دلگرم
امروز: جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۹ برابر با ۱۵ صفر ۱۴۴۲ قمری و ۰۲ اکتبر ۲۰۲۰ میلادی
سنگسار و و قابلیت اجرای آن در روایات اهل بیت
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
رجم به معنای سنگسار و یک مجازات شرعی می باشد که از طریق پرتاب سنگ به مجرم و طی مراسم خاصی صورت می گیرد. این مجازات یک نوع کیفر شرعی است که به موجب فقه و قانون مجازات اسلامی، بر زناکار محصن و محصنه اعمال می شود.

سنگسار چیست ؟

در احکام جزایی اسلام، حد زنای محصنه « رَجْم » (سنگسار کردن) است. منظور از « مُحصن » مردى است که همسر دارد و همسرش در اختیار او است، و « مُحصنه » به زنى میگویند که شوهر دارد و شوهرش نزد او است.

هر گاه کسى با داشتن چنین راه مشروعى، باز هم مرتکب زنا بشود، حدّ او سنگسار است، و این قانون اگر چه در قرآن به آن اشاره‏اى نشده است ولی در احادیث پیامبر صلى الله علیه و آله ومعصومین علیهم السلام به طور مسلّم وارد شده است.

البته باید توجه داشت که نه تنها این حکم، بلکه بسیارى از احکام مسلم شرعى که حتى از ضروریات دین به شمار می آید، در قرآن نیامده است؛ البته ضرورتى هم ایجاب نمى‏کند که تک تک احکام شرعى به صورت مبسوط در قرآن ذکر شود؛ در واقع قرآن همانند قانون اساسی هر کشور است و معلوم است که مجموعه قوانین حقوقی، جزایی، مدنی، و ... ده ها برابر قانون اساسی است که توسط حقوق دانان تنظیم و ارائه می شود.

خداوند وظیفه تبیین وتوضیح آیات قرآن کریم را بر عهده پیامبرصلی الله علیه وآله گذاشته است آنجا که روى سخن را به پیامبر کرده و می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ؛ این ذکر را (قرآن را) بر تو نازل کردیم تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى [تا این که آنها در این آیات، و وظائفى که در برابر آن دارند] شاید اندیشه کنند.»

و همچنین ما در آیات متعددى اطاعت پیامبر و اهل بیت او (علیهم السلام ) را بر ما واجب نموده است: «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولى الأمر منکم »2؛ و یا اطاعت از پیامبر(ص) را اطاعت از خداوند دانسته است؛ « من یطع الرسول فقد اطاع الله »

به همین جهت، سنّت که گفتار پیامبر و اهل بیت (ع) است یکى از منابع استخراج احکام شرعى به شمار مى‏رود و بسیارى از احکام شرعى از روایات پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام ) استفاده مى‏شود.

حکم رجم زناکارى که داراى همسر باشد، با تحقق شرایط آن، یکى از مسائلى است که با روایات متعدد - از طرق شیعه و سنی - از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) ثابت شده است، و محل اتفاق جمیع فقها است، بلکه به حد ضرورت و بداهت بین مسلمانان رسیده و جاى تأمل و تردید در این حکم وجود ندارد ؛ و در صدر اسلام نیز به دستور پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام گرفته است.

« عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ الرَّجْمُ حَدُّ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ الْجَلْدُ حَدُّ اللَّهِ الْأَصْغَرُ ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند :
سنگسار حدّ بزرگ الهی ، و تازیانه زدن حدّ کوچک الهی است»

سنگسار در روایات اهل بیت علیهم السلام

  1. امیرالمومنین علیه السلام به این قانون اسلامی اشاره دارند ومی فرمایند: « وَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه و آله رَجَمَ الزَّانِیَ الْمُحْصَن‏؛ مى‏دانید رسول خدا صلى الله علیه و آله زناکار همسردار را سنگسار ‏کرد.»
  2. « عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی الْمُحْصَنِ وَ الْمُحْصَنَةِ جُلِدَ مِائَةً ثُمَّ الرَّجْمَ؛ از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: مرد و زن همسردار (که مرتکب زنا شده باشند) نخست صد تازیانه مى‏خورند سپس سنگسار مى‏شوند .»
  3. « عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ الرَّجْمُ حَدُّ اللَّهِ الْأَکْبَرُ وَ الْجَلْدُ حَدُّ اللَّهِ الْأَصْغَرُ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: سنگسار حدّ بزرگ الهی ، و تازیانه زدن حدّ کوچک الهی است.»
  4. عن عمرو بن قیس قال قال ابوعبدالله علیه السلام : «وَ إِنَّ اللَّهَ حَدَّ أَنْ لَا یُنْکَحَ النِّکَاحُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ مَنْ فَعَلَ غَیْرَ ذَلِکَ إِنْ کَانَ عَزَباً حُدَّ وَ إِنْ کَانَ مُحْصَناً رُجِمَ لِمُجَاوَزَتِهِ الْحَدَّ؛ امام صادق علیه السلام فرمودند :خداوند مشخص فرموده که رابطه جنسی تنها از راه حلال آن انجام گیرد؛ کسی که از این حکم تخلف کند اگر مجرد باشد تازیانه می خورد، و اگر متاهل باشد رجم می شود، زیرا از حدود خدا تجاوز کرده است.»

اجرای حکم سنگسار

سنگسار حکم الهی قبل از اسلام

از برخی روایات استفاده می شود که حکم سنگسار مختص اسلام نبوده و در ادیان الهی گذشته نیز سابقه دارد ؛ به طوری که حکم مزبور یعنى (حکم سنگسار کردن زن و مردى که زناى‏ محصنه کرده‏اند) در تورات کنونى در فصل بیست و دوم از سفر تثنیه آمده است. 8

سنگسار و قابلیت اجرای آن در ایران

سنگسار نوعی مجازات مرگ است که به وسیله پرتاب سنگ (که به صورت گروهی انجام می‌شود) به طرف مجرم انجام می شود. جامعه بین‌المللی اعدام از طریق سنگسار را «عملی وحشیانه» می داند.

ایران یکی از شش کشوری می باشد که سنگسار یا رجم را در قوانین جزائی خود مقرر کرده است، به موجب قانون ایران این حکم به عنوان مجازات برای اشخاص متأهلی که با فرد دیگری غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار کنند در نظر گرفته شده است. البته به شرطی که ارتکاب آن توسط شهادت چهار شاهدی که دادگاه آنان را عادل تشخیص دهد یا چهار بار اقرار و اعتراف فردی که مرتکب این عمل شده، ثابت شود.

اجرای این حکم در ایران همواره با موضع گیری‌های تند و انتقادی از جانب مجامع جهانی و حقوق بشری و تلاش فعالان مدنی داخلی برای حذف این مجازات از قوانین موجود روبرو بوده است، از جمله می توان به تلاش های کمپین قانون بی سنگسار که توسط جمعی از فعالان جنبش زنان و حقوق بشر در ایران و دیگر کشورها راه اندازی شد اشاره کرد.

سنگسار در ایران غالبا در شهر ها و مناطقی گزارش شده که سطح آموزش و سواد پایین است. از آغاز سال ۲۰۰۳ و در پی وعده شفاهی مسئولان قوه قضاییه ایران به مقامات اروپایی، صدور و اجرای احکام سنگسار را با بخشنامه‌ای از سوی رئیس قوه قضاییه (محمود هاشمی شاهرودی) متوقف نمودند. با این وجود مجددا در سال ۲۰۰۷ چندین مورد سنگسار در مشهد گزارش شد. مسئولان قضایی ایران اجرای حکم سنگسار در مشهد را حاصل اشتباه قاضی دانستند.

نتیجه :

سنگسار یا رجم در گذشته نه چندان دور ایران قابلیت اجرا داشت و در صورتی اجرا می شد که زن و مردی رابطه جنسی دخول داشته باشند و همسری داشته باشند که عاقل و بالغ بوده و امکان رابطه با او نیز فراهم بوده باشد.

در قانون سال ۹۲ نیز اصطلاح رج یا سنگسار آورده شده است اما گفته شده که در صورت عدم امکان اجرا رجم در صورت اثبات جرم با بینه شخص اعدام می شود که اکنون نیز بجای رجم، مجازات اعدام جایگزین شده است .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
اسنپ تریپ
دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید
hits
statcounter