دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور کار رنگ کردن شیشه با رنگ اکریلیک
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رنگ کردن و نقاشی سطوح شیشه ای مانند لیوان ها، بشقاب های شیشه ای و یا حتی پنجره ها، بسیار آسان است. روش هایی برای رنگ کردن سطوح شیشه ای هست که نیاز به هیچ تخصص و مهارتی ندارد.

فوت وفن رنگ کردن شیشه با استفاده از رنگ اکریلیک برای آماتورها

در صورتی که اصول رنگ کاری و موارد پس از آن را با دقت رعایت کنید، طرح های شما برای همیشه ثابت باقی خواهند ماند. لوازمی که برای این کار به آنها نیاز خواهید داشت از این قبیل هستند:

ظروف شیشه ای
الکل پاک کننده یا تینر
حوله کاغذی
بشقاب کاغذی
رنگ اکریلیک
اسفنج
مداد و پاک کن
قلم مو
نوار چسب رنگرزی
قیچی
کاغذ شیرینی پزی

مرحله اول: آماده کردن سطح شیشه

سطح شیشه را با محلول آب جوش و صابون به خوبی بشویید. سپس، اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. با استفاده از الکل پاک کننده رسوبات به جای مانده از مایع صابونی را از سطح شیشه تمیز کرده به کمک یک حوله کاغذی پاک کنید.

رنگ کردن شیشه با استفاده از رنگ اکریلیک

مرحله دوم: انتخاب طرح نقاشی مورد نظر

برای نقاشی و رنگ کردن سطوح شیشه ای بهترین انتخاب، رنگ های لعابی اکریلیک است که مخصوص سطوح شیشه ای و سرامیک فرمول سازی شده است.
همچنین، می توانید از رنگ هایی که روی آنها نوشته شده چند منظوره نیز استفاده کنید که برای سطوح مختلف کاربرد دارد. فقط این نکته را با دقت بررسی کنید که در توضیحات روی قوطی حتماً ذکر شده باشد برای سطوح شیشه ای نیز قابل استفاده است. سپس طرح و نقش مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مرحله سوم: طرح خالخالی

طرح خالخالی با رنگ ها و اندازه های متنوع همراه با کمی خلاقیت، طرحی شاد به شما می دهد. ابتدا مقداری رنگ درون بشقاب کاغذی بریزید و اسفنج را درون ظرف رنگ فرو ببرید. اگر سعی کنید اسفنج را بین نوک انگشتان خود بگیرید، بهتر می توانید حرکت آن را روی سطح شیشه کنترل کنید.

سپس به آرامی اسفنج را با سطح شیشه تماس دهید و طرح خود را روی آن پیاده کنید. برای این که خال هایی که ایجاد می کنید کاملاً گرد و خوش فرم به نظر برسند، اسفنج آغشته به رنگ را مستقیم به سمت پایین روی سطح شیشه بفشارید، یک حرکت نیم دایره بزنید، سپس بردارید.

فراموش نکنید بعد از هر یک یا دو خال، مجدداً اسفنج را به رنگ آغشته کنید. برای کشیدن خال های کوچک می توانید از پاک کن ته مداد استفاده کنید و به همان روش اسفنج طرح بیندازید، پاک کن را درون رنگ فرو ببرید، روی سطح شیشه فشار دهید، نیم دایره بچرخانید و سپس بلند کنید.

برای خال های خیلی کوچکتر و ریز هم می توانید از ته قلم مو استفاده کنید. طراحی خالخال هایی با اندازه های مختلف و البته متناسب به نقاشی شما بعد و جلوه بیشتری می بخشد.

رنگ کردن شیشه با استفاده از رنگ اکریلیک

مرحله چهارم: تکرار طراحی با رنگ های متفاوت و متناسب

زمانی که مطمئن شدید خالخال هایی که ایجاد کرده اید کاملاً خشک شده اند، همین روش را با رنگ های دیگر هم تکرار کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر بار صبر کنید خال های قبلی خشک شوند تا زمان کشیدن خال های نو، رنگشان از اطراف با آنها تماس پیدا نکنند و رنگ روی آنها پخش نشود.

نکته: برای این که ظر ف هایی که برای غذا خوردن از آنها استفاده می کنید، مانند لیوان ها، از نظر سلامتی و بهداشتی مسئله ای پیدا نکند، زمان نقاشی و رنگ کردن، از لبه ظرف حدود 2 تا 3 سانت فاصله بگذارید و بعد از آن شروع به نقاشی و طراحی کنید. به این ترتیب، زمان استفاده از این ظرف ها، لب ها با قسمت های رنگ شده تماس پیدا نمی کنند.

مرحله پنجم: طرح راه راه

طرح دیگری که می توانید بدون داشتن مهارت و تخصص در نقاشی بر روی سطوح شیشه ای بکشید، طرح راه راه است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که توی نوار چسب های رنگرزی را با استفاده از رنگ های مختلف رنگ کنید. سپس با کمک قیچی با درازا ببرید.

رنگ کردن شیشه با استفاده از رنگ اکریلیک

با در نظر گرفتن عرض نوارها می توانید فاصله بین خطوط را تعیین کنید؛ یعنی خودتان می توانید انتخاب کنید که نوارهای پهن تر یا باریکتری روی شیشه داشته باشید. سپس، با آرامی با نوک انگشت روی نوارها بکشید تا رنگ درون آنها به اطراف پخش نشود.
برای این کار، بهتر است به جای قلم مو از اسفنج استفاده کنید تا هنگام رنگ زدن خطوط ناشی از حرکت قلم مو روی سطح شیشه ای باقی نماند.
دقت کنید زمانی که رنگ هنوز خیس است نوار چسب ها را به آرامی بردارید. اگر رنگ خشک شود، ممکن است هنگام برداشتن نوارها قسمتی از رنگ هم کنده شود.

نکته: نگران نباشید اگر خطوطی که کشیده اید صاف و یکدست نیستند. هدف شما از این کار نقاشی یک طرح به صورت دستی است و نه ماشینی. و زیبایی هنرهای دستی در همین است.

مرحله ششم: قرار دادن شیشه در فر و پختن آن

شیشه نقاشی شده خود را روی یک آستر کاغذی یا همان کاغذهای روغنی شیرینی پزی قرار دهید و درون فر سرد بگذارید. فر را روی درجه 350 فارنهایت تنظیم و روشن کنید. وقتی حرارت فر به درجه 360 فارنهایت رسید بگذارید شیشه به مدت 30 دقیقه درون فر کاملاً پخته شود. بعد از گذشت این زمان فر را خاموش کنید و اجازه دهید شیشه همان جا باشد و به تدریج خنک شود.
تغییر دمای زیاد ممکن است باعث شکستن شیشه شود. وقتی فر کاملاً سرد شد شیشه را از آن خارج کنید. نقاشی روی شیشه شما اکنون ثابت شده است و با شست وشو از بین نمی رود.

نکته: برای نگهداری و مراقبت بهتر از طراحی خود، توصیه می شود به جای استفاده از ماشین ظرفشویی، ظروف با دست شسته شوند. این کار از پریدن رنگ یا کم رنگ شدن آن جلوگیری می کند.

رنگ کردن شیشه با استفاده از رنگ اکریلیک

آموزش نقاشی روی بشقاب شیشه ای

برای نقاشی کردن روی بشقاب های شیشه ای، باید ظرف را برگردانید و طرف پشت آن را نقاشی کنید. با این کار زمان استفاده از ظروف و تماس با مواد خوراکی هیچ مشکل بهداشتی و سلامتی پیش نخواهد آمد. به خاطر داشته داشته باشید شما باید فقط لبه های ظرف را نقاشی کنید تا زمانیکه ظرف را روی میز قرار می دهید، نقاشی اطراف ظرف کاملاً قابل مشاهده باشد.

بشقاب های شیشه ای را نیز مانند دیگر سطوح شیشه ای با درجه 350 فارنهایت به مدت 30 دقیقه درون فر قرار دهید. با نگهداری مناسب و دقت در شست وشو، ظروف نقاشی شده شما برای سال ها می توانند زینت بخش میز شما در مناسبت های مختلف باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits