دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش طبخ خورش تخم مرغ مخصوص استان سیستان و بلوچستان
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خورش تخم مرغ یکی از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان است این غذا شبیه به قلیه تخم مرغ استان خوزستان است اما خیلی ساده تر از آن تهیه می شود.

خورش تخم مرغ، غذای ساده و سنتی

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. نیازهای تغذیه ای افراد برحسب جنس و سنشان متفاوت است. تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است.

پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن می باشد. ۱۲.۵ درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد که هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین موجود است. تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد و منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد.

خورش تخم مرغ، غذا سنتی سیستان و بلوچستان

همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می کند. تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد که ید برای ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن لازم می باشند.

املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل: روی، سلنیم، آهن و کلسیم می باشند.روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می شود و عفونت را نیز از بین می برد.سلنیم نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد و رادیکال های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی ها را در بدن از بین می برد و می تواند بر علیه عوامل ایجادکننده سرطان نقش داشته باشد.

کلسیم نیز برای عملکرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر استخوان ها و استحکام ها آنها نیز لازم است. آهن یکی از اجزاء اصلی و حیاتی گلبول های قرمز خون است ولی قابلیت استفاده این نوع آهن برای بدن هنوز مشخص نیست.

خورش تخم مرغ یه وعده ی غذایی خوشمزه

مواد لازم :

تخم مرغ : 4 عدد
رب گوجه فرنگی : 2 قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده : 100 گرم
پیاز متوسط : 1 عدد
زردچوبه : به مقدار لازم
ادویه جنوب : به مقدار لازم
نمک : به مقدار لازم
فلفل : به مقدار لازم
روغن مایع : به مقدار لازم

حتماً بخوانید:
۲۱ خاصیت تخم مرغ برای سلامتی

۲۱ خاصیت تخم مرغ برای سلامتی

تخم‌ مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است؛ با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا ۲۱ خاصیت تخم مرغ را به شما معرفی کنیم .

مراحل پخت :

گام 1 ابتدا پیاز را خرد کرده در روغن تفت می دهیم.
گام 2 سپس گشنیز را خرد کرده به همراه ادویه ، زردچوبه ، فلفل و نمک و رب گوجه به آن اضافه می کنیم.

خورش تخم مرغ یک غذای متفاوت و بسیار مقوی

گام 3 نصف لیوان آب به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا جوش بیاید.
گام 4 در آخر تخم مرغ ها را که قبلا به صورت آب پز تهیه کرده ایم به آن اضافه می کنیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits