دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین خوراکی های شب یلدا
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
چند روزی مونده تا شب یلدا ولی ممکنه خیلیامون از فلسفه شب یلدا و علت این جشن اصیل ایرانی خبر نداشته باشیم. توی این مقاله می خوایم براتون از خوراکی های شب یلدا و فلسفه شب یلدا بگیم. با دلگرم همراه شوید.

شب یلدا چی بخوریم؟ (خوراکی های شب یلدا)

شب یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است.پیشینیان بر این باور بودند که در این شب فرشته بدی‌ها‌ (اهریمن) با فرشته خوبی‌ها به جنگ می‌پردازد و در این نبرد طولانی فرشته خوبی‌ها، اهریمن را شکست می‌دهد و صبح، پس از زاده شدن دوباره خورشید (پیروزی روشنایی بر تاریکی) آغاز می‌شود.
تزئینات شب یلدا و خوراکی ها و میوه هایی که هنگام پذیرایی از مهمانان در جشن شب یلدا صورت می گیرد از دیگر ملزومات این شب است. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

خوراکی های خوشمزه ویژه دورهمی شب یلدا

آجیل های مخصوص شب یلدا که به آجیل مشکل گشا نیز معروف هستند از بادام، تخمه و پسته و گردو تشکیل شده است.میوه هایی که در این شب استفاده می شود باید دارای دانه های ریز باشند که نشان از برکت و باروری است و میوه هایی که رنگ آنها سرخ است نیز به دلیل نماد سرخی خورشید است نیز استفاده می شود.انار، هندوانه، سیب قرمز و لبو از این قبیل میوه ها می باشند.

خوراکی های مخصوص شب یلدا

1. سالاد انار برای شب یلدا

یکی از برجسته ترین جشن های ایرانی که انار در اون جلوه خاصی داره یلدا است که سعی داریم انار رو به شیوه های مختلف در سفره شب یلدا جای دهیم.

مواد لازم :

  1. دانه انار 1 پیمانه
  2. گردو خرد شده 1/2 پیمانه
  3. کلم بنفش کوچک 1 عدد
  4. پرتقال بزرگ 1 عدد
  5. سرکه 1 قاشق چایخوری
  6. نمک و فلفل به میزان لازم

مواد سس

  • سس مایونز 1/2 پیمانه
  • پنیر خامه ای 2 قاشق غذاخوری
  • آب انار 2 قاشق غذاخوری
  • آب پرتقال 2 قاشق غذاخوری
  • جعفری ریز خرد شده 1 قاشق غذلخوری
  • پودر گلپر 1/2 قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه :

ابتدا پرتقال رو پوست بگیرین و اونو فیله کنین. سپس کلم قرمز رو ریز خرد کنین و با سرکه و نمک فلفل طعم دار کنین.حالا انار دون شده و گردو خرد شده رو با کلم قرمز ترکیب کنین.سپس سالاد رو در ظرف مخصوص بریزین و فیله های پرتقال رو لابه لای سالاد و روی اون قرار بدین.برای تهیه سس این سالاد میتونین سس مایونز وپنیر خامه ای رو همراه ادویه های مخصوص سالاد انار با هم به خوبی مخلوط کنید تا یکدست بشه.در آخر جعفری و آب انار و پرتقال رو به اون اضافه کنین و خوب مخلوط کنین.

 شب یلدا چی بخوریم؟ (خوراکی های شب یلدا)

2. مرغ شکم پر با انار غذای مخصوص شب یلدا

مواد لازم :

  1. مرغ کامل 1 عدد
  2. پیاز متوسط خرد شده 2 عدد
  3. بادمجان متوسط 3 عدد
  4. انار ترش دان شده 3 لیوان
  5. گردو خرد شده 1 لیوان
  6. رب انار 1 قاشق
  7. روغن به میزان لازم
  8. نمک 1/2 قاشق چایخوری
  9. زعفران سائیده شده به دلخواه

طرز تهیه :

برای تهیه این غذا اول باید پوست مرغ رو بکنید و داخل شکمش رو تمیز کنین و خوب بشویید.سپس 1 پیاز رو درون قابلمه خرد کنین و مرغ رو روی پیاز بزارین و با 1 لیوان آب اجازه بدین مرغ با حرارت ملایم 4 ساعت بپزه.سپس 1 عدد پیاز رو در یک قابلمه جدا سرخ کنین و به اون دونه های انار و رب انار و گردو و نمک رو اضافه کنین و خوب تفت بدین.

سپس بادمجون هارو حلقه کنین و سرخ کنین و کنار بزارین. سپس فر رو از قبل روشن کنین تا گرم بشه و سینی فر رو بیرون بیارین و مرغ رو داخل سینی قرار بدین و داخل شکمش رو از مایه انار پر کنین و دور مرغ هم بادمجون ها روبچینین و در فر قرار بدین تا کاملا طلایی بشه.

شب یلدا چی بخوریم سالم تره

فلسفه خوراکی‌های شب یلدا چیست؟

یک پژوهشگر گفت: امروزه ایرانیان تنها نخستین روز دی ماه، یعنی طولانی‌ترین شب اول زمستان را که آخرین شب پاییز، پایان قوس و آغاز جدی است را جشن می‌گیرند.
دکتر محمد حسین انصاری افزود: شب یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است.مردم روزگاران دور و گذشته که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد، در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند‌.
انصاری مود اظهار کرد: اما شب یلدا فقط دور همنشینی و مرور خاطره‌ها نیست، علاوه بر آن، رسوم تغذیه‌ای خاصی نیز در بر دارد.وی با اشاره به اینکه انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه‌ای خاصی را دنبال می‌کند، بیان کرد:یکی از ارکان سفره شب یلدا، میوه هندوانه است که همیشه به شیوه‌های جذابی تزیین می‌شود. این پژوهشگر توضیح داد: هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است.
باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان طولانی، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های A و B و C است، مطابقت دارد.وی تاکید کرد: 90 درصد بافت هندوانه از آب تشکیل شده است، در نتیجه برای رفع عطش بسیار مفید است و به علت فراوانی آب در این محصول، برای جلوگیری و دفع سنگ کلیه، خوردن آن بسیار توصیه شده است.

به گفته انصاری، هندوانه منبع غنی از بتاکاروتن و لیکوپن است که این مواد از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند و همانطور که اثبات شده، آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از بروز سرطان‌ها در انسان جلوگیری می‌کنند، پس این باور که با خوردن هندوانه بیماری کمتر به سراغ ما می‌آید، در وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها نهفته است.وی گفت: هندوانه از بروز آسیب‌های پوستی در اثر نور جلوگیری می‌کند، موجب دفع بیشتر و سریع مواد زاید از بدن می‌شود و به شادابی و طراوت پوست می‌انجامد.انصاری با اشاره به اینکه انار یکی دیگر از مواد غذایی است که در این شب استفاده می‌شود، افزود: این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش است.

انار میوه‌ای است که از قدیم از آن به عنوان میوه‌ای خون ساز یاد می‌شد، به افرادی که رنگی مهتابی و از نظر جثه رنجور بودند، توصیه می‌شد که آب انار بنوشند.وی تصریح کرد: امروزه اثبات شده انار سرشار از ویتامین "ث" است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه‌کننده خون و سرشار از آهن است، در نتیجه موجب افزایش انرژی و خون سازی در بدن فرد می‌شود و تصفیه خون مانند زندگی یا زایش دوباره انسان است.

به همین علت انار را نماد زایش و شادی می‌دانند. این پژوهشگر عنوان کرد: آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در بعضی مناطق کشور از میوه‌های خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده می‌شود.آجیل به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالاست که در درمان یبوست، چاقی، انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده بسیار مؤثر است.وی اظهار کرد: آجیل دارای انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین است که وجود این مواد در بدن موجب افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از ریزش مو و چین و چروک پوست، درمان افسردگی، افزایش قدرت بینایی و رفع خستگی و گرفتگی عضلات می‌شود.

همه چیز در مورد شب یلدا ؛ آداب و رسوم و تاریخچه یلدا

شب یلدا را مردم کشورمان ایران، چندین هزار سال است که جشن میگیرن، آخرین شب فصل پاییز که طولانی ترین شب سال و تاریک ترین آن نیز می باشد را شب یلدا می نامند.در این شب مردم ایران تا صبح بیدار مانده و با دوستان و آشنایان خود را سرگرم می کنند.

شب چله

شب یلدا و تاریخ دقیق آن

در روز 30 آذر که آخرین روز پاییز می باشد از زمان غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد یعنی اول دی ماه که نخستین روز زمستان نیز هست را یلدا می نامند.در کنار ایرانیان اقوام دیگری نیز این زمان را جشن گرفته و به خاطر طولانی بودن شب یلدا از دیگر شب ها آن را مقدس می شمارند.

معنا و ریشه کلمه یلدا

کلمه یلدا به معنای تولد و ولادت است. منظور از یلدا که ریشه سریانی دارد به منظور تولد خورشید (میترا) است.رومیان قدیم آن را ناتالیس آنایکتوس به معنای ولادت مهر شکست ناپذیر می نامند.ابوریحان بیرونی در آن زمان شب یلدا را جشن میلاد اکبر نام گذاری کرده است و منظور از میلاد تولد خورشید بوده است.

تاریخچه شب یلدا

برگزاری جشن یلدا یکی از سنت های باستانی است.مردم روزگاران بسیار قدیم که زندگی خود را بر اساس کشاورزی بنا مینهادند در طول سپری شدن ماه ها و روزهای سال و گذشتن از فصل های مختلف می توانستند فعالیت های کشاورزی خود را به وسیله گردش خورشید و حرکت ستارگان و جهت آنها تنظیم کنند.آنها متوجه می شدند که در بعضی از روزها و فصل ها زمان سپری شدن و ماندن روز تغییر میکند و در روزهایی که خورشید زمان بیشتری روشنایی داشت از آن روز نهایت استفاده را نیز می بردند.

کم کم این باور بر مردم مسلط شد که روز نماد روشنایی و نیکی و موفقیت است و بلعکس تاریکی شب و ظلمت آن دنیا در حال کشتن و کشمکش است.کم کم اقوام آریایی از جمله ایران و هند به این نتیجه رسیدند که آخرین روز پاییز کوتاهترین روز سال است و از آن پس روزها کم کم بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود.به همین دلیل آن شب را تولد خورشید می نامند یعنی از شب یلدا به بعد دیگر روشنایی بر ظلمت و طولانی بودن شبها چیره خواهد شد.

حتماً بخوانید:
بیش از 50 متن و پیام مخصوص تبریک شب یلدا (چله)

بیش از 50 متن و پیام مخصوص تبریک شب یلدا (چله)

جدیدترین و زیباترین جملات ادبی کوتاه و متن های رسمی و دوستانه برای تبریک شب یلدا به دوستان و آشنایان را در این بخش از دلگرم بخوانید.

آداب و رسوم در جشن شب یلدا

اقوام ایرانی چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و تاریکترین شب در طول سال را تا صبح بیدار می مانند و در کنار دوستان و اشنایان خود به سرگرمی و شادی می پردازند تا از این حیث غم نبودن خورشید و سردی و تاریکی آن شب را فراموش کنند و بعد از تاریکی هنگامی که خورشید طلوع می کند یه رخت و خواب بروند.در آیین های دیرینه و کهن کشورمان شاهان قدیم در اولین روز دی ماه تاج و تخت شاهی خود را بر زمین می گذاشتند و در سپیده دم به دشت می رفتند و بر روی فرش سفیدی می نشستند و نگهبان ها و برده ها و خدمت کاران همه مانند دیگر مردم عادی در آن شب زندگی می کردند و به خوشی و عیش و نوش می پرداختند.

در این شب شاه و گدا وزیر و خدمت کار همه یکسان بودند و تبعیضی بین هیچ کس نبود، البته ممکن است این شایعه باشد و درستی و حقیقت آن اشکار نیست.آیین شب یلدا یا همان شب چله، خوردن میوه هایی مانند هندوانه،انار و شیرینی و صرف آجیل مخصوصو میوه های گوناگون است که اینها جنبه نمادی از تندرستی ، برکت و شادکامی می باشد.وجود میوه های هندوانه و انار در شب یلدا حکایت از نماد سرخی خورشید نیز در این شب دارد. گرفتن فال حافظ نیز از دیگر مرسومات این شب است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits