دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت ایجاد شوره سر مرطوب چیست؟
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
شوره سر مرطوب شوره ای است که به دلیل تولید بیش از حد سبوم در پوست سر مرطوب یا چرب شده است. هنگامی که تجمع چربی با کثیفی و سلول های مرده پوست مخلوط می شود، در آن زمان شوره سر مرطوب ایجاد می شود.

به گزارش دلگرم به نقل از پزشکت : از طرف دیگر، شوره سر خشک از پوسته های کوچک و سفید رنگی تشکیل شده است که به راحتی از پوست سر می ریزند. پوسته های زرد شوره خیس بسیار بزرگتر هستند و می توانند چسبناک شوند و باعث جمع شدن آنها و چسبیدن آنها به موهای شما شود. اگر پوست سر خود را با شوره مرطوب بخراشید، احساس خیس شدن نیز خواهد داشت.
کیفیت پوسته در بثورات پوست سر می تواند از چرب (گاهی اوقات در اینترنت شوره سر مرطوب نامیده می شود) تا خشک (در خارج از دنیای پزشکی به عنوان شوره سر خشک شناخته می شود) متفاوت باشد

علت شوره سر مرطوب چیست؟

در زیر پوست سر، غدد چربی وجود دارند که وظیفه اصلی تولید سبوم روغن طبیعی را بر عهده دارند. این سبوم مو و پوست سر شما را مرطوب نگه می دارد و از کم آبی آن ها جلوگیری می کند.
همچنین به منظور کاهش موخوره و جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری عمل می کند. مشکل زمانی شروع می شود که غدد چربی مقادیر زیاد سبوم تولید می کنند. سبوم اضافی شروع به جمع شدن روی پوست سر شما می کند و باعث چسبندگی آن می شود. شروع به جذب و چسبیدن به خاک و سلول های مرده پوست می کند و در نتیجه شوره سر ایجاد می کند. از آنجایی که سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما تشکیل می دهد. به این نوع شوره سر شوره مرطوب یا شوره روغنی می گویند.

شوره سر مرطوب

شایع ترین علل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا استرس است. یکی دیگر از دلایل اصلی می تواند عادت های نامنظم و نادر شامپو زدن باشد که منجر به پاکسازی ناکافی پوست سر و متعاقب آن تجمع کثیفی و سلول های مرده پوست می شود که باعث مرطوب شدن پوست سر می شود.
از آنجایی که علت اصلی شوره سر، سبوم اضافی روی پوست سر می باشد، عدم شستشوی مناسب یا کافی موها می تواند منجر به این عارضه شود. این امر مخصوصاً اگر پوست چرب دارید صادق است.

درماتیت سبورئیک

شوره مرطوب یکی از ویژگی های علامت اصلی درماتیت سبورئیک است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته و پوست قرمز در نواحی چرب بدن می شود. درماتیت سبورئیک می تواند نتیجه یک واکنش التهابی به فراوانی مخمر مالاسزیا روی پوست سر باشد، اما می تواند در اثر استرس، تغییرات هورمونی، هوای سرد یا خشک و داروهایی مانند لیتیوم نیز ایجاد شود.

اثرات درماتیت سبورئیک روی مو معمولاً کم است، اما تحقیقات نشان داده است که ریزش مو ممکن است رخ دهد. اگرچه شوره مرطوب معمولاً با درماتیت سبورئیک همراه است، اما اگر نوع دیگری از اختلالات پوستی مانند پسوریازیس یا عفونت داشته باشید، علائم نیز ممکن است رخ دهد. همچنین می تواند به تنهایی و بدون هیچ گونه بیماری زمینه ای رخ دهد.

پسوریازیس همچنین می تواند باعث ایجاد شوره مرطوب شود. پسوریازیس یک اختلال پوستی خود ایمنی است که به دلیل ناتوانی سیستم ایمنی در تشخیص تفاوت بین سلول های سالم و عوامل بیماری زا ایجاد می شود. موها همیشه تحت تأثیر پسوریازیس قرار نمی گیرند، اما می تواند در برخی از افراد مبتلا به ریزش مو منجر شود.

علت شوره سر مرطوب

سایر بیماری های پوستی که می تواند منجر به شوره مرطوب شود عبارتند از:

درماتیت آتوپیک: نوعی اگزما، درماتیت آتوپیک باعث قرمزی و خارش پوست می شود. این یک بیماری مزمن است که به صورت پراکنده عود می کند.

کچلی سر: کچلی که به عنوان عفونت کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می شود، یک عفونت قارچی است که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. همچنین می تواند منجر به ریزش مو و لکه های طاسی شود.

شوره مرطوب چگونه روی ابروها و مژه ها ایجاد می شود؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند. تنها نواحی دیگری که به جز پوست سر شما دارای موی ضخیم هستند و در معرض محیط هستند، ابروها و مژه های شما هستند. از این پس، غدد چربی در آن نواحی نیز می توانند سبوم بیش از حد تولید کنند و باعث شوره سر مرطوب شوند.

شوره خشک در مقابل شوره سر مرطوب

شوره سر خشک معمولاً شامل پوسته های کوچک و سفید رنگی است که با کوچکترین حرکتی به راحتی از پوست سر می ریزند. برعکس، شوره مرطوب به صورت پوسته های شوره بزرگ، زرد و چسبناک ظاهر می شود که به هم چسبیده و به ساقه موهای شما می چسبند. به راحتی نمی افتند. معمولا بعد از خاراندن پوست سر خیس می شود.

شوره سر خشک باعث قرمزی یا تحریک پوست سر نمی شود و در ماه های تابستان از بین می رود. اما شوره مرطوب بیشتر یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش و التهاب شدید در پوست سر می شود. این نوع شوره باعث ایجاد احساس خیس شدن در سر می شود.

چگونه شوره سر را از موهای خیس از بین ببریم؟

از آنجایی که شوره مرطوب یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش شدید می شود، باید آن را با داروهای طبیعی که به طور خاص این مشکلات را هدف قرار می دهند، درمان کنید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید.

شوره خشک

  • روغن نارگیل

دومین راه حل طبیعی برای شوره مرطوب روغن نارگیل است. روغن نارگیل یکی از پرکاربردترین و پویاترین روغن های موجود است. ممکن است در مورد استفاده از روغن برای درمان چربی شک داشته باشید، اما روغن نارگیل می تواند برای شما معجزه کند. برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک درمان چسبنده شوره سر، از یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل استفاده کنید، آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس بگذارید حدود یک ساعت بماند. سپس طبق معمول موهای خود را با شامپو بشویید. تا دو بار در هفته تکرار کنید.

  • ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آنزیم های پاک کننده مانند اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز و ویتامین های B، C و E است. همچنین حاوی گلیکوپروتئین هایی است که التهاب را کاهش می دهد و خارش را تسکین می دهد. بنابراین، ممکن است به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست، تجمع چربی و رسوبات چربی که فولیکول های موی شما را مسدود می کنند و شوره ی مرطوب ایجاد می کنند، کمک کند.

ژل آلوئه ورا را روی تمام پوست سر خود بمالید.
حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.
این حوله گرم و مرطوب را دور سر خود بپیچید و بگذارید نیم ساعت بماند.
ژل آلوئه ورا را با یک شامپوی ملایم بشویید.
این روال را سه بار در هفته دنبال کنید.

اولین راه حل طبیعی برای شوره سر مرطوب ژل آلوئه ورا است. آلوئه ورا سرشار از آنزیم های پاک کننده مانند اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز است. علاوه بر این، حاوی ویتامین هایی مانند B، C و E است. هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید، نمی توانید خارش کل بدن خود را متوقف کنید و درمان با ژل آلوئه ورا به طور معمول توصیه می شود.
دلیل اینکه آنها به شما می گویند این کار را روی نواحی تحریک شده انجام دهید این است که خارش را تسکین می دهد و التهاب را کاهش می دهد. علاوه بر همه اینها، می تواند از تجمع چربی و همچنین سلول های مرده پوست خلاص شود. شما به ژل آلوئه ورا، حوله و آب داغ نیاز دارید.

  • سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک درمان عالی برای شوره سر عمل می کند. این می تواند به این دلیل باشد که ماهیت اسیدی سرکه سیب PH پوست سر را تغییر می دهد و رشد قارچ عامل شوره سر را دشوار می کند. سرکه سیب را روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید و موهای خود را به طور معمول حالت دهید. این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

راه های رفع شوره سر مرطوب

  • آرنیکا را امتحان کنید.

آرنیکا یک داروی گیاهی است که می تواند برای اشکال مختلف درماتیت از جمله درماتیت سبورئیک استفاده شود. این گیاه که از گل های گونه گیاه آرنیکا به دست می آید، خاصیت ضد التهابی دارد و در بسیاری از کرم ها و پمادها برای درماتیت سبورئیک و پسوریازیس استفاده می شود.

می توانید آن را روی کمپرس آغشته به ترکیبی از یک قاشق غذاخوری عصاره آرنیکا و نیم لیتر آب استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف خوراکی آرنیکا بسیار خطرناک است، بنابراین فقط باید به صورت موضعی روی پوست سر استفاده شود و هرگز به عنوان داروی خوراکی استفاده نشود.

  • آب لیمو و آب آملا

آب لیمو و آب آملا برای از بین بردن شوره مرطوب و روغن انباشته شده روی پوست سر شما هماهنگ هستند. علاوه بر این، محتوای اسید سیتریک آب لیمو به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می کند و به خلاص شدن از شر قارچی که باعث شوره سر مرطوب می شود، کمک می کند. آب میوه ها را در یک کاسه ترکیب کنید. از یک توپ پنبه ای استفاده کنید تا این مخلوط را روی تمام پوست سر خود بمالید. بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

  • جوش شیرین

جوش شیرین ممکن است یک انتخاب عجیب برای درمان شوره سر مرطوب به نظر برسد، اما در واقع می تواند در این زمینه به خوبی عمل کند. مطالعه ای که در فرانسه انجام شد نشان داد که جوش شیرین می تواند قارچ های ایجاد کننده شوره سر را از بین ببرد. مقداری آب را با جوش شیرین مخلوط کنید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. آن را با آب و شامپوی ملایم بشویید. این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

  • دانه شنبلیله

دانه های شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند که با عفونت هایی که می توانند باعث ایجاد و تشدید شوره مرطوب شوند مبارزه می کنند. بهتر است دانه های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد آنها را به صورت خمیر صافی خرد کنید. این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

  • از اسکراب های پوست سر استفاده کنید.

اگرچه شواهد بالینی برای حمایت از استفاده از اسکراب پوست سر برای شوره سر مرطوب وجود ندارد، لایه برداری پوست سر بسیار محبوب شده است. ایده این است که لایه برداری پوست می تواند تجمع چربی بیش از حد را کاهش دهد و سلول های مرده اضافی پوست روی پوست سر را از بین ببرد.

علل ایجاد شوره سر و درمان آن

از آنجایی که تولید بیش از حد چربی روی پوست سر با پوست سر حساس همراه است، استفاده از ملایم ترین نوع اسکراب بهترین کار است. ۱۴ اسکراب هایی را انتخاب کنید که حاوی نمک دریا، روی یا پودر دانه خرما هستند.
اگرچه ممکن است این روش برای کسانی که مشکل پوست سر دارند ایده آل نباشد. همیشه قبل از استفاده از اسکراب پوست سر برای شوره سر مرطوب با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های خانگی می توانند در مدیریت شوره ی مرطوب مؤثر باشند، اما تنها در صورتی که ناشی از یک اختلال پوستی نباشد. اگر این درمان های خانگی را امتحان می کنید و شوره مرطوب شما بهبود نمی یابد، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا متوجه شود که آیا یک بیماری پوستی باعث ایجاد شوره های مرطوب شما شده است یا خیر.

درمان های بدون نسخه (OTC) شوره سر زرد

شامپوهای ضد شوره می توانند به شما در مدیریت و کاهش شوره مرطوب کمک کنند. انواع مختلفی وجود دارد، بنابراین بهتر است به دنبال انواعی باشید که می توانند به تجمع بیش از حد چربی روی پوست سر شما نیز کمک کنند. یک مطالعه نشان داد که پیریتیون روی، سولفید سلنیوم و کتوکونازول عوامل موثری برای درمان شوره سر هستند که همگی از ترکیبات رایج شامپوهای OTC هستند. محققان این مطالعه همچنین دریافتند که شامپوهای حاوی عصاره گل رز مخلوط با پیریتیون روی و یک ضد قارچ معروف به کلیمبازول می تواند به کاهش ترشح چربی و التهاب پوست سر کمک کند.

نوع داروهای تجویزی که برای شوره سر زرد به شما داده می شود به علت آن بستگی دارد. اگر به عنوان مثال علت درماتیت سبورئیک باشد، شامپوهای ضد قارچ تجویز می شود. آن ها می توانند فراوانی بیش از حد قارچ روی پوست سر را برطرف کنند. داروهای ضد قارچی خاص که ممکن است برای درماتیت سبورئیک استفاده شوند شامل سیکلوپیروکس و کتوکونازول هستند. این شامپوها باید طبق دستور پزشک استفاده شوند.

حتماً بخوانید:
چگونه شوره ی سر را درمان کنیم+ویدئو

چگونه شوره ی سر را درمان کنیم+ویدئو

شوره ی سر / علائم شوره ی سر / درمان شوره ی سر به روش کاملا طبیعی مقدمه ای در مورد شوره ی سر {aparat}gAOvm{/aparat} شوره سر یا سبوره با پوسته‌ریزی…

برای پسوریازیس، پزشک ممکن است آنترالین را برای کند کردن رشد سلول های پوست تجویز کند. آنها همچنین ممکن است شامپوها و لوسیون های دارویی را برای استفاده در پوست سر توصیه کنند. در موارد شدید، درمان با اشعه ماوراء بنفش، که به عنوان فتوتراپی نیز شناخته می شود، همراه با سایر درمان ها کاربرد دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits