دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
7 نکته طلایی برای درس خواندن در شلوغی و سر و صدا
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از قسمت هایی که در ارتباط با دوران نوروز و همچنین در زنگ های تفریح در مدارس و یا مکان های شلوغ مهم میباشد ، نحوه ی مطالعه در این مکان ها میباشد. امروز در این مورد صحبت خواهیم کرد که چگونه میتوانیم در مکان های شلوغ تمرکز کنیم و درس بخوانیم؟

درس خواندن در سر و صدا

یکی از معظلاتی که دانش آموزان و دانشجویان با آن روبرو هستند، مشکل درس خواندن در سر و صدا است. هر کسی ممکن است در چنین شرایطی قرار گیرد. بنابراین اینکه چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟ یک هنر بزرگ است. برای حل این مسئله 7 نکته طلایی برای مطالعه در سر و صدا پیشنهاد می شود که می توانند در چنین مواقعی به کمک ما بی آیند.
مطالعه ایی که بدون تمرکز باشد، به طور مسلم بازدهی خوبی نخواهد داشت. عدم تمرکز می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اما به طور عمده ما به دو علت تمرکز نداریم: دلایل درونی و دلایل بیرونی. دلایل و مشکلات درونی می توانند ناشی از درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس و خشم و شادی و سردرد باشند.

به طور کلی از بین بردن عوامل عدم تمرکز درونی مشکل تر از عوامل خارجی خواهد بود. اما مزاحمت های خارجی عبارتند از درس خواندن در سر و صدا ، نور کم یا زیاد، رفت و آمد و غیره. البته بنظر می رسد که وجود سر و صدا بیش از سایر تحریکات کلافه کننده است. با این تفاسیر چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟
اگر در محیط شلوغی هستیم که مطالعه در آن کم بازده و یا همراه با حواسپرتی است، نا امید نشوید و مصمم باشید.

7 نکته طلایی برای مطالعه در سر و صدا که باید بدانیم

هیچ کدام از ما بطور مادرزادی با تمرکز بالا به دنیا نیامده ایم. مسلما گاهی پیش می آید که خانه پر از صداهای مختلفی مثل صحبت کردن، تلویزیون و … می شود. یا اینکه مهمانی ها و صدای موسیقی همسایه ها آزار دهنده است. تمام آلودگی های صوتی از این دست باعث کاهش تمرکز شما می شود، اما اگر به نکات زیر دقت داشته باشید، دیگر لزومی به توقف مطالعه نیست.

درس خواندن

اتاقی جداگانه داشته باشید

البته شاید این نکته در ظاهر بسیار پیش افتاده و آشکار به نظر بیاید. اما برخی از افراد با وجود داشتن اتاق جداگانه، باز هم در اتاقی مانند نشیمن باز هم درس خواندن در سر و صدا را دوست دارند. این کار می تواند منشاهای مختلفی از جمله وابستگی داشته باشد. اما بهتر ست خودمان را گول نزنیم. مسلما درسی که در جمع خوانده می شود هیچ گاه معادل با خواندن آن در جای خلوت نیست.

برای درس خواندن در سر و صدا بهانه گیر نباشید

خیلی از اوقات ما به جای مهار عوامل تمرکز زا و عدم توجه به صداهای اطراف، به دنبال این هستیم که مبادا هیچ سر و صدای بشنویم. این ویژگی به نوعی یک وسواس فکری به شمار می رود که فرصت های ما را برای مطالعه محدود می کند. شاید بهتر باشد که به جا این حساسیت ها، یاد بگیریم که چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟
در چنین شرایطی چند راهکار جادویی و مهم برای افزایش تمرکز در مطالعه کنکور بسیار موثر است. برای مثال در هنگام وجود صداهای اضافی، فکر خود را فقط بر روی درس متمرکز کنیم. البته می توانید در گوش خود پنبه قرار دهید تا از شدت این سر و صداها کاسته شود و یا از هدفون های طبی استفاده کنید.

از وایت نویز استفاده کنید

یکی از موارد جالب در 7 نکته طلایی برای مطالعه در سر و صدا ، استفاده از برنامه وایت نویز (White Noise) است. صدای این برنامه چیزی شبیه به برفک تلویزیون و یا موج دریا است که البته به حیطه صدا بسط داده می شود. تصور کنید که در یک جای بسیار شلوغ مانند یک بازارچه هستید. در چنین محیطی شما انواع صداها را همزمان می شنوید.
بنابراین از آنجا که گوش ادغامی از صداها را دریافت می کند، نسبت به آن ها بی تفاوت خواهد بود و دیگر برای تمایز آن ها کنجکاوی نمی کند. این مزیت وایت نویز باعث می شود تا هنگام درس خواندن در سر و صدا های خانه یا بیرون، دو یا چند صدا افکار شما را به هم می ریزد، صدای ملایمی همچون صدای خفیف یک ازدهام برای شما پخش شود و شما را از توجه به باقی صداها باز دارد.

در کتابخانه درس بخوانید

امروزه با افزایش تعداد کتابخانه ها و سالن های مطالعاتی، امکان بسیار خوبی برای مطالعه در اختیار همه افراد بخصوص کنکوری های عزیز قرار داده است. البته برخی این مکان ها در قبال رزو جا برای مطالعه، هزینه دریافت می کنند.

 درس خواندن در صدا

برای درس خواندن در سر و صدا مشکل را با اطرافیان در میان بگذارید

گاهی اعضای خانواده، دوستان و یا حتی همسایه ها ناخواسته باعث ایجاد مزاحمت می شوند. در چنین شرایطی به جای تحمل و یا وارد کردن استرس به خود، اطرافیان را آگاه کنید و درمورد مشکلتان با آن ها صحبت نمایید. مطمئنا اطرافین با صحبت های منطقی شما توجیه خواهند شد و با شما همکاری می کنند.

با صدای بلند بخوانید

در مواقعی که مجبور به ماندن در یک جای شلوغ و درس خواندن در سر و صدا هستید، از تکنیک های مطالعه همچون خواندن با صدای بلند استفاده کنید. البته شاید این کار کمی انرژی بر باشد و شما را زودتر خسته کند، اما بهتر از این است که به کلی از درس خواندن دست بکشید. در حین خواندن نیز می توانید انگشتتان را در گوش فرو کنید.
اگر از آن دسته افراد هستید که درس خواندن به همراه موسیقی برایتان مشکل آفرین نیست، می توانید از زدن هندزفری وگوش دادن به موسیقی های ملایم نیز استفاده کنید. البته حدالامکان سعی کنید از موسیقی های تکراری استفاده کنید که جلب توجه نکنند و ذهنتان به دنبال کنجکاوی آن ها از مسیر مطالعه خارج نشود.

روی تمرکز حواس خود کار کنید

شما حتی اگر در شلوغ ترین مکان ها باشید، در صورتیکه که تمرکز حواس بالایی داشته باشید مطمئنا به مطالعه ادامه می دهید. در مشاوره افزایش تمرکز متوجه خواهید شد که با روش های ساده نیز به تمرکز بالایی در مطالعه دست پیدا کنید.
یکی از مهمترین تکنیک های مطالعه این افراد، داشتن جدیت در مطالعه است. چنانچه شما در 7 نکته طلایی برای مطالعه در سر و صدا جدیت داشته باشید، با وجود تمام مزاحمت ها باز هم می توانید تمرکز داشته باشید. از تاثیر یادداشت برداری نیز غافل نشوید. چرا که با نوشتن، درس خواندن در سر و صدا های زیاد هم امکانپذیر است.

چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟

شلوغی ها و صداهای مزاحم همیشه هم از محیط خارج ناشی نمی شود. چه بسا خاموش کردن سر و صدای بیرون کاری آسان تر از حذف شلوغی های ذهن باشد. گاهی بعضی از افکار، مسائل شخصی و خانوادگی، صحبت های ناراحت کننده اطرافیان و هزاران مورد دیگر مدام در ذهن تکرار می شوند و تمرکز ما را به هم می ریزند.
علاوه بر همه این ها، گاهی ماندن در اتفاقات گذشته مرور مداوم آن ها نیز در درون ما صدای ذهنی ایجاد می کند. همه این ها منجر به حواسپرتی می شود. روش صحیح درس خواندن کنکور، مدرسه و یا دانشگاه این است که در زمان حال زندگی کنیم و از تحلیل اتفاقات، واکنش ها، موقعیت ها و افراد دست بکشیم.
برای اینکه بدانیم چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟ راه های مختلفی وجود دارد. از جمله آن ها مراجعه به یک مشاور خوب است.

حتماً بخوانید:
۲۰ راه افزایش تمرکز در یادگیری : چگونه با تمرکز درس بخوانیم؟

۲۰ راه افزایش تمرکز در یادگیری : چگونه با تمرکز درس بخوانیم؟

چگونه با تمرکز درس بخوانیم؟! ۲۰ راه‌ برای تقویت تمرکز : امروزه دانشجویان برای یادگیری و مطالعه مخصوصا در هنگام امتحان نیاز به تمرکز دارند. تمرکز باعث…

چگونه هنگام درس خواندن صدا نشنویم ؟

اگر سر و صدای محیط شما را آزار می هد، و امکان رفتن به کتابخانه را ندارید ، در آن ساعات به فضاهای بیرونی مثل پارک های خلوت و یا جاهایی از این دست بروید. البته در اینطور مکان ها نیز مطمئنا تحریکاتی برای حواسپرتی خواهد بود، اما هنر شما این است که اوضاع را تحت کنترل خود در آورید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits