دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای خرید چمن مصنوعی تزئینی و انواع آن
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
چمن مصنوعی پوششی است که از الیاف مصنوعی ساخته می­شود. از این نوع چمن­‌ها در محیط­های مختلفی مانند زمین فوتبال، زمین بازی، محیط­های ساختمانی و ... استفاده می­شود. استفاده از چمن مصنوعی دردسرهای رسیدگی، آبیاری و ... را ندارد و همیشه سبز خواهد بود و...

چمن­‌های مصنوعی ابتدا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، در سال ۱۹۹۰، به دلیل نبود شرایط آب و هوایی مناسب برای چمن­‌های طبیعی، مورد استقبال قرار گرفت. امروزه با استفاده از تکنولوژی و تولید نخ­‌های مختلف با بافت­‌های متفاوت، این کف‌پوش‌ها جایگزین مناسبی برای چمن­‌های طبیعی شده­ اند.

مزایای چمن مصنوعی

چمن مصنوعی مزایای زیادی نسبت به چمن طبیعی دارد که عبارت­‌اند از:

  • کاشت چمن­ طبیعی هزینه زیادی دارد، زمان و انرژی زیادی صرف نگهداری از آن می­شود؛ اما چمن‌های مصنوعی فقط هزینه اولیه دارند، نگهداری از آن­ها بسیار ساده است و نیازی به مراقبت مداوم نیز نیست‌‌.
  • چمن­‌های طبیعی، به زمین­‌های حاصلخیز و آبیاری نیاز دارند و همچنین هرچند وقت یک‌بار نیازمند اصلاح و استفاده از مواد دفع آفت هستند. اما چمن­ مصنوعی گامان تزئین نیاز به چنین مراقبت­‌هایی ندارند و می­توان آن را در مکان­‌هایی که خاک وجود ندارد و امکان آبیاری نیست، مانند روف گاردن­‌ها، بالکن­‌ها و ... نصب کرد.

چمن مصنوعی مناسب بالکن

  • از چمن­‌های مصنوعی می­توان به طور دائم، در هر زمان، استفاده کرد؛ در صورتی که چمن طبیعی در هنگام آبیاری و بارندگی، قابل استفاده نیست.
  • سطح پوشیده شده با چمن­ مصنوعی، هموارتر و مسطح­تر از سطوح پوشیده شده با چمن طبیعی است. به دلیل جابجا شدن خاک چمن­‌های طبیعی و به وجود آمدن فرورفتگی­‌ها و برآمدگی­‌ها، عبور افراد و یا بازی بازیکنان با سختی مواجهه می­شود.
  • در حال حاضر، کشور با کمبود آب مواجه است و باید راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب را به کار گرفت. چمن طبیعی، به دلیل نیاز مداوم به آبیاری، در شرایط کنونی گزینه مناسبی برای پوشش کف مکان­‌های مختلف نیست. چمن‌­های مصنوعی جایگزین خوبی هستند.
  • سرمای زیاد، گرمای زیاد، باران، نور خورشید و … چمن طبیعی را از بین می­برند؛ اما چمن مصنوعی در برابر عوامل طبیعی، مقاومت بالایی داشته و عمر آن طولانی­‌تر خواهد بود.
  • دوام چمن­‌های مصنوعی موجب شده تا در مکان­‌هایی که رشد و نگهداری چمن طبیعی سخت و حتی غیرممکن است، قابل استفاده باشد. چمن طبیعی مناسب مناطقی است که از نظر آب و هوایی معتدل بوده و با کمبود آب مواجه نباشند.
  • چمن‌های مصنوعی را به راحتی می­توان شست و به هیچ وجه مانند چمن‌های طبیعی آلودگی‌های هوا، اعم از گردوخاک و یا آلودگی‌هایی مانند لجن و خزه را به خود نمی‌گیرند.
  • چمن­‌های مصنوعی، در تمامی فصول سال، حتی در فصل زمستان، مناظر و طراوت بهار را دارند و درگیر خزان نمی­شوند.
  • بیشتر کِرم‌ها و حشراتی که در زیر چمن‌های واقعی وجود دارند، زیر چمن مصنوعی دوام نمی‌آورند. در نتیجه چمن‌های مصنوعی برای پرندگان که معمولا در نقاط مختلف به ‌دنبال حشره می‌گردند، جذابیتی ندارند.

شناخت انواع چمن مصنوعی

اگر قصد خرید چمن مصنوعی را دارید، ابتدا باید محیط مورد نظر خود را بررسی کنید و سپس باید با انواع چمن­‌های مصنوعی و ویژگی­‌های آن­ها آشنا شوید تا انتخاب درستی، متناسب با نیاز خود انجام دهید. این دسته از چمن­ها دارای الیافی از جنس پلی‌اتیلن، پلی پروپلین و پلی آمید هستند. این چمن‌ها به دلیل ساختاری که دارند بسیار لطیف نرم و در برابر اشعه‌های مضر خورشید بسیار مقاوم و بادوام هستند‌. چمن­‌های مصنوعی بر اساس ارتفاع عبارت­‌اند از:

  • الیاف با ارتفاع بلند: چمن­‌های مصنوعی با الیاف بلند، برای زمین­‌های فوتبال، زمین­‌های بازی، فضای باز و هر نوع استفاده در باغ­‌ها، استخرهای شنا و … است، مناسب هستند. این نوع چمن­‌ها برای انواع استفاده در محیط­‌های باز زیباتر است؛ زیرا شباهت بسیار زیادی به چمن طبیعی دارند و این ویژگی باعث طبیعی­‌تر و زیباتر شدن محیط مورد نظر می­شود. این نوع از چمن­‌های مصنوعی، دوام بسیار بالایی در مقابل شرایط محیطی دارد.
  • الیاف با ارتفاع متوسط: چمن­‌های مصنوعی با ارتفاع الیاف متوسط، برای محیط­‌های بازی کودکان و حیوانات خانگی بسیار مناسب هستند.از این دسته از چمن­‌ها برای استفاده­‌های تزئینی، مانند تزئین باغ، محیط، تزئین استخر، تزئین تالارها و … که می­توان چمن­ در آن­ها استفاده کرد بسیار مناسب­‌اند. ارتفاع الیاف این نوع از چمن مصنوعی به طور متوسط حدود 35 میلی‌متر است.
  • الیاف با ارتفاع کم: چمن­‌های مصنوعی با ارتفاع کم مناسب محیط­‌هایی که ترافیک بالایی دارند و رفت‌وآمد در آن­ها زیاد است، پیشنهاد می­شود. الیاف این نوع چمن­‌ها، بسیار فشرده است، به همین دلیل در مکان­های پر رفت‌وآمد دوام بالایی از خود نشان می­دهد. ارتفاع این نوع از چمن­‌ها، حدوداً بین 15 میلی‌متر تا 25 میلی‌متر است.

چمن مصنوعی با ارتفاع بلند

چمن­های مصنوعی از نظر جنس و ساختار عبارت­اند از:

  • چمن نایلونی: مقاومت چمن‌های نایلونی، نسبت به گزینه­‌های دیگر بهتر است. این چمن‌ها از فیبر پلاستیکی محکم ساخته می‌شوند. در نتیجه اگر به دنبال خرید چمن مصنوعی محکم و مقاومی هستید که با تردد زیاد، بازی زیاد حیوانات خانگی و کودکان دوام بیاورد، این چمن­‌ها، بهترین گزینه هستند.
  • چمن پلی‌اتیلن: چمن‌های مصنوعی ساخته شده از پلی‌اتیلن، از گزینه‌های ارزان‌قیمت هستند. پس اگر قصد ندارید برای خرید چمن، هزینه زیادی بپردازید، چمن­‌های پلی‌اتیلنی انتخاب مناسبی هستند. چمن‌های ساخته شده از پلی­‌اتیلن نرم هستند و ظاهری مشابه چمن­‌های طبیعی دارند. برای محافظت از چمن پلی‌اتیلنی، هرچند وقت یک‌ بار باید آن را برس یا چنگک کشید.
  • چمن پلی‌پروپیلن: چمن­‌های ساخته شده از پلی‌پروپیلن، ارزان‌ترین نوع چمنی است که می‌توانید برای حیاط و باغ خود تهیه کنید. پایین بودن قیمت این چمن­ها بی‌علت نبوده و دلیل آن نیز دوام اندک آن­ها است. این نوع از چمن‌های مصنوعی برای چمن‌ کردن فضاهای بسیار کوچک و کم ‌تردد مناسب هستند.

قیمت و نصب چمن مصنوعی

چمن مصنوعی، بر اساس بافت، جنس و کیفیت قیمت­های متفاوتی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه محصولات می­توانید از سایت گامان تزئین جاوید دیدن کنید. شاخص قیمت چمن­‌های مصنوعی در همه فروشگاه­ها، به دلیل تفاوت در کشور سازنده، نحوه سفارش، نحوه ارسال و ... یکسان نیست. تراکم چمن تأثیر مستقیم بر قیمت چمن مصنوعی دارد.

راهنمای خرید چمن مصنوعی تزئینی و انواع آن

چمن­‌های باکیفیت، متراکم‌تر بوده و طول عمر بیشتری نیز دارند در نتیجه قیمت آن نیز بیشتر است. تراکم بالای آن زیبایی فوق‌العاده‌ای به فضا می‌دهد که ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد. قیمت چمن­ مصنوعی به وزن آن نیز وابسته است. وزن چمن با توجه به جنس، طول، الیاف و تراکم متفاوت است. چمن­هایی که الیاف بلندتری داشته و از تراکم نسبی بالایی برخوردار باشند، دارای وزن بیشتری نیز خواهند بود و قیمت بالاتری نسب به چمن‌های بی‌کیفیت خواهند داشت.

چمن­های مصنوعی را می­توانید خودتان نصب کنید یا از یک متخصص این کار کمک بگیرید. البته به طور کلی توصیه می­شود، کار را به افراد متخصص بسپارید. سطحی که قصد دارید چمن مصنوعی را روی آن نصب کنید، باید صاف و همه زوائد آن پاک شده باشد.

در پایان

اگرچه چمن‌ مصنوعی در ابتدا با هدف کمک به ورزش تولید شد؛ اما امروزه یکی از ابزارهای زیباسازی و طراحی ساختمان و محیط، به خصوص در مکان‌هایی که امکان رسیدگی مناسب به چمن طبیعی نیست به شمار می‌روند. درست است که این چمن‌ها مزیت­‌های زیادی از جمله نیاز کمتر به آب، عدم نیاز به هرس کردن، عدم نیاز به کودهای شیمیایی و ... دارد؛ اما مخالفان این چمن‌ها، معتقدند استفاده از آن­ها باعث تولید پلاستیک و ترکیبات کربنی آلوده کننده برای محیط می‌شوند. در هر صورت در بسیاری از مکان­ها استفاده از چمن طبیعی ممکن نیست و چمن­های مصنوعی این محدودیت را از بین برده­اند. برای اطلاعات بیشتر در مورد چمن مصنوعی می توانید به وبسایت gamantj.com سر بزنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits