دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
5 راه کار طبیعی برای رفع بوی بد کتاب های قدیمی
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صفحات کاغذی کتاب با گذشت زمان به خود رطوبت جذب می کنند و به همین دلیل بوی نامطبوعی می گیرند که آزار دهنده است، باید دنبال راهی باشید تا رطوبت صفحات کتاب گرفته شده و خشک شود.

راههای از بین بردن بوی کتابهای قدیمی

به راستی کتابهای قدیمی گنجینه های شگفت انگیزی هستند که می تواند با گذشت زمان میراث خانوادگی به شمار آید و از ارزش مالی بالایی هم برخوردار شود. اما تنها ارزش مادی و یادگاری مدنظر نیست، چه خوب است که بتوانید پس از گذشت سالها از محتوای این کتابها نیز برخودار شوید و آنها را مطالعه کنید.

مشکلی که در این میان وجود دارد این است که برخی از کتابهای قدیمی بوی نامطبوع و آزار دهنده ای به خود می گیرند، بطوری که شاید نتوانید این کتابها را بازی کنید و مطالعه کنید! اگر کتابهایتان برایتان از ارزش بالایی برخوردار است و قصد دارید کتابهای قدیمی خود را مطالعه کنید و دنبال راهی می گردید تا بوی کتابهای قدیمی را از بین ببرید! با ما همراه باشید…

چگونه بوی بد کتابهای قدیمی را از بین ببریم؟

1. روی صفحات کتاب سشوار یا فن بگیرید.

اگر کتابهای شما از ارزش بالایی برخوردار است و استرس دارید که به صفحات کاغذی کتاب با دست زدن آسیبی وارد شود، با یک پنس یا موچین تک تک صفحات کتاب را جداگانه باز کنید و با یک سشوار یا فن، باد را به صفحات کتاب وارد کنید تا بوی کتاب از بین برود.

 راههای از بین بردن بوی کتابهای قدیمی

۲. از بین بردن بوی بد کتاب با ژل سیلیکا

بسته های سیلیکا ژل را می توانید از فروشگاه هایی که عرضه کننده محصولات هنری و صنایع دستی هستند خریداری نمایید. این بسته های سیلیسی رطوبت را جذب می کنند و در از بین بردن بوی نامطبوع کتاب تاثیر بسزایی دارند.
بسته های سیلیسی را حدود دو تا سه روز در بین صفحات کتاب قرار دهید و پس از آن خارج کنید تا رطوبت کتاب را از بین ببرد.

حتماً بخوانید:
توصیه‌های کاربردی برای نگهداری و نظافت از کتاب

توصیه‌های کاربردی برای نگهداری و نظافت از کتاب

روش های بسیار ساده و مناسبی برای تمیز کردن کپک، از بین بردن بو، از بین بردن لکه، رفع قطرات آب و تمیز کردن کتاب های چرمی وجود دارد. در ادامه آسان ترین…

۳. از بین بردن بوی بد کتاب با جوش شیرین

در داخل یک جعبه یا سطل پلاستیکی مقدار یک فنجان جوش شیرین بریزید و کتاب های قدیمی خود را که بوی نامطبوعی دارند را در داخل سطل یا جعبه قرار دهید و درب آن را به خوبی ببندید. پس از مدت زمان ۲ تا سه روز بررسی نمایید اگر چندین بار این روند را امتحان نمایید بوی کتاب از بین می رود.

در روش دیگری می توانید جوش شیرین را بین هر چند صفحه از کتاب بریزید تا بوی نامطبوع آن گرفته شود، البته این روش برای کتابهای عتیقه و ارزشمند مناسب نمی باشد.

۴. از بین بردن بوی بد کتاب با روزنامه

در بین هر چندین صفحه از کتاب یک ورقه روزنامه قرار دهید. به مدت سه تا پنج روز اجازه دهید روزنامه در بین صفحات کتاب باقی بماند تا بوی کتاب را به خود بگیرد.
این روش برای کتابهای قدیمی و ارزشمند توصیه نمی شود، زیرا امکان دارد جوهر روزنامه به صفحات کتاب منتقل شود و به کتاب شما آسیب وارد شود.

چگونه بوی بد کتابهای قدیمی را از بین ببریم؟

۵. از بین بردن بوی بد کتاب با پنبه های معطر

تکه های پنبه را به روغن های معطر همچون اکالیپتوس، اسطوخودوس، روغن درخت چای آغشته نمایید. پنبه های معطر را در یک نایلون قرار دهید و کتاب را در نایلون بگذارید تا چند روز بماند.

بوی معطر پنبه به صفحات کتاب که دارای بوی نامطبوعی هستند منتقل می شود. توجه داشته باشید لکه های روغنی امکان دارد به صفحات کتاب منتقل شود، بدین منظور این روش فقط برای کتابهایی با ارزش مادی پایین همچون کتابهای درسی پیشنهاد می شود.

منبع : ژولی پولی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits