دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کاربرد سنسور سوخت و اهمیت اتصال آن به ردیاب خودرو !
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
طریقه نصب و کاربرد سنسور سوخت در ردیاب : با نصب ردیاب خودروی مجهز به سنسور سوخت می‌توان این مشکل را برطرف نموده و مدیریت دقیقی بر مصرف سوخت ماشین داشت. حتما می‌پرسید چطور باید از این قطعه در ردیاب استفاده کرد؟

سنسور سوخت ، قطعه‌ایست که این روزها به کمک دارندگان خودرو آمده تا هزینه‌های مصرف سوخت ماشینشان را مدیریت کنند. همه ما می‌دانیم سوخت اعم از بنزین و گازوئیل، گران بوده و مصرف بی‌رویه آن، ضررهای اقصادی زیادی روی دستمان می‌گذارد. به خصوص در سال‌های اخیر و پس از آزادسازی قیمت سوخت در کشور، این مهم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

ضرورت مدیریت مصرف سوخت خودرو در ناوگان ها

امروزه استفاده از سوخت‌های فسیلی در تمام دنیا برای راندن خودروها رواج دارد. این مسئله در طول سالیان دراز، آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده است. زیرا گاز دی‌اکسیدکربن ناشی از سوخت‌های فسیلی، برای محیط‌زیست اعم از درختان، گیاهان، جانوران و حتی انسان‌ها مضر بوده و بر سلامتشان اثر منفی دارد.
با مدیریت بهتر مصرف سوخت، امکان کاهش این آسیب‌ها و کمک به طبیعت بیشتر خواهد بود. در واقع اگر تاجای ممکن از مصرف بی‌رویه سوخت پیشگیری کنیم، سلامت چرخه محیط زیست بهبود می‌یابد.

سنسور سوخت

مدیریت مصرف سوخت تنها از لحاظ حفظ محیط زیست مهم نیست. بلکه در کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو به خصوص در ناوگان‌های حمل و نقل هم موثر است. طی تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ در آمریکا، بیش از ۴۰ درصد از هزینه‌ها در ناوگان‌های حمل و نقل به هزینه‌های سوخت اختصاص دارد.

بدیهی است با مدیریت بهتر مصرف سوخت می‌توان تا حد زیادی این هزینه‌ها را کاهش داده و سوددهی ناوگان را افزایش داد. اما چطور می‌توان مصرف سوخت را تحت کنترل داشت؟ آیا باید به سراغ خرید خودروهای مدرن و گران‌قیمت امروزی برویم؟
البته که خرید خودروهای مدرن و جدید در کاهش مصرف سوخت تاثیر زیادی دارد. اما متاسفانه همه مردم قادر به خرید این ماشین‌های گران‌قیمت نیستند. بنابراین ما یک راه‌کار ارزان و مقرون به صرفه برای حل این مشکل به شما معرفی می‌کنیم.

نصب ردیاب خودرو مجهز به سنسور سوخت همان راهکاری است که درباره آن صحبت کردیم. با این شیوه می‌توانید از هر کجای دنیا بر مصرف سوخت ماشینتان نظارت داشته و در صورت مشاهده مصرف بی‌رویه، علت را جویا شوید. علت‌هایی که می‌تواند ناشی از عدم تنظیم موتور خودرو، سرقت سوخت، روشن ماندن ماشین هنگام توقف، نشتی در مسیر انتقال سوخت به موتور و … باشد.

اهمیت اتصال آن به ردیاب خودرو

سنسور سوخت چیست؟

سنسور سوخت یکی از انواع سنسورهای خودرو است که وظیفه اندازه‌گیری میزان مصرف سوخت در ماشین را برعهده دارد. این قطعه معمولا به یک دستگاه خارجی متصل است تا اطلاعاتش را در اختیار کاربر بگذارد. که در اغلب اوقات آن را به ردیاب ماشین متصل می‌کنند تا از راه دور بر میزان مصرف سوخت در خودرو نظارت داشته باشند.

بررسی انواع سنسور سوخت و نحوه عملکرد آنها

سنسور سوخت بر اساس نوع مصرف سوخت در خودرو و نحوه عملکرد حسگر مدل‌های مختلفی دارد. این مدل‌ها عبارتند از:

۱- سنسور سوخت مقاومتی

سنسور سوخت مقاومتی برای سنجش مصرف سوخت از تعدادی سنسور ریدرله (read relay) و شناور استفاده می‌کند. در واقع این حسگر بر اساس میزان تغییرات مقاومت سنسورهای ریدرله و سنجش ارتفاع سوخت در باک عمل می‌کند.

۲- سنسور سوخت فشاری

دیگر مدل سنسور سوخت، سنسورهای فشاری هستند. این گروه برای سنجش میزان مصرف سوخت، فشار وارد شده به باک و یا مخزن سوخت را در هر لحظه اندازه‌گیری می‌کنند. در واقع هرچه میزان فشار وارده بر مخزن بیشتر باشد، میزان مصرف سوخت نیز بیشتر است.

۳- سنسور سوخت مغناطیسی و اولتراسونیک

گروه دیگر سنسورهای سوخت با استفاده از تکنولوژی مغناطیسی و اولتراسونیک هستند که از فرکانس‌های مافوق صوت استفاده می‌کنند. این حسگرها برای سنجش میزان مصرف سوخت، پالسی با دامنه و فرکانس مشخص مخابره می‌کنند. سپس پالس ارسالی را به کمک گیرنده دریافت می‌کنند. با اندازه‌گیری مدت زمان میان ارسال و دریافت یک پالس، میزان ارتفاع سوخت را تعیین کرده و مصرف سوخت را اندازه‌گیری می‌کنند.

طریقه نصب و کاربرد سنسور سوخت

سنسور سوخت اولتراسونیک به سبب قدرت عملکرد و دقت بالایی که دارد، قادر است میزان مصرف چندین سوخت را به طور همزمان کنترل کند. به همین سبب معمولا در جایگاه‌های سوخت از این سنسور استفاده می‌شود.

۴- سنسور سوخت خازنی

در نهایت می‌رسیم به معرفی سنسور سوخت خازنی. این حسگر میزان مصرف سوخت را با اندازه‌گیری و محاسبه میزان خازن دو فلز که بر اساس اندازه سوخت تغییر می‌کنند، مشخص می‌نماید.

بررسی کاربرد سنسور سوخت در ردیاب خودرو

ردیاب خودرو یکی از جدیدترین دستگاه‌های نظارتی است که امروزه بسیار رواج یافته است. این دستگاه الکترونیکی در ابتدا با هدف محافظت از ماشین و ردیابی آن طراحی شد. اما به مرور زمان و با مشخص شدن قابلیت‌های آن، امکانات جانبی متعددی به آن اضافه شد. امکاناتی که شرایط نظارت بهتر و دقیق‌تر بر خودرو را فراهم می‌آورند. یکی از این امکانات، کنترل میزان مصرف سوخت در ماشین است.

در واقع اگر GPS موردنظر مجهز به سنسور سوخت باشد، کاربر قادر است اطلاعات مربوط به مصرف سوخت را در اپ ردیاب مشاهده کند.

 ردیاب خودرو

سنسور سوخت به طور مرتب میزان سوخت درون باک را اندازه‌گیری می‌کند و این اطلاعات را برای ردیاب ارسال می‌نماید. سپس اطلاعات دریافتی درون اپلیکیشن مربوط به ردیاب به کاربر نشان داده می‌شود.
بنابراین شما هر کجای دنیا که باشید، بدون هیچ محدودیت فاصله‌ای می‌توانید بر میزان مصرف سوخت در خودرویتان نظارت داشته باشید. این قابلیت به مدیران ناوگان‌های حمل و نقل کمک می‌کند تا به گزارش‌های مصرف سوخت ماشین‌های ناوگان دسترسی داشته و با برنامه‌ریزی دقیق، هزینه‌های ناشی از سوخت را کاهش دهند.

در ادامه با کاربردهای ردیاب خودرو مجهز به سنسور سوخت بیشتر آشنا می‌شویم:

کنترل و نظارت بر مقدار مصرف سوخت خودرو بدون محدودیت فاصله جغرافیایی
پیشگیری از سرقت سوخت در خودروهای ناوگانی (اعم از سرقت‌های فردی و یا سازماندهی شده)
ارزیابی مصرف سوخت هر خودرو به صورت مجزا و بررسی علل مصرف کنترل نشده در ماشین
دسترسی به گزارش‌های دقیق نسبت به میزان مصرف سوخت در خودروهای ناوگان
برنامه‌ریزی مدون برای کنترل مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های ناوگان

نحوه نصب سنسور سوخت روی ردیاب ماشین

برای نصب سنسور سوخت به عنوان یکی از لوازم جانبی ردیاب خودرو روی آن باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

روش نصب سنسور سوخت

خروجی تمام انواع سنسور سوخت، آنالوگ است. از این رو باید آن را به سیم‌های ورودی آنالوگ ردیاب متصل نمایید.
پیش از اتصال حسگر سوخت به ردیاب، ابتدا تنظیمات دستگاه را فعال نمایید.
پس از نصب کامل سنسور روی ردیاب، باید آن را کالیبره کنید.

برای کالیبره کردن سنسور سوخت ردیاب، باید از روش آزمون و خطا استفاده نمایید. به عبارت دیگر باید مقدار سوخت درون باک را در زمان‌های متفاوت اندازه‌گیری کنید. سپس عدد به دست آمده را به عدد خروجی حسگر سوخت در همان زمان مقایسه نمایید.
در نهایت، هشدار افزایش مصرف سوخت را در اپلیکیشن ردیاب فعال کنید. تا در صورت مصرف غیرطبیعی سوخت در خودرو به شما آلارم بدهد.

منبع : رادار فراتک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits