دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم غذایی دوبرو و بررسی مزیت‌های مختلف استفاده از آن
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
در این مطلب قرار است تمامی آن چه که نیاز است در مورد رژیم دوبرو بدانید را برایتان بررسی می کنیم تا بتوانید به خوبی این رژیم را بشناسید و از آن استفاده کنید.

رژیم دوبرو یکی از بهترین رژیم های غذایی می باشد که شما می توانید از آن استفاده کرده و به وزن و لاغری ایده آل خود برسید. استفاده از این برنامه غذایی به شما کمک می کند تا سریع تر از رژیم های دیگر لاغر شوید. همراه دلگرم باشید تا به شما اطلاعات کاملی از این رژیم را داده و وعده های غذایی را برایتان مشخص کنیم.

رژیم دوبرو برای خانم ها

این رژیم در سال ۲۰۱۸ توسط دوبرو و همسرش به همه معرفی شد. در واقع او سعی کرد تا در یک کتاب این رژیم را به مردم معرفی کرده تا بتواند تاثیر گذاری بیشتری بر آن ها داشته باشد. کتاب این زوج به دلیل مشهور بودن آن ها بسیار مورد توجه قرار گرفت و افراد بسیار زیادی سعی کردند از این رژیم پیروی کنند و بدن خود را سالم سازند.

در واقع این رژیم یکی از رژیم های کم کربوهیدرات می باشد که در یک بازه زمانی خاصی باید از غذا استفاده شود و بعد از این بازه زمانی دیگر افرادی که از آن پیروی می کنند باید از خوردن غذا خود داری کنند و تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که نوشیدنی های مجاز مانند آب گوشت، قهوه بدون شکر، چای و یا چغندر مصرف کنند. در واقع بسیاری از افرادی که از این رژیم خاص استفاده می کنند بیان نموده اند که علاوه بر این که به کاهش وزن سریع دسترسی پیدا کرده اند توانسته اند برخلاف سایر رژیم های غذایی انرژی بیش تری را تجربه کنند و نشاط آن ها دو برابر شده است.

رژیم دوبرو

از بهترین اثرات دیگری که این رژیم با خود به همراه دارد این است که می تواند تاثیرات بسیار خوبی را بر فرد اعمال کند و در نتیجه بسیاری از کارشناسان تغذیه بیان کرده اند که این رژیم بر کنترل قند خون و کنترل فشار خون نیز تاثیرات بسیار خوبی دارد. یک سری از افراد بیان کرده اند که این رژیم غیر اصولی بودن زیرا کالری بسیار کمی در آن وجود دارد و بدن را دچار مشکل خواهد کرد. افرادی که در این زمینه تخصص بسیار زیادی دارند بیان نموده اند قبل از این که بخواهید از یک رژیم غذایی استفاده کنید باید سعی کنید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید در غیر این صورت ممکن است به بدن خود آسیب های بسیار بد و جبران ناپذیری وارد نمایید.

نحوه عملکرد رژیم دوبرو

این رژیم غذایی که یکی از معروف ترین رژیم های در حال حاضر می باشد دارای یک برنامه مشخصی بوده و افرادی که از آن پیروی می کنند باید این برنامه را داشته باشند. در این رژیم غذایی فاصله بین وعده های غذایی بسیار زیاد می باشد و این رژیم را به چرخه تغذیه هم معروف کرده است.

در این رژیم شما می توانید یک چرخه ۸ و ۱۶ ساعته را در پیش رو دارید و به این صورت است که شما ۸ ساعت در روز را می توانید به غذا خوردن اختصاص دهید و ۱۶ ساعت باقی مانده باید از خوردن غذا خود داری کنید. البته این رژیم کاملا به خود فرد بستگی دارد و می تواند بازه های زمانی ۱۳، ۱۴ و ۱۵ ساعته را در نظر داشته باشد و با هر کدام که راحت است آن ها را انجام دهد. تحقیقاتی که در زمینه این نوع رژیم ها و روزه داری انجام شده است نشان داده که روزه داری متناوب نیز می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر لاغری و کاهش وزن داشته باشد.

نحوه عملکرد رژیم دوبرو

پیروی از رژیم غذایی

در رژیم دوبرو شما با سه مرحله اصلی رو به رو هستید و هر فرد در این سه مرحله نیاز است تا از غذا های خاص استفاده نماید. در ادامه شما را با این مراحل آشنا خواهیم کرد.

مرحله اول

در رژیم دوبرو مرحله اول ۵ روز طول می کشد تا شما بتوانید استفاده از غذاها را تا ۸ ساعت محدود کرده و تلاش کنید تا نشانه هایی که در اثر گرسنگی ایجاد می شود را به خوبی کنترل کنید. در واقع این که شما تنها ۸ ساعت زمان برای خوردن غذا داشته باشید بسیار محدود کننده به نظر می رسد و ممکن است با احساس گرسنگی شدید همراه باشد که در این ۵ روز وضعیت شما بهبود می یابد. در واقع در این رژیم استفاده از مایعات و نوشیدنی های مجاز زمانی که نمی توانید غذا بخورید توصیه می شود و این تنها تفاوتی می باشد که این رژیم با روزه داری دارد.

مرحله دوم

در این مرحله فرد باید بتوانید به آن کاهش وزنی که برای خود برنامه ریزی کرده است دست یابد. برنامه های غذایی شما باید به میزانی که می خواهید وزن کم کنید دسته بندی شود بنابراین بهتر است در این زمینه با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید. در نظر داشته باشید که برای استفاده از یک سری از مواد غذایی خاص نیاز به دستورالعمل های خاصی دارید که حتما باید از یک فرد آگاه در این زمینه اطلاعات بگیرید. در زمان هایی که شما مجاز به استفاده از غذا هستید باید بتوانید به بدن هر آن چه که نیاز دارد را برسانید تا بدن شما دچار کمبود های شدید نشود. این موادی که باید به بدن برسانید و مقدار آن ها عبارت است از :

۲ وعده سبزیجاتی که بدون نشاسته می باشند.
دو وعده پروتئین بدون چربی
دو وعده چربی های سالم
یک وعده لبنیات
دو وعده آجیل یا دانه های مقوی
یک وعده کربوهیدرات پیچیده

مرحله سوم

در واقع زمانی می توانید وارد مرحله سوم شوید که به وزن و اندام ایده آل خود دست یابید. هدفی که این مرحله به دنبال دارد این است که شما بتوانید روی همان وزن ایده آل خود بمانید و از بالا و پایین رفتن آن پیشگیری نمایید. تمامی قوانینی که در مرحله قبل انجام شده است باید در این مرحله نیز رعایت گردد و کم کم این رژیم را کنار خواهید گذاشت به طوری که تنها دو روز در هفته نیاز است تا فواصل این رژیم را رعایت کنید. در واقع در مرحله سوم از رژیم دوبرو به فرد اجازه داده می شود که در مواقعی قانون های مهم را شکسته و از غذاهایی که دوست دارند به میزان محدود استفاده کنند و از این کار نهایت لذت را ببرند.

کاهش وزن با رژیم دوبرو

مواد غذایی مجاز در دوبرو

زمانی که شما از رژیم دوبرو استفاده می کنید مجاز هستید تنها از یک سری از مواد غذایی در زمینه های مختلف استفاده کنید که این مواد غذایی را در دسته های متفاوت برایتان بررسی خواهیم کرد.

پروتئین ها

از گروه پروتئین ها شما تنها مجاز به استفاده از یک سری از مواد هستید که این مواد عبارتند از :

تخم مرغ
گوشت بوقلمون
گوشت قرمز بدون چربی
گوشت های شکاری
گوشت پرندگان
پودر های پروتئینی
ماهی ها و غذا های دریایی

سبزیجات

زمانی که در این رژیم قرار دارید به شما توصیه می کنیم تا از یک سری از سبزیجات خاص استفاده کنید. این سبزیجات شامل موارد زیر می باشد:

اسفناج
کاهو
کلم
لوبیا سبز
تره فرنگی
مارچوبه
کلم بروکلی
کدو تابستانی
گوجه فرنگی
بلوط
سیر
پیاز
تربچه
شلغم
هویج

میوه ها

این رژیم غذایی به شما یادآور خواهد شد که از یک سری از میوه ها می توانید استفاده کنید که میزان سیری را افزایش می دهند و می توانند از بروز احساس گرسنگی شدید در بدن پیشگیری کنند. میوه های مفید در این رژیم عبارتند از:

سیب
توت ها
لیمو ترش
لیمو شیرین
گیلاس
آناناس
هلو

فواید رژیم دوبرو

چربی ها

رژیم گرفتن به این معنا نمی باشد که شما نباید اصلا از چربی های مفید نیز استفاده نکنید بلکه باید به اندازه از این چربی ها و در زمان های محدود کمک بگیرید تا بدن شما دچار کمبود مواد مهم نشود. چربی هایی که می توانید در این رژیم به صورت محدود از آن ها استفاده کنید عبارتند از:

آووکادو
روغن نارگیل
روغن بادام
روغن هسته انگور
روغن زیتون
میوه زیتون

آجیل ها و دانه ها

در حین استفاده از آجیل ها و دانه ها یادتان باشد که آن ها کالری بسیار زیادی را به بدن می رسانند از این رو بهتر است در خوردن آن ها تعادل را رعایت نمایید. آجیل های مفید و قابل استفاده در این رژیم غذایی شامل موارد زیر هستند:

کره بادام زمینی
بادام
پسته
گردو
روغن تخم کدو تنبل
روغن آفتابگردان
بذر کتان
دانه کنف

لبنیات

از مهم ترین لبنیاتی که به شما توصیه می شود از آن ها در رژیم دوبرو استفاده کنید پنیر فتا، پنیر پارمزان، شیر، ماست، کفیر و شیر نارگیل می باشد.

غلات و حبوبات

از موثرترین و مفیدترین مواد برای بدن می توان به غلات و حبوبات اشاره کرد. در واقع این مواد برای بدن بسیار ضروری هستند و می توانند مواد معدنی بسیار زیادی را به بدن برسانند. از مهم ترین این مواد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

لوبیا
نخود سبز
جو دوسر
بلغور
عدس
نان گندم
جو

نوشیدنی ها

تنها نوشیدنی هایی در این رژیم قابل استفاده هستند که بدون کالری و یا کم کاری باشند. شما می توانید از نوشیدنی هایی مانند آب، قهوه بدون شکر و چای نیز در این رژیم استفاده کنید.

چاشنی ها

یک سری از چاشنی ها هستند که استفاده از آن ها در این رژیم غذایی بلامانع می باشد و به راحتی می توانید در غذاهایی که می خورید از این چاشنی ها استفاده کنید. این چاشنی ها شامل گیاهان و ادویه جات، ترشی جات، سس های تند و سس خردل اشاره کرد.

مواد غذایی غیر مجاز

یک سری از مواد غذایی هستند و زمانی که شما در این رژیم به سر می برید نباید از آن ها استفاده کنید و استفاده مقدار بسیار کم از آن ها نیز می تواند مشکلات بسیار شدیدی را برایتان به همراه داشته باشد و کاهش وزن شما را به تاخیر بیندازد. این غذاها عبارت اند از:

انواع فست فودها
غلات
ماکارونی سفید
نان سفید
میان وعده های فراوری شده
دسرها

همانطور که گفته شد استفاده افراد از مواد غذایی به مرحله ای که در آن قرار دارند بستگی دارد و در ادامه شما را با یک رژیم سه روزه با همان الگوی دوبرو آشنا می کنیم و شما در این رژیم باید ۸ ساعت را به غذا خوردن اختصاص داده و ۱۶ ساعت را در حالت روزه داری و مجاز به استفاده از نوشیدنی ها به سر ببرید.

رژیم غذایی کاهش وزن

این رژیم به شما سه وعده غذایی کامل را به همراه یک میان وعده می دهد و اگر در زمان های مجاز به استفاده از غذاها میزان غذا خوردن شما زیاد تر شد می توانید ساعت هایی که برای این کار اختصاص داده اید را تغییر دهید تا میزان خوردن خود را کنترل نمایید. در رژیم دوبرو ساعت ۱۰ صبح باید صبحانه بخورید، ناهار را برای ساعت ۱۲ و سی دقیقه تنظیم کرده، میان وعده را برای ساعت سه ظهر در نظر گرفته و شام و دسر را قبل از ساعت ۶ عصر میل کنید و بعد از آن دیگر شما مجاز به استفاده از غذا نخواهید بود و تنها می توانید از نوشیدنی های مجاز نام برده شده استفاده کنید.

معایب استفاده از این رژیم غذایی

همانطور که گفته شد استفاده از رژیم غذایی دوبرو فواید بسیار زیادی به همراه دارد ولی می تواند برای بدن نیز مضراتی را به همراه داشته باشد که تا کنون کسی به شما آن ها را نگفته است. در ادامه همه مضراتی که این رژیم غذایی با خود به همراه دارد را برایتان بررسی می کنیم.

این رژیم از رژیم های بسیار سخت می باشد و ممکن است تاثیرات موقتی داشته باشد و زمانی که شما این رژیم را رها کنید ممکن است وزن کاهش یافته شما بازگردد.
در این رژیم افراد احساس گرسنگی شدید را تجربه می کنند و اگر دارای بیماری های خاصی هستید بهتر است قبل از استفاده از این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.
افرادی که دارای بیماری های مزمن می باشند بهتر است از این رژیم استفاده نکنند زیرا این رژیم می تواند منجر به تشدید بیماری آن ها شود.
زنان باردار و افراد زیر ۱۸ سال بهتر است از این نوع رژیم های سختگیرانه استفاده نکنند زیرا به محدود شدن کالری حساس تر می باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits