دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چند روش ساده برای از بین بردن بوی بد جاکفشی و خوشبو کردن آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
در حقیقت از بین بردن بوی بد جاکفشی کار چندان سختی نیست و شما می توانید با استفاده از چند ترفند ساده از شر این بوهای بد خلاص شوید. در این مقاله از مجله دلگرم قصد داریم تا شما را با بهترین روش های رفع بوی بد جاکفشی آشنا کنیم.

برای رفع بوی بد جاکفشی چه باید کرد؟

شیوه برطرف کردن بوی آزار دهنده جاکفشی همیشه یکی از مشکلات خانمها بوده است که در اینجا می توانید به آسانی از این بوی بد رها شوید.
جاکفشی ها امروزه مکانی ثابت را ویژه در بخش ورودی خانه ها به خود اختصاص داده اند، وظیفه مهم جا کفشی ها جمع کردن و نظم دادن به کفش های گوناگون موجود در یک خانه می باشد.
جاکفشی ها ویژه کفش هایی که مدت زمان زیادی در پای انسان باقی مانده باشند مانند کفش کار، و یا وقتی که از مسافرتی بر گشته اید، دائما سبب پیچیدن بوی نامطبوعی در خانه می شوند، و در حقیقت خانه را کثیف نشان خواهند داد.

دلیل بو گرفتن جاکفشی

دلایل اصلی بو گرفتن یک جاکفشی در داخل خانه همیشه می تواند براساس سه مورد باشد:

  1. دلیل اصلی و پایه ای به وجود آمدن بو به وسیله کفش ها را باید تجمع و یا همان کلونی سازی باکتری ها در داخل کفش نامید.
  2. دلیل دیگر را که در حقیقت می تواند با دلیل قبلی ارتباط داشته باشد باید تجمع گرد و خاک و آلودگی ها بر روی کفش ها نامید.
  3. دلیل سوم نیز تقریبا شبیه به دو مورد قبلی است و می توانیم با آن ها یکی کنیم و این دلیل کثیف بودن کفش ها می باشد.

رفع بوی بد جاکفشی

روش های رفع بوی بد جاکفشی

سرکه سفید

یکی از شیوه های راحت برای برطرف کردن بوی بد جاکفشی استفاده از سرکه سفید است.چنانچه جای کفش خودش بو می‌دهد، احتمالاً تعدادی از کفش‌ها و چکمه‌های داخل آن دارای بو هستند. اول هر کفش و چکمه‌ایی که داخل آن است را بیرون بگذارید آنگاه محلولی از سرکه سفید و آب را یکسان مخلوط‌ کنید و داخل جاکفشی اسپری کنید. پس از دو تا سه دقیقه با یک دستمال پارچه‌ای نرم آن را پاک و خشک‌ کنید.حتی با قرار دادن آن‌ها در نزدیکی بخاری یا در مکان آفتابی، آن‌ها را خشک‌کنید. خشک نگه‌داشتن کفش‌ها از پرورش و رشد باکتری‌ها پیشگیری می‌کند.

جوش شیرین

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین، داخل جاکفشی به ویژه در کف آن بریزید. این کار به جز جذب رطوبت جا کفشی، مانع از زیاد شدن باکترهایی می شود که در جاهای گرم و مرطوب رشد می کنند. صبح روز بعد، جوش شیرین را از داخل جاکفشی پاک کنید.

الکل

فراموش نکنید که الکل همیشه بزرگ ترین دشمن باکتری ها بوده است، هیچ باکتری ای نمی تواند در کنار الکل به زندگی خود ادامه دهد، و تقریبا همه انواع باکتری ها در کنار الکل چاره ای جز مرگ نخواهند داشت.
این سبب می شود تا باکتری ها از فضای داخل کفش شما دور مانده و دیگر قادر به کلونی سازی در داخل کفش شما نباشند، و حتی چنانچه کفش شما کثیف هم باشد، هیچ باکتری ای در داخل فضای بسته آن آغاز به کلونی سازی نخواهد کرد. البته به خاطر داشته باشید تا از مقدار خیلی کمی الکل استفاده کنید، اگر از میزان زیادی الکل در داخل کفش استفاده کنید مجددا فضای بسته داخل جاکفشی باعث می شود تا این بار به جای بوی بد کفش، این بوی بد الکل باشد که سبب آزار به آرامش شما شود.

گیاه یا گل‌ها متنوع

گیاهانی مثل اسطوخودوس، ریحان و مریم‌گلی برای برطرف کردن بو واقعاً مفید و کارآمد هستند.چند شاخه از هرکدام این گیاهان را با نخ به هم گره بزنید و در طول شب داخل کفش‌هایتان بگذارید و بگذارید یک‌شب کامل بمانند.صبح روز بعد پیش از اینکه کفش‌هایتان را بپوشید اجازه دهید کفش‌ها یک زمان کوتاهی را در هوای آزاد قرار بگیرند.این کار را می‌توانید تا وقتی که بوی بد به‌طور کامل برطرف شود هر شب انجام دهید.

رفع بوی بد جاکفشی

روغن درخت چای

روغن های گیاهی مانند درخت چای خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و سبب از بین بردن بوی باکتری ها می شود. چند قطره روغن درخت چای را هفته ای یک بار داخل جا کفشی بریزید و در صورت امکان جاکفشی را در هوای آزاد قرار دهید تا بوی بد کفش ها از میان برود.

پوست مرکبات

یکی از روشهای دیگری که می‌توان با استفاده از آن بوی بد کفش و در نتیجه جاکفشی را برطرف کرد استفاده از پوست مرکبات است.
پوست میوه بعضی از مرکبات مثل پرتقال، لیموشیرین یا پوست آن، گریپ‌فروت به‌ گونه شگفت‌ آوری بوی بد را جذب می‌کنند و به‌جای آن بوی تازه به کفش و جاکفشی می دهد.
پوست پرتقال به‌طور عادی روغن‌هایی را دارد که یک نوع آنتی باکتریال طبیعی را دارد که از رشد کپک‌ها و باکتری‌ها در کفش شما پیشگیری می‌کند و آن‌ها را برطرف می‌کنند.

حتماً بخوانید:
ایده های جالب و خلاقانه برای جا کفشی خانه شما

ایده های جالب و خلاقانه برای جا کفشی خانه شما

ایده های جالب و خلاقانه برای جا کفشی خانه شما ایده های جالب و خلاقانه برای جا کفشی خانه شما

قهوه یا عطر

به شما پیشنهاد می‌کنم همواره هوای داخل گنجه خود را تازه نگه‌دارید. در گوشه پشت کمد یک ظرف پلاستیکی یا یک‌بارمصرف کوچک بگذارید آنگاه چند تا سوراخ روی درب آن به وجود آورید قدری دانه‌ی قهوه داخل آن بریزید و به مدت چند روز تکان ندهید و بگذارید که بوهای بد را جذب کند. چنانچه به جای این کار عطر را دوست دارید می‌توانید یک گلدان کوچک و یک شیشه عطر را داخل جاکفشی بگذارید.

کفش های فرسوده را نگهداری نکنید

پس از پوشیدن یک جفت کفش، تقریبا 24 ساعت طول می کشد تا رطوبت به جا مانده از عرق پا خشک شده و باکتری ها کمتر شوند. پس بهتر است که کفش هایتان را پیش از گذاشتن در جاکفشی، در هوای آزاد قرار دهید ، چون به احتمال زیاد کاملا خشک نمی شود و می تواند سبب به وجود آمدن باکتری بیشتر و بوی بد شود.

از خوشبوکننده هوا استفاده کنید

هر چقدر هم که مواظب باشید احتمال آن وجود دارد که جا کفشی شما بو بگیرد .یک روش برای حل این موضوع، گذاشتن خوشبو کننده های موجود در بازار داخل جاکفشی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits