م اصلاح شد و قانون گذار به جزای نقدی بسنده کرده است آن هم به میزان ۲ میلیون تا ۸ میلیون تومان‌.

طبق این ماده:

ماده ۶۰۸ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات جزای نقدی درجه شش (بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال) خواهد بود.

شکایت از ضرب و جرح کارمند شرکت تیپاکس

ممکن است در اثر مجادله با کارمند شرکت این مجادله منجر به عصبانیت زیاد و ضرب و جرح شود در این خصوص این امر هم جنبه کیفری دارد و کسی که از این طریق آسیب دیده می تواند با شکایت به دادسرا از آن فرد شکایت کند و در صورت درخواست وی دیه هم برای او تعلق می گیرد.

جوابیه تیپاکس به مشتری ناراضی

ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات مواردی را در این زمینه پیش بینی کرده است:

ماده ۶۱۴ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – هر کس عمداً به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کار افتادن عضوی از اعضا یا منتهی به مرض دایمی ‌یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم ‌و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد به حبس تعزیری درجه شش (شش ماه تا دو سال) محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب ‌به پرداخت دیه نیز محکوم می شود.

تبصره – در صورتی که جرح وارده منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح اسلحه یا چاقو و امثال آن باشد مرتکب به سه ماه تا یک سال حبس ‌محکوم خواهد شد.

شکایت خیانت در امانت از شرکت تیپاکس

شکایت خیانت در امانت مکن است علیه شخص حقیقی طرح شود یا علیه شخص حقوقی فرض کنید بسته ارسالی شما چیزی کسر شده است یا اصلا ان را به شما تحویل نمی دهند در این صورت شما می توانید علیه این شرکت در دادگاه کیفی طرح دعوای خیانت در امانت مطرح کنید.

ماده ۶۷۴: هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته ‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا‌ هر کار با اجرت ‌یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او ‌بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

طبق تبصره ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال ۱۳۹۹، مجازات حبس ماده فوق به نصف تقلیل می‌یابد.

نتیجه گیری : تخلفات شرکتی مثل تیپاکس ممکن است بیشتر ناظر به معیوب بودن و یا تاخیر در تسلیم کالا باشد این شرکت خود راه های ارتباطی برای طرح این شکایت در نظر گرفته است در سایت مخصوص خود اما اگر شما احساس می کنید از این طبق به نتیجه ای نمی رسید می توانید در شورای حل اختلاف یا دادگاه طرح دعوا کنید که تفصیل ین امر در بالا گذشت.

منبع : وکیل تاپ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits