دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت کم شدت شتاب و خفه کردن موتور سیکلت چیست؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که از وسیله‌ نقلیه موتورسیکلت استفاده می‌کنید و علاقه‌مند هستید که سرعت و شتاب بیشتری را در حین رانندگی با موتورسیکلت خود تجربه کنید، می‌توانید با مطالعه این متن روش‌های تقویت شتاب موتورسیکلت را پیدا کنید.

همانطور که همه موتور سوارها و عشق موتورها می‌دانند موتور سیکلت در دو نوع مختلف وجود دارد: موتور سیکلت دو زمانه و موتور سیکلت چهار زمانه. می‌توان گفت با گذشت زمان موتور سیکلت دو زمانه که شکل ساده‌تری دارد و فرایند کار موتور فقط در دو مرحله انجام می‌گیرد، جای خود را به موتور سیکلت چهار زمانه که پیشرفته‌تر است داده است.
با این وجود موتور دو زمانه به علت برخورداری از مزایا و برتری‌هایی که نسبت به موتور چهار زمانه دارد، هنوز هم در ساخت و تولید انواع موتور سیکلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این نوشتار قصد داریم دلایل خفه کردن موتور سیکلت به خصوص موتور سیکلت دو زمانه را بیان نماییم و به پاسخ سوال چرا موتور سیکلت خفه می‌کند برسیم.

دلایل خفه کردن موتور سیکلت

در خفه کار کردن موتور سیکلت عوامل متعددی می‌تواند دخیل باشد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نیم سوز شدن رله موتور سیکلت

رله یک نوع کلید الکتریکی است که فرمان باز و بسته شدن آن توسط یک مدار الکتریکی دیگر صادر می‌شود.
این کلید به روش‌های مختلفی همچون روش مکانیکی، روش حرارتی، روش مغناطیسی و روش الکتروستاتیک باز و بسته می‌شود.
رله در واقع نوعی تقویت کننده است که می‌تواند جریانی قوی‌تر و بزرگتر از جریان مدار فرمان خود را هدایت نماید.
در موتور سیکلت زمانی که رله نیم سوز شود و همزمان با کار کردن موتور سیکلت دمای آن افزایش یابد، باعث می‌شود موتور سیکلت خفه کند.

علت کم شدن شتاب موتور سیکلت

کثیف بودن فیلتر بنزین

یکی از دلایل دیگر خفه کردن موتور سیکلت کثیف بودن فیلتر بنزین است.
فیلتر بنزین از جمله فیلترهایی است که در پیشرانه موتور سیکلت به کار می‌رود و وظیفه پاک سازی آلاینده‌ها را به عهده می‌‌گیرد.
کیفیت بنزین مورد استفاده و نیز آلودگی‌های محیطی دو عامل مهمی هستند که می‌توانند کارکرد فیلتر بنزین را تحت تاثیر قرار داده و در کارکرد آن خلل ایجاد نمایند.
از این رو تعویض به موقع فیلتر بنزین می‌تواند نقش به سزایی در بالا بردن عمر پیشرانه موتور سیکلت و قطعات مختلف آن داشته باشد.
به طور معمول باک موتور سیکلت‌ها که از فلز و یا مواد با دوام ساخته می‌شوند، محل رسوب ذرات معلق در بنزین هستند. این ذرات زمانی که موتور سیکلت تکان می‌خورد در بنزین شناور شده و در نتیجه در مسیر ورود به پیشرانه حرکت می‌نمایند. اما فیلتر بنزین که در سر راه مسیر ورودی بنزین به موتور قرار می‌گیرد، باعث می‌شود بنزین پاک سازی شده و ذرات معلق وارد موتور نشود.
در واقع این کار توسط کاغذهایی صورت می‌گیرد که در برابر بنزین مقاوم هستند. آلودگی‌ها در این کاغذها به دام می‌افتند و در نتیجه از ادامه مسیر باز می‌مانند.

نکته : زمانی که فیلتر بنزین کثیف باشد، مسیر ورودی بنزین به پیشرانه موتور سیکلت تا حدودی مسدود شده و از این رو فشار زیادی بر روی پمپ بنزین موتور سیکلت وارد می‌نماید. این فشار نهایتاً منجر به داغ کردن موتور، خفگی و یا سوختن آن می‌شود.

مشکل کم شدن شتاب موتور

از علایم کثیف بودن فیلتر بنزین موتور سیکلت این است که چون کثیفی باعث عدم سوخت رسانی مناسب به آن می‌شود، لذا توان موتور کم می‌شود و راندمان آن پایین می‌آید. اگر در شرایط عادی موتور سیکلت شما بد کار کرد و یا لرزش داشت می‌تواند نشات گرفته از کثیفی فیلتر بنزین باشد.
از طرفی زمانی که کشش موتور هنگام سواری در سربالایی‌ها کاهش داشت و یا این که هنگام صبح با تک استارت روشن نشد می‌تواند نشان از کثیفی فیلتر بنزین موتور سیکلتتان باشد.
چرا که این کثیفی باعث می‌شود بنزین به موتور نرسد و در نتیجه موتور روشن نشده و یا دیر روشن شود.
اگر موتور شما با تک استارت روشن نشد، شما ناچارید سویچ موتور را چند ثانیه باز بگذارید تا بنزین به موتور برسد و روشن شود. البته تغییر صدای موتور سیکلت نیز می‌تواند دلیلی بر کثیف بودن فیلتر موتور سیکلت باشد که باید در اسرع وقت بررسی شده و عیب یابی شود.

تعویض فیلتر بنزین

برای این که موتور خوب کار کند نیاز دارد بنزین خالص از آلودگی‌ها را دریافت کند. لذا زمان تعویض فیلتر بنزین به مکانی که فرد در آن زندگی می‌کند بستگی دارد.
هر اندازه که آلودگی محیط بیشتر باشد نیاز به تعویض فیلتر بنزین بیشتر می‌شود. به عنوان مثال در شهرهایی مثل تهران و جنوب ایران که هوا بسیار آلوده است و آلاینده‌های مختلفی نظیر ریزگردها در هوا وجود دارد، عمر تمامی فیلتر‌های موتور سیکلت کمتر شده و به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
البته اگر موتور سیکلتی را خریداری می‌کنید که دارای دفترچه راهنماست می‌توانید به آن مراجعه کرده و از زمان تعویض فیلتر موتور سیکلت خود آگاه شوید. چرا که معمولاً در دفترچه راهنما زمان تعویض فیلتر بنزین را یادآوری می‌کنند. چون فیلتر بنزین ارزان است می‌توانید هر بار که روغن موتور سیکلت خود را تعویض می‌کنید، فیلتر بنزین را نیز تعویض کنید.

سرعت موتور سیکلت

وجود مشکل در شمع

شمع موتور یکی از قطعات مهم موتور سیکلت است و نقش به سزایی در مصرف سوخت و همچنین نحوه کارکرد موتور دارد.
این قطعه در موتور مسئول تولید جرقه و در نتیجه ایجاد اشتعال در درون محفظه سیلندر است.
شمع مخلوط سوخت و هوا را که درون محفظه سیلندر متراکم شده را مشتعل کرده و آن را تبدیل به نیروی محرکه می‌نماید. در نتیجه می‌توان گفت شمع با مصرف سوخت و آلودگی هوا رابطه مستقیمی دارد.
این قطعه که از اجزای مختلفی ساخته شده است، جریان الکتریکی را از وایر می‌گیرد و با الکترود انتقال می‌دهد.
عایق سرامیکی دور شمع از انتقال جریان به بدنه موتور جلوگیری می‌نماید.
زمانی که این عایق سرامیکی دچار شکستگی شود، جریان الکتریکی اتلاف می‌شود و شمع موتور به درستی کار نمی‌کند.

تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت

یکی از دلایل دیگر خفه کردن موتور سیکلت عدم تنظیم کاربراتور آن است.
کاربراتور وسیله‌ای است در سیستم‌های کاربراتوری و سوخت رسانی است. این قطعه وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور را به نحوی آماده کند که موتور در هر شرایطی به بهترین نحو ممکن کار کند.

چگونه موتورسیکلت را تقویت کنیم

یک کاربراتور زمانی که مشکلی نداشته و نیز به خوبی تنظیم شده باشد، باید در زمانی بسیار کوتاه:

هوا و سوخت را به طور صحیح با هم مخلوط کند تا موتور بتواند در هر شرایطی کار کند.
مصرف سوخت موتور را در وضعیت عادی کاهش دهد.
در حالت بار کامل حداکثر قدرت را تامین نماید.
باعث روشن شدن موتور سیکلت در هر درجه حرارتی شود و کارکرد منظم آن را در حالت دور آرام تضمین نماید.

زمانی که موتور سیکلت در یکی از زمینه‌های فوق مشکل داشته باشد، نشان دهنده این است که کاربراتور مشکل دارد و یا این که به خوبی تنظیم نشده است.
به طور مثال اگر در هنگام تاپ اسپید زدن بعد از چند لحظه موتور سیکلت گاز نخورد و خاموش شود و دوباره بعد از چند دقیقه روشن شود، نشان دهنده این است که سوزن متصل به شناور بیش از حد کیپ است و یا پیچ هوا به خوبی تنظیم نشده است و نسبت بنزین به هوا بیشتر است.

بسته شدن ناگهانی دریچه ساسات

یکی از دلایل دیگر خفه کردن موتور سیکلت بسته شدن ناگهانی دریچه ساسات است.
در وسایل نقلیه موتوری ساسات به دکمه دریچه هوای کاربراتور گفته می‌شود.
وقتی این دریچه بسته می‌شود، از ورود هوا به کاربراتور جلوگیری می‌شود. در نتیجه این عمل، گاز وارد شده به موتور از لحاظ بنزین قوی‌تر می‌شود و در نتیجه باعث بهتر روشن شدن موتور در هوای سرد می‌شود.
حال اگر به هر دلیلی ساسات باز نشود و یا این که شناور کاربراتور به خوبی تنظیم نشده باشد، سوخت زیادی به موتور ارسال می‌شود و در نتیجه موتور فلوت کرده و یا به اصطلاح خفه می‌کند.

روش‌های تقویت شتاب موتور

اگر موتور به این علت خفه کرده باشد باید با باز نگه داشتن دریچه‌های ساسات و گاز و نیز با استارت زدن سوخت اضافی موتور را از آن خارج کرد تا موتور با همان مقدار سوختی که لازم دارد روشن شود.
با باز کردن کاربراتور و تعویض و یا تعمیر دریچه ساسات می‌توان از به وجود آمدن چنین مشکلی جلوگیری کرد.
همچنین اگر کاربراتور کثیف باشد می‌تواند باعث خفگی موتور سیکلت شود.
زمانی که پس از گرم شدن موتور سیکلت دوباره به ساسات نیاز باشد، باید شناور داخل کاربراتور را تنظیم کرد.
گاهی اوقات نیز ممکن است بنزین در پیاله کاربراتور گرم شود و در نتیجه انبساط آن فشار زیادی را به پیاله وارد نماید و منجر به خارج شدن سوخت اضافی از ژیگلور شده و موتور خفه کند.

تغییر میزان غلظت روغن

یکی دیگر از دلایل خفه کردن موتور سیکلت می‌تواند مربوط به تغییر میزان غلظت روغن باشد.
در طراحی یک سیستم احتراقی همچون انجین موتور سیکلت، قایق موتور، خودرو، موتور برق و غیره که عمل روان کاری در آن‌ها با روغن موتور انجام می‌گیرد، محاسبات دقیق فضای خالی بین قطعات همچون فضای خالی که بین سیلندر و پیستون، بین چرخ دنده‌های گیربکس، بین یاتاقان‌های زیر شاتون و میل لنگ وجود دارد و غیره انجام می‌گیرد تا این فضاها به وسیله روغن موتور پر شده، اصطکاک کاهش یابد و آب بندی دقیق صورت بگیرد.

حتماً بخوانید:
موتور سیکلت چیست و چه کاربردی دارد ؟

موتور سیکلت چیست و چه کاربردی دارد ؟

موتور سیکلت یک وسیله دو چرخ است که با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه به عنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت وبسیار پر کاربرد در بسیاری از نقاط جهان…

معمولاً با توجه به چگالی حجمی روغن، این فضاهای خالی محاسبه و طراحی می‌شوند. حال اگر میزان غلظت روغن تغییر یابد، نه تنها منجر به کاهش اصطکاک نمی‌شود، بلکه میزان آن را نیز افزایش داده و باعث می‌شود قطعات نسبت به هم سخت‌تر حرکت کنند.
با سخت حرکت کردن قطعات، دما افزایش می‌یابد، راندمان عملکرد موتور کمتر شده و در نتیجه آسیب‌های زیادی را به قطعات وارد می‌کند. در برخی موارد نیز باعث خفگی موتور می‌شود.

تقویت سرعت موتور

علت ریپ زدن موتورسیکلت چیست؟

پاسخ: از جمله عوامل ریپ زدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. گرفتگی مسیر دود
2. معیوب بودن مدار جرقه
3. خرابی شمع
4. نرسیدن بنزین به کاربرات
5. آلوده بودن محفظه احتراق موتور سیکلت
6.داغ شدن انجین
7. محکم نبودن اتصال وایرها یا کثیف بودن سر آن‌ها

علت داغ شدن بیش از حد انجین موتور سیکلت چیست؟

پاسخ: دلایل متعددی در این رابطه می‌تواند وجود داشته باشد که دو دلیل از همه محتمل تر است:
1. دور موتور زیاد
2. گردش نامناسب روغن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits