دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بررسی دلایل زرد شدن برگ گیاه گندمی
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مهم‌ترین دلیل برای زرد شدن برگ‌های گندمی نور نامناسب است. در صورتی که گیاه در نور بسیار کمی زندگی کند و مقدار نور مورد نیازش را دریافت نکند برگ‌های آن شروع به زرد شدن می‌کند.

چرا برگ‌های گندمی زرد یا بی رنگ می‌شود؟

گل گندمی یکی از گلهای آپارتمانی جذاب و دوست داشتنی هست که جزو گیاهان تصفیه کننده هوا هم شناخته شده. قبلا در مورد بیماری های گل گندمی و علت لوله ای شدن برگ های گندمی توضیحات لازم داده شده است. لذا در این مطلب به این سوال می پردازیم که چرا نوک برگ های گندمی می سوزد؟ دلایل متعددی برای نوک سوزی گل گندمی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

تنش آبی

این وضعیت به دلیل آبیاری بیش از حد و یا آبیاری کم اتفاق می افتد. استرس آبی علت اصلی قهوه ای شدن نوک برگ های گندمی است. آبیاری بیش از حد باعث بیماری پوسیدگی ریشه می شود. این بیماری از رسیدن مواد مغذی، مواد معدنی و آب به سایر قسمت های گیاه جلوگیری می کند. عدم رفع مشکل باعث مرگ گیاه گندمی می شود.

از طرفی آبیاری کم باعث می شود که برگ های گندمی پس از مدتی شروع به افتادن و خشک شدن کنند. این گیاه برای رشد بهتر نیاز به خاک نسبتا مرطوب دارد. بنابراین، رطوبت بیش از حد و رطوبت بسیار کم باعث می شود که برگ های گیاه قهوه ای شوند. پس پیروی از یک برنامه صحیح آبیاری باعث می شود تا از مرگ گیاه جلوگیری شود.

چرا برگ‌های گندمی زرد یا بی رنگ می‌شود؟

وجود فلوراید در آب

استفاده از آبی که دارای فلوراید زیادی است، باعث می شود تا نوک برگ های گندمی بسوزد و خشک شود. بیشتر آب های لوله کشی شهرها، دارای املاح زیادی است اگر آب محل سکونت شما هم این مشکل را دارد حتما از آب جوشیده سرد شده یا آب تصفیه شده استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهد که فلوراید برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی سمی است و گیاه گندمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

افرادی که از آب لوله کشی استفاده می کنند اغلب اوقات چنین مشکلاتی را تجربه می کنند. تجمع فلوراید فرآیند فتوسنتز طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهد و بافت حیاتی گیاه را دچار مشکل می کند. تجمع بیش از حد فلوراید باعث می شود که روزنه های برگ ها بسته شوند و گیاه نمی تواند فتوسنتز را به خوبی انجام دهد.

از آب مقطر استفاده کنید

آبیاری گیاه آپارتمانی کاملا ضروری است. هیچ گیاهی پیدا نمی شود که بدون آب قادر به رشد و شوکوفایی باشد. آب مقطر فاقد فلوراید و بور است. این مواد مسئول قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه هستند. بنابراین هنگام آبیاری گلدان از آب لوله کشی حاوی فلوراید خودداری کنید.

برای جلوگیری از این مشکل می توانید از آب باران نیز استفاده کنید. این ارزانترین روشی است که می توانید برای آبیاری این گیاه استفاده کنید.

کود دهی بیش از حد گیاه

یکی دیگر از عوامل مهم سوختن نوک برگ گندمی زیاده روی در کوددهی است. این کار منجر به تجمع بیش از حد نمک در اطراف گیاه می شود.

تجمع بیش از حد نمک برای گیاه سمی است. این که بدانید چه زمانی و چه کودی را به گیاه دهید بسیار مهم است. گیاه گندمی ماهی یک مرتبه در فصول رشد نیاز به کود پتاس بالا دارد و در پاییز و زمستان هر چهل تا پنجاه روز یک بار.

جلوگیری یا درمان نوک سوزی برگ گندمی

جلوگیری از تجمع بیش از حد نمک و مواد معدنی

گیاهان عنکبوتی در خاک غنی از مواد مغذی سالم و با زهکشی خوب رشد می کنند. اما این گیاه آپارتمانی نسبت به تجمع نمک در خاک کاملاً حساس است. نمک و مواد معدنی اضافی باعث بسته شدن زهکشی گلدان می شوند.

آبیاری دوره ای گیاه به دفع این مواد کمک می کند. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از غرقاب شدن گلدان، سوراخ های زهکش را بررسی کنید تا باز باشند. اگر این وضعیت ادامه داشت، تعویض خاک می تواند کمک کند.

قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید

یکی از بخش های هیجان انگیز گل گندمی این است که می توان آنها را هم در داخل خانه و هم در فضای باز پرورش داد. بنابراین انتخاب یک مکان درست برای رشد بهتر گیاه در فضای باز بسیار ضروری است.

نور زیاد خورشید باعث سوختن برگ ها می شود و حتی گیاه شروع به خشک شدن می کند. گرما باعث از دست دادن رطوبت خاک می شود و این امر باعث پژمردگی گیاه می شود. در اختیار قرار دادن نور فیلتر شده به گیاه آپارتمانی به کم شدن سوختگی نوک برگ ها کمک می کند.

رطوبت کم

گل گندمی رطوبت بالا را برای رشد و شکوفه دادن ترجیح می دهد. رطوبت کم باعث خشک شدن و بعداً قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه می شود. حفظ رطوبت مورد نیاز گیاه در تمام فصول بهترین گزینه است. این کار به جلوگیری از بروز برگ های سوخته کمک می کند. رطوبت مورد نیاز گیاه را بدانید. این تنها راه برای رفع نسوخته شدن نوک برگ ها است.

گیاه عنکبوتی یا گندمی

بیماری قارچی

اگر متوجه سیاه شدن برگ‌ها هم زمان با قهوه‌ای شدن برگ ها شدید، نشانه‌ ای واضح از درگیری گیاه با بیماری قارچ باکتریایی است. مشکل معمولاً با قهوه ای شدن نوک برگ ها شروع می شود. این بیماری به آرامی شروع به گسترش می کند و برگ ها را قهوه ای و در نهایت سیاه می کند.

مقابله با این بیماری باکتریایی باید سریع صورت گیرد اگر بیماری بر روی ساقه اثر بگذارد متاسفانه دیگر نمی توان کاری کرد. اگر گیاه درگیر قارچ شود باید سریعا قارچ کش را به گیاه دهید تا از پیشرفت بیماری و درمان آن جلوگیری کنید.

حتماً بخوانید:
نکات لازم برای نگهداری از گیاه گندمی در آب

نکات لازم برای نگهداری از گیاه گندمی در آب

گیاه گندمی یا گیاه عنکبوتی یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب است که برای تصفیه کردن هوا بسیار عالی می‌باشد. این گیاه به راحتی رشد می‌کند و گیاهچه‌های…

اقداماتی برای جلوگیری یا درمان نوک سوزی برگ گندمی

قبل از هرکاری باید علت را پیدا کنید این کار به شما کمک می کند تا گیاه را سریع تر درمان کنید. اما راهکارهایی نیز وجود دارد که با انجام آن ها از سوختگی نوک برگ ها جلوگیری می شود.

برای پاسخ به این سوال که چرا نوک برگ های گندمی می سوزد؟ باید گفت: بهترین دستورالعمل برای مراقبت از گیاه گندمی، تامین نور غیر مستقیم خورشید، آب کافی و عاری از فلوراید و رطوبت بالا است. این شرایط باعث می شود که این گیاه شکوفا شود.

separator line

منبع : سایت اصله



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits