دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت لرزش تردمیل و روش های عیب یابی این مشکل
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در این مقاله، به بررسی کامل علت لرزش تردمیل و راه برطرف‌ کردن این مشکل خواهیم پرداخت. پس اگر به‌ تازگی احساس می‌کنید دستگاه شما در خانه یا باشگاه دچار این مسئله شده، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید!

علت لرزش تردمیل چیست؟

این روزها به دلیل دغدغه‌های فراوانی که هر کدام از ما با آن روبه‌رو هستیم، متأسفانه ورزش منظم در برنامه روزانه‌مان جایی ندارد! البته با صرف‌نظر از برخی افراد که اهمیت خاصی برای ورزش و تندرستی قائل هستند، به‌ جرات می‌توان گفت که بیشتر مردم، این گزینه را در آخرین قسمت زندگی خود قرار می‌دهند! با توجه به این موضوع، یکی از راه‌حل‌هایی که توسط بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌شود، ورزش در خانه است.

دستگاه‌های متنوعی بدین منظور طراحی شده‌اند که یکی از آن‌ها، تردمیل است. از آن‌جایی ‌که این دستگاه تاثیر به‌سزایی در تناسب‌اندام دارد، توسط بسیاری از افراد در خانه و باشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات شایعی که معمولا برای تردمیل ایجاد می‌شود، لرزش آن است.

نکات کلیدی :
روتین مراقبت از تردمیل را جدی بگیرید و به‌صورت دوره‌ای آن را روغن‌کاری کنید.
اگر دستگاه ایراد فنی نداشت و باز هم دچار لرزش و صدا شد، می‌توانید رفع مشکل از تشک لاستیکی استفاده کنید.
اصلی‌ترین علت لرزش تردمیل مربوط به تسمه آن است.

تعمیر تردمیل و مشکلات متداول آن

اگر صاحب باشگاه هستید، حتما می‌دانید که یکی از دستگاه‌های پرطرفدار و البته پردردسر، تردمیل است! ساختار این دستگاه به‌گونه‌ای است که برای تحمل ضربات ناشی از دویدن انسان مقاوم‌سازی شده، اما به‌مرور زمان دچار فرسایش می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. البته ارورهای تردمیل در اغلب موارد به شما در راستای رفع مشکل کمک خواهند کرد!
همچنین اگر در خانه از تردمیل استفاده می‌کنید، ممکن است تا به امروز مجبور شده‌ باشید جهت تعمیرات تردمیل از متخصصین مربوطه خواسته باشید که به منزلتان بیایند و مشکل دستگاه را برطرف کنند. به‌طور خلاصه، مشکلاتی که ممکن است برای این دستگاه ورزشی پیش بیاید، عبارتند از:

دیده شدن عکس کلید بر روی مانیتور
ظاهرشدن ارور E1 پس از استارت تردمیل
شل شدن تسمه و لیز خوردن بر روی آن یا جمع شدن تسمه
روشن نشدن تردمیل
کار نکردن برخی از دکمه‌های مانیتور
ایجاد بوی سوختگی از تردمیل
خاموش شدن یا ریستارت شدن خودکار تردمیل
برق داشتن بدنه دستگاه
عدم نمایش ضربان قلب
کار نکردن موتور شیب تردمیل

هنگام راه رفتن بر روی تردمیل، صدای گام‌های شما با صدای موتور و تسمه همراه شده و سروصدا ایجاد می‌کند. این صدا زمانی که شروع به دویدن کنید، دوچندان خواهد شد که البته تا یک حد مشخصی کاملا طبیعی است. یکی از نشانه‌های خراب شدن تردمیل، افزایش سروصدای دستگاه است!

این صدا گاهی اوقات به‌حدی زیاد می‌شود که ممکن است با خود فکر کنید تردمیل در حال متلاشی شدن است! سوالی که بسیاری از کاربران می‌پرسند این است که چه چیزی باعث ایجاد ناگهانی این مشکل شده و راه‌حل آن چیست؟ در ادامه به‌طور کامل به شرح پاسخ این سوال خواهیم پرداخت:

تردمیل و شایع‌ترین خرابی آن

۱. مسدود شدن موتور تردمیل

اگر مدت زمان زیادی است که از تردمیل خود استفاده می‌کنید و به‌تازگی دچار لرزش‌ها و صداهای ناهنجار شده، احتمالا موتور دستگاهتان با گردوغبار مسدود شده است!
علاوه‌بر این، از آنجایی که استفاده از تردمیل سبب ایجاد الکتریسیته ساکن می‌شود، پرز، مو و غبار را جذب کرده و همین امر به موتور آسیب می‌زند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به‌صورت روتین، موتور را تمیز کنید و روند تست موتور تردمیل را پشت سر بگذارید.

۲. عدم تنظیم تسمه‌ها

یکی از مواردی که به‌عنوان اصلی‌ترین علت لرزش تردمیل شناخته می‌شود، تنظیم نبودن تسمه تردمیل مطابق دفترچه راهنمای دستگاه است.
همچنین اگر دستگاه روی سطح صاف تنظیم نشده باشد، خیلی زود تسمه‌ها از مسیر خارج شده و لرزش و سروصدای زیادی ایجاد می‌کنند.

۳. خراب شدن قطعات اصلی

گاهی اوقات علت لرزش مربوط به خراب شدن قطعات اصلی تردمیل است. اگر سن تردمیل زیاد باشد، ممکن است چند قطعه از آن باهم از کار بیفتند که این مسئله موجب تشدید خرابی تردمیل خواهد شد.

برای از بین بردن لرزش تردمیل چه کار کنیم؟

به‌منظور رفع صدای زیاد تردمیل و لرزش آن، لازم است دستگاه را به‌طور اصولی و استاندارد چک کرده و در صورت نیاز قطعات آسیب‌دیده را تعمیر کنید.
در این بخش، با جزئیات بیشتری به راه‌های کاهش صدای تردمیل اشاره خواهیم داشت:

روغن‌کاری تسمه و سایر قطعات

اگر به‌طور منظم تسمه تردمیل را روغن‌کاری کنید، می‌بینید که دستگاه‌تان همواره در بهترین شرایط ممکن کار می‌کند! براساس توصیه کارشناسان و تعمیرکاران، بهتر است هر ۳ ماه یک‌بار، ۲۸ گرم روغن را برای روغن‌کاری به کار ببرید.

میزان صدا و لرزش تردمیل

این کار در کاهش صدا و لرزش تاثیر چشمگیری دارد. بدین منظور، بایستی مراحل زیر را طی کنید:

دستگاه را خاموش و از برق جدا کنید.
دست خود را زیر تسمه که در انتهای موتور قرار دارد بلغزانید و و آن را از عرشه جدا کنید.
تا جایی که ممکن است لوله روان‌کاری را به مرکز عرشه نزدیک کنید.
به آهستگی اپلیکاتور را از مرکز به لبه تسمه حرکت دهید و همزمان بطری روغن را فشار دهید.
مراحل یک تا ۳ را در جهت مخالف نیز انجام دهید.
پس از پیمودن این مراحل، دستگاه را روشن کرده و ۳ تا ۵ دقیقه اجازه دهید تا روغن به‌صورت مساوی بر روی تسمه پخش شود.

تمیز کردن تردمیل

پس از هر بار استفاده از دستگاه، لازم است بخش‌های مختلف را تمیز و خشک کنید. این کار باعث جلوگیری از اجتماع آلودگی در بخش‌های مختلف و لرزش خواهد شد.
همچنین می‌توانید در چنین مواقعی، از شوینده‌های ملایم برای تمیز کردن تسمه تردمیل استفاده نمایید تا با مشکل خاموش شدن ناگهانی تردمیل مواجه نشوید.

رعایت روتین نگه‌داری

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که عدم نگهداری مناسب از تردمیل، بعدها شما را دچار مشکل خواهد کرد!
بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از بروز هرگونه آسیب‌ جدی، به‌صورت روتین از سلامت دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای تمیزکاری تردمیل خود می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

تسمه‌ها را همواره روغن‌کاری کنید و اجازه ندهید قطعات دستگاه خشک شوند!
موتور را به‌طور کامل تمیز نمایید.
پیچ و مهره‌ها را کنترل کرده و سفت کنید.

رفع لرزش تردمیل

استفاده از تشک لاستیکی

یکی دیگر از راه‌های برطرف کردن لرزش تردمیل و کاهش صدای آن، به‌کارگیری تشک‌های لاستیکی است. البته این راهکار زمانی موثر است که قطعات دستگاه سالم باشند و شما بخواهید صدا و لرزش اضافی آن را از بین ببرید.
خوب است بدانید که این تشک‌های لاستیکی از آسیب به پاها در برابر ضربات مکانیکی نیز محافظت می‌کنند.

سخن پایانی : علت لرزیدن تردمیل چیست؟ این سوالی است که احتمالا برای شما هم پیش آمده است! امروزه دلایل مختلفی سبب شده تا اکثر افراد به ورزش در خانه رو بیاورند و بر همین اساس اقدام به خرید دستگاه‌های مختلف ورزشی کرده‌اند.
یکی از دستگاه‌هایی که در خانه و باشگاه‌ طرفداران زیادی دارد، تردمیل است. برای آن‌که بتوانید طول عمر این دستگاه ورزشی را بیشتر کنید، لازم است نکات نگهداری آن را همواره در نظر داشته باشید. یکی از مشکلات شایعی که کاربران با آن روبه‌رو می‌شوند، لرزش و سروصدای زیاد است.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits