دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل استفاده از دستکش ضد برش در محیط کار
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دستکش ضد برش نوعی دستکش ایمنی است که برای مشاغلی استفاده می شود که دائما با برش اشیا سر و کار دارند. این دستکش علاوه بر اینکه می تواند از خطر بریدگی دست جلوگیری کند از خطرات دیگری مانند سوراخ شدن یا زخم شدن و ساییدگی و خراش هم جلوگیری می کند.

دستکش ضد برش چیست؟

دستکش برش یک دستکش ایمنی است. دستکش های ایمنی از جمله تجهیزات محافظتی فردی هستند که در مشاغل مختلفی که دستهای کارکنان در معرض خطر و آسیب است مورد استفاده قرار می گیرند.
پس کار اصلی دستکش ضدبرش و سایر دستکش های ایمنی محافظت از دستان شما در برابر آسیب دیدگی است. حال هر دستکش ایمنی برای شغل خاص و محافظت در برابر آسیب های خاصی طراحی شده است. مثلا نمی توان از دستکش ضد برش برای حفاظت از دست ها در برابر مواد شیمیایی استفاده کرد و بالعکس.
دستکش های ضد برش در انواع مختلفی تولید شده اند که می توانند از دست ها و انگشتان شما در برابر آسیب های برش، سوراخ شدگی و زخم و خراش محافظت کنند. حال ممکن است بعضی مشاغل این خطرات جدی تر و در بعضی دیگر سطحی تر باشد که به تناسب آن باید از دستکش ضد برش مخصوص همان شغل استفاده کرد.

نکته مهمی که در هنگام خرید این وسیله ایمنی اهمیت زیادی دارد استاندارد بودن آن است. سعی کنید قبل از هر چیزی از استاندارد بودن محصول مطمئن شوید یا با انجام تست از مقاومت دستکش در برابر اجسام برنده و تیز مطمئت شوید. دست های شما اهمیت زیادی دارند و ممکن است با یک آسیب کلا از کار افتاده شوند؛ به همین دلیل است که حتما باید از مقاومت آن ها در برابر خطرات شغلی خود اطمینان حاصل کنید.

دستکش ضد برش

انواع دستکش ضد برش

این دستکش ایمنی را بر اساس مواد تشکیل دهنده می توان به دو نوع فولادی و پلیمری تقسیم کرد. هر کدام از این دو نوع در مقابل خطرات بریدگی از دست محافظت می کنند اما مواد تشکیل دهنده آن ها موجب شده مقاومت های متفاوتی داشته باشند. برهمین مبنا از هر کدام از این دو نوع در مشاغل خاصی استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر شما با هر کدام از این دستکش ها در ادامه آن ها را بررسی کرده ایم.

  • دستکش فولادی

این نوع دستکش از جنس فلز و فولاد ساخته شده است. اگر به بدنه این نوع دستکش نگاه کنید متوجه زنجیرهای فولادی ریزی خواهید شد که در سرتا سر قسمت های دستکش به هم پیوسته شده اند. دستکش فولادی همان طور که مشخص است در برابر بریدگی بسیار مقاوم است. گاهی به این نوع دستکش دستکش قصابی هم گفته می شود.

دستکش ضد برش فولادی به جهت مقاومت بالا در مشاغلی که به شکل مستقیم با وسایل برنده مانند چاقو، اره، کاتر و ... سر وکار دارند استفاده می شود. همچنین در مشاغلی که از دستگاه های برش دیسکی و انواع دیگر دستگاه برش استفاده می کنند لازم است از این نوع دستکش استفاده شود. اگر چه قیمت این مدل از نوع پلیمری بالاتر است اما استفاده از آن در این دسته مشاغل پر خطر ضروری است.

اگر چه این وسیله ایمنی بسیار مقاوم است و هنگامی که از نوع استاندارد آن استفاده کنید کاملا مطمئن هستید که هیچ خطری دستان شما را تهدید نمی کند اما ممکن است به جهت زنجیره های ریز و فلزی بودن این دستکش کمی سنگین باشد. همچنین برای گرفتن اجسام و بستن دست ها کمی ممکن است دچار مشکل شوید. با این حال در مدل های جدید سعی شده این مشکلات تا حدودی مرتفع شود.

انواع دستکش ضد برش

از این دستکش ایمنی در مشاغلی مانند: قصابی، سنگ بری، تراش کاری، ساخت خودرو، کار با ماشین آلات در کارخانه های مختلف و کلیه مشاغلی که دستان شما در معرض خطرهای جدی مانند بریدگی های عمیق و حتی قطع شدن انگشتان است استفاده می شود.

  • دستکش پلیمری

این مدل از دستکش ها با الیاف ساخته می شوند. دستکش های پلیمری در جنس های مختلفی از جمله پلی استر، لاتکس و یا نیتریل و الیافی مانند این ساخته می شوند. این دستکش ها در مقایسه با نوع فولادی مقاوت کمتری دارند و در مشاغلی که احتمال آسیب به دست کمتر باشد استفاده می شوند.

این مدل دستکش نسبت به نوع قبلی قیمت به صرفه تری دارد و اگر در شغل شما خطر جدی دستان شما را تهدید نمی کند می توانید از این مدل استفاده کنید. دستکش پلیمری معمولا در مشاغل چوب بری و نجاری و همچنین در کارهایی که امکان آسیب به دست وجود دارد مثلا کار با ابزارهای آشپزخانه مانند رنده و چاقوهای کم خطر و مانند این استفاده می شود.

دستکش های پلیمری معمولا نازک تر و راحت تر از نوع فولادی هستند و برای کارهایی که نگه داشتن اجسام در دست ها مهم است از این دستکش استفاده می شود زیرا علاوه بر اینکه نرم تر هستند و راحت تر می توان دست ها را داخل آن باز و بسته کرد بلکه به جهت جنس خود نمی گذارند اجسام داخل دست ها لیز خورده و آسیب ببیند.

نکات مهم برای خرید دستکش ضد برش

هنگامی که قصد خرید تجهیزات ایمنی فردی را دارید باید خیلی مراقب باشید که وسیله ای که خریداری می کنید مناسب و کار راه انداز باشد و همچنین از شما در مقابل خطراتی که جسم و جان شما را تهدید می کند به خوبی محافظت کند. در ادامه می خواهیم نکات مهمی که هنگام خرید دستکش ضد برش باید رعایت کنید برای شما بیان کنیم.

اکثر تجهیزات ایمنی تحت استانداردهای معینی تولید می شوند. برای خرید دستکش ضد برش هم باید توجه کنید که کاملا تحت شرایط استاندارد تولید شده باشد.

کاربرد دستکش ضد برش

به سایز دستکش توجه کنید. دستکش شما باید کاملا سایز دست خودتان باشد و نه کوچکتر یا بزرگتر. کوچکتر بودن موجب عرق کردن و خستگی بیش از حد دست های شما می شود و بزرگتر بودن هم باعث می شود که دستکش دائم از دستتان خارج شود یا برای نگه داشتن آن داخل دستتان شما را دچار زحمت کند.

به تناسب بین شغل خود و نوع دستکش انتخابی توجه کنید. اگر در مشاغلی هستید که به شکل مستقیم با وسایل برنده سر وکار دارید باید حتما از دستکش های فولادی استفاده کنید و اگر در مشاغلی هستید که خطر بریدگی دستان شما کم و سطحی است می توانید از دستکش الیاف استفاده کنید.

بعضی از مواد تشکیل دهنده دستکش های ایمن ممکن است ایجاد حساسیت کنند یا حتی ممکن است که با بدن و پوست شما سازگار نباشد. بنابراین به ضد حساسیت بودن و نرمی و لطافت دستکش نیز توجه کنید.
نکته مهم دیگر هنگام خرید دستکش های ضد برش آن است که داخل دست های شما راحت باشد. همچنین لازم است بتوانید با دستکش اجسام را به خوبی نگه دارید.

فواید استفاده از دستکش ضد برش

ضرورت استفاده از دستکش ایمنی ضد برش

همه تجهیزات ایمنی برای محافظت از شما در برابر خطرات فیزیکی تولید شده اند. دستکش ها نیز لوازم بسیار مهمی هستند که از دست های شما در برابر آسیب ها محافظت می کنند. دست های شما عضو مهمی در کار و فعالیت های روزانه شما هستند و اگر آسیبی ببینند عملا نمی توانید بسیاری از کارهای شخصی و حرفه ای خود را انجام دهید.

دستکش های ضد برش برای حفاظت از دست شما در برابر بریدگی های سطحی تا عمیق و حتی قطع عضو تولید شده اند. اگر در مشاغل پر خطری مانند قصابی، شیشه بری، آهنگری و ... هستید استفاده از این وسیله ایمنی را جدی بگیرید. اگر در کارگاه و یا کارخانه ای مدیر و مسئول هستید کارگران خود را ملزم به استفاده از تجهیزات ایمنی کنید و برای آن ها این تجهیزات را خریداری کنید.

اگر خودتان هم صاحب یک کسب و کار پر خطر هستید حتما استفاده از تجهیزات ایمنی مورد نیاز شغلتان را جدی بگیرید و اگر از نوع تجهیزات مورد نیاز خود اطلاعی ندارید درباره آن تحقیق و جست و جو کرده، بهترین و مناسب ترین را برای حفظ سلامتی خود خریداری کنید.

کاربردهای دیگر دستکش ضد برش

اگرچه این محصول به طور عام برای مشاغلی کاربرد دارند که با وسایل برش مانند چاقو، اره، تیز بر، دستگاه برش و ... سر وکار دارند اما در مواقع دیگری هم می توان از این نوع دستکش استفاده کرد. از جمله مشاغل و کاربردهای این محصول به شرح زیر است:

عکس دستکش ضد برش

در مشاغل باغبانی که امکان برخورد دست با تیغ های درختان و گیاهان وجود دارد.
برای انجام تعمیرات مختلف و کار با مصالح مختلف ساختمانی
اگر وسایل و تجهیزات لبه دار و تیز را بسته بندی می کنید می توانید از این دستکش استفاده کنید.
اگر با سیم های مسی کار می کنید می توانید از این دستکش استفاده کنید.
اگر در شغلی هستید که لوازم تیز و برنده را جا به جا می کنید نیز می توانید از دستکش ضد برش استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits