دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سمنو در بارداری خوبه ؟
11
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سمنو از جوانه گندم و آرد کامل آن تهیه می‌شود . با خواص بی نظیر سمنو در بارداری آشنا شوید.

سمنو برای بارداری

سمنو ، دسری خوشمزه و پرطرفدار در میان ایرانیان است که از جوانه گندم و آرد تهیه می شود .

نام های دیگر سمنو سمنوبوا ، سمن بیا و سمنک است و معمولا قبل از عید نوروز درست می شود و در سفره هفت سین ایرانیان نیز موجود است .

خواص سمنو در بارداری

اکنون میخواهیم به خواص و فواید سمنو برای زنان باردار بپردازیم . برخی از این خواص عبارتند از :

  • تقویت هوش جنین
  • کارآمد برای رفع سختی زایمان
  • حاوی ویتامین های گروه B و ویتامین E ، مفید برای زن باردار
  • حاوی مقادیر زیاد فولات و جلوگیری نقایص سیستم عصبی جنین
  • مقادیر بالای آهن موجو در سمنو برای درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد.
  • مقادیر بالای فیبر موجود در سمنو برای پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار مفید می باشد.
  • تقویت اعصاب و حافظه و ...
  • افزایش شیر مادران شیرده

سمنو در بارداری

سمنو در بارداری ضرر دارد ؟

مصرف سمنو در بارداری ، نه تنها ضرری نداشته، بلکه فواید زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت، به شرط آنکه زیاده روی صورت نگیرد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که:

سمنو به دلیل مقوی بودن، انرژی مورد نیاز جنین برای رشد و تکامل را فراهم کرده و به رفع خستگی و بی حوصلگی مادران باردار کمک زیادی می کند.

سمنو حاوی فولیک اسید است و به همین دلیل به رشد سیستم عصبی و تقویت هوش جنین کمک کرده و احتمال وقوع ناهنجاری های ساختاری سیستم عصبی را کاهش می دهد. البته که سمنو هرگز جایگزین مکمل فولیک اسید نخواهد بود.

این خوراکی خوشمزه، در پیشگیری و درمان یبوست که از رایج ترین و در عین حال آزاردهنده ترین مشکلات دوران بارداری است، بسیار کارآمد و موثر خواهد بود.

مصرف سمنو در بارداری

مهمترین خواص سمنو در بارداری رفع کم خونی مادر است. سمنو به دلیل اینکه دارای آهن است، به رفع کم خونی مادر کمک می کند.

سمنو در بارداری بنیه مادر را تقویت می کند و با تقویت بنیه مادر، باعث خواهد شد تا دوران بارداری را بهتر و سالم تر پشت سر بگذارد.

با در نظر گرفتن این نکات، توصیه می شود که از سمنو در بارداری و دوران شیردهی غافل نشوید. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است سمنو در منزل تهیه شده تا از سلامت آن اطمینان داشته باشید. به علاوه در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کنید، خصوصا اگر قند خونتان بالا است و یا مبتلا به دیابت هست.


آیا سمنو برای بارداری خوب است ؟

مصرف سمنو یکی از مواد غذایی مناسب دوران بارداری محسوب می‌شود زیرا فولات در سنتز ماده ژنتیکی سلول‏‌های در حال تقسیم، سنتز پروتئین، رشد و تکامل جنین نقش دارد.

سمنو همچنین حاوی مواد معدنی مهمی از جمله فسفر، روی، سلنیوم و پتاسیم است، روی ماده معدنی است که در عملکرد صحیح سیستم ایمنی، رشد کودکی و دوران بلوغ نقش دارد، سلنیوم ماده‌ای است که ویژگی آنتی اکسیدانی دارد و پتاسیم در تحریک ‌پذیری، انتقال و تولید انرژی مفید است.

جوانه‌ها از جمله جوانه گندم، دارای مقدار قابل توجهی فیبر و آب هستند که مصرف منظم آن ها مانع بروز یبوست می‌شود، ضمن این که سمنو سرشار از انر‍ژی هم هست به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (11 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits