دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین روش درمان اختلال پیکا چیست ؟
8
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شاید تا به حال کسانی را دیده باشید که هر چیز غیر خوراکی مثل کاغذ، گچ، خاک و ... را می خورند. این افراد به نوعی اختلال روانی دچار هستند که در ادامه شما را با این اختلال و درمان آن آشنا خواهیم کرد.

اختلال پیکا (Pica) چیست ؟

خوردن همیشه به منظور رفع گرسنگی نیست. گاهی اوقات خوردن می تواند نشانه ای از یک اختلال باشد. شاید تا به حال در اطرافیان خود کسانی را دیده باشید که در هنگام استرس، بسیار می خوردند و هر چه استرس آن ها بیشتر می شود پرخوری آن ها نیز شدت می یابد.

در مقابل افرادی هم هستند که در شرایط نامناسب و استرس زا، اشتهایشان کم می شود و نمی توانند چیزی بخورند. این ها همه نشانه های اختلالاتی هستند که بر روی اشتهای فرد اثر می گذارند.

اما در این میان کسانی نیز هستند که به خوردن اشیای غیر خوراکی می پردازند. این نیز خبر از یک اختلال روانی می دهد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

حتماً بخوانید:
سندروم پیکا چیست ؟ علائم و درمان سندروم پیکا کدامند؟

سندروم پیکا چیست ؟ علائم و درمان سندروم پیکا کدامند؟

سندروم پیکا (Pica syndrome) یا هرزه خواری نوعی اختلال است که فرد مبتلا، تمایل زیادی به خوردن دائمی مواد غیر خوراکی دارد که فاقد ارزش غذایی هستند.

کسانی که دست به خوردن اشیای غیر خوراکی می زنند، به دلیل دسترسی نداشتن به غذا و خوراکی این کار را انجام نمی دهند. چه بسا ممکن است فرد در خانه خود غذا و خوراکی های زیادی داشته باشد ولی باز هم به خوردن کاغذ بپردازد. اینگونه افراد به اختلالی به نام اختلال پیکا مبتلا هستند.

اختلال پیکا یکی از شاخه های اختلالات خورد و خوراک است که افراد مبتلا به آن، هر جسم غیر خوراکی و غیر غذایی را می خورند. نام پیکا از واژه‌ی لاتین Picus گرفته شده است و به نوعی پرنده اشاره دارد که هر چیزی را می‌خورد. این اختلال به سندروم پیکا و اختلال هرزه خواری نیز معروف است.

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، کاغذ، پارچه، خاک، پلاستیک، گچ، زغال، سنگ، مدفوع حیوانات یا انسان و هر چیزی که بتوانند در دهانشان بگذارند را می‌خورند ! البته برخی از افراد هستند که مثلا بوی خاک را دوست دارند و دلشان می خواهد خاک بخورند.

نمی توان این افراد را به اختلال پیکا مبتلا دانست بلکه اگر این رفتارها و خوردن مواد غیر خوراکی حداقل یک ماه طول بکشد، می توان گفت که فرد به اختلال PICA مبتلا است.

سندروم پیکا

اختلال هرزه خواری چیست ؟

علائم و معیارهای تشخیص اختلال پیکا (Pica)

همانطور که گفته شد، نمی توان هر فردی که به خوردن مواد غیر خوراکی علاقمند است را مبتلا به اختلال پیکا دانست. افراد مبتلا به این اختلال، علائمی دارند. اما برای تشخیص اختلال پیکا باید 3 معیار و نشانه ای که در ادامه ذکر می شود وجود داشته باشد تا او را مبتلا بدانیم.

  1. فردی که مبتلا به اختلال پیکا باشد، حداقل به مدت یک ماه و بطور همیشگی، مواد غیر خوراکی را می خورد. این مواد می تواند هر چیزی باشد. بعضی از مبتلایان کاغذ می خوردند، بعضی دیگر چوب میز را می خورند. برای تشخیص، مهم آن است که چیزهایی که فرد می خورد ارزش غذایی نداشته باشند.
  2. یکی دیگر از علائم و معیارهای تشخیص اختلال پیکا این است که خوردن مواد غیر غذایی و غیر قابل هضم، با مرحله‌ ی رشدی فرد همخوانی و مطابقت ندارد.
  3. اگر این رفتارها درون یک اختلال روانی مثل مانند معلولیت ذهنی در اختلال رشد ذهنی، اختلال طیف اتیسم و اسکیزوفرنی و یا یک وضعیت پزشکی مثل بارداری روی دهد، باید آنقدر شدید و خطرناک باشد که پزشکان و روانشناسان به بررسی آن بپردازند.

بر اساس معیارهایی که در بالا ذکر شد می توان فرد مبتلا به اختلال پیکا را شناسایی نمود. این افراد در شرایط مختلف دست به خوردن می زنند اما این خوردن کاملا غیر منطقی بوده و موادی که می خورند هیچ ارزش غذایی ندارد.

اختلال پایکا

راه های تشخیص اختلال پیکا

درمان اختلال پیکا یا هرزه خواری

برخلاف برخی از اختلالات روانی که فقط با روان درمانی برطرف می شود، اختلال پیکا نیاز به دارو و روان درمانی دارد. ترکیب هر دو روش می تواند روند درمان را اثربخش کند. در واقع فردی که به اختلال پیکا مبتلا است باید علاوه بر مصرف دارو، از نظر روحی و روانی نیز درمان شود.

دارو درمانی اختلال پیکا – Pica

روانشناس یا روانپزشک می تواند به افراد مبتلا به اختلال پیکا کمک کند. در درمان این اختلال ممکن است داروهای مختلفی به فرد داده شود که معمولا داروهای ضدافسردگی مانند فلوکسیتین (پروزاک) و SSRI ها می‌توانند شدت اختلال پیکا را کم کنند.

همچنین یکی از انواع داروهایی که ممکن است در کوتاه مدت اثربخش باشند، آمفتامین‌ ها هستند اما به دلیل ایجاد مشکلات و عوارض، مصرف طولانی مدت آن ها توصیه نمی شود.

توجه داشته باشید که به هیچ وجه بدون مشورت با پزشک و به طور خودسرانه دست به مصرف دارو نزنید چون این کار می تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد نماید.

درمان اختلال پیکا

بهترین درمان سندروم پیکا

روان درمانی اختلال پیکا – Pica

همانطور که گفتیم روش دارو درمانی باید در کنار روان درمانی برای درمان اختلال پیکا بکار رود. بهترین روش در روان درمانی این اختلال درمان شناختی - رفتاری یا CBT است.

علاوه بر این روش، روش های رویکرد رفتاری و روانکاوی نیز می توانند در درمان اختلال هرزه خواری مؤثر باشند. در روانکاوی ریشه این اختلال شناسایی شده و روانشناس به درمان آن می پردازد.

در کودکان مبتلا به اختلال پیکا، از روش بازی درمانی برای درمان این اختلال استفاده می شود که یکی از موثرترین و سریع‌ ترین روش ها برای درمان اختلال پیکا به شمار می رود.

درمان سندروم پیکا

اختلال هرزه خواری چگونه درمان می شود ؟

امیدواریم که از این مطلب بهره کافی را برده باشید و بتوانید به خودتان یا عزیزانتان در درمان این اختلال کمک کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits