دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق جنین دختر و پسر در سونوگرافی

تفاوت جنین دختر با جنین پسر در سونوگرافی چیست؟

فرق جنین دختر و پسر در سونوگرافی
6
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در اوایل بارداری که جنسیت جنین با سونوگرافی تشخیص داده نمی شود می توانید از روش های سنتی و قدیمی از روی حالات و ظاهر مادر جنسیت جنین را تشخیص دهید.

تفاوت جنین دختر و پسر در سونوگرافی

سونوگرافی بارداری کاربردهای مختلفی دارد. یکی از کاربردهای آن تعیین جنسیت جنین است.سونوگرافی بارداری کاربردهای مختلفی دارد. از جمله دلایل انجام سونوگرافی در دوران حاملگی می توان به غربالگری، بررسی سلامت و وضعیت جنین و مشاهده نحوه قرارگیری جنین در رحم مادر جهت بررسی امکان انجام زایمان به صورت طبیعی اشاره کرد. یکی دیگر از کاربردهای آن تعیین جنسیت جنین می باشد. راه های زیادی برای تشخیص جنسیت جنین وجود دارد اما سونوگرافی علمی ترین و مورد اعتمادترین روش است. سونوگرافی برای بررسی سلامتی جنین نیز استفاده می شود. در هفته هجدهم بارداری تا هفته بیست و دوم بارداری، سونوگرافی برای بررسی بارداری انجام می شود.هر جنین برآمدگی در بین پاهایش دارد. در صورتی که این برآمدگی به شکل کیسه بیضه و آلت تناسلی مرد باشد، جنین پسر است و در صورتی که به صورت لبیا باشد جنین دختر است.تست های ژنتیکی، روش میکروسافت و سونوگرافی می توانند جنسیت جنین را معین کنند. بر حسب زمان بندی نادرست، وضعیت قرار گیری جنین و وزن مادر ممکن است جواب سونوگرافی اشتباه از آب دربیاید.

سونوگرافی پسر

جنسیت جنین در هنگام بارداری تعیین می شود. اما در سه ماهه سوم بارداری می توان آن را تشخیص داد.جنین پسر برآمدگی کوچکی در بین پاها دارد که به اندازه یک اینچ است. این برآمدگی معمولا با بند ناف اشتباه گرفته می شود زیرا در یک منطقه می باشند.بند ناف از آلت تناسلی بلندتر و بزرگ تر است.در سه ماهه دوم بارداری، جنسیت جنین ممکن است توسط زاویه برآمدگی بین دو پا تشخیص داده شود. اگر زاویه بزرگتر از سی درجه باشد، جنین به پهلوی چپ قرار دارد و احتمالا پسر است.

سونوگرافی دختر

یکی از نشانه های بارز دختر بودن جنین، نداشتن آلت تناسلی مردانه است.جنین دختر خطوطی موازی بین دو پا دارد که نشانه وجود لبیا است.اگر جنین به پهلوی راست باشد و برآمدگی به صورت موازی با ستون فقرات باشد جنسیت آن دختر است.نشانه های زیادی برای پیش بینی جنسیت جنین وجود دارد.جنسیت جنین از هفته سیزدهم بارداری قابل پیش بینی است. پیش از آن، حجم مایع آمونیاک تشخیص جنسیت جنین را سخت می کند و پس از آن، جنین به قدر زیادی تاب خورده است و آلت تناسلی به سختی دیده می شود.

تعیین جنسیت جنین

خلاصه تفاوت جنین دختر و پسر

جنین برآمدگی کوچکی بین پاها دارد که برای پسرها، آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه و برای دخترها، لبیا می باشد.برآمدگی پسر زاویه ای بیشتر از سی درجه دارد و برآمدگی دختر به صورت خطوط موازی با بدن است.در سالیان گذشته برای فهمیدن جنسیت جنین تا هنگام زایمان صبر می کردند اما امروزه با رشد فناوری و اختراع دستگاه سونوگرافی مادران باردار خیلی زود به جنسیت جنینشان پی می برند .

تشکیل اندام های جنسی جنین

در طی هفته های ابتدایی بارداری ساختار جنسی داخلی و بیرونی جنین همه مانند هم هستند اما در نهایت تغییر می کنند و غدد جنسی او شکل خواهد گرفت. اندام های جنسی خارجی جنین تقریبا در 10 هفتگی در پسر ها و 12 هفتگی در دختر ها مشهود است.

در چند هفتگی جنسیت جنین با سونو معلوم می شود؟

در هفته چهاردهم بارداری می توان برای تعیین جنسیت جنین سونوگرافی انجام داد اما تعیین جنسیت جنین بستگی به موقعیت قرارگیری جنین در رحم دارد. برای تشخیص بهتر جنسیت جنین بهتر است هفته شانزدهم بارداری به سونوگرافی بروید. البته یک سونوگراف ماهر از همان سونوگرافی و آزمایش غربالگری اول می تواند جنس جنین را تشخیص دهد. در هفته های 16 تا 19 جنسیت، دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه و معده پر از مایع و چهار حفره ای بودن قلب جنین بررسی می شود.

سه مرحله تکامل جنسی در دوران جنینی

بافت های جنسی جنین قابلیت دوگانه دارند بدین معنی که دارای پتانسیلی هستند که می توانند هم به اندام جنسی مردانه و هم به اندام جنسی زنانه تبدیل شوند. نوزاداز بدو تولد دختر یا پسرنیست و جنسیت او به اتفاق هایی بستگی دارد که در دوران جنینی می افتد. جنین هایی که کروموزوم Y دارند، حاوی ژنی هستند که قابلیت تبدیل جنین را به جنس مذکر دارد.در جنین مونث چون کروموزوم Y وجود ندارد، پیام هایی که قرار است از ژن موجود در کروموزوم Y برسد نیز وجود ندارد بنابراین مجرا ها به رحم و واژن تبدیل خواهد شد و گنادهای تمایزنیافته به تخمدان تبدیل می شوند. مراحل تکامل جنسی در دوران جنینی به شکل زیر است:

  1. ابتدا گناد ها یا غدد جنسی تمایز نیافته تشکیل می شوند و رفته رفته به بیضه در جنس مذکر و تخمدان در جنس مونث تبدیل می گردند.
  2. سپس اندام های داخلی مانند رحم، تخمدان ها و واژن در دختر ها و پروستات و کیسه منی در پسر ها تشکیل می شوند.
  3. در مرحله آخر، اندام های تناسلی خارجی تشکیل می شوند.

حتماً بخوانید:
ویار شوری و جنسیت جنین : علت تمایل به خوردن شوری در بارداری چیست؟

ویار شوری و جنسیت جنین : علت تمایل به خوردن شوری در بارداری چیست؟

گفته می‌شود که اگر شما به خوردن غذا‌های شیرین مانند شکلات، میوه‌ها و لبنیات تمایل دارید، جنین‌تان دختر است. اگر احساس می‌کنید که نیاز به خوردن…

آیا جواب سونوگرافی اشتباه هم می شود؟

عوامل متعددی روی جواب سونوگرافی تعیین جنسیت جنین اثر گذارند .این عوامل عبارتند از:

1- زمان بندی نادرست

بهترین زمان انجام سونوگرافی تعیین جنسیت 18 تا 20 هفتگی است. در قبل از این هفته به علت کوچکی و یا بعد از این هفته به علت کم شدن فضای داخل رحم ممکن است سونوگرافی جنسیت جنین را اشتباه تشخیص دهد.

2- تجهیزات

قدیمی بودن و بی کیفیت بودن دستگاه سونوگرافی می تواند روی تصویر و در نتیجه گزارش سونوگرافی اثر منفی داشته باشد.

3- وضعیت قرار گیری جنین

قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ تعیین جنسیت را با مشکلات فراوانی روبرو می کند و ممکن است تعیین جنسیت امکان پذیر نشود.

4- وزن مادر

هر چه اضافه وزن مادر بالا باشد به دلیل پایین آمدن کیفیت تصویر سونوگرافی جنسیت جنین مشخص نمی باشد.

5- تجربه

تعیین جنسیت آنقدرها هم ساده نیست و سونولوژیست های ماهر اشتباه کمتری در تعیین جنسیت جنین دارند.

 تشخیص جنسیت بچه در زمان بارداری

رایج ترین راه تشخیص جنسیت جنین

سونوگرافی : رایج ترین روش تشخیصی جنسیت جنین از طریق سونوگرافی است که معمولا بین هفته 16 بارداری تا 20 بارداری زمان مناسب آن است.

تست های ژنتیکی : راه دیگر در تشخیص جنسیت جنین تست های ژنتیکی است که معمولا در سه ماهه اول بارداری انجام میشود. یکی از روش های ژنتیکی تشخیص جنسیت جنین از طریق NIPT است که یک تست خون است که سندرم دوان و سایر شرایط کروموزوم ها در هفته دهم بارداری یا دورتر مشخص میشود.یکی دیگر از این تست های ژنتیکی CVS یا آمنیوسنتز می باشد که CVS معمولا در هفته دهم بارداری و سیزدهم بارداری انجام میشود و مشخص میکند که آیا جنین دارای اختلالات ژنتیکی و یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم دوان است یا خیر.

روش میکروسافت : روش جدید و غیر کاربردی است که طرفداران زیادی ندارد.

روش IVF : در این روش علاوه بر جنسیت سایر مشکلات ژنتیکی آن نیز قابل تشخیص است.

حتماً بخوانید:
۲۵ راه برای تعیین جنسیت جنین بدون سونوگرافی

۲۵ راه برای تعیین جنسیت جنین بدون سونوگرافی

راه‌های تعیین جنسیت جنین بدون سونوگرافی تعیین جنسیت جنین بدون سونوگرافی یکی از سرگرمی‌های مادران و قدیمی‌تر‌ها بوده است که گاهی این پیش‌بینی‌ها درست…

نشانه های بچه دختر در سونوگرافی

موقع تعیین جنسیت سونو کننده دنبال نشونه هایی میگرده که بتونه مشخص کنه بچه شما دختره یا پسر. برای شناسایی جنین دختر دو تا نشونه وجود داره:

طرح همبرگری : این اصطلاح که به عضو جنسی دختر ها برمیگرده نشون دهنده کلیتروس و لابیا هستش که تو سونوگرافی مشخص میشن. که در سونوگرافی شبیه نان همبرگر هستند و به کمکش جنسیت جنین مشخص میشه.

نشانه تیر و کمانی : این نشانه که کمی پیچیده تر هستش اما با نگاه دقیق به تصویر جنین برمیگرده. اگه استخوان ستون فقرات نوزاد را تا به پایین دنبال کنید، در آخر هر استخوان یک برآمدگی میبینید. که در این صورت نوزاد دختر است چون نقطه قوس دارد. از هفته ۱۴ به بعد بارداری نوزادان دختر از طریق این نشانه قابل شناسایی هستند که ۹۰ درصد مواقع تشخیص درست است که البته این عدد بعد از هفته هجدهم به ۱۰۰ درصد میرسه.

نشانه های بچه پسر در سونوگرافی

شاید تصور کنید که تشخیص جنین پسر در سونوگرافی راحت تره اما همیشه اینطور نیست. قبل از هفته ۱۴ بارداری این مورد کاملا ریسکس یوده و تشخیص جنسیت جنین پسر سخته اما سه نشانه داره که اون ها رو با هم مرور میکنیم:

نشانه تیر و کمانی : در جنین پسر با توجه به نحواه خوابیدن جنین در شکم مادر مدل استخوان ستون فقرات متفاوته. در جنین دختر برآمدگی ها زاویه ده درجه دارند اما در جنین پسر برآمدگی انتهایی ستون فقرات حدود سی دجه است. اگه چیزی بین این عدد باشه باید منتظر بمونید تا جنین بزرگتر بشه و تشخیص جنسیت بدین.

جریان ادرار : جریان ادرار جنین گاهی میتونه جنسیتش رو مشخص کنه. معمولا اگه ادرار جنین به سمت بالا ریخته شه جنین پسر هستش.

عضو جنسیتی مردانه : عضو جنسی مردانه که در هفته هجدهم تا بیستم قابل مشاهده هستش به راحتی در سونوگرافی قابل تشخیص هستش و یکی از بهترین نشونه ها برای تعیین جنسیت جنین هستش.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits