دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شاسی کشی خودرو چیست و چه اهمیتی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاسی‌کشی ماشین مجموعه‌ای از کارهاست که برای برطرف کردن آسیب‌های واردشده به شاسی ماشین در تصادف‌های شدید انجام می‌شود.

شاسی‌کشی ماشین چیست؟

شاسی‌کشی به‌صورت دستی یا ماشینی انجام می‌شود. وقتی آمار مربوط به تصادفات جاده‌ای و آسیب‌های بعد از آن را نگاه می‌کنیم، درصد قابل‌توجهی از آسیب‌ها، مربوط به شاسی خودرو است. این نوع آسیب‌ها سطح‌بندی دارند. بعضی از آسیب‌ها را می‌توان با شاسی‌کشی خودرو برطرف کرد، اما بعضی‌ها را نه.

درست است که عملیات شاسی‌کشی ماشین برای برگرداندن وضعیت شاسی به حالت اولیه است اما حقیقت این است که یک شاسی آسیب‌دیده هیچ‌گاه مانند روز اولش نخواهد شد.

از آن‌جایی که آسیب‌دیدنِ شاسی با افت قیمت خودرو همراه است، در هنگام خرید خودروی دست دوم و کارکرده حتما باید سلامت شاسی را بررسی کنید. اینجا اهمیت سرویس کارشناسی فنی خودرو مشخص می‌شود. در کارشناسی خودرو شاسی و آسیب‌های آن به‌طور کامل بررسی خواهند شد؛ آسیب‌هایی که در حالت عادی شاید از دید خریدار خودرو دور بماند.

شاسی‌کشی خودرو

اهمیت شاسی‌کشی اصولی ماشین

اینکه از چه روشی برای شاسی‌کشی ماشین استفاده کنید و آن را کجا انجام دهید، خیلی مهم است. یک شاسی‌کشی غیراصولی می‌تواند مشکلاتی مانند ساییدگی غیرمعمولی لاستیک‌ها و سُر خوردن خودرو را به‌دنبال داشته باشد. در واقع داریم درباره امنیت جانی سرنشینان خودرو بعد از برطرف کردن آسیب‌های شاسی صحبت می‌کنیم.

شاسی‌کشی ماشین حساسیت‌های خود را دارد که بسته به شدت آسیب و مدل خودرو، بهترین روش آن انتخاب و پیاده‌سازی می‌شود.

انواع شاسی‌کشی خودرو

۱. شاسی‌کشی ماشین با میله

در این روش می‌توان آسیب‌های جزئی واردشده به شاسی را برطرف کرد. به این صورت که شاسی از طریق یک زنجیرِ محکم به میله‌ای در زمین وصل می‌شود. با کشیدن زنجیر، بخش آسیب‌دیده شاسی اصلاح می‌شود.

۲. شاسی‌کشی ماشین با چهارپایه

شاسی خودروی سالم و استاندارد به شکل یک ۴ضلعی است. هر آسیبی که نظم و فرم این ۴ضلعی را به هم بزند، با روش میله قابل‌بازسازی نیست. در این‌ مواقع از چهارپایه شاسی‌کشی استفاده می‌کنند. به این صورت که ابتدا ۴ گوشه شاسی خودرو را به یک چهارپایه وصل می‌کنند.
این چهارپایه به زمین یا یک اسکلت فلزی متحرک وصل است. سپس به کمک گیره‌های مخصوص، عملیات شاسی‌کشی ماشین از ۴ طرف شروع می‌شود. در هر بخش نیرو به‌گونه‌ای کنترل می‌شود که شکل نهایی شاسی خودرو به حالت اولیه و بهینه نزدیک و نزدیک‌تر شود.

۳. شاسی‌کشی ماشین با دستگاه شاسی‌کش

دستگاه شاسی‌کش در واقع ترکیبی از دو روش پیشین است و به کمک برنامه آنالیز داده و مانیتورینگ انجام می‌شود. به این صورت که صافکار خودرو با توجه به دانش و تجربه خود میزان نیروی لازم برای برگشت شاسی به حالت اولیه را محاسبه می‌کند و آن را به کامپیوتر دستگاه شاسی‌کشی می‌دهد.

فواید شاسی‌کشی خودرو

دستگاه‌‌های شاسی‌کشی ماشین سبک و ماشین سنگین در انواع مختلف اهرم‌دار، جک پلمپی، جک فولکسی و … وجود دارند و عموما تنها افراد متخصص و باتجربه می‌توانند با این دستگاه‌ها کار کنند. یعنی اگر متخصص نیستید، هرگز نمی‌توانید خودتان فرایند شاسی‌کشی را انجام دهید.

انواع دستگاه‌های شاسی‌کشی

دستگاه‌های مختص شاسی‌کشی متنوع‌اند و طرز کار هر دستگاه با دیگری متفاوت است. اینکه از کدام دستگاه باید استفاده کرد به مدل خودرو و تشخیص تعمیرکار برمی‌گردد. از جمله دستگاه‌های شاسی‌کشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه تیفور؛
  • جک پلمپی؛
  • جک فولکسی؛
  • اتوماتیک.

شاسی‌کشی ماشین سنگین از نظر تعریف و پروسه تفاوتی با شاسی‌کشی ماشین‌های سواری، سدان و شاسی‌بلند ندارد. فقط اینکه دستگاه شاسی‌کشی ماشین سنگین متفاوت و مخصوص ابعاد بزرگ این نوع ماشین‌هاست و دستگاه مناسب با توجه به نوع شاسی ماشین (نردبانی، صفحه‌ای یا لوله‌ای، جداشدنی یا نیمه‌جداشدنی) انتخاب می‌شود.

مراحل شاسی‌کشی ماشین

در حالت کلی عملیات شاسی‌کشی ۳ مرحله دارد:

۱. آنالیز وضعیت شاسی

شاسی خودرو در حالت عادی دیده نمی‌شود. پس در مرحله اول باید قطعات روی شاسی برداشته و شاسی نمایان شود. در این مرحله تعمیرکار شدت و نوع آسیب‌های واردشده به خودرو را بررسی و از اطلاعات به‌دست‌آمده برای انتخاب روش شاسی‌کشی استفاده می‌کند.

اهمیت شاسی‌کشی خودرو

۲. برگرداندن فرم شاسی به حالت اول

در مرحله دوم، تعمیرکار شاسی‌کشی را آغاز می‌کند. هدف این است که شاسی خودرو به بهینه‌ترین شکل ممکن دربیاید.

عموما شاسی خودرو از ۴ جهت مختلف با نیرویی که از پیش محاسبه شده است، کشیده می‌شود تا تغییرات پیچشی و خمشی واردشده بر فولاد فلزی شاسی برطرف شوند و شاسی به شکل قبل از تصادفش دربیاید.
این مرحله، مهم‌ترین مرحله شاسی‌کشی است و باید در نهایت دقت انجام شود.

۳. بررسی جزئیات

در این مرحله تعمیرکار فرم نهایی، جایگاه پیچ‌ها و اتصالات خودرو، انحراف‌های میلی‌متری و … را به‌دقت بررسی و درصورت نیاز اصلاح می‌کند.

در واقع مرحله سوم برای این است که قطعات بدنه خودرو (که در مرحله اول برداشته شدند)، به بهترین شیوه سر جای خود قرار بگیرند و هیچ‌گونه ناهماهنگی‌ای میان اجزای خودرو و شاسی وجود نداشته باشد.

آیا شاسی‌کشی خودرو ضروری است؟

خودرویی که شاسی‌اش آسیب دیده است، در تصادفات خطرپذیرتر است. از طرفی خودروهایی که شاسی‌شان آسیب می‌بیند، به‌مرور ایرادهای دیگری از جمله هندلینگ غیرنرمال و سخت‌شدن فرمان‌پذیری هم پیدا می‌کنند.

این مسئله در زمان معامله خودروی کارکرده و دست دوم بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد چرا که پای قیمت‌گذاری خودرو وسط است. یک شاسی آسیب‌دیده حتی به شرط تعمیر و شاسی‌کشی هم قیمت ماشین را کاهش می‌دهد چرا که هیچ‌گاه مانند روز اولش نخواهد شد.

منبع : کارنامه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits