دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دیابت و ریزش مو چه تاثیری روی یکدیگر دارند؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
امروز قصد داریم در رابطه با نحوه تاثیر بیماری دیابت روی مو و شیوه های درمان ریزش مو توضیح بدهیم. همچنین تاثیرات دیگر دیابت روی بدن افراد را نیز بررسی می کنیم.با ما همراه باشید.

به چه علتی دیابت باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو در افراد مبتلا به دیابت ممکن است به دلیل وراثت یا اختلال در سیتم ایمنی بدن مانند بیماری های تیروئیدی باشد. دلایل دیگر ریزش مو در این افراد می تواند به دلیل گردش خون ضعیف، عوارض جانبی مصرف داروها، کنترل نامناسب قند خون و کمبود مواد مغذی در بدن باشد.

آیا ارتباطی بین دیابت و ریزش مو وجود دارد؟

دیابت نوعی بیماری است که باعث طیف زیادی از علامت ها و مشکلات می شود. دیابت و ریزش مو رابطه مستقیمی با هم دارند. اما کنترل مناسب قند خون به کاهش ریزش مو کمک به سزایی می کند.

ریزش مو یک چرخه طبیعی در دوران حیات مو است. زمانی که مو به انتهای چرخه خود می رسد، خواهد ریخت. سپس از همان فولیکول یک موی جدید رشد می کند که جایگزین قبلی باشد. البته این مسئله ممکن است صورت نگیرد و موی جدیدی رشد نکند. اگر در مناطق زیادی از پوست سر موی تازه ای رشد نکند، این ریزش قابل توجه خواهد بود.

عوامل گوناگونی روی رشد مو تاثیرگذار است؛ ازجمله این موارد باید به ریزش موی ناشی از استرس، هورمون ها، سطح بالای قند خون و بیماری های زمینه ای سلامتی مانند دیابت اشاره کرد.

آیا دیابت در ریزش مو نقش دارد؟

تاثیرات متفاوتی که این بیماری روی چرخه رشد مو دارد، عبارت است از:

  1. اختلال در رشد طبیعی مو؛
  2. رشد بیش از حد و غیر طبیعی مو؛
  3. مانع رشد و تشکیل موی جدید.

ممکن است دلایل مختلفی باعث ریزش موی یک فرد دیابتی باشد؛ اما از مهمترین عوامل، باید به موارد زیر اشاره کرد.

سطح بالای قند خون

دیابت در صورتی که کنترل یا درمان نشود، سطح قند خون بیمار را بالا می برد. زمانی که قند خون به صورت دائم بالا باشد، صدمات جبران ناپذیری از جمله آسیب به بافت ها، اعضای داخلی بدن و رگ های خونی وارد می کند.

رگ های خونی آسیب دیده، سبب اختلال در جریان خون می شوند. در نتیجه سلول های میزبان اکسیژن و مواد غذایی کمتر از حد نیاز خود دریافت می کنند. به طور مثال سلول های فولیکول مو با این کمبود قادر به ادامه چرخه طبیعی خود نخواهند بود و ریزش مو اتفاق می افتد.

هورمون ها و استرس

دیابت یک بیماری است و هر بیماری ناخودآگاه باعث ترس و استرس می شود. احتمال دارد بیماری دیابت، استرس زیادی چه از نظر جسمی و چه عاطفی به بدن شخص وارد کند. این استرس اگر دائمی باشد، باعث تغییرات هورمونی اثرگذار روی رشد مو خواهد شد.

آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا یکی از انواع بیماری پوست و مو است. در این بیماری سیستم ایمنی به اشتباه به فولیکول موهای سالم حمله می کند. در دیابت نوع یک بیشتر از افراد دیگر این بیماری مشاهده شده است. این بیماری سبب ریزش تکه ای موهای سر، بازو و سایر نواحی بدن می شود؛ اما به طور معمول این موها دوباره رشد خواهند کرد.

ارتباط دیابت و ریزش مو

آیا ریزش مو در اثر دیابت، برگشت پذیر است؟

انجام ورزش به صورت مرتب و با برنامه، به کنترل سطح قند خون و مدیریت استرس کمک زیادی می کند.

هرچند دیابت و ریزش مو با هم رابطه دارند؛ اما در برخی موارد موهای ریخته شده قابل برگشت هستند. روش های درمانی مختلفی امروزه برای ریزش مو وجود دارد که گاهی دلایل هورمونی بین خانم ها و آقایان متفاوت است. البته لازم به ذکر است این درمان ها دائمی نیستند؛ احتمال دارد وقتی که فرد بیمار درمان رویش مو را قطع کند، ریزش مو دوباره شروع شود.

کنترل ریزش مو همیشه نیاز به دارو ندارد. اگر شخص بیمار قادر باشد قند خون و استرس خود را کنترل کند، ریزش موی ناشی از دیابت کم یا متوقف می شود؛ در واقع این موثرترین راه درمان است.

شخص قادر است با رعایت موارد زیر قند خون خود را کنترل کند:

  1. به صورت منظم سطح قند خون خود را چک کند؛
  2. مصرف تمام داروها مطابق دستور پزشک باشد؛
  3. یک رژیم غذایی مناسب و سلامت داشته باشد؛
  4. ورزش را با قائده انجام دهد.

در بالا به موارد کنترل کننده قند خون اشاره کردیم. ولی ارتباط بین دیابت و ریزش مو تنها در گروی این موارد نیست. مدیریت استرس عامل تاثیر گذار دیگری است که مورد بررسی قرار می دهیم.

روش موثر دیگر در کنترل و به حداقل رساندن استرس عبارت است از:

حمایت و دلگرمی از سمت دوستان و خانواده؛
دیدار با مشاور یا رفتار درمانی شناختی (CBT)؛
تمرین و تقویت ذهنی؛
به کارگیری روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق که موجب آرامش انسان می شوند.

درمان ریزش مو

درمان های موجود برای ریزش مو

درمان هایی که برای ریزش مو وجود دارند اغلب در طولانی مدت تاثیر خود را نمایان می کنند و نیاز به صبر و حوصله دارند. این روش ها شامل داروهای موضعی، بیوتین و نکته مهم تر تغییر در شیوه زندگی است.

داروهای موضعی

ماینوکسیدیل (روگاین) یکی از داروهای محبوب در حوزه درمان ریزش مو است؛ این دارو بدون نسخه پزشک نیز فروخته می شود. شخص بیمار باید آن را مستقیما در مناطق دارای ریزش استفاده کند.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل برای خانم ها و آقایان قابل استفاده است. برای کسب بیشترین تأثیر این محصول و کاهش عوارض جانبی، لازم است دستورالعمل های روی جعبه کاملا رعایت شود.

حتماً بخوانید:
ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو

ریزش مو و 6 روش درمان ریزش مو ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید. ریزش مو و 6 روش درمان ریزش…

بیوتین

بیوتین یکی از گونه های فرعی ویتامین B است که به صورت طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. بیوتین ویتامینی است که در بدن بعضی از بیماران دیابتی به مقدار کمتری وجود دارد. این ویتامین یکی از عوامل تاثیرگذار در دیابت و ریزش مو است؛ بنابر تحقیقات در سال 2014، شواهد نشان داده اند بیوتین در برخی افراد سرعت ریزش مو را کاهش می دهد.

غذاهای سرشار از بیوتین عبارت است از:

تخم مرغ کامل؛
جگر و قلوه؛
آجیل ها (مانند بادام، گردو و بادام زمینی)؛
ماهی سالمون؛
آووکادو؛
سیب زمینی شیرین؛
گل کلم؛
مخمرها.

پیشگیری از ریزش مو

بیوتین ها به صورت مکمل در داروخانه ها عرضه می شود. اما باید در نظر گرفت نیاز هرشخص به این ویتامین، با اشخاص دیگر متفاوت است و استفاده بیش از حد مجاز ضررهای زیادی به بدن وارد می کند. به همین دلیل حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.

مزوتراپی مو

به جز ریزش موی ناشی از دیابت، انواع دیگری از ریزش مو هم وجود دارد که از مزوتراپی مو می‌توان برای درمان آن‌ها استفاده کرد. اگر به هر یک از انواع آلوپسی‌های زیر مبتلا هستید، مزوتراپی روش درمانی مناسبی برای شماست.

تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس: این دو اختلال معمولاً زمانی رخ می‌دهند که بدن شما دچار استرس فیزیکی یا روانی می‌شود. مزوتراپی مو درمان بسیار خوبی برای این دو شکل ریزش مو است. مثلاً ریزش موی بعد از بارداری که به دلیل تلوژن افلوویوم رخ می‌دهد، به شکلی موثر با مزوتراپی قابل درمان است.

مشکلات ساقه‌ی مو: اگر ساقه‌ی موی شما به دلایلی آسیب دیده است، مزوتراپی برای شما مفید است. یکی از اثرات این روش، افزایش رشد موها و همچنین حفظ سلامت فولیکول‌های مو است.

آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی سکه‌ای): مزوتراپی در برخی از افرادی که از آلوپسی آره‌آتا رنج می‌برند، بسیار موثر است. اگر ریزش موی سکه‌ای دارید و شرایطتان حاد نیست، احتمالاً کاندیدای مناسبی برای مزوتراپی مو هستید.

کاهش سرعت رشد: اگر به هر دلیلی سرعت رشد موهای شما کم شده، مزوتراپی مو می‌تواند درمان موثری باشد.

منبع : خانه سفید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits