دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کرب سایکلینگ رژیم غذایی آسان ولی تاثیر گذار
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کرب سایکلینگ یک روش رژیمی است که در آن مصرف کربوهیدرات به صورت روزانه، هفته ای یا ماهانه متناوب می شود. اخیرا از این روش برای کاهش وزن، تثبیت عملکرد ورزشی یا مقابله با متوقف شدن کاهش وزن در طول رژیم استفاده می کنند.

رژیم کرب سایکلینگ یکی از رژیم‌های کاهش وزنی محسوب می‌شود که در طی آن لازم است کربوهیدرات کمتری مصرف شود. این رژیم چرخه‌ای است، یعنی در طول آن مصرف کربوهیدرات برای برخی از روزها بسیار کم و برای برخی روزهای دیگر بیشتر در نظر گرفته شده است. اما این موارد تمام روند رژیم نیست و در ادامه متن به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

رژیم کرب سایکلینگ چه رژیمی است؟

بسیاری از متخصصان تغذیه لازم می‌دانند که تمام مواد غذایی برای هر فرد با مقدار مشخصی باید مصرف شود. در طول رژیم کرب سایکلینگ کانون توجه بر مقدار مصرف کربوهیدرات است. یعنی برخی از روزها لازم است تا کربوهیدرات کمتر و یا هیچ مقداری مصرف نشود اما در برخی روزهای دیگر لازم است تا میزان کربوهیدرات مصرفی بیشتر از روزهای دیگر باشد. این موضوع روند کلی این رژیم در نظر گرفته می‌شود. اما سه حالت برای این موضوع در نظر گرفته می‌شود:

مصرف متناوبی 2 الی 2.5 گرم برای هر پوند از وزن فرد (یعنی برخی روزها مصرف شود و برخی روزها مصرف نشود)
قطع مصرف کربوهیدرات (حداکثر 30 گرم مجاز به مصرف خواهد بود)
مصرف کم (0.5 گرم برای هر پوند از وزن فرد)

رژیم کرب سایکلینگ

این موارد را نباید به صورت خودسرانه و بدون هیچ پشتوانه علمی تنظیم کرد و پیش گرفت. تنظیم این روند تغذیه‌ای باید طبق صلاح‌دید پزشک باشد تا با در نظر گرفتن شرایط بدنی، آسیبی به بدن نرسد. این موارد را صرفا برای اطلاع شما بیان کرده‌ایم و تاکیدی بر پیروی از آنها نداریم.

کاهش وزن با رژیم دوره‌ای مصرف کربوهیدرات

بدن نیازهای خود به مواد مغذی و ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی و خوراکی‌ها تامین می‌کند. با وجود اینکه برخی از متخصصین تغذیه معتقدند برای کاهش وزن باید مصرف کربوهیدرات قطع شود، انرژی و مواد مغذی مورد نیازی که از طریق مصرف کربوهیدرات به بدن می‌رسد را باید از چه مواد غذایی دریافت کرد؟

در طول این رژیم کربوهیدراتی که دریافت می‌شود بر اساس نیاز بدن و انرژی مصرفی خواهد بود که به همین دلیل لازم است تا برخی از روزها کربوهیدرات کمتری مصرف شود و برخی از روزهای دیگر مقدار آن بیشتر باشد. این موضوع نشان دهنده آن است که رژیم کرب سایکلینگ مناسب افرادی است که فعالیت بدنی منظمی دارند. مانند ورزشکاران که به رژیم غذایی نیاز دارند که انرژی آنها را در طول فعالیت بدنی تامین کند و از سوختن عضلات جلوگیری شود. اما تنظیم این روند را تنها باید متخصصین تغذیه با توجه به شرایط فرد انجام دهند و راهکارهای خودسرانه عوارضی جدی را در پی خواهد داشت.

وقتی در طول رژیم، کربوهیدرات کمتر مصرف شود، از چربی‌های اضافی بدن سوخته خواهد شد تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت بدنی تامین شود. نکته مهم در طول این رژیم ترشح انسولین برای تنظیم متابولیسم بدن است. ترشح هورمون تاثیر به سزایی در کاهش وزن و چربی سوزی به همراه دارد.

رژیم کرب سایکلینگ در مواردی از جمله تثبیت وزن، استپ وزنی برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند و ورزشکاران کاربرد موثری خواهد داشت که با این وجود نباید روندی خودسرانه را پیش گرفت. تنظیم این مورد را باید متخصصین و پزشکان در این زمینه انجام دهند تا تمام جوانب مهم و مورد نیاز که از چشم ما ممکن است دور باشد، در نظر گرفته شود.

کاهش وزن با مصرف کربوهیدرات

معایب و مزایای رژیم کرب سایکلینگ

این رژیم تاثیر ویژه‌ای بر ترشح هورمون‌های مختلف بدن دارد. مهمترین فایده پیروی از این سبک رژیم غذایی به از بین رفتن حساسیت بدن نسبت به ترشح هورمون انسولین می‌توان اشاره کرد. علاوه بر این موضوع ترشح هورمون تستوسترون، لپتین و غدد تیروئید بهبود بخشیده خواهد شد.

این مزایا دلیل نمی‌شود که از این سبک رژیم پیروی کرد و در واقع به همین دلیل است که باید رژیم هر فرد مخصوص به خود او باشد. زیرا شرایط فیزیکی و ابتلا به هر بیماری در افراد است که ضرورت بر قطع مصرف و یا مصرف بیشتر از یک ماده غذایی را مشخص می‌کند. از جمله نواقصی که برای این رژیم وجود دارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • کاهش سوخت و ساز بدن
  • خستگی و ضعف بدنی به ویژه در حین فعالیت بدنی
  • بی‌خوابی
  • افزایش اشتها و احساس گرسنگی
  • کاهش قدرت تمرکز
  • اختلال در عملکرد بدن
  • افزایش احتمال بروز مشکلات گوارشی از قبیل یبوست

فواید رژیم کرب سایکلینگ

برنامه رژیم کرب سایکلینگ

روزهایی که فرد می‌تواند از کربوهیدرات مصرف کند، گزینه‌های متعدد غذایی را برای منوی غذایی خود خواهد داشت. این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. انواع نشاسته در سیب زمینی، هویج و…
  2. انواع میوه و سبزیجات نشاسته‌ای از قبیل سیب زمینی شیرین، موز و…
  3. حبوبات منابعی عالی از کربوهیدرات
  4. غلات کامل و تصفیه نشده

حتماً بخوانید:
مزایای مصرف کربوهیدرات در رژیم کاهش وزن

مزایای مصرف کربوهیدرات در رژیم کاهش وزن

کربوهیدرات در رژیم های کاهش وزن بر خلاف توصیه بسیاری از رژیم های غذایی کاهش وزن نقش موثری در کیفیت روند کاهش وزن و خلق و خوی بهتر و انرژی بالای فرد…

رژیم کرب سایکلینگ برای ورزشکاران

یکی از راهکارهای پیشنهادی برای افزایش وزن و افزایش حجم عضلات مصرف بیشتر کربوهیدرات است. علاوه بر این موضوع قطع مصرف کربوهیدرات نیز به ورزشکارانی که نیاز به کات عضلات دارند و باید سریعا وزن کم کنند، توصیه می‌شود. این همان روندی است که رژیم کرب سایکلینگ دارد و تاکید آن بر مصرف متناوب و دوره‌ای از کربوهیدرات است. در این صورت ضروری است که برای پیشرفت مطلوب و برای جلوگیری از عوارض احتمالی از رژیم تخصصی تنظیم شده برای این منظور پیروی کرد.

رژیم کرب سایکلینگ از جمله رژیم‌هایی است که دوره‌ای باید پیش گرفته شود و بر حذف یا مصرف بیشتر کربوهیدرات تاکید دارد. اما برای داشتن وزن متناسب لازم است تا از رژیمی اصولی بر اساس شرایط فردی پیروی کرد تا با عوارض جبران ناپذیر ناشی از حذف مواد غذایی مواجه نشد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits