مجله دلگرم
امروز: چهارشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ برابر با ۱۶ رجب ۱۴۴۴ قمری و ۰۸ فوریه ۲۰۲۳ میلادی
سووشون نرگس آبیار ،فرهنگ و تاریخ شیراز !
2
شهر شیراز علیرغم آثار تاریخی و فرهنگی قابل توجهی که دارد کمتر مورد اقبال فیلم سازان تاریخی قرار گرفته .اقدام نرگس آبیار با تمام مخالفت هایی که ابراز شده ،اقدام قابل توجه و موثری در انتقال اطلاعات و به تصویر کشیدن این سرزمین است.

همزمان با انتشار خبر ساخت لوکیشن سریال سووشون در باغ عفیف آباد شیراز کارشناسان و فعالان رسانه‌ای حوزه‌ی میراث فرهنگی کشور خاصه عزیزان شیرازی مستند به قانونی که در سال۹۳ هرگونه فعالیت نمایشی و فیلمبرداری در اماکن تاریخی را ممنوع اعلام کرده، مخالفت خویش را نسبت به ساخت لوکیشن و اجرای پروژه ی موصوف در چنین محیطی ابراز کرده ،برخی از دوستان فعال در این حوزه به طرق مختلف بنده را مخاطب قرار داده که چرا به عنوان یک وکیل دادگستری اهل شیراز و فعال در عرصه ی رسانه واکنشی نشان نمی دهم.

پیرو دغدغه‌ی دوستداران میراث فرهنگی شهر و دیارم و حسب علاقه‌ی شخصی به میراث ملی_فرهنگی سرزمینم،تصمیم گرفتم تا در این خصوص یادداشتی قلمی کنم .

لذا پیش از هر اقدامی ، به جهت نداشتن اطلاعات کافی از چگونگی اجرای پروژه و همچنین عدم تخصص در چنین حوزه‌ای ابتدا بنا به الزامات فعالیت در رسانه و سپس در مقام وظیفه‌ی شهروندی ،سعی کردم ضمن مطرح کردن موضوع با اهل فن و کارشناسان حوزه‌ی نمایش و میراث فرهنگی،گفتگوهای بانو آبیار با رسانه‌ها را جستجو کنم تا پیش از نگارش مطلب اطلاعات لازم را کسب کنم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در مصاحبه‌های کارگردان مجموعه جلب توجه کرد،تاکید ایشان به حضور و نقش فرهنگ مردم شیراز در سریال و پاسداشت تاریخ شهر شیراز بود.

نرگس آبیار:((اصرار کردم در شیراز این سریال ساخته شود، به خاطر آن‌که معماری و اتمسفر شیراز بتواند در سریال نشان داده و ثبت شود. به نظرم، تهران و شهرک‌های سینمایی برای تهران قدیم ساخته شده و معماری شیراز بسیار متفاوت، عجیب و شگفت‌انگیز است و سریال سووشون که مالِ شیراز است باید در این شهر با بناهایی متعلق به همان دوره، فیلمبرداری می‌شد))با چنین پیش زمینه‌ای به سراغ آمار و اطلاعات منتشره راجع به چگونگی ساخت لوکیشن رفتم.

سرگرم جمع‌آوری اطلاعات بودم که فعالیت دختر خردسالم در چند پروژه نمایشی سبب دریافت پیامی از دوستان فعال در حوزه ی تاتر شیراز با این مضمون شد که عوامل سریال درصدد تست از بازیگران خردسال شهرمان هستند ،لذا حضور جانان در پروژه را توفیقی دیدم تا نگارش مطلب را موکول به زمانی کنم که به واسطه‌ی حضور جانان سر صحنه‌ی فیلمبرداری از نزدیک با چگونگی تولید مجموعه‌ی سووشون بیش از پیش آشنا شوم.

حضور جانان در لوکیشن، همان فرصتی بود که چندماه پیش منتظرش بودم.چندین روز حضور در باغ عفیف آباد کنار عوامل مجموعه ی تاریخی سووشون سبب درک بیشتری از سختی کار و تلاش بی وقفه‌ی عوامل سریال در ساخت مجموعه ای دیدنی و البته با رعایت نکات ایمنی در حفظ و حراست از این مکان تاریخی شد.از عزیزان زحتمکش در بخش تدارکات و عوامل تولید تا تیم هنروران که می بایست بیش از سیصد نفر از افراد کهنسال تا کودکان خردسال را مدیریت می‌کردند.

در کنار مرور گفتگوهای بانو نرگس آبیار که دلیل اصلی فیلمبرداری سریال در شیراز را احترام به فرهنگ غنی همشهری های گلم و انتقال اتمسفر شیراز در متن سریال اعلام کرده بودند، سبب تکلیفی شد تا با نگارش این چند سطر هم در مقام یک شهروند شیرازی هم در هیبت پدری که دختر خردسالش افتخار حضور کنار بازیگران خوب و کاربلد کشور و کارگردان شناسنامه داری چون بانو نرگس آبیار را تجربه می‌کند دست مریزادی جانانه به عوامل مجموعه گفته ،امیداورم خروجی کار و استقبال مخاطبان به نحوی تحقق یابد که خستگی چندین ماه تلاش شبانه روزی، آن هم در سرمای بی سابقه ی دی و بهمن شیراز از تن ایشان در شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
قرآن آنلاین
دیدگاه ها

درج کامنت برای این مطلب غیر فعال است