دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رژیم شوک چیست و چند کیلو از وزن شما را کم می‌کند؟
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
رژیم شوک چیست؟ اگر می‌خواهید بدانید رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن یعنی چه با ما همراه باشید.

رژیم شوک چیست؟ رژیم شوک برای خروج از استپ وزن مناسب است؟

رژیم شوک که با نام رژیم 14 روزه نیز شناخته می‌شود، یک برنامه غذایی است که متابولیسم بدن شما را شوکه می‌کند. این رژیم باعث افزایش عملکرد سیستم متابولیک بدن شده که در نهایت منجر به چربی سوزی اضافی می‌شود. در برخی موارد، این رژیم حتی ممکن است به کاهش وزن 11.33 کیلوگرمی در دو هفته کمک کند، که زمان بسیار کوتاهی برای از دست دادن این مقدار چربی به نظر می‌رسد.

قابل درک است که رژیم شوک شامل دریافت کالری کم است. به گفته کارشناسانی که این برنامه غذایی را طراحی کرده‌اند، شوکه کردن متابولیسم بدن از طریق یک رژیم غذایی کم کالری، سیستم متابولیک شما را شارژ می‌کند، که این اتفاق تا دو سال به همین شکل باقی می‌ماند. از این رو، این رژیم به شما کمک می‌کند وزن بدن خود را حتی پس از پایان دوره رژیم غذایی 14 روزه حفظ کنید.

همه رژیم‌ های شوک دارای ویژگی‌های همسانی هستند. ویژگی مشترک آن‌ها این است که همگی روی یک روش کاهش وزن با محدود کردن بالاترین کالری دریافتی متفق هستند. همچنین در این رژیم غذایی به طور معمول، نیاز به کاهش شدید کالری روزانه در وعده‌های غذایی خود دارید و شما فقط بین 500 تا 1000 کالری در روز تغذیه می‌کنید.

رژیم شوک

به عبارت ساده، رژیم لاغری شوک شامل غذا‌هایی است که به کاهش وزن سریع کمک می‌کند. هیچ رژیم شوکی واحدی وجود ندارد. شما می‌توانید از لیست طولانی غذا‌هایی که متعلق به این رژیم لاغری شوک هستند، انتخاب کنید. غذا‌های عمده و مشخص یک رژیم استپ وزن شامل تخم مرغ و ماست هستند.

مطمئناً، اگر تخم‌مرغ و ماست دوست ندارید، می‌توانید غذا‌های دیگری را از لیست غذایی رژیم شوک انتخاب کنید، که بسیاری از آن‌ها نیز کتو پسند هستند. شایان ذکر است که در حالی که همه رژیم‌ها و غذا‌ها در دسته رژیم شوک ارزش غذایی متفاوتی را ارائه می‌دهند، هدف اصلی آن‌ها یکی است: کمک به کاهش وزن در کمترین زمان ممکن.

برای همین منظور، رژیم‌ های شوک مقدار قابل توجهی کالری کم را ارائه می‌کنند که معمولاً بین 500 تا 1000 کالری است. با این تعداد کالری مصرفی، بدن شما تمایل به کمبود کالری پیدا خواهد کرد، که باعث شروع روند کاهش وزن می‌شود.
میزان وزنی که با رژیم شوک از دست می‌دهید، به طور کلی به غذا‌هایی که می‌خورید بستگی دارد.

برخی از برنامه‌های رژیم غذایی شوک ممکن است حتی به شما کمک کند تا 9.07 کیلوگرم وزن کم کنید. کم کردن وزن در عرض یک هفته با انواع رژیم شوک شدنی است اما قبل از اینکه به چنین اقدام شدیدی متعهد شوید، حتماً با یک متخصص تغذیه در مورد اینکه آیا برای این چالش رژیم غذایی آماده هستید یا خیر صحبت کنید.

برنامه غذایی با رژیم شوک به طور کلی بر اساس مدل 5-2 است، یعنی به مدت پنج روز از یک رژیم غذایی سخت پیروی می‌کنید و سپس به مدت دو روز غذا‌های معمولی می‌خورید. با این حال، صبحانه برای تمام 14 روز با وعده‌های یکسان باقی می‌ماند.

در رژیم شوک سه روزه صبحانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

یک موز و یک تکه میوه دیگر (گلابی، پرتقال، خربزه یا هر میوه‌ای که توسط مربی رژیم غذایی شما تأیید شده است)
یک فنجان قهوه (بدون شیر و شیرین‌کننده)
دو عدد کلوچه بدون شکر

کمبود کالری باعث کاهش وزن می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در سال 2018 منتشر شد، دریافت 500 کالری در روز یک رویکرد پایدار و ایمن برای کاهش وزن بدن است. افزایش این مقدار به 1000 کالری نیز ممکن است به کاهش وزن کمک کند، اما به گفته متخصصان، این نوع کاهش وزن و کمبود کالری ممکن است چندان پایدار نباشد.

فواید رژیم شوک

همانطور که گفته شد، نه تنها کاهش کالری دریافتی باعث کمبود کالری می‌شود، بلکه ممکن است به کمبود انرژی نیز منجر شود. به طور کلی، زمانی که شما به سمت یک رژیم غذایی کم کالری می‌روید، زمان می‌برد تا بدن شروع به استفاده از چربی خود به عنوان منبع انرژی کند. پس تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ممکن است احساس کمبود انرژی و گرسنگی شدید داشته باشید.

در نتیجه، برخی از افراد شروع به خوردن کالری بیشتر از حد نیاز می‌کنند و کالری اضافی دریافت می‌کنند. بنابراین، بهتر است پس از پایان دوره رژیم شوک ۱۴ روزه، میزان کالری خود را به تدریج افزایش دهید و از حد خاصی بالاتر نروید.

دلایل اهمیت رژیم شوک چیست؟

رژیم‌ های شوک گرچه به طور کلی توصیه نمی‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را در برخی موارد استفاده کرد و حتی بدون آسیب رساندن به بدن دنبال کرد. به طور مثال برای افراد چاق که به طور جدی تحت معرض بیماری‌های مختلف مثل اضافه وزن، بیماری قلبی یا دیابت هستند یا افرادی که تا وزن خود را کم نکنند نمی‌توانند تحت عمل جراحی ایمن قرار گیرند، پزشکان ممکن است رژیم غذایی بسیار کم کالری را به جای شوک تجویز کنند.

میزان کالری این رژیم غذایی به دقت محاسبه می‌شود تا از مقدار کافی تغذیه اطمینان حاصل کنید و اگر بیمار عوارض خطرناکی از خود نشان دهد، طی درمان زیر نظر متخصص بر او نظارت می‌شود.
رژیم‌های بسیار کم کالری با استفاده از یک برنامه غذایی متعادل با مواد مغذی می‌توانند راهی مطمئن جهت کاهش وزن و ایجاد فوایدی بسیار زیاد برای افراد دارای اضافه وزن باشند، اما فقط باید تحت نظر یا مشورت با یک متخصص تغذیه صورت بپذیرد تا از مهارت‌شان اطمینان حاصل کنید.

اگرچه می‌توان سه سایز یا کمی بیشتر در هفته از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن از دست داد، اما پیروی از برنامه‌ریزی رژیم غذایی برای اطمینان از اینکه مواد مغذی ضروری نیاز روزانه را برآورده کند، مهم است. همانطور که تا به این جا می‌توان فهمید، رژیم‌های شوک، استراتژی‌های تغذیه‌ای را تشکیل می‌دهند که اجرای آن دشوار و از نظر سلامتی خطرناک است.

با این حال، در برخی موارد اجباری، ممکن است نیاز باشد که تحت نظر پزشک انجام شود. چه رژیم‌های سم‌زدایی مانند لیمو یا آناناس، یا رژیمی که می‌گوید در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست می‌دهید، مانند رژیم سوپ کلم، رژیم‌ های شوک‌آور، نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی حفظ کرد، و حقیقت این است که نمی‌توانید به دستیابی دائمی برای کاهش وزن برسید.

در عوض، شما باید برای یافتن یک برنامه کاهش وزن که برای بدنتان مناسب است، تلاش و پشت و کار کنید. یافتن روشی برای دستیابی به کاهش وزن آهسته و تدریجی نه تنها برای اهداف طولانی مدت کاهش وزن پایدار خواهد بود، بلکه تأثیرات منفی بر سلامتی شما خواهد داشت و به جای اینکه سلامت بدنتان را تخریب کند، شما را موفق خواهد کرد.
"علیرغم تمام منفی بودنش آیا نمی‌شود انواع رژیم شوک را رعایت کرد؟ " در پاسخ به این سؤال می‌شود به صورت زیر پاسخ داد، می‌توان این رژیم‌ها را در شرایط بسیار اجباری، زیر نظر پزشک و برای مدت کوتاهی اعمال کرد.

در شرایطی که تهدید سلامتی در میان نباشد یا در افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند، می‌تواند برای کاهش وزن سریع و ایجاد انگیزه در مرحله اول رژیم مفید باشد. اما به شرطی که زیاد طول نکشد!

کاربرد رژیم شوک

اثرات جانبی رژیم شوک چیست؟

کاهش شدید کالری دریافتی، در رژیم غذایی شوک، بدون عوارض نیست. شایع‌ترین خطرات عبارتند از:

چگونه می‌ توان رژیم شوک را با خیال راحت گرفت؟

اجرای یک برنامه غذایی شوک سخت نیست. با این حال، نحوه از سرگیری رژیم غذایی معمول خود پس از پایان دوره رژیم شوک، یک مسأله واقعی است. همانطور که در بالا ذکر شد، افزایش فوری کالری دریافتی بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. بنابراین، بهترین رویکرد این است که برخی از غذا‌های کم کالری را از لیست رژیم شوک در رژیم غذایی روزانه خود حفظ کنید و میزان کالری دریافتی روزانه خود را به طور مداوم بررسی کنید.

علاوه بر این، برای جبران افزایش کالری دریافتی، از یک برنامه تمرینی سالم استفاده کنید. مهمترین مزیت این روش این است که کالری و چربی بدن شما در فرایند عضله‌سازی و تقویت متابولیسم بدنتان استفاده می‌شود.

عوارض رژیم شوک چیست؟

می‌تواند باعث ایجاد مشکلات قلبی شود

رژیم‌ های شوک ممکن است عواقب مثبتی مانند کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون داشته باشد. با این حال، ممکن است برخی از اثرات بالقوه مضر بر روی قلب به دنبال افزایش سطح چربی قلب که ممکن است رخ دهد، وجود داشته باشد. هر کسی که مشکل قلبی دارد، به دلیل خطراتی که در مراحل اولیه رژیم شوک رژیمی ایجاد می‌شود، باید قبل از شروع با پزشک خود مشورت کند.

عوارض رژیم شوک

احتمال دارد تعادل روده را مختل کند

رژیم‌ شوک ممکن است باعث برخی مشکلات روده شوند. اگر مواد مغذی مناسبی دریافت نمی‌کنید، این موضوع می‌تواند باعث حرکات نامنظم یا نامنظم روده شود. این امر می‌تواند با کاهش انرژی شما احساس خستگی و فرسودگی ایجاد کند.

ذخایر آب بدن را از بین می‌برد

رژیم‌ شوک گرچه می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، اما بیشتر این وزن به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژن و آب در بدن است. این موضوع می‌تواند باعث از دست دادن انرژی و احساس خستگی شما شود.

احساس تنبلی می‌آورد

همچنین، رژیم شوک به دلیل کاهش ویتأمین‌ها و مواد مغذی مصرفی در حین گرفتن این رژیم، نمی‌تواند انرژی تولید کند و باعث می‌شود احساس تنبلی کنید.

می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی شود

رژیم‌های کم کالری مثل رژیم شوک و رژیم لوکرب بسیار محدودکننده و شوک‌دهنده هستند. بدن نمی‌تواند مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای سلامتی مطلوب را در طول دوره‌ای که در آن ساخته می‌شود، دریافت کند. اگر کمبود درازمدت ادامه پیدا کند، تعدادی از حوادث ممکن است رخ دهد، از بین رفتن مواد معدنی در استخوان‌ها، ایجاد پوکی استخوان و شکستگی، یا شسته شدن آهن از خون که منجر به کم خونی می‌شود.

علاوه بر این، رژیم‌های کم کالری می‌تواند منجر به از دست دادن مواد معدنی خاصی مانند سدیم و پتاسیم شود. این الکترولیت‌ها در عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر خواهند گذاشت و نقش مهمی در تنظیم ضربان قلب دارند. سطوح پایین سدیم و پتاسیم می‌تواند شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار دهد.

اگر بدن برای مدت طولانی نیاز‌های غذایی خود را دریافت نکند، برای صرفه‌جویی در انرژی خود به حالت گرسنگی عادت کرده و تا زمانی که به رژیم غذایی مناسب بازگردد ضعیف می‌شود. در چنین شرایطی برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر انرژی، متابولیسم طبیعی بدن کاهش می‌یابد تا کالری کمتری بسوزاند و چربی حفظ شود.

به هر حال، شما خود را در مقابل دیوار استوار و محکم و غیر قابل نفوذ کاهش وزن خواهید دید و در این مدت به طور فزاینده‌ای دشواری خواهد کشید. حتی اگر در طول رژیم شوک وزن‌تان را کاهش دهید، زمانی که به الگوی غذایی عادی پیشینتان بازگردید، بدن شما جایگزین آنچه که داده است را مجدداً دریافت خواهد کرد.

ضعف جسمانی ناشی از رژیم لاغری شوک

مضرات رژیم شوک

ممکن است عوارض عاطفی ایجاد کند

رژیم‌ های شوک می‌توانند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارند، اما همچنین تأثیر شدیدی بر سلامت روانی و عاطفی شما نیز دارند. از آنجایی که بدن مواد مغذی مورد نیاز برای به دست آوردن انرژی را دریافت نمی‌کند، کالری محدود در رژیم غذایی اغلب باعث می‌شود افرادی که از رژیم غذایی پیروی می‌کنند احساس ناامیدی، خستگی و بی‌حالی کنند.

باعث کاهش سرعت متابولیسم می‌شود

کار سریع متابولیسم کلید کاهش وزن است، اما رژیم‌ های غذایی شوک می‌توانند میزان متابولیسم را کاهش دهند. تلاش برای کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه می‌تواند باعث تحلیل رفتن عضلات شود. اگر بافت عضلانی کاهش یابد، میزان متابولیسم نیز کاهش می‌یابد.

سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

در رژیم‌ های شوک، شما بدن خود را از ویتأمین‌ها و مواد معدنی ضروری محروم می‌کنید، بنابراین در معرض خطر تضعیف سیستم ایمنی قرار می‌گیرید. تضعیف سیستم ایمنی نیز باعث بیماری می‌شود.

ممکن است باعث کم آبی بدن شود

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا رژیم‌های غذایی خاص، منجر به کاهش وزن سریع می‌شود؟ دلیل این امر کاهش وزن آب است. ذخایر گلیکوژن، منبع انرژی که به آب متصل می‌شود، سریع‌تر از سلول‌های چربی که آب آزاد می‌کنند، تخلیه می‌شوند. بنابراین، هنگامی که دوباره شروع به خوردن می‌کنید، بدن شما ذخایر گلیکوژن و آب خود را دوباره پر می‌کند و افزایش وزن به دنبال خواهد داشت. در نتیجه، خطر کم آبی بدن وجود دارد که می‌تواند خود را با سردرد و سرگیجه نشان دهد.

منبع : رژیم فست مد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits