دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چطوری سن عقلی کودکان را ارزیابی و سنجش کنیم؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آزمون ارزیابی سن عقلی کودکان : در این مقاله سن عقلی کودکان به صورت مختصر توضیح داده خواهد شد، همچنین نحوه صحیح ارزیابی و امتیاز دهی آزمون برای سنجش سن عقلی کودک و همینطور اهداف مهم این آزمون بیان خواهد شد.

بعضی از کودک ها نسبت به همسالان خود هوش و درک بالاتری نسبت به مسائل دارند و برخی نیز برعکس می باشند، به این موضوع سن عقلی می گویند، سن عقلی کودکان بر اساس آزمون هایی مخصوص سنجیده می شود، اگر می خواهید در این رابطه بیشتر بدانید با ما در این مقاله همراه باشید.

نحوه سنجش سن عقلی کودکان

در سن تقویمی هر فرد سن خود را بر اساس تاریخ تولد خود در نظر می گیرد و بر اساس سال هایی که زندگی کرده و تجربه کسب کرده است سن خود را تخمین می زند، اما سن عقلی متفاوت بوده و تحت تاثیر عواملی غیر از سال هایی که شخص عمر کرده است محاسبه می شود، عواملی همچون ارث و ژنتیک، نوع تغذیه، خانواده، محیط جغرافیایی و تربیتی و … می تواند در سن عقلی افراد تاثیر گذار باشند.
سن عقلی افراد بر اساس آزمون های تعیین شده مشخص می شود، این آزمون ها به فرد کمک می کنند تا بسیاری از ناتوانی ها و توانایی های شخصیتی خود را بر اساس سن عقلی شناسایی کرده و در تصمیم گیری ها و مسائل اساسی راهگشا می باشد. در بسیاری از استعدادیابی ها نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت.
میزان بهره هوشی و تخمین سن عقلی در کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا به والدین کمک می کند تا با آگاهی و دانش بیشتری به تربیت فرزندان خود بپردازند و در این راستا کمتر دچار اشتباه شوند. در تخمین سن عقلی اینگونه بیان می شود که اگر سن تقویمی کودکی ۸ سال است به اندازه یک کودک ۱۱ ساله قادر به تحلیل مسائل می باشد و یا برعکس کودکی با سن تقویمی ۱۰ سال دارای سن عقلی ۷ سال می باشد.

سنجش سن عقلی

اهداف آزمون سن عقلی برای کودک

مهم ترین هدف از انجام این آزمون این است که درجه هوشمندی، سن عقلی و بهره هوشی کودک مشخص شود این آزمون زمانی به کار گرفته می شود که انجام آزمون های هوشی دیگر مقدور نباشد و بخواهید هرچه سریعتر درباره درجه هوشی کودک به نتیجه برسید، و همچنین برای اطفالی که قادر به صحبت کردن نیستند بهترین ابزار سنجش این آزمون می باشد.

آزمون ارزیابی سن عقلی کودک

رایج ترین آزمون برای سن عقلی کودکان آزمون آدمک می باشد. آزمون ترسیم آدمک یکی از آسانترین، عملی ترین و جهانی ترین آزمون های تصویری است، این آزمون به وسیله عده زیادی کد گذاری شده است که مهم ترین آن توسط خانم فلورانس گودیناف در سال ۱۹۲۰ صورت گرفته است. این بانوی آمریکایی این آزمون را در ایالت نیوجرسی آمریکا بر روی ۴۰۰۰ کودک آزمایش کرد و نتایج جالبی از آن به دست آورد.

نحوه اجرای آزمون برای کودکان

اجرای آزمون به این نحو است که به کودک گفته می شود یک آدم نقاشی کن و هرچه که می توانی آن را زیبا و خوب بکش و به او یادآوری نمایید که زمان مهم نیست و هر اندازه که نقاشی کشیدن او طول بکشد ایرادی ندارد.

نکاتی که در ارزیابی باید رعایت شوند:

بهتر است برای کشیدن نقاشی یک مداد سیاه و یا یک خودکار روان در اختیار کودک قرار دهید.
نقاشی با مداد رنگی دشوار بوده و تشخیص اجزا نیز کار راحتی نمی باشد و همچنین شرایط نمره گذاری آن متفاوت می باشد.
کاغذی که برای کشیدن نقاشی در اختیار کودک می گذارید حداقل ۳۰ × ۲۱ باشد.
اجازه بدهید کودک چند تصویر بکشد و سپس کامل ترین و بهترین آن را برای نمره گذاری انتخاب کنید.
اگر کودک چندین بار آدمک را نقاشی کرد و هر بار نتایج با یکدیگر تفاوت زیادی داشت باید با یک روانشناس متخصص مشورت نمایید.

آزمون ارزیابی سن عقلی کودکان

روش نمره گذاری

برای هر یک از اجزایی که در زیر بیان می شود اگر توسط کودک نقاشی شده است یک نمره می گذارید، اجزایی که نقاشی نشده باشند نمره ای به آن ها تعلق نمی گیرد.

سر
پاها
دست ها
بدن
طول بدن طویل تر از عرض
شانه ها
بازو ها و پاها به تنه چسبیده
پاها به تنه و دست ها به تنه چسبیده در نقاط واقعی خود
گردن
دنباله گردن به سر و تنه چسبیده
چشم ها
دهان
بینی
دو لب
سوراخ ها یا حفره های بینی
موها به صورت جزیی
موها کامل
علامتی از لباس
دو قطعه لباس
تمام بدن پوشیده از لباس
چهار قطعه لباس
لباس رسمی یا یونی فرم
انگشتان
تعداد درست انگشتان
شکل و قواره درست انگشتان
شست متمایز
کف دست ها
بازوها
زانوها
تناسب سر نسبت به بدن
تناسب بازوها و دست ها نسبت به بدن
تناسب پاها
تناسب کف پاها
متمایل نبودن پاها به بالا
ترسیم دو بعدی دست ها و پاها
پاشنه پا و یا پاشنه کفش
هماهنگی خطوط کلی بدون لرزش دست
هماهنگی خطوط کلی و جزیی
هماهنگی خطوط دور سر شامل موها و دور سر
هماهنگی خطوط تنه
هماهنگی خطوط دست ها و پاها
هماهنگی خطوط چهره
گوش ها
تناسب گوش ها
مردمک چشم
تناسب چشم
چشم دارای حالت در تصاویر نیمرخ یا تمام رخ
چانه و پیشانی
برآمدگی شانه در تصویر نیمرخ
تنه و نیمرخ ناقص
نیمرخ

طبقه بندی از لحاظ هوشمعادل هوش
نابغه198-170
تیزهوش169-150
پرهوش149-130
باهوش129-110
متوسط109-90
مرزی89-80
مرزی ضعیف79-70
کودن69-50
کالیو49-25
کانا25-0

به دلیل اینکه سن عقلی معیار رشد عقلی را نشان می دهد والدین می توانند با در نظر گرفتن این موضوع کودکی با راندمان بالای فکری تربیت کنند و حتی اگر کودکی در یادگیری و یا رشد خود دچار نقصی باشد که والدین به آن پی نبرده باشند از طریق تست ها و آزمون های مخصوص سن عقلی کودکان قابل تشخیص بوده و والدین می توانند در همان سال های اولیه زندگی کودکشان به درمان اختلالات او بپردازند، والدین می توانند با کمک یک روانشناس تمامی اختلالات و عقب افتادگی هایی که کودک آن ها نسبت به همسالان خود دارد درمان و برطرف کنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits