دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا اجاق گاز آشپزخانه دود میکنه؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از مشکلاتی که برخی از اجاق های کهنه و یا حتی نو با آن روبرو هستند، دود زدن آن است؛ مشکلی که بدون شک برای هر آشپزخانه یک دردسر به حساب می آید.

یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی که در آشپزخانه استفاده می شود، اجاق گاز است. شعله های اجاق برای پخت و پز غذای روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما گاهی ممکن است این شعله به صورت عادی کار نکند.

علت دود زدن اجاق گازها

دود کردن اجاق گاز ناشی از بد سوختن گاز است که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. البته علت دود زدن اجاق گاز نو و کهنه تا حدودی با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

۱. علت دود زدن اجاق گازهای نو

دود کردن اجاق گازهای نو در ابتدای کار، یک امر طبیعی است. خیلی از اوقات شرکت های سازنده برای دود کردن اجاق گاز نو یک دوره را در نظر می گیرند و آن را به خریدار اعلام می کنند. علت دود زدن اجاق گاز نو روغن های است که در هنگام ساخت از آن ها استفاده می شود، پس جای نگرانی نیست و می توانید با روشن گذاشتن اجاق بدون اینکه بر روی شعله وسیله ای باشد، این دوره را به پایان برسانید.

 دود زدن اجاق گاز

۲. دود کردن اجاق گازهای کهنه

اما دود کردن اجاق گازهای کهنه دلایل دیگری دارد. یکی از دلایل آن استفاده ای است که در مرور زمان از آن شده است. برخی اوقات ممکن است که بر روی شعله های اجاق، روغن و یا چربی غذا ریخته باشد که این امر می تواند منجر به دود کردن شعله ها شود. در صورتی که این اتفاق برای شعله های اجاق شما رخ داده است، باید اقدام به تمیز کردن آن کنید تا دود کردن آن برطرف شود.

مشکلاتی در گاز که به دود کردن آن منجر می شود:

همان طور که گفته شد، دود کردن اجاق گاز به دلیل بد سوختن گاز در اجاق است. اگر مواردی که در بالا اشاره شد، علت دود زدن اجاق گاز شما نیست، احتمالا مشکلی فنی باعث شده که شعله های اجاق دود کنند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

زرد سوختن شعله های اجاق گاز: یکی از نشانه هایی که می تواند در نهایت به دود کردن شعله های اجاق تبدیل شود، تغییر رنگ شعله ها از آبی به زرد است. زرد شدن شعله ها نشانه بد سوختن گاز است. دلیل این اتفاق کم بودن هوا در مخلوط است. برای رفع آن باید کمی صفحه مخلوط کن اجاق گاز خود را باز کنید.

بالا بودن نسبت گاز به هوا: یکی دیگر از دلایلی که منجر به دود کردن اجاق گاز در هنگام استفاده می شود، بالا بودن نسبت گاز به هوای موجود در اجاق است. برای رفع این مشکل شما باید میزان گاز را کم کنید تا دود ناشی از زیاد بودن گاز بر طرف شود.

علت دود زدن اجاق گاز

استفاده نادرست از اجاق گاز: از مشکلات فنی و غیره که بگذریم، گاهی پاسخ دلیل دود زدن اجاق گاز چیست را باید در نحوه استفاده ­مان از گاز پیدا کنیم. برای مثال، یکی از مواردی که می­ تواند علت دود زدن اجاق گاز باشد، شستشوی اجاق با مواد شیمیایی است. باقی ماندن آثار مواد شیمیایی بر روی شعله ها و صفحه مخلوط کن اجاق گاز می تواند منجر به دود کردن اجاق شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل همیشه اجاق گاز را با دقت و کاملا تمیز کنید.

کثیفی اجاق گاز: یکی از عمده ترین دلایل دود زدن می تواند کثیفی اجاق گاز باشد. اگر باقی مانده یک سری مواد غذایی روی سر شعله ها بریزد و این مواد باقی بمانند و بلافاصله تمیز نشوند، در صورت سوختن دود اینجا می کنند. بهتر است بعد از استفاده از اجاق گاز آن را حتماً تمیز کنید. برای انجام این کار می توانید از مواد شوینده مخصوص اجاق گاز و یک پارچه که کمی نم دار است استفاده کنید.

تمیز کردن با شوینده نامناسب: همواره نسبت به انتخاب کردن مناسب شوینده برای تمیز کردن گاز خود اطمینان حاصل نمایید. مواد شوینده مرغوب خریداری کنید و حواستان به تاریخ انقضای آن باشد. استفاده بیش ازحد از این مواد نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. چون گاهی باقی ماندن این مواد شوینده شیمیایی بر روی صفحه و یا شعله های گاز دود کردن اجاق گاز را به دنبال دارد.

تعمیر مشکلات اجاق گاز

جابه جا شدن سرشعله ها: نازل شعله های اجاق گاز بایستی همیشه در جای خود قرار گرفته باشند تا فرایند اشتعال به درستی انجام پذیرد. بعضاً پیش می آید که بعد از شستشوی اجاق گاز، این نازل ها که از جای خود برداشته شدند، به درستی در محل خود تعبیه نمی شوند و این موجب نقص عملکرد دستگاه می شود. یکی از دلایلی که چرا شعله اجاق گاز دود می کند، عدم انطباق محل خارج شدن گاز و نازل بیرونی است.

خطا در المنت حرارتی اجاق گاز: المنت های حرارتی خراب یا شکسته، معمولاً قبل از کارافتادن، دود تولید می کنند. پس اگر دود از شعله خارج نمی شود، ممکن است از المنت های حرارتی این اتفاق بیفتد. برای رفع این مشکل، اجاق گاز را خاموش کرده، سپس یک بررسی دقیق بر روی المنت های حرارتی انجام داده و صحت عملکرد آن ها را مطمئن شوید. اگر مطمئن شدید که وقتی اجاق گاز را روشن کردید، المنت های حرارتی کار نمی کنند و درخشش لازم را ندارند، به این معناست که آن ها دچار مشکل شده اند.

نقص در عملکرد شعله: شعلۀ معیوب هم ممکن است دود ساطع کند. یکی از دلایلی که چرا شعله اجاق گاز دود می کند، اشکال در عملکرد شعله می تواند باشد. موارد متعددی وجود دارد که می تواند باعث خرابی و گرفتگی شعلۀ اجاق گاز شوند که از آن جمله می توان به عمر بالای دستگاه و مراقبت کم نام برد. در صورتی که مطمئن شدید مشکل دود زدن اجاق گاز، ناشی از خرابی شعله گاز است، به تعویض آن توسط یک متخصص اجاق گاز هم فکر کنید.

نگهداری از اجاق گاز

نکات بیشتر کردن عمر اجاق گاز:

فاصله هود تا گاز را سعی کنید بین بازه ۶۵ الی ۷۵ سانتی متر قرار دهید.
در صورت سرریز شدن مواد غذایی روی صفحه گاز و شعله ها سریعاً گاز را تمیز کنید و از باقی ماندن آن ها جلوگیری کنید.
از نگه داشتن بیشتر از ۱۰ ثانیه کلید جرقه اجاق گاز خودداری کنید.
از استفاده کردن فر در صورت ترک خوردن شیشه آن تا وقتی که آن را عوض نکردید پرهیز کنید.
از تمیز کردن گاز با شیلنگ آب اکیداً خودداری کنید.
زغال های مخصوص قلیان را هرگز روی شعله ها قرار ندهید.

همواره دقت داشته باشید سر شعله ها دقیقاً در محل قرارگیری خود به صورت درست قرار داشته باشند.
بهتر است سالی یک بار نسبت به سرویس کردن اجاق گاز خود توسط یک تعمیرکار اقدام کنید.

بنابراین در اکثر مواقع علت دود زدن اجاق گاز رفتار اشتباه ما هنگام استفاده از اجاق گاز است. مثلا یکی از مواردی که منجر به دود کردن شعله های اجاق گاز می شود، شستشوی اجاق با مواد شیمیایی است. باقی ماندن آثار مواد شیمیایی بر روی شعله ها می تواند منجر به دود کردن اجاق شود. بنابراین برای رفع این مشکل هنگام استفاده یا تمیز کردن اجاق گاز مراقب باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits