دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رشد قد در پسران : سن ، عوامل موثر و جدول میانگین رشد پسران
11
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رشد قدر در پسران تا چه زمانی است ؟ پسران تا کی قد می کشند ؟ جدول رشد پسران در سنین مختلف و عوامل موثر در رشد پسران را در دلگرم بخوانید

رشد قد در پسران تا چند سالگی است ؟

بسیاری از والدین نگرانی بابت رشد قد فرزند خودشان دارند . این نگرانی بیشتر در والدینی که فرزند پسر دارند به چشم می خورد . پرسش های متداولی که والدین از خودشان در مورد قد فرزند دلبندشان می پرسند .

پسرم تا چه سنی قد می کشه ؟ آیا رشد قد پسرم کافی است ؟ منحنی رشد پسرم مناسب است و یا خیلی از سوالات دیگر . اطلاعاتی در این مقاله در اختیار شما همراهان قرار می دهیم امیدواریم در نهایت شما را از نگرانی در بیاورد و به نتیجه گیری مناسب در این رابطه برسید .

رشد کلی پسران

پسرها معمولاً در حدود ۱۱ یا ۱۲ سالگی به بلوغ می رسند و شروع به رشد می کنند و این روند معمولاً حدود چهار سال طول می کشد و در آن نقطه رشد به پایان می رسد و به این ترتیب بیشتر پسرها تا سن ۱۶ تا ۱۸ سالگی تقریباً به قد کامل خود می‌رسند.

جدول رشد قد در پسران

جدول زیر برگرفته از یک منبع معتبر انگلیسی در سال 2000 است و میانگین رشد قد پسران در سنین مختلف را تخمین زده است

سن پسر به سالمیانگین قد به سانتی متر
8128
9133.5
10138.5
11143.5
12149
13156
14164
15170
16173.5
17175.5
18176

رشد قد در پسران

رشد قد پسران کی متوقف میشود ؟

طبق گزارش سرویس بهداشت ملی (NHS) ، رشد پسران در سن 16 سالگی تکمیل می شود . البته تا سن 25 سالگی در حد چند سانتی متر افزایش قد خواهند داشت . هر چند که برخی دیگر از پسران در سال های پس از نوجوانی ممکن است حدود چند اینچ قدشان رشد کند .

در هر صورت افزایش سرعت رشد پسران در حدود 16 سالگی است و بین سن های 18 تا 20 سالگی حدود 2 تا 3 سانتی متر افزایش قد خواهند داشت . این افزایش سرعت رشد برای دختران در سن 9 سالگی تخمین زده می شود .


تاثیر بلوغ در رشد قد

پسران از لحاظ بلوغ دو گونه اند :

  • بلوغ زودرس که در سنین بین 11 تا 12 سالگی رخ می دهد
  • بلوغ دیررس در پسران که بین سنین 13 تا 14 سالگی روی خواهد داد .

پسران در سن بلوغ افزایش ناگهانی قد را تجربه می کنند . با این وجود این جهش ، برای افراد مختلف به گونه ای متفاوت رخ می دهد . چون سن بلوغ در پسرها متفاوت است .

اما به طور میانگین پسران در دوران بلوغ رشد قدی حدود 6 تا 7 سانتی متر خواهند داشت .

سن بلوغ پسران بر اینکه چقدر در نهایت قد می کشد تاثیری ندارد اما بر زمان شروع و تکمیل رشد قد او تاثیر خواهد گذاشت .

پسران در دوران بلوغ نهایتا 92 درصد قد دوران بزرگسالی خود را به دست خواهند آورد

رشد قد پسران

عوامل موثر در رشد قد پسران

1- ژنتیک

قطعا ژن های پدر و مادر در رشد قد پسران نقش بسزایی دارد . میانگین قد پدر و مادر بر رشد قد فرزند تاثیر گذار است .

از طریق فرمول زیر می توان قد فرزندان را تخمین زد :

2 ÷ 13 + ( قدر پدر + قد مادر ) = قد فرزند پسر
2 ÷ 13 - ( قدر پدر + قد مادر ) = قد فرزند دختر

البته این روش کاملا دقیق نیست. کودکان ممکن است به اندازه چند سانتی متر بلندتر یا کوتاهتر از میزان قد پیش بینی شده با این روش، قد بکشند.

2- رژیم غذایی

رژیم غذایی در دوران کودکی قطعا بر رشد قد فرزند شما تاثیر زیادی خواهد داشت . داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می تواند به رشد قد کودک شما کمک کند .

مواد غذایی موثر در رشد قد کودک :

  • سیب زمینی
  • نان
  • برنج
  • پاستا
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • گوشت
  • ماهی
  • مرغ
  • حبوبات
  • شیر و لبنیات

3- سطح فعالیت

تحقیقات دانشمندان نشان داده که سطح فعالیت بدنی کودکان در دوران کودکی و نوجوانی تاثیر بسزایی بر میزان ترشح هورمون رشد فرزندتان دارد . بنابراین بر فعالیت های بدنی ، ورزش ها و تفریحات فیزیکی فرزندتان تمرکز کنید تا منحنی رشد او به خوبی شکل بگیرد.

تا چه سنی افزایش قد داریم؟

4- خواب کافی

معمولا هورمون رشد در مرحله سوم خواب حدودا 1 ساعت پس از به خواب رفتن، ترشح می شود و بهترین ساعت خواب برای ترشح هورمون رشد از 10 شب تا 4 صبح می باشد.

برخی از مطالعات نشان داده اند که سطح هورمون رشد در افرادی که کیفیت خواب مناسبی ندارند کمتر از سایرین است. درحقیقت موثرین راهکار جهت افزایش ترشح هورمون رشد خواب کافی و با کیفیت مناسب است. میزان خواب کافی برای هر فرد به نسبت سن و دیگر ویژگی های فردی و ارثی متفاوت است، ولی به صورت کلی میزان خواب توصیه شده در کودکان و نوجوانان عبارتند از :

  • نوزادان تا سه ماهگی : 17-14 ساعت در طول روز
  • نوزادان 11-3 ماه : 17-12 ساعت در طول روز
  • کودکان 2-1 سال : 14-11 ساعت
  • کودکان 5-3 سال : 13-10 ساعت
  • کودکان 13-6 سال : 11-9 ساعت
  • نوجوانان 17-14 سال : 10-8 ساعت

5- تغذیه مادر در دوران بارداری

در دورانی که مادر باردار است و همچنین در دوران شیردهی چون جنین و نوزاد پس از تولد تنها از مادر تغذیه می کند . مادر باید مراقب خوراکی هایی که مصرف می کند . مادر باردار و یا شیرده باید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد تا بتواند به رشد جنین ، نوزاد و کودک خود کمک کند

حتماً بخوانید:
آیا جینسینگ باعث افزایش قد میشود؟

آیا جینسینگ باعث افزایش قد میشود؟

ریشه جینسینگ :آشواگاندها (با نام علمی‌Withania somnifera)، یک گیاه دارویی( جینسینگ) است که معمولا در داروهای آیورودیک سنتی هندی بکار می‌رود. این گیاه…

مواردی که در رژیم غذایی کودک برای تقویت رشد او در بالا ذکر شد تماما جزء مواردی است که یک مادر باردار و یا شیرده باید از آن پیروی کند و اگر توانایی آن را ندارد حداقل از مصرف سیگار ، دخانیات ، الکل ، فست فود ها و ادویه های تند خودداری کند .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits